Eigenwijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dominique_96

Eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:21

Er staat een pony bij ons op de manege waar ik nu op rijd.
Fristi is nogal eigenwijs en wil niet afwenden en stopt soms gewoon als er veel ruimte tussen de voor-achterganger zit..
hoe kan ik deze problemen oplossen ?
Ze bokt ook bij iedere tik die je der geeft als ze stil staat of iets anders..
bedankt voor het advies alvast :D
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 11-03-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Karenx

Re: Eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:45

Ik denk gewoon je been eraan houden en proberen je paard voor te zijn, als je voelt dat je zachter gaat meteen benen erbij en hier consequent in zijn!
Met benen erbij natuurlijk niet schoppen maar gewoon even aangeven dat die door moet lopen.

Over het afwenden:
Probeer niet metje handen te sturen maar zoveel mogelijk met je benen, wil je naar links dan duw je met je rechterkuit.
Vaak is dit op manegepaarden iets moeilijker omdat er ook mensen op zitten die de paarden trappen, dus dan 'voelen' ze het vaak niet zo goed.
Lukt dit echt niet vraag dan gewoon hulp aan je instructrice:D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:52

Dit topic hoort eigenlijk bij manegepraat, heb al getemd.

Ik heb 5 jaar op een manege gereden, heb daardoor een hele consuquente aanpak ontwikkeld.

Rijd je voor jezelf?
In dat geval heel duidelijk zijn wat betreft beenhulpen. Een keer zachtjes drijven is meer als voldoende, een vlieg voelen ze ook zitten. Geen reactie, of heel weinig reactie? Zweep in een hand en een rotmep geven. Dit binnen zodra je merkt dat er geen reactie op je hulp komt. Als je dus bent opgestapt, en je wilt naar de hoefslag gaan stappen, zachtjes drijven, je weet dat je geen reactie krijgt, dus je stond al klaar met die zweep. Klinkt hard, maar na een paar keer hebben ze precies door wat er van ze verwacht word, en je hoeft dan de hele les niet meer te schoppen of te slaan. En de les daarop hebben ze het nog sneller door. Als je pony niet af wilt wenden, moet je even nadenken over welke hulpen je daarvoor geeft. Allereerst, kijken en je lichaam een klein beetje draaien, naar waar je naartoe wilt. Dan drijven met 1 been. Dus wil je naar links, rechterbeen eraan, en andersom. Net als bij wijken voor de druk. Je geeft rechts druk, dus je pony moet naar links. Zodra je pony reageert, de hulpen stoppen. Anders stomp je 'm nog erger af.
Is dat nog niet voldoende, dan kun je ook je handen in de richting bewegen waar je heen wilt.
Probeer ervoor te zorgen dat je pony de kans niet krijgt om te bedenken dat 'ie stil wil gaan staan. Hij moet het veels te druk hebben met naar jou luisteren!

En voor de rest natuurlijk je instructie raadplegen, sucses ermee!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:02

Dankjewel voor de snelle reacties :D .. het is wel een porbleem om steeds een tik te geven want ze bokt bij iedere tik..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:08

Zo'n tik hoeft ook maar een paar keer hoor, maar dat van het bokken kun je beter met je instructeur overleggen. Die kan zien of het komt doordat 'ie ergenst pijn heeft, zich gewoon verzet uit luiheid, of het moeilijk vind. Die middelste komt niet veel voor, dus vraag er eens naar.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:09

volgensmij komt het gewoon deruit omdat ze het niet leuk vindt..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:12

Als je het overlegt hebt met je instructeur, en je weet zeker dat het daardoor komt, dan zou ik het gewoon negeren. Zolang ze maar beter op jouw hulpen reageert. Wanneer ze bokt en dan gewoon weer langzamer gaat, toch proberen nog een tik te geven, en dan op de schouder. (Lokt minder uit tot bokken.) Maar dat moet je aandurven, vroeger vond ik het altijd grappig als ik met paard en al door de lucht vloog, tegenwoordig denk ik wel 3 keer na voordag ik op een vreemd paard stap.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:15

ze bokt best wel vervelend.. eerst een kleine beetje steigeren en dan zo'n bok erachter. . bij haar maakt het ook niets uit of het op de hals is of de kont.. toch idd eens overleggen..

