Vrije teugel na werk in andere gang als stap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Vrije teugel na werk in andere gang als stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 00:23

Ik geef Kore normaal natuurlijk altijd de lange teugel na het werk om haar uit te stappen... Dat heeft ze natuurlijk verdient. Meestal is dat in stap, maar sinds kort wil het ook nog wel eens in galop of draf zijn. Ik merkte laatst dat ze nog heel wat energie had na het rijden, en het rijden zelf was ook nogal verzameld en met wat spanning geweest, dus ik hield de teugel aan t gespje vast, en spoorde haar aan tot een klein drafje. En toen ging ze uit zichzelf steeds harder, heel hard zelfs, in uitgestrekte draf die bak door!! Ik natuurlijk in verlichte zit, en zonder aanleuning of wat dan ook. Even later sprong ze ook nog in galop aan, en sjeesde gewoon schuin door de bocht die bak door!! Ik deed dus niks... Kennelijk vind ze dat fijn ofzo... Ze komt overdag gewoon op de wei, maar ze zal er niet veel rennen ofzo, denk ik.
Vandaag weer, na t rijden, gaf ze zelf al aan dat ze nog even de benen wilde strekken. Nou, van mij mag ze! Komt iemand dit bekend voor? Ik weet dat Leida Strijk het ook regelmatig doet, alleen dan onder de les door...


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:45

Ik geef Fleur ook wel eens de lange teugel in draf (in galop zijn we nog een beetje stuurloos, dus dat lijkt me geen goed plan) zodat ze haar nek een beetje kan rekken en zelf een houding kan zoeken. Ze moet dan wel in mijn tempo blijven aangezien ik absoluut geen zin heb om als weerloos slachtoffer door de bak geslingerd te worden.
Nekje strekken is dus okay, maar geen gesjees. Stel je voor dat je als wedstrijd onderdeel een keer halsstrekken hebt en je paard ineens als een debiel door de bak scheurt Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 02:12

Ik laat mijn paarden in alle gangen wel halsstrekken. Gewoon even ter bevestiging of ze nog goed voorwaarts/neerwaarts zijn en niet in een soort van vaste houding gaan lopen. Aan het eind draaf ik altijd een paar rondjes aan een lange teugel voordat ik ga stappen. Zie het zelf als een soort van uitlopen zeg maar... Het lijkt me voor het paard ook wel comfortabel en ik heb het idee dat ze minder last krijgen van spierpijn. Dat laatste kan ook bij mij tussen de oren zitten hoor, maar vond het wel plausibel klinken.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:50

Ik ga helemaal met annegti mee.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:51

Halsstrekken laat ik ook in alle gangen doen. Maar van mij mogen ze nooit zomaar een tempo versnellen of langzamer gaan. Dat pas op mijn teken.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 11:59

Ja dat snap ik, dat mag tijdens het werk natuurlijk ook nooit. Daarom heb ik het ook duidelijk over VRIJE teugel NA het werk!
In ieder geval vindt ze het erg fijn, en als Koortje het fijn vindt, vind ik het ook best! Nu niet gaan denken dat ik zo makkelijk ben enzo, en ze alles mag, het tegendeel is waar. Maar als ze tijdens het werk flink haar best heeft gedaan, hard gewerkt, dan mag ze van mij best even raar doen na afloop! En met een woord Hoooooooo staat ze binnen een paar meter weer in stap, dus t gaat prima.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:00

Ik werk ALTIJD af met een lange teugel waarbij ik de neus nagenoeg over de grond wil hebben.
Met name in draf maar ook in galop, het is dan de kunst om zo ook je overgangen te rijden. Zonder dat ze onder je vandaan lopen of op de voorhand storten.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:25

ik doe precies hetzelfde als annegti, maar er wordt in MIJN tempo gelopen en vaak neem ik dan ook nog wat links/rechts inbuigen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:12

Ik vind het erg belangrijk dat je je paard zo af en toe eventjes zijn beentjes laat strekken onder het zadel. Mijn paard geniet daar erg van en ik denk dat eht erg goed is voor de spieren, alles eventjes lekker los schudden.
Ik wil daar wel altijd zelf de tempocontrole over houden. Hij mag dus niet met mij aan de kletter gaan [dat mag ie zonder mij in zijn eigen tijd Lachen ]

