paard kan/wil niet springen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

paard kan/wil niet springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:37

Hallo allemaal,
Ik vind het leuk om zo af en toe eens met mijn paard een sprongetje te maken.
Normaal is hij altijd prima te berijden en braaf, maar zodra ik ga springen,
veranderd hij in een monster.
Zelf balkjes kan hij al niet normaal nemen. Als ik in een rustige drafje richting de balkjes ga, word hij helemaal onrustig en wil gaan galoperen. Soms lukt het wel netjes maar dan tikt hij meestal 1tje aan. Laatstens zou ik even rustig in een drafje
over 3 balkjes gaan, bedenk meneer op 1x om over de laatste maar eens een hele gekke sprong in de lucht te gaan maken, totaal niet verwacht dus ik verlies mijn evenwicht en kukel er vanaf.
Met springen is het al helemaal een ramp, zodra ik in de buurt van de sprong kom word hij helemaal gek, wil gaan galoperen en gooit de hele tijd zijn hals naar beneden en gaat hangen.
Heb alles al geprobeert, los laten springen, maar dan moet het echt gedwongen omdat er dan geen uitweg meer is. Of rustig naar de sprong toe rijden en bij de laatste passen ruimte geven.
Hij lijkt wel of hij echt gewoon een hekel aan springen heeft en dat begin ik zo onderhand ook te krijgen... :(
Elk paard zou toch op zijn minst, fantsoenlijk over een laag kruisje kunnen springen?
Of gewoon normaal over een paar balkjes kunnen draven.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: paard kan/wil niet springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:40

Ik denk dat hij het juist TE leuk vind! Toch blijven oefenen op de controle en rust bewaren. Best doe je dat (uiteraard) met begeleiding van een goede instructeur/trice.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:44

Tja... zoals jij beschrijft, zo ging het de eerste paar keer ook bij mij, het duurd even voor een paard weet hoe die moet springen, hij moet even doorkrijgen waar die z'n benen moet laten en vooral dat als hij boven de hindernis/ balken is...dat ze hem niet proberen te bijten ;) en dat was dan echt niet mee rdan 40 cm met een paard van ruim 1.65
Duurde bij mij 5 a 6 keer (dwz goed begeleide springlessen) voordat ik redelijk over een hindernisje kon springen zonder dat ie bang was voor bijtende balken ;)
En elk paard heeft z'n eigen tempo dus kan ook wat langer duren!
Dus ja...elk paard kan op zijn minst over een laag kruisje springen, maar het duurd wel even voordat dat fatsoenlijk gaat!
Wat jij beschrijft over in 1 keer een hele gekke sprong over de balken gebeurde bij mij trouwens ook, en denk nog steeds in het begin maar heb een tijdje geen les meer gehad.
Ik weet niet hoelang je al bezig bent, maar ik denk dat je een beetje geduld moet hebben!
Gun hem de tijd om te snappen wat de bedoeling is en door te hebben dat het materiaal hem niet wil pakken ;)
Succes

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:49

Vesceron schreef:
Tja... zoals jij beschrijft, zo ging het de eerste paar keer ook bij mij, het duurd even voor een paard weet hoe die moet springen, hij moet even doorkrijgen waar die z'n benen moet laten en vooral dat als hij boven de hindernis/ balken is...dat ze hem niet proberen te bijten ;) en dat was dan echt niet mee rdan 40 cm met een paard van ruim 1.65
Duurde bij mij 5 a 6 keer (dwz goed begeleide springlessen) voordat ik redelijk over een hindernisje kon springen zonder dat ie bang was voor bijtende balken ;)
En elk paard heeft z'n eigen tempo dus kan ook wat langer duren!
Dus ja...elk paard kan op zijn minst over een laag kruisje springen, maar het duurd wel even voordat dat fatsoenlijk gaat!
Wat jij beschrijft over in 1 keer een hele gekke sprong over de balken gebeurde bij mij trouwens ook, en denk nog steeds in het begin maar heb een tijdje geen les meer gehad.
Ik weet niet hoelang je al bezig bent, maar ik denk dat je een beetje geduld moet hebben!
Gun hem de tijd om te snappen wat de bedoeling is en door te hebben dat het materiaal hem niet wil pakken ;)
Succes


Ik heb dit al veel vaker met hem geprobeerd, maar altijd het zelfde liedje!
Maar ik ga nu ook les er in nemen, want ja hier word je op laatst wel moe van ;)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: paard kan/wil niet springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:52


Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:55

Zorg dat balkjes in je dagelijkse dressuurwerk voorkomen.
Leg ze dus her en der door de bak heen en stap, draaf en galopeer er in het gewonen werken overheen.
Verander daarbij niets in je rijden, het zijn geen hindernissen, maar balkjes waar hij alleen zijn benen een klein stukje hoger voor op hoeft te tillen.
Pas als hij de balkjes doodnormaal vind, kun je hindernisjes gaan nemen. En dan natuurlijk het liefste onder begeleiding.

misslauzzie
Berichten: 33
Geregistreerd: 15-02-10

Re: paard kan/wil niet springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:06

probeer eens aan het halster met touw over de balkjes heen te stappen daarna draven enz. want mischien snapt hij het niet.
daar na gewoon als je er op zit eerst weer stappen en als dat goed gaat draven. inderdaad wat schoentje zegt om te draven.
later kan je een laag sprongetje wagen...
suc6