paard vertikt in draf aan de teugel te lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaraM

paard vertikt in draf aan de teugel te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:01

ik heb mijn pony al 2,5 jaar hij heeft hiervoor Z gelopen.
maar wij hebben hem de eerste 2 jaar met zijn kop in de lucht laten lopen.
nu probeer ik al een half jaar hem aan de teugel te krijgen.
hij loopt met 2 kneepjes in stap perfect rond maar in draf gooit hij zijn kop in de lucht en met kneepjes is hij niet aan de teugel te krijgen!.
het meisje dat er Z mee gedaan heeft reedt met kei strenge hand en ik ben totaal niet supper sterk ik rij nog maar 6 jaar.
hij kan het maar doet het dus gewoon niet alleen mijn lerares lukt het zij is verrekt sterk.
maar ik wil hem met kneepjes naar benden krijgen.
mijn moeder zij als je in draf gaat en hij gooit kop in de lucht ga weer stappen weer aan de teugel en draven hup kop weer in de lucht niks helpt ik wil zooo graag L rijden maar dan wel aan de teugel.
wat kan ik doen?

criollolover

Re: paard vertikt in draf aan de teugel te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:03

hoe oud is de pony, en waarom 2 jr met zijn kop in de lucht laten lopen?

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:03

13 jaar omdat ik toen nog niet zo bezig was met dressuur wij kochten hem omdat hij bij iedereen bekent stond als een verschrikkelijk brave pony

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:04

jammer! Ik denk dat je het gewoon met lessen op moet lossen! Probeer je pony eerst te laten zakken, veel overgangen en schijnovergangen rijden. veel figuren enz...
Je pony heeft dan wel Z gelopen, maar na 2 jaar kop in de lucht zijn ze dat een beetje verleerd! 6 jaar rijervaring is al best lang, ik rij pas 8 maanden echt dressuurgericht. Het gaat je vast wel lukken!
Knipoog

edit: spelfouten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:05

het gaat niet allemaal om 'aan de teugel' he..
Zit er miss iets miss? heeft hij niet ergens pijn??
Eerste ontspanning, als dat er niet is..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:06

een paard hoor je niet met kracht "aan de teugel" te krijgen, dit is in de krul TREKKEN!
Is het zadel nagekeken? En de rug? Een paard "vertikt" zelden iets, dit geeft aan dat er iets niet goed is. Dit kan ook je eigen rijstijl zijn. Sluit medisch en het zadel uit en zoek het daarna bij jezelf en niet bij het paard! Lessen, lessen, lessen dus! Eerst ontspanning en actieve achterhand en vooral niet teveel aan de voorkant trekken/plukken, daar schiet je echt niks mee op.
Dat hij Z heeft gelopen hoeft helemaal niks te zeggen, een paard is geen automaat...
Je moeder had trouwens wel een mooi idee hoor, maar het kost veel tijd en geduld.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:07

het is echt uit ik doe het niet! zo doet hij zij kop om hoog douwen als mensen er op zitten die echt sterk zijn en hem even doorpakken lukt het maar ik ben niet zo mega sterk als mensen van 30

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:08

misschien op zoek gaan naar een goed lesgeef mens Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:08

kracht is echt niet de oplossing... dat is het nooit!

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:09

Zwerte schreef:
een paard hoor je niet met kracht "aan de teugel" te krijgen, dit is in de krul TREKKEN!
Is het zadel nagekeken? En de rug? Een paard "vertikt" zelden iets, dit geeft aan dat er iets niet goed is. Dit kan ook je eigen rijstijl zijn. Sluit medisch en het zadel uit en zoek het daarna bij jezelf en niet bij het paard! Lessen, lessen, lessen dus! Eerst ontspanning en actieve achterhand en vooral niet teveel aan de voorkant trekken/plukken, daar schiet je echt niks mee op.
Dat hij Z heeft gelopen hoeft helemaal niks te zeggen, een paard is geen automaat...
Je moeder had trouwens wel een mooi idee hoor, maar het kost veel tijd en geduld.

hij heeft een supper goed zadel hij is altijd zo gereden in stap is het echt geen kwestie van trekken maar draf of veruimen heeft ie echt zoiets ja hallo denk je dat ik dit voor jou ga doen ga zelf lekker lopen.
het kan echt een eigenweize wezen zelf een meisje bij ons op stal die M rijdt en andere mensen zeggen het als je hem eenmaal door hebt gereden kan je het met lossen teugels maar hij probeerd me gewoon uit in draf zeggen ze.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:10

KiWiKo schreef:

ik zou wel willen me moeder is het er niet mee eens volgens haar geeft ze goed les maar als je er op zit voelt het niet leuk de lessen ze herhaald dingen die hij met gemak kan maar dingen waar ik moeite mee heb doet ze niet zo gaat het al 2,5 jaar

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:10

Wat jezelf al aangeeft, vanuit een nageeflijke stap weer aandraven. Gaat zijn hoofd weer omhoog, dan stappen en opnieuw. Al moet je er tienduizend overgangen voor maken.
Verder lijkt het me handig dat je instructrice je erbij helpt. Alleen met je handen is geen oplossing, dus hoe sterk je bent maakt niet uit. Zou iemand die het wel lukt niet vaker op je paardje kunnen rijden, zodat ie het weer snapt en met minder druk ook doet?

