doorgezakte/holle rug + 2 NIEUWE foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

doorgezakte/holle rug + 2 NIEUWE foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-03 13:17

Mijn Fries heeft nogal een holle rug. vooral als er iemand op zit. het lijkt me niet echt lekker voor hem.
is dit erg??? volgens de zadelmaker komt dit niet meer goed. is er een manier om z'n rug sterker te maken zodat hij meer omhoog komt??

Afbeelding

Ik zal nog even een foto opzoeken terwijl er niemand op zit.
Laatst bijgewerkt door odis op