Continu steigeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:06

Je kan hiervoor misschien ook een assistent vragen die naast je paard staat...

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:06

ja ik heb dat idd. ook ergens gelezen aleen nooit geprobeerd....
ik heb 1 1/2 jaar geleden ook een paard gekocht die aleen maar kon steigeren je was met lange teugel aan het stappen en hup daar ging ze niet ook echt niet meer stoppen.
Ik was het helemaal zat want op sommige momenten kon je gewoon nix
ik heb echt alles geprobeerd negeren hielp een weekje en dan begon het weer.
slaan gaan ze idd net wat je zegt aleen maar hoger van ( bij mij dan)
ik heb nou echt HET uitgevonden:
me paard heft nou al een record gehaald van een maand niet steigeren. En dat zget heel watvoor haar!
als je paard dus steigerd of als je maar denkt dat ie het doet trek je hem helemaal om met je als helemaal achter je benen of zo ver mogelijk, en je trapt (klink zieig ef mischien maar je komt er denk wel van af zo) met je ander been naar die teugel die je om heb getrokken zodat ie op ze bene tolt zegmaar en dat een aar rondjes volhouden en dan vooruit trapen en meestal krijg je dan een heel gevecht er tegen maar het gaat echt over denk ik (bij mij iedergeval)!
ik heb dr ook al een keer onderuit getrokken en ik heb 2 keer met dr voorbenen op de bak rand gestaan maar het is nu over en daar ben ik echt zuper blij mee!
tis ene beetje in gewikkeld maar als je het niet snapt dan mmoet je nog maar ef een pbte stuuren!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:09

Lovely schreef:
Steef heeft gelijk. Bovendien is het ook nog eens gevaarlijk. Dit soort adviezen leiden meestal niet tot een oplossing van het probleem.


ja idd, ergens aan t begin van dit topic hadden ze het al over een ei tussen zn oren kapot slaan(denken ze dat hun hoofsd openligt)

toen had ik al gezegd dat je geen eieren of flessen water tussen de oren kapot moet slaan en ook niet met de zweep tussen de oren moet slaan, als je zelf daardoor het paard uit evenwicht brengt liggen jullie samen op de grond, en in mijn geval werd Q helemaal gek toen ie een ei tussen zn oren kreeg, zodat we uiteindelijk ook samen op de grond belandden, en met een zweep tussen zn oren werd ie zo bang&kwaad dat ie als een gek begon te rennen, bak uit, hele erf over en toen ben ik er maar vanaf gesprongen omdat ie de stal in rende en ik zag de muur op me af komen omdat de deuropening daar maar 2 meter was en das niet hoog genoeg om samen met je paard doorheen te kunnen gaan....

wat echt het allerbeste helpt is(als je 100% zeker weet dat er geen lichamelijk oorzaken zijn, rug/gebit/enz) iemand met een longeerzweep in de bak zetten die het paard voorwaarts houd zodra hij begint te steigeren
en zorg voor voldoende afwisseling met het rijden, en als hij na het steigeren weer normaal loopt, moet je gelijk weer rustig&eerlijk verder rijden en dus niet boos blijven of proberen zn hoofd in de krul te trekken omdat ie zn stijf&zonder stelling loopt enzo, daar bereik je nix mee!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:16

kilancatje schreef:
ja ik heb dat idd. ook ergens gelezen aleen nooit geprobeerd....
ik heb 1 1/2 jaar geleden ook een paard gekocht die aleen maar kon steigeren je was met lange teugel aan het stappen en hup daar ging ze niet ook echt niet meer stoppen.
Ik was het helemaal zat want op sommige momenten kon je gewoon nix
ik heb echt alles geprobeerd negeren hielp een weekje en dan begon het weer.
slaan gaan ze idd net wat je zegt aleen maar hoger van ( bij mij dan)
ik heb nou echt HET uitgevonden:
me paard heft nou al een record gehaald van een maand niet steigeren. En dat zget heel watvoor haar!
als je paard dus steigerd of als je maar denkt dat ie het doet trek je hem helemaal om met je als helemaal achter je benen of zo ver mogelijk, en je trapt (klink zieig ef mischien maar je komt er denk wel van af zo) met je ander been naar die teugel die je om heb getrokken zodat ie op ze bene tolt zegmaar en dat een aar rondjes volhouden en dan vooruit trapen en meestal krijg je dan een heel gevecht er tegen maar het gaat echt over denk ik (bij mij iedergeval)!
ik heb dr ook al een keer onderuit getrokken en ik heb 2 keer met dr voorbenen op de bak rand gestaan maar het is nu over en daar ben ik echt zuper blij mee!
tis ene beetje in gewikkeld maar als je het niet snapt dan mmoet je nog maar ef een pbte stuuren!
sorry maar dit werkt dus ook niet altijd!

