omdraaien met buitenrijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:20

Als hij naar een kant speciaal uitwijkt.. Zou ik meer druk houden op de andere kant.. Maar als hij het naar verschillende kant doet.. Jaa dan weet ik het ook niet.. :S

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:26

Mijn Flap ging nooit graag alleen op wandeling. Als ik hem als 3-jarige begon te rijden en als afwisseling een toerke wou doen, geraakte ik net tot aan mijn oprit en 't was al mis. Flap wou niet verder (wou altijd bij zijn vriendjes blijven) en stelde zich kaarsrecht. Maar ik ben van het principe "de aanhouder wint (alhoewel ik wel twijfel wie uiteindelijk de aanhouder is) " en ik heb altijd mijn doel bereikt (een wandelingske van normaal 3 kwartier duurde met Flap gemakkelijk 3 uren) maar ik deed mijn toerke zoals gepland. Ik heb alle methodes uitgeprobeerd : lief zijn, slaan, afstappen en slaan, afstappen en longeren, straten achteruit gaan .... je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het geprobeerd. Ik was gewapend met mijn helm en rugbeschermer en de longe aan zijn kopstuk en 20 keer rond mijn hand gedraaid (voor als ik weer eens moets afstappen als hij zich kaarsrecht stelde voor een auto bvb) .Alles hielp soms maar soms hielp niets ! Uiteindelijk heb ik me bekeerd tot het nh en met grondoefeningen en veel geduld kon ik toch een beter vertrouwensband met hem smeden en kon ik met hem op wandeling gaan, maar af en toe kreeg hij nog wel eens een snokse, maar dan wel naar aanleiding van iets waar hij "zogezegd" bang van was (dat hij vroeger gewoon omkeerde omdat hij terug naar huis wou, zonder enige aanleiding) . Die laaste strubbelingen heb ik eruit gekregen door hem heel consequent aan te pakken, ttz als hij stopte en hem omdraaide (gaat bij Flap altijd samen met steigeren) gaf ik hem een rammeling waar ik hem kon pakken (behalve op zijn hoofd) , begon ik als een hysterische tekeer te gaan, zodat hij eigenlijk meer onder de indruk was van mij dan van het voorwerp waar hij zogezegd schrik van had. Draaide hij zich om en toonde hij ook maar de minste neiging van goeie wil werd hij overladen met streelkes en aanmoedigingen wat voor een flink paard hij wel was ! En ja hoor, deze methode heeft uiteindelijk de laatste nukjes eruitgekregen ! Hij was ondertussen wel al 9 jaar ! Ik zeg niet dat deze methode voor alle paarden helpt maar bij Flap heeft dat toch uiteindelijk de laatste strubbelingen eruit gekregen. Heel belangrijk is onmiddelijk ingrijpen bij het minste teken van verzet en even snel kunnen omschakelen naar de liefde in hoogsteigen persoon als het paard maar het minste teken van medewerking vertoont. (straffen en belonen) Wat ik ook ondervond met Flap was, dat zolang ik hem in beweging kon houden, hij niet weerkeerde. Het gebeurde meestal in stap. Dus, op pinnydgen liet ik hem (bijna) niet stappen. Maar als hij echt pinny was, stopte hij zelfs vanuit volle galop. Vanals er maar één ander paard meewas gedroeg hij zich als een voorbeeld. Het hoefde zelfs geen paard te zijn, een fietser op kop of een persoon tevoet voor hem was ook al voldoende om hem door te doen gaan. Maar alleen met ik erop, garantie problemen ! Gelukkig is dit nu allemaal voorbij ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 14:15

kenomaxbe
Ik wil absoluut niet |ullig zijn.
Maar zou je soms een open regel in je bericht kunnen maken.
persoonlijk vind ik dit erg lastig lezen.

