Geldklopperij Manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2334
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:34

Poekkie schreef:
Aangezien iedereen hier praat over reguliere lessenkaarten… hoe zien jullie een doof persoon bij een groepsles? Absoluut niet neerbuigend bedoeld maar dat is toch zowel voor de lesgever als voor de persoon zelf als voor de medeleerlingen een heel moeilijk iets. Dus hoe een manege dat dan zou moeten regelen met leskaarten lijkt mij niet evident.



Ik denk dat we daar niets over kunnen zeggen behalve TS zelf.

Bij ons op stal rijdt een dove jongen met een verstandelijke beperking gewoon in de groepsles mee. Hij heeft jarenlang in een groep gezeten met mensen met een beperking. Nadat hiervoor de subsidie is gestopt is hij overgestapt naar een gewone les. Hij redt zich prima. Heeft wel een aardig rijniveau.
Hij draagt CI’s maar die hebben in de les weinig meerwaarde. Hij kijkt gewoon naar de rest en af en toe gaat hij voor de instructeur staan en krijgt dan extra instructie. Hij kan liplezen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:24

Er waren zelfs maneges waarop geheel blinde personen in de normale groepslessen meereden. Tenminste dat was zo toen ik nog op maneges reed. Die kregen dan wel een zeer braaf ervaren paard. Zelfs op buitenritten! Daarom vind ik het vaak denigrerende gepraat over manegepaarden heel dom en onwaardig want het zijn soms fantastische dieren met veel gevoel voor hun ruiter. <3

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 20:52

anjali schreef:
Als je de sfeer in de manege onprettig vindt, en je hebt nog een leskaart daar, dan zou ik persoonlijk die leskaart gewoon oprijden en daarna geen nieuwe meer kopen daar. Wel zou ik mijn klacht melden bij de baas van de manege zodat hij mogelijk iets kan doen aan wat er niet goed gaat.


Heb ook heel netjes e-mail gestuurd naar Manege dat waarom was ontstaan geweest ja vanwege roddelen in rijbaan en stallen en ik zei ook is niet zo goed voor het bedrijf en ook aan klanten als sfeer is zo verslechterd geworden dus maar die instructeurs zei bedankt voor het e-mail maar wij doen niet mee met pestproctel. Zo raar van die instructeurs die zijn meelopers met die klanten!

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 20:53

anjali schreef:
Er waren zelfs maneges waarop geheel blinde personen in de normale groepslessen meereden. Tenminste dat was zo toen ik nog op maneges reed. Die kregen dan wel een zeer braaf ervaren paard. Zelfs op buitenritten! Daarom vind ik het vaak denigrerende gepraat over manegepaarden heel dom en onwaardig want het zijn soms fantastische dieren met veel gevoel voor hun ruiter. <3


Ja ik snap alleen niet waarom mensen zo roddelen in manege zoals rijbaan en in het stallen en zelfs instructeurs gaan ook meelopers dus ze doen ook niet mee met pestproctel.

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 20:55

SjonnieZ schreef:
Poekkie schreef:
Aangezien iedereen hier praat over reguliere lessenkaarten… hoe zien jullie een doof persoon bij een groepsles? Absoluut niet neerbuigend bedoeld maar dat is toch zowel voor de lesgever als voor de persoon zelf als voor de medeleerlingen een heel moeilijk iets. Dus hoe een manege dat dan zou moeten regelen met leskaarten lijkt mij niet evident.



Ik denk dat we daar niets over kunnen zeggen behalve TS zelf.

Bij ons op stal rijdt een dove jongen met een verstandelijke beperking gewoon in de groepsles mee. Hij heeft jarenlang in een groep gezeten met mensen met een beperking. Nadat hiervoor de subsidie is gestopt is hij overgestapt naar een gewone les. Hij redt zich prima. Heeft wel een aardig rijniveau.
Hij draagt CI’s maar die hebben in de les weinig meerwaarde. Hij kijkt gewoon naar de rest en af en toe gaat hij voor de instructeur staan en krijgt dan extra instructie. Hij kan liplezen.



Zo fijne dat hij doet! Gewoon dromen te waarmaken. Staat hij ook gewoon in zuid-Holland-zuid?

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 21:04

anjali schreef:
Als je de sfeer in de manege onprettig vindt, en je hebt nog een leskaart daar, dan zou ik persoonlijk die leskaart gewoon oprijden en daarna geen nieuwe meer kopen daar. Wel zou ik mijn klacht melden bij de baas van de manege zodat hij mogelijk iets kan doen aan wat er niet goed gaat.


Ja ik zeg ook tegen mijzelf : ga eerst mijn inhaalles opmaken of moet ze deel bedrag terugbetalen. Eigenaar van de manege doet echt niet! Want hij is echt voor instructeurs dan klanten. Ik snap wel heel goed omdat wilt soms die bedrijf laten kwijt te raken. Wel heel jammer is dit!

SjonnieZ

Berichten: 2334
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:08

jojo26 schreef:
SjonnieZ schreef:

Ik denk dat we daar niets over kunnen zeggen behalve TS zelf.