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:23

ze loopt iig wel aan de teugel :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:29

Of met haar hoofd in een boogje? :D
Om aan de teugel te lopen, moet je paard eerst voorwaarts zijn. Je drijft, je paard wil naar voor maar jij houd hem tegen. Dus moet het paard iets anders gaan doen met die energie. Hij kan immers niet sneller. Daarom gaat hij zijn achterhand meer aan het werk zetten, en op de achterhand lopen, ipv de voorhand.
Als dat gebeurt, dan gaat idd dat hoofdje zo leuk in een boogje.
Meer info kun je denk ik op de bokt wiki wel vinden.

Maar eerst dus voorwaarts. Veel overgangen rijden. Of net doen alsof je terug naar stap wil, maar dan toch weer in een vlot tempo doordraven. (Een schijnovergang heet dat.)
Overleg in elk geval eens met je instructeur.
Als je veel geduld hebt, kun je je paardje ook voorwaartser maken met stukjes middendraf, overgangen, en schijnovergangen. Doordat ze dan constant maar een hulp verwacht, gaat ze vanzelf actiever lopen, en beter opletten.
Ook een goede om ze een beetje "heet" te maken, op de lange zijde tot E of B middendraf, dan weer normaal, en dan wéér middendraf. Geheid dat ze opletten.
(En wel kleine hulpen blijven geven hé!)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:46

Jaaa..Dankjewel voor het super advies.. weet je wat het is .. we zijn met een best wel drukke groep.. daarom is het moeilijk om steeds terug te gaan en dan weer sneller..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:50

Oké, dat ken ik. Ook wel met 8 man in een les gezeten.
Dat kan heel lastig zijn, vooral omdat wij ook dingen als appuyeren deden, dus je kon nooit goed inschatten wat iemand ging doen.

Is er geen mogelijkheid om vrij te rijden op jouw manege? Op zondag doen sommige maneges dat. Of je neemt eens een privélesje, daar kun je ook zo veel van leren. Ik vond dat altijd erg handig. (Alleen wat duur helaas...)

Maar als dat niet kan, je kunt het ook tijdens een figuur doen. Heel even stappen, een paar tellen, en dan weer wegdraven.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:53

jawel .. er kan vrijgereden worden op zondag ja ..
komende zondag wilde ik misschien ook wel gaan

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:01

Oké, zeker doen dan, is echt de moeite waard. Van te voren overleggen wanneer het rustig is, dat scheelt een hoop.

En dan lekker schakelen, dus draf, paar passen stap, draf. Of even halt houden en dan weer weg. In galop kun je ook schakelen, door op de lange zijde eens wat te versnellen en dan weer langzamer te gaan. Is nog een hele kunst om dan niet in draf te vallen. (Het helpt om als je langzamer wilt, 3 2 1 in je hoofd te tellen, dan geef je onbewust kleine signalen om langzamer te gaan.)
En in draf dus ook versnellen, vertragen, en in stap kan het ook.
Vanaf het moment dat je er op zit, lekker actief rijden dus. Met instappen al beginnen, dat helpt heel erg.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:59

RT P -> MA

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:36

ik ga zondag waarschijnlijk rijden .. met een vriendin dus dan geven we elkaar les met de info van jou :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:06

XxFristixX schreef:
ik ga zondag waarschijnlijk rijden .. met een vriendin dus dan geven we elkaar les met de info van jou :D

Gezellig, sucses en veel plezier!

BRUINxOOGJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:48

ik had ook vroeger een eigen paardje.
een b welsh.
ik heb hem een harde tik gegeven met de zweep.
en hij deed het nooit meer.
jij bent de baas.
niet zacht ijen.
maar uithalen :P.

het klint zielig maar dat is het niet. :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:47

ik heb maandag gereden en haar toch 3 tikken gegeven en van de 3 heeft ze 1 x gebokt bij het aangalloperen ..
het gaat goed !