Sorry verder geen nieuws bij dit topic Haha!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 15:05

maar ik heb sy nu bijna 3 jaar en ze heeft het altijd gedaan tot op een maand geleden mischien komt het door de nieuwe stal waar ik dus net sta.
en krijg haar ook zo van het erf af het is pas zo zodra ik langer dan 5 min weg ben...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 19:54

Hoe lang staat ze op die nieuwe stal? Het kan best zijn dat het voor haar erg wennen is. Ik neem aan dat de omgeving ook nieuw voor haar is.
Lijkt mij dat ze dan zo snel mogelijk terug wil naar de stal. Dat is dan de enige plek die ze daar nog een beetje kent.
Volgens mij gaat het probleem vanzelf over als ze gewend is aan de nieuwe stal.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:29

Ach je bent iig niet de enige met het probleem, ook Tiko draait regelmatig om en rent dan dus ook terug naar huis.
Hoe je het op kan lossen, als ik dat eens wist....
Probeer je hem terug te draaien, gaat ie steigeren en hij kijkt ook echt niet meer uit voor verkeer of wat dan ook.
Doe voorzichtig, en ga anders een tijdje niet alleen naar buiten tot ze in de nieuwe omgeving wat meer gewent is.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:25

Komt mij ook bekend voor. 'Mijn' pony doet het ook, maar ik voel het gelukkig wel wanneer hij wil omdraaien, dus dan ga ik een stukje draven. Dan 'vergeet' hij het meestal.

Een vroeger bijrijdpaard deed dit ook en bij haar voelde ik het niet, wanneer ze wou draaien (en terug rennen). Het heeft een hoop gevaarlijke situaties opgeleverd. Ik wist dat het angst was. Ze deed het dus niet moedwillig en ik heb het er uiteindelijk uit gekregen door steeds een stukje te gaan rijden en voor ik dacht dat ze het eng begon te vinden ging ik weer naar huis. Ik draaide haar dus zelf om. De eerste paar keer was ik nog maar amper de afrijlaan af, maar op den duur probeerde ik steeds verder te gaan en het is gelukt, een paar maanden later kon ik gewoon met haar op pad, zonder om te draaien.

Ik heb geen idee of het voor jou een optie is, maar misschien het proberen waard. Het is een 'softe' aanpak en misschien helemaal niet de juiste, maar als het gevaarlijk wordt kan je imo niet voorzichtig genoeg zijn.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 19:41

Apple schreef:
Hoe lang staat ze op die nieuwe stal? Het kan best zijn dat het voor haar erg wennen is. Ik neem aan dat de omgeving ook nieuw voor haar is.
Lijkt mij dat ze dan zo snel mogelijk terug wil naar de stal. Dat is dan de enige plek die ze daar nog een beetje kent.
Volgens mij gaat het probleem vanzelf over als ze gewend is aan de nieuwe stal.


ze staat er nu 4mnd ongeveer de eerste aantal keren deed ze het nog niet maar nu dus wel...
ik denk omdat ik op mijn vorige stal echt lekker buiten kon rijden en verschillende kanten op kon gaan dat kan hier dus niet.

ik ga binnenkort wel eens de andere kant proberen als ik niet verdwaal...

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:51

hey
ik ken het probleem... alleen kan ik niet zeggen "ik ga niet meer langs de weg" ik moet er namelijk langs om te kunnen rijden. Op de stal hebben we geen bak, dus moet ik naar de manege stappen, ongeveer 300m. In het begin draaide hij elke 10m om, dat werd uiteindelijk beter. één stopte hij nog maar aan het einde van de oprit (vd stal dus) omdat er een tinker aan de overkant van de straat stond Boos!
M.a.w.: steigeren, omdraaien, niet willen toegeven, ter plekke gaan passageren, galopperen en zelfs piafferen Boos! Peter die op stal was (is een springruiter) heeft toen geroepen dat ik m'n teugels extra kort moest nemen, m'n benen er keihard inzetten. Dat heeft geholpen, totaan het begin van de straat van de manege. Daar heeft hij het altijd. Terwijl er geen reden voor is. Opnieuw teugels extra kort en benen derin. En dan heb ik gewonnen. Een tijdje is het goed gegaan en vandaag deed hij het weer Huilen ik ben het nu echt kotsbeu. Ik wil morgen gaan rijden, maar zie er tegenop weer diezelfde strijd aan te binden. En het moeilijkste is, dat het telkens op die plek is waar de straat bestaat uit (gladde!) kasseistenen, ernaast grachten liggen waar hij graag inspringt en er veel auto's passeren...
xxx