DE methode om paarden die vasthouden in de bovenli

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

germie

DE methode om paarden die vasthouden in de bovenli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 08:34

Maar weer eens een poging om te discussieren over rijtechnische problemen.
Veel paardne houden vast in de bovenlijn. De rug blijft wat stijf, de halsspieren ontspannen niet echt, enz.

wat vinden jullie nu DE methode om hier aan te werken?

In mijn ogen is er niet 1 methode. Wat bij het ene paard werkt, werkt bij de andere niet.
Maar wat wel bij elk paard een beetje werkt: weidegang. Paarden die alleen de stal uitkomen om gereden te worden houden vaak meer vast is mij al opgevallen. Zet zo'n paard 1 middag in de wei en ga dan rijden en het lijkt ineens makkelijker te gaan (is uiteraard nog niet volledig opgelost).
Verder helpt longeren vaak goed merk ik. En dan wel met touwtjes. NIet zo diep als bij Sjuimpje (maar dat kunnen de meeste paardne ook niet aan), maar wel zelf de ontspanning op laten zoeken, en achterhand gebruik vragen. hulpteugels met elastiek werken dan averechts, het paard laat zich lekker meebewegen in eht veerritme.

Met rijdne vind ik het zelf lastiger. Ik probeer het paard lager in te stellen, zonder dat het hangen wordt. Het probleem is vaak terug te voeren op het niet aan het been zijn van het paard. Dus eerst been en desnoods het hoofd eruit en dan de ontspanning opzoeken. een paard dat durft te halsstrekken is vaak losser als 1 die het niet doet.
Ik heb eens een instructeur gezien die het bij ene ruiter die zelf vastpakte het volgende deed: zij moest de teugels met minimale aanleuning vasthouden. Het paard zelf werd bijgezet met touwtjes. Op deze manier kon ze precies voelen wanneer het paard ontspande en wanneer het de rug en de hals vasthield. ZElf heb ik het nooit geprobeerd (heb er geen begeleiding bij namelijk), maar ik vond het wel een goede manier om ervan bewust te wordne dat je als ruiter zelf soms averechts gaat inwerken.

Hoe gaan jullie met met een paard om dat vasthoudt in de bovenlijn?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:16

Achter sneller maken,
daar moet het vandaan gaan komen.

Je moet van achter naar voren werken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:34

Duvel laat in het begin van het rijden nooit meteen lekker los. Ik begin met hem sneller in het achterbeen te maken en veel voltes te rijden, links en rechtsom. En ook voltes verkleinen en vergroten en lekker naar voren te galoperen. Dat duurt ongeveer een kwartiertje en dan is-ie er weer bij en kan ik andere oefeningen gaan rijden.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:39

pure ontspaning proberen te zoeken wat keneden met je vingers op de teugels en voor de rest lekker door laten lopen en niets met je handen verder. werkt bij die van mij erg goed en vooral wat longeren met touwtjes.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:43

Er is geen methode. Het is afhankelijk van de kwaliteiten van de ruiter, het paard (heeft ie het ooit gekund of nooit gedaan?), het karakter van het paard (hoe makkelijk laat het zich bewerken).

Ik ben er wel voostander van om het echt stapje voor stapje te doen omdat het paard anders heel erg veel spierpijn heeft. Zelf ga ik eerst aan het werk met een pessoateugel tijdens het longeren, steeds maar een paar minuten, om het paard het gevoel te geven hoe het moet zonder dat het verstoord is door gewicht op de rug en een zit van de ruiter die kan tegenwerken.
Het is gewoon makkelijker als het paard dit geheel ontspannen kan doen zonder angstig te zijn voor een bonkend iets op zijn rug en een hand die kan tegenwerken.

Verder kan een balansteugel om de hals het makkelijker maken voor de ruiter, dan de teugels wat langer, drijf maar naar voren en met 1 hand rustig over de manenkam blijven aaien, lok het paard maar uit om zijn hals lang te maken en naar beneden te dragen. Stukje voor stukje en snel tevreden zijn. Blijf maar een tijdje zo rijden. Als dit gewoon wordt voor een paard dan kan je het achterbeen er meer onder gaan rijden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Zep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 03:03

Dé methode bestaat idd niet. Ik longeer vrijwel nooit, daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Ik kan met longeren gewoon niet voor elkaar krijgen/voelen wat ik onder het zadel wel kan dus dan kruip ik er liever op.

Het theoretische gedeelte is simpel: hij moet achter sterk, scherp en snel worden/zijn, en die impuls door de hele bovenlijn kunnen laten vloeien. Het begint met je paard echt van achter naar voor vóór je been te laten zijn, anders kun je helemaal niks. Daarna ga ik verder met buigingsoefeningetjes alle kanten op, waarbij ik probeer om maximale controle over schouder en achterhand te krijgen, zodat ik hem ook goed recht kan maken. Je kunt in feite 2 stukken onderscheiden: de echte lengtebuiging, over het hele lijf, en het loslaten in nek- en kaakgewricht. Sommige paarden houden zich vooral vast in nek- en kaakgewrciht, en als je dat hebt opgelost swingt het ineens de pan uit.

De bovenlijk begin ik spelenderwijs in en uit te schuiven, net zolang tot ik hem maximaal rond en aangespannen kan laten zijn.

dressuurinstructie in Overijssel, mail voor meer informatie: louise@equimotion.nl

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 20:39

Als ik Andrew los rijd met een hele lange teugel (in stap, draf en galop) gaat hij zelf zijn hals loslaten en zich helemaal lang maken aan de bovenkant. Als ik hem dan oppak is hij veel losser en lichter in aanleuning, dan dat ik hem gelijk redelijk op maat neem en dan eerst in stap, daarna in draf en tenslotte in galop rond houdt. Hij houdt zich dan veel meer vast en gaat meer hangen en zich stijf/stug maken. Hij geeft nog niet echt na in het kaakgewricht (denk ik, dan zou hij veel hoger moeten kunnen lopen dan we nu doen) Dat lukt alleen als hij echt lekker vlot en los is.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:07

Het paard leren voorwaarts-neerwaarts lopen, vraagt natuurlijk kennis en ervaring van de ruiter, maar ieder paard dat correct vwnw loopt loopt met een ontspannen rug !

more with less

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie