Wat is een goede cooling down?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Wat is een goede cooling down?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:53

Hallo!

Ik zat een beetje te twijfelen waar ik 'm zetten moest.. toch maar hier.

Ik vroeg me af wat jullie een goede cooling down vinden.
Warming up is bij mij eigenlijk vrij vaak het zelfde en denk dat die ook 'goed' is.

Maar ik zat deze week (woensdag ofzo) op het paard en dacht er eigenlijk over na.
Ik was veel galop oefeningen aan't doen en op een gegeven moment was het goed.
Paard was lief, deed goed z'n best. Dan moet je dus ophouden..

Kun je dan gewoon gaan stappen? Of beter eerst nog wat uitdraven en in stap en draf nog wat wendingen rijden als 'afkoeling'?
Of is gewoon wat rondjes hoefslag stappen ook goed?

Vroeg het me zo eens af Lachen Ben benieuwd wat jullie doen/denken.

Groetjes Sanne

esmee_stip

Re: Wat is een goede cooling down?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:59

Ik vind dat ook altijd heel moeilijk. Meestal stap ik gewoon met lange teugel rondjes op de hoefslag, omdat ze na de galop altijd ongelooflijk moe is. (ik ben heel hard aan het trainen en conditie aan het opbouwen!!) dus draven zit er daarna niet meer in.. Ja, bij mij blijft het bij stappen!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:03

Ik draaf altijd eerst een de lange teugel een paar voltes uit en daarna stappen tot hij op adem is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:05

Ik doe iets wat het paard ontspannend vindt. Na een springles is dat even een rondje ontspannen galopperen aan een vrij lange teugel. Na een dresuurles draaf ik nog gewoon twee rondjes aan een lange teugel. Geen wendingen oid, dat doe ik in de training...Daarna lekker stappen tot hij droog is en normaal ademt, iig tien minuten. Vaak laat ik m dan nog even loslopen in een rijbak zodat hij lekker kan rollen en spuit daarna zn benen af. Voelt hij toch nog warm, dan laat ik m nog even aan de hand lopen op de weg. Als ik overdag rij en het gaat lekker dan stop ik wat eerder en ga nog een buitenritje stappen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:44

Ik bouw een training eigenlijk meestal af zoals ik 'm opbouw, en daarna stap ik buiten op het harde ruim uit. Soms erop, soms ook ernaast. Als het erg hard regent stap ik in de bak uit, maar liefst op het harde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:09

Laat hem altijd eerst vw-nw uitdraven en laat hem zelf in tempo terug komen. Daarna stap ik hem uit, bij voorkeur op de renbaan en anders in de bak of in het bosje bij ons achter.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:44

Ik doe hetzelfde als sonja: ik bou de training af zoals ik hem heb opgebouwd. Soms maak ik nog een kort buitenritje na het trainen in de bak, soms doe ik een kort buitenritje voordat ik ga trainen in de bak. Afwisseling is bij mijn paar dbelangrijk; eindeloos rondjes stappen aan de lange teugel vind hij niks, dus ook tijdens het uitstappen in de bak rij ik vaak wat simpele figuren.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:31

Wanneer het paard klaar is probeer ik 'm meestal voorwaarts neerwaarts te rijden, op beide handen. (Meestal middels voltes en wisseling via een acht). En daarna ga ik over in stap en geef 'm vrije teugel, maar blijf niet doelloos rondrijden. Rijdt meestal nog wel wat figuren. Of na de clubles gaan we meestal wat kletsen terwijl we de bak door lopen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:53

Ja

Maar als je zegt, ik bouw af zoals ik opbouw.. kun je me dat eens nader uitleggen dan Lachen ?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:56

In draf langzaam aan een langere teugel geven en dan overgaan naar stap en nog 10 minuutjes stappen. Ondertussen wissel ik wel van hand.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:59

waarschijnlijk houd dat in,dat als je begint met een lange teugel stapt, lang en laag bijv. Dat je ook zo eindigt dus als je begint met stap en draf en dan galop, eindig je met galop draf stap.. Dat is in ieder geval wel wat ik doe...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:01

Ahzo Ja dat doe ik over het algemeen ook wel ja..

Of ik laat 'm met lange teugel nog een rondje uitgalloperen daarna ff draf van hand veranderen en dan stap..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:50

paar rondjes linksom en rechtsom draven met lange teugel enm zo langzaam in stap terugnemen en dan nog minimaal 10 tot 15 min uitstappen met lange teugel afwisselend op de rechter en linkerhand

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:12

Ik rijd meestal nog een paar rondjes links- en rechtsom waarbij ik zijn hals laat strekken en daarna ga ik uitstappen met lange teugel. Het liefst op het harde, maar dat doe ik niet elke dag.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:21

Op school is mij geleerd, om even te draven met lang teugeltje.. even stappen 10 min en nog een klein drafje en dan goed uit stappen (voornamelijk na t springen) Maar vaak doe ik halsje strekken en dan uitstappen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:59

Bij Garabel was het uitdraven aan de lange teugel op de hoefslag. Daarna fijn stappen met lange teugel tot ze op adem is. Meestal rek en strek ik zelf dan ook nog in het zadel.
Als ze dan op adem is dan stap ik aan de hand nog even op het harde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:11

Als je paard het toelaat (dus een braaf paard is) kan je uitgalopperen, dan uitdraven en dan uitstappen.
Dit alles met een volledig lange teugel.
Net als wat Magda zegt, kan je daarna nog even op het harde aan de hand stappen zodat ze ook droog wordt Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:12

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:21

Ik laat haar eerst even een paar toeren de hals strekken en da ga ik afhankelijk van het weer , binnen of buiten uitstappen ..

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:56

Ik draaf met lange teugel zodat ze lekker lang en laag met haar nek kan, en dit dan op de linkerhand en rechterhand, enkele volte's en rechtuit. Daarna ga ik over op stap met dezelfde lange teugel. Als ze niet meer warm is en goed op adem is stop ik ermee.
Soms ga ik nog een rondje over het harde met haar.

Jelsahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:28

Ik Draaf meestal met langere teugel nog wat uit. Paar voltes rijden op de linker en rechter hand.
Dan rustig uitstappen.
En daarna rustig gaan afzadelen, pootjes afspuiten en als ze heel hard gewerkt hebben dan heb ik zo een soort shampo (die je niet moet afspoelen) en dat is een spierontspanner. Dus dat doe ik dan met een spons over hem een beetje. en dan een fleesje op

RoosxSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:57

Ik doe het op de volgende manier. Eerst nog een volte met gestrekte hals daarna een overgang naar de stap maken en op allebij de kanten een aantal rondjes stappen. Ik weet het niet maar misschien is het ook wel wat voor jou?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:02

Nagini schreef:
Ja

Maar als je zegt, ik bouw af zoals ik opbouw.. kun je me dat eens nader uitleggen dan Lachen ?

Ik begin altijd met 100-200 meter aan de losse freestyle teugel (het stukje over de weg naar de bak). In de bak neem ik contact en begin ik in stap. Ik vraag niet om nagefelijkheid en aan de teugel, want dat komt vanzelf als m'n paard los genoeg is. Ik rij veel grote achten en slangevoltes in stap, op beide handen (ik verander minstens elke 2 rondjes van hand). In de bochten van de slangenvolte rij ik naar een tijdje richting middenstap/uitgestrekte stap, op de korte zijdes van de slangevolte rijdt ik terug in tempo richting iets meer (maar niet gehele!) verzameling. Ik doe wat overgangen naar halt en achterwaarts en begin dan met wat wijken en schoudervoor in stap.
Als mijn paard lekker los voelt in de stap, ga ik galoperen aan dezelfde contactteugel. Meestal is mijn paard tegen die tijd wel nagefelijk. Mijn paard wordt altijd losser van de gelop. In de galop rijdt ik wat grote voltes met tempowisselingen. Meestal galopeer ik een rondje of 3, verander van hand en doe daarna hetzelfde op de andere hand.
Daarna volgt het draf gedeelte aan de contactteugel. Ik doe hetzelfde als in stap; begin met grote achten en slangevoltes, bouw uit met tempowisselingen en ga uiteindelijk een stapje opzij met wijken en schoudervoor, maak wat overgangen draf-stap-draf en draf-stap-halt-stap-draf.
Nu is mijn paard warm en lekker los en ga ik werken aan de dingen die ik wilde oefenen. Wat meer verzameling, schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen, simpele galopwissels etc.
Als ik dat naar tevredenheid heb gedaan (meestal maar zo'n 10-15 minuten), laat ik de verzameling wat meer varen en ga ik weer terug naar de contactteugel (voorwaarts-neerwaarts) in draf. Ik draaf wat achten en slangevoltes, doe nog wat simpele tempowisselingen, waarbij m'n paard staads langer mag worden. Daarna op allebei de kanten een ontspannen gelopje met wat voltes en uiteindelijk terug naar de achten en slangevoltes in stap aan de lange teugel. Uiteindelijk stappen we 100-200 meter naar huis aan de lange freestyle teugel en mag het paard weer in de wei.

EDIT: Als m'n paard op stal zou staan zou ik wat langer stappen aan de lange teugel. Mar omdat mijn paard dag en nacht in de wei staat en vrij veel kan bewegen, is hij sowiesow al wat losser.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:34

Cooling down is voor mij wat uitdraven, voorwaarts-neerwaarts.
Na galop ga ik nooit meteen uitstappen, draaf altijd nog wat minuutjes. Pak nog een stelling links en rechts en contra stelling.
En dan ga ik stappen. Verzamelde stap op verschillende tempo's.. hard en langzaam stappen.
Eventueel nog wat oefeningetjes daarbij, zoals achterhand in en uit "een cirkel" plaatsen.
Dan is het 10 minuten verder en gooi ik teugels los en stap ik uit.

Bak ligt vanaf mijn stal zo'n 7 minuten lopen over het harde, dus dat komt goed uit Lachen

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:44

Na het werken draaf ik een rondje met lange teugel links en rechtsom. Soms daarvoor nog links/rechtsom galop met lange teugel. Daarna 20 min uitstappen op het harde. Maar geen getut, ze moet wel echt stappen en niet sloffen.