die van mij stond ook dagelijks met zn voorbenen op de bakrand, toen ging de manegeeigenaar er ff op, die zou het er wel ff uitkrijgen, hij wilde aandraven Q ging omhoog, hij bleef hem ook omtrekken, zodat hij hele kleine rondjes begon te draaien, daarna reed ie weer vooruit, en Q gelijk weer omhoog, hij weer Q omgetrokken en rondjes om zn as naar recht laten draaien, toen rondjes naar links, toen wegrijden, Q ging omhoog en viel om!omdat ie totaal zn evenwicht kwijt was!!

als je echt een staker hebt, of eentue die bang is oid, dan gaan ze toch wel omhoog, die trucjes werken allemaal niet! of ze werken 2x en dan daarna vinden ze wel een manier om toch omhoog te gaan, en geloof me, ik heb 3,5 jaar alle mogelijke trucjes uitgeprobeert, en verschillende mensen op mn paard gehad die ervaring hadden met steigerende paarden, maar het enige wat helpt is longeerzweep erachter, en verder goed voorwaarts houden en niet afwachtend gaan rijden, maar hou het paard bezig, blijf zoveel mogelijk van die mond af, en rij alles met je zit&benen en voel je aankomen dat ze iets van plan zijn gelijk been geven, naar voren houden!!

enne dat het succes heeft heb ik vandaag weer gemerkt, mn 1e wp in de M2 gehaald vandaag!zonder stalen/steigeren kunnen rijden Party!!
(hij is erg onzeker en daardoor staakt hij altijd op concours in een vreemde binnenbak, vandaag niet!nu al 3 wedstrijden goed kunnen rijden en nu mn 1e wp in de M2!!!)


buiten omdraaien en steigeren/staken, dan kan het idd soms helpen om ze wel ff om te trekken of een stuk achterwaarts te zetten, dat is dan gewoon dwarsigheid van het paard, maar als ze echt in de bak gaan staken/steigeren zet er dan iemand met een longeerzweep bij en als het paard probeert te steigeren, vlak achter het paard langsslaan met de longeerzweep, schrikken ze van en gaan naar voren, reageren ze daar niet gelijk op dan een flinke mep op die kont/achterbenen met de longeerzweep

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:13

Het kan idd, dat je paard weer voorwaarts gaat met de longeerzweep, maar ik zou mijn methode (met touw) ook zeker proberen. Het is paardvriendelijker, want het paard gaat de straf na het steigeren van het touw niet associeren met jouw (of met zweep), en dus ook niet weer lastig worden als jij een hulp toepast. Hij gaat het dan gewoon niet meer doen omdat er iets ANDERS ENGS (niet jij) hem aanvalt van onderen ALS hij steigert. Er zijn veel paarden die van de longeerzweep nog harder gaan staken en steigeren....
Die methodes van het boek zijn echt heel logisch redenerend te begrijpen hoor, misschien toch het proberen waard?

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:57

maar als je paard omvald heeft ie al gou ik de gaten dat als die steigerd dat die dan vald en dan zal het er vast snel genoeg uit zijn

maar het zal wel niet waarzijn en mijn paard zou zeker ookvast niet onweis hebben gesteigerd nou raag het maar an somigge bokkers its real!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:45

kilancatje schreef:
maar als je paard omvald heeft ie al gou ik de gaten dat als die steigerd dat die dan vald en dan zal het er vast snel genoeg uit zijn

maar het zal wel niet waarzijn en mijn paard zou zeker ookvast niet onweis hebben gesteigerd nou raag het maar an somigge bokkers its real!


ik zeg niet dat het helemaal niet kan helpen, maar sommige paarden zijn zo slim dat ze ondanks alle trucjes toch nog kunnen steigeren, en na het omtrekken en rondjes laten draaien kwam die van mij opnieuw omhoog, was zn evenwicht keijt en viel om, hij is bij mij 2x omgevallen en bij die ander 1x, en hij steigert nogsteeds, en gaat dan rechtomhoog en niet maar een klein stukje van de grond!

dus daarom waarschuw ik alleen maar dat zo'n trucje nooit 100% veilig is en niet altijd zal werken.

en ik geloof best dat die van jou steigerde en dat dat nu over is door dat je haar dan kleine rondjes om haar as liet draaien, maar die van mij is 3x met ruiter op zn rug omgevallen en steigert nog en hij is 5x na elkaar achterover getrokken aan de longeerlijn(dan zou ie wel ophouden als je hem achterover trok werd er gezegd...)en na die 5x om te zijn gevallen stond ie weer op, ging omhoog en kwam daarna met maaiende voorbenen op de staleigenaar af....dus niet alle paarden stoppen met steigeren als ze al een keer zijn achterover geklapt!!en dan krijg je dus hele gevaarlijke situaties as je met zo'n paard toch allerlei trucjes gaat uitproberen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:52