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 16:14

Jippie schreef:
Ik vind het erg belangrijk dat je je paard zo af en toe eventjes zijn beentjes laat strekken onder het zadel. Mijn paard geniet daar erg van en ik denk dat eht erg goed is voor de spieren, alles eventjes lekker los schudden.
Ik wil daar wel altijd zelf de tempocontrole over houden. Hij mag dus niet met mij aan de kletter gaan [dat mag ie zonder mij in zijn eigen tijd Lachen ]


Juist!! Hehe, eindelijk iemand die volgens mij begrijpt wat ik bedoel, en het nog eens met me eens is ook!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:40

volgens mij zeg ik precies hetzelfde als jippie. Ik heb de tempo controle, hij mag lekker met zijn neus naar de grond lopen.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:19

annegti schreef:
Aan het eind draaf ik altijd een paar rondjes aan een lange teugel voordat ik ga stappen. Zie het zelf als een soort van uitlopen zeg maar... Het lijkt me voor het paard ook wel comfortabel en ik heb het idee dat ze minder last krijgen van spierpijn. Dat laatste kan ook bij mij tussen de oren zitten hoor, maar vond het wel plausibel klinken.


Mijn springinstructeur zei dit ook. Wij moesten na het springen altijd een paar rondjes rustig draven (met lange teugel) om weer lekker los te komen. Het zit dus zeker niet tussen je oren! Daarna natuurlijk nog wel uitstappen/ droogstappen.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:28

Dit moet ik ook altijd van mijn instructrice doen na het rijden. Nog even in draf lange teugel. Maar wel rond en laag, niet zomaar neus naar voren.
Verder moet ze eigenlijk wel hetzelfde tempo aanhouden, maar magic wil nog wel eens versnellen, dan neem ik haar gewoon weer terug en begin opnieuw.

Ook laat ik Magic wel eens halsstrekken tijdens het losrijden, puur om even te controleren of ze lekker ontspannen is. En ze mijn hand volgt.
Als dat zo is loopt ze heerlijk met haar neusje door het zand (bijna dan).

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:07

ik vond het ook altijd zo lekker he even na het werk de beentjes strekken neusje over de grond nou ik doe dat niet meer! ik had continu last tijdens mijn wedstrijden dat meneer in middendraf ging tijdens het halsstrekken en dat hij zich vervolgens ging verzetten als ik hem weer oppakte want tja we waren toch klaar? nee hoor geen gespeel meer hals strekken doe ik nog wel hoor maar dan kortere stukjes en in mijn tempo en zolang als ik dat wil! liever 5x een kleinstukje dan altijd aan het einde van de training. je kan beter aan het einde van je training je paard vwnw rijden zo ontspant hij wel de bovenlijn maar valt hij niet zo uit elkaar.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:24

precies om die reden rijd ik dus lang en laag, in MIJN tempo en pak ik hem soms ook wel weer eens op na het lang/laag rijden zodat het niet altijd het einde van het werken is.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:45

Ik laat Flap ook wel eens uitlopen in draf met de teugel enkel aan het gespje vast. Lekker ontspannen vwmw, eindigen zoals we begonnen, vooraleer ik hem droogstap. Maar hem omgecontrolleerd laten rondrazen mag hij niet. Vind ik te gevaarlijk. Zeker nu ik onlangs mijn been heb gebroken omdat mijn (ander) paard uitgegeleden is en ik eronder zat, ben ik wel wat voorzichter en kalmer gaan rijden !

more with less

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:09

ongecontroleerd rondrazen is ook absoluut niet de bedoeling bij een laatste vwnw drafje om vervolgens over te gaan in een vrije stap! oa omwille van de veiligheid en ivm wedstrijden, maar er was nog een reden voor (een meer rijtechnische)... alleen die ben ik vergeten :-| ik zal het eens aan mijn instructeur vragen.
maar tempoversnelling tijdens vwnw is niet goed en dat moet je ook niet toestaan (terugwerken met je zit).

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 11:33

In mijn ogen is er een verschil tussen "lange teugel" en "halsstrekken/vwnw". Geef ik Navy gewoon HOPPA lange teugel in draf, gaat die kop de lucht in, geniet ze van de vrijheid en houdt d´r hoofd waar zij op dat moment zin in heeft. Rijd ik haar vw-nw loopt ze netjes laag, verzameld, ruggebruik en kont eronder..