Bij ons op stal rijdt een dove jongen met een verstandelijke beperking gewoon in de groepsles mee. Hij heeft jarenlang in een groep gezeten met mensen met een beperking. Nadat hiervoor de subsidie is gestopt is hij overgestapt naar een gewone les. Hij redt zich prima. Heeft wel een aardig rijniveau.
Hij draagt CI’s maar die hebben in de les weinig meerwaarde. Hij kijkt gewoon naar de rest en af en toe gaat hij voor de instructeur staan en krijgt dan extra instructie. Hij kan liplezen.



Zo fijne dat hij doet! Gewoon dromen te waarmaken. Staat hij ook gewoon in zuid-Holland-zuid?[/quote]

Nee helaas voor jou. Hij rijdt op een manege in Maastricht.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:17

Hoi TS, wat een vervelende situatie voor je. Ik kan jouw boosheid heel goed begrijpen.

Ik heb nog een andere invalshoek. Doordat je doof bent is het wel extra lastig om je plek te vinden in een groep. Juist doordat je niet alles hoort, maar wel ziet, kunnen er ook misverstanden ontstaan.
Er is niet in alle gevallen kwade opzet en het is voor horenden ook wennen hoe jij communiceert.

Het is niet goed te praten, maar misschien kun je begeleiding krijgen in het omgaan met dit soort situaties via school of pedagogisch werk. Een manege-medewerker heeft daar meestal geen ervaring in.
Veel sterkte.

Kidde
Berichten: 3449
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:04

TS, ik zou deze manege lekker laten zitten en op zoek gaan naar een leuke nieuwe manege. Ik weet niet waar je ongeveer woont in Zuid-Holland zuid? Maar bij manege de Hazelaar in Schiebroek hebben ze bijvoorbeeld lessen voor mensen met of zonder beperking. Misschien voel je je daar meer op je plek?

Dit is nog een overzicht van maneges met speciaal opgeleide instructeurs: https://www.verenigingfpg.nl/vind-hier-jouw-fpg-manege/

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:40

jojo26 schreef:
anjali schreef:
Als je de sfeer in de manege onprettig vindt, en je hebt nog een leskaart daar, dan zou ik persoonlijk die leskaart gewoon oprijden en daarna geen nieuwe meer kopen daar. Wel zou ik mijn klacht melden bij de baas van de manege zodat hij mogelijk iets kan doen aan wat er niet goed gaat.


Ja ik zeg ook tegen mijzelf : ga eerst mijn inhaalles opmaken of moet ze deel bedrag terugbetalen. Eigenaar van de manege doet echt niet! Want hij is echt voor instructeurs dan klanten. Ik snap wel heel goed omdat wilt soms die bedrijf laten kwijt te raken. Wel heel jammer is dit!

Geld terugbetalen van een leskaart zullen ze waarschijnlijk niet doen. Er zijn meestal meerdere lesgroepen, ik zou dan vragen of ik de resterende lessen kon opmaken in een andere groep met leukere mensen, eventueel een niveau lager, beginnersgroepen zijn vaak gezelliger. En daarna op zoek naar een manege met voor jou prettigere sfeer. Ik zou ze niet het geld van de kaart gewoon laten houden zonder dat jij lessen krijgt. Maar die keuze is aan jou natuurlijk.

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:26

TS, waarom probeer je niet een manege voor gehandicapten ? Daar zitten mensen met allerlei beperkingen en de instructie / begeleiders begrijpen de mensen veel beter en zijn veel geduldiger vaak. Ze werken nou eenmaal dagelijks met mensen zoals jij bijvoorbeeld.
Wellicht geeft dat een hoop rust voor je.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:22

Poekkie schreef:
Aangezien iedereen hier praat over reguliere lessenkaarten… hoe zien jullie een doof persoon bij een groepsles? Absoluut niet neerbuigend bedoeld maar dat is toch zowel voor de lesgever als voor de persoon zelf als voor de medeleerlingen een heel moeilijk iets. Dus hoe een manege dat dan zou moeten regelen met leskaarten lijkt mij niet evident.

Ik heb vroeger veel met TS op de manege in de lessen gereden (zowel dressuur als springlessen) en ik vond dit absoluut niet moeilijk. TS heeft een redelijk rijniveau en voor haar zou het misschien makkelijker zijn als iemand met gebaren haar instructie kan geven. Vroeger ging haar moeder geregeld mee en die deed dan ook zo nodig gebaren naar haar.
Als we vroeger moesten communiceren buiten de lessen om, dan schreven we op telefoon in notities berichten om elkaar te begrijpen.
Ik heb TS altijd gewaardeerd als persoon en natuurlijk is het wel even wennen in het begin als de communicatie in het begin niet gemakkelijk gaat door beperkingen zoals TS heeft.

Ik vind het bovenal heel jammer dat mensen de beperking van TS kennelijk iets vinden om over te moeten roddelen, of wellicht iets over de manier van rijden omdat men denkt dat TS het toch niet kan horen (maar wel kan liplezen).

Vroeger in "de goeie ouwe tijd" heb ik dat niet meegemaakt moet ik zeggen.

De tip van de manege in Schiebroek voor mensen met een beperking staat al gegeven, ik denk dat dit misschien wel een heel goed idee is om eens te gaan kijken @TS.