Idra schreef:
Het kan idd, dat je paard weer voorwaarts gaat met de longeerzweep, maar ik zou mijn methode (met touw) ook zeker proberen. Het is paardvriendelijker, want het paard gaat de straf na het steigeren van het touw niet associeren met jouw (of met zweep), en dus ook niet weer lastig worden als jij een hulp toepast. Hij gaat het dan gewoon niet meer doen omdat er iets ANDERS ENGS (niet jij) hem aanvalt van onderen ALS hij steigert. Er zijn veel paarden die van de longeerzweep nog harder gaan staken en steigeren....
Die methodes van het boek zijn echt heel logisch redenerend te begrijpen hoor, misschien toch het proberen waard?


klopt, als ze onder hun buik(gevoeligste deel vh lichaam)iets voelen denken ze idd dat ze worden aangevallen, maar ik heb hetzelfde gedaan doot met mn zweep onder zn buik te tikken(dus niet vol uithalen, maar gewoon paar tikjes na elkaar)en die van mij interesseerde het niet!
als ik hem zelf op bv zn kont sloeg of tegen zn achterbenen kwam ie ook nog verder omhoog, maar wannneer iemand anders(dan associeert hij het ook niet met mij)met de longeerzweep achter hem langs slaat, dan knalt de zweep, paard schrikt van het geliud, paard is vluchtdier en springt naar voren, dan zelf vriendelijk zijn, hand mee naar voren, ff belonen en weer normaal verder rijden, dat werkt 100%

ik heb niet geprobeerd of het hielp wanneer iemand anders hem onder zn buik tikte/sloeg met bv zweep/touw ofzo

maar wanneer het paard waar je op zit echt helemaal recht omhoog gaat, kan je maar beter zelf nix doen, het risico is dan te groot dat je het paard doordat jij beweegt uit zn evenwicht haalt, en je dus samen tegen de grond aan gaat...

sowieso altijd iemand in de buurt hebben, mocht er iets fout gaan is er altijd iemand die je kan helpen, wanneer je valt, of wanneer je het paard zelf echt niet meer voorwaarts krijgt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:00

Ik vind het best leuk om te lezen hoor al die trucjes hoe je je paard weer aan de grond kunt krijgen en hoe je het steigeren tegen kunt houden, maar adviseer dit in godsnaam alsjeblieft neit hier, stel je voor dat een klein meisje dit gaat nadoen, dan gebeuren toch de grootste ongelukken als ze hem probeert om te trekken? Ik kan jullie allemaal precies vertellen wat ik doe als ze de lucht ingaan/willen, maar ik zet het hier echt niet in detail neer, want een heel erg onervaren iemand verongelukt!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:12

De persoon die de vraag stelt is al 22 (zie profiel), dus ik neem aan dat ze al wijs en oud genoeg is om te beslissen wat ze wel en niet aankan.

Misschien kan Steef haar PB'en met advies als je niet wilt dat het publiek gemaakt wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 23:14

Steef bedoelt dat iedereen het kan lezen en dat het van sommige dingen niet helemaal duidelijk is dat het heel erg gevaarlijk kan zijn.
Wat het steigeren betreft, misschien is er wel een reden dat het paard dit gedrag vertoont en dan kun je daarmee aan de slag. Dat is dus meer de oorzaak zoeken dan het gevolg proberen weg te nemen.

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:19

Idra verwees naar het boek "luister naar uw paard". Heb hetzelfde boek thuis en staan idd wel wat tips in die bruikbaar zijn. Die van het steigeren heb ik nog nooit geprobeert, maar die voor het bokken werkt super.... Zou het zelf ook eerst met een lange longeerzweep met iemand anders erbij proberen... Dat geintje met dat omtrekken heb ik ook wel eens geprobeert. Lag mooi op de rug naast het paard met mijn ene been er vast onder. Heb hem met het andere been een trap verkocht en gelijk weer opgestapt en in volle galop de bak door gejaagd. Was zo ontiegelijk woest op die knol. Heb hem laten werken tot het zweet hem van de benen afliep (niet alleen galop hoor) maar heb nooit meer problemen met steigeren met die rotzak gehad. ( hij verzon wel weer wat anders...)Het was wel een goed paard maar een kreng om te rijden. Was dan ook blij dat ie verkocht werd. (normaal altijd sipjes)