@iedereen die zegt dat een paard het maar zelden vertikt: Er zijn heel wat paarden die niet willen nageven op minder druk als ze al een tijd met harde hand zijn gereden. Het wordt een gewoonte die soms moeilijk af te leren is, omdat je paard net zo hard wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:12

tamaraM schreef:
KiWiKo schreef:

ik zou wel willen me moeder is het er niet mee eens volgens haar geeft ze goed les maar als je er op zit voelt het niet leuk de lessen ze herhaald dingen die hij met gemak kan maar dingen waar ik moeite mee heb doet ze niet zo gaat het al 2,5 jaar

je denkt toch niet dat een leerling van mij op haar Z ponie na 2,5 jaar NOG niet in staat is om haar pownie nageeflijk te krijgen he... Als ik les geef moet er wel een bepaalde mate van vooruitgang in zitten

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:14

tamaraM ik snap je wel.... deze pony is al wat ouder, en je heb em 2 jr met zijn hoofd in de lucht laten lopen....dus dan word het gewoon moeilijker. ik rij op een 13 jr paardje die jaren recreatief gereden is, hij kan aan de teugel lopen maar liever niet. ben zelf z dr geweest en het lukt mij om em aan de teugel te laten lopen, maar vraag niet hoe, het gaat nooit van harte, altijd met tegenzin, en moet zelf hard werken om em naar beneden te laten lopen. hoe vaak ik ook rij, moet altijd heel hard werken om hem aan de teugel te laten lopen. ik wil je niet ontmoedigen, maar door steeds maar te blijven oefenen en trainen zou het geleidelijk aan missch wat makkelijk gaan. maar echt makkelijk word het nooit....maar de aanhouder wint... blijf het proberen!

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:15

ja maar er zijn weinig goeien in de buurdt 1 vrouwtje maar ik weet niet of zij mij les geven wilt ik kan anders de meisjes van nijpjes vragen maar die staan om de strenge hand bekent. geen goeie oplossing dus.
ik ga het blijven proberen ik geef het echt niet op ik merk nu ook dat zijn achterhand wat minder gespierd wordt daar moet ik ook echt aan werken gaan.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:17

dit zeg ik ook al lang maar ik blijf echt proberen.
ooit zal het toch wel eens lukken?
Laatst bijgewerkt door tamaraM op 08-09-08 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:17

je kunt ook proberen om te gaan longeren met bijzet... en daarna gaan rijden....dan is ie misch wat makkelijk, en met longeren kun je de achterhand ook trainen door bijv balkjes te laten lopen. en veel galoperen aan de longe is ook goed voor de achterhand

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:18

mijn moeder kan longeren ik zal eens vragen of zij het is wil doen dat ik balkjes neer leg bedankt voor de tip

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:21

Misschien zou je eens kunnen proberen om je pony eens lekker lang en laag over de rug te longeren (touwtje tussen de voorbenen via het bit terug naar laagste zijkanten van de singel) en daarna er op te gaan. ook je teugels dan iets langer laten (achter je hand aan rijden) en ook lekker laten zakken, hij hoeft dan nog niet eens gelijk met zijn hoofd in de krul. Koe
Probeer het voor de pony ook leuk te houden, hij heeft immers 2 jaar ook niet echt zijn rugspieren goed kunnen gebruiken, dit kost dan ook tijd en het gaat je niet in 1 week lukken!
Belangrijkste Ontspan zelf ook !! Knipoog
Succes

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:21

tamaraM schreef:
hij kan het maar doet het dus gewoon niet alleen mijn lerares lukt het zij is verrekt sterk.

De lerares doet het fout en leert het jou ook niet op de goede manier. Paardrijden heeft niets met kracht te maken. Een paard aan de teugel rijden heeft alles te maken met het activeren van de achterhand en dit begrenzen met de hand zodat je pony in de juiste balans gaat lopen. Daardoor gaat een paard vanzelf nageven. Jij en je pony zijn samen die balans kwijt en het is niet te doen om hier zomaar een antwoord neer te tikken. Beste advies is: neem een andere " goede" instructrice.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:24

wat bedoel je met lang en laag?

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:25

ik ga het er vanavond met mijn moeder over hebben denk dat ze niet zo blij zal zijn het te horen.
ik ga aan een meisje op stal vragen of zij is aan haar lerares vragen wil of die plek heeft maar ik vind het best banketstaaf om haar dan te laten staan miss wordt ze wel boos omdat ik iemand anders neem

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:26

Dat het paard bijna met zijn neus over de grond loopt.
In ieder geval zijn neus op kniehoogte kan brengen. (hals strekken)
Zo kan hij goed zijn bovenlijn ontspannen, en zijn rugspieren goed benutten !

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:30

oke maar niet met zijn kop vreselijk hoog lopen toch? want dat doet hij noordmaal

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:32

Hee, ik zie dat je in Goes woont, waar sta je op stal en van wie heb je les??