Maar ik rijd ook vaak zat met lange teugel in andere gangen. Ik leg hele Endurancewedstrijden af op die manier. Overigens zoekt ze dan zelf op een gegeven moment aanleuning en een lagere houding..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 12:05

nou heb ik niet zo veel verstand van endurance, maar (you can correct me if i'm wrong) het lijkt mij dat als je tijdens zo'n rit intensief dressuur gaat vragen van je paard (en dan bedoel ik niet dat je hem niet voorwaarts neerwaarts zou mogen laten lopen, uiteraard kan dat des te beter zelfs, maar meer zwaardere dingen), dat je dan niet heel ver komt, haha. (maw: een heel andere situatie dan hier bedoeld wordt)
tijdens een buitenritje rij ik eigenlijk ook het hele stuk aan een lang teugeltje met 1 hand in alle gangen, en dan zoekt mijn paard idd ook na een poosje mijn hand op.

maar dat is in dit geval imo niet helemaal hetzelfde als aan het eind van een dressuurles ongecontroleerd door de bak rennen terwijl een vrije teugel of vwnw gevraagd wordt.
(in de bak heeft mijn paard min of meer onvoorwaardelijk naar mijn hulpen te luisteren, en buiten krijgt ze wat meer de vrijheid om in haar eigen tempo te lopen zolang ik haar nog maar stil kan zetten voor een stoplicht oid)

volgens mij had dat rondrennen trouwens iets met spanning te maken, maar ik zal het voor de zekerheid eens aan mijn instructeur vragen (nou moet en zal ik het weten ook Haha!).

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-03 18:43

Nou, Kore is alles behalve gespannen na het uitdraven! Hoe wil je dat ze zich spant, met een lange teugel?
Nouja, in ieder geval zie ik dat ik kennelijk wat onorthodox bezig ben, maarja, ik heb in ieder geval zelf het gevoel dat het nogal positief inwerkt.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:49

nogmaals, ik zal het eens navragen. maar ik geloof dat het zoiets was: in principe zou een paard, dat volledig naar ontspanning gereden is tijdens het werk, aan een lange teugel hetzelfde tempo aan moeten houden of zelfs uit zichzelf in stap over moeten gaan. dus als hij hard rondjes gaat rennen heb je iets fout gedaan, zeg maar Scheve mond maar goed ik weet het ook niet zeker, zou het dus even moeten navragen.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:50

enne als het goed voelt doe het dan lekker! stoor je niet aan mij Haha!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:52

(ook aan een lange teugel kan een paard zich spannen hoor alleen is dat dan niet een directe reactie op jouw hulpen, maar misschien wel een gevolg ervan, of misschien ligt de oorzaak helemaal niet bij jou en is ie gewoon "zomaar" gespannen)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:52

sophie18 schreef:
nogmaals, ik zal het eens navragen. maar ik geloof dat het zoiets was: in principe zou een paard, dat volledig naar ontspanning gereden is tijdens het werk, aan een lange teugel hetzelfde tempo aan moeten houden of zelfs uit zichzelf in stap over moeten gaan.


Dat mag dus absoluut niet, een paard moet altijd voorwaarts blijven denken en idd gewoon in hetzelfde tempo blijven lopen, niet harder maar ook zeker niet zachter.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 22:18

ehm, ik weet het dus ook niet zeker meer, maar dat was wat mijn instructeur zei geloof ik (ik zit al een poos met mn arm in een mitella dus ik heb al behoorlijk lang geen les meer gehad). ik heb het ook wel eens in een boek zien staan, maar ik kan me ff niet meer herinneren welk boek.

maar volgens mij begrijpen wij elkaar ook verkeerd want het is natuurlijk niet hetzelfde als je actief aan het rijden bent, een paard moet met behoud van impuls natuurlijk in alle gangen voorwaarts neerwaarts kunnen lopen, dat ben ik helemaal met je eens.
maar volgens hem was dus in principe het toppunt van ontspanning wanneer als je aan het eind een vrije teugel geeft je paard uiteindelijk in stap overgaat (als jij hem niet overdreven actief houdt met andere hulpen behalve je zit, als je dat wel doet moet ie dat niet doen natuurlijk). en hij moet dus niet steeds harder in het rond gaan rennen, dat zou een teken zijn van spanning. maar ik weet dus ook niet meer hoe het precies zat. ik vond het eerlijk gezegd wel aannemelijk hoor, maar dat kan mn eigen stupiditeit zijn Verward .

anyway... steeds harder in het rond gaan rennen is dus SOWIESO niet de bedoeling, als je mijn reden daarvoor niet aan wil nemen prima luister dan naar de anderen. of niet, natuurlijk Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Larislaatje en 40 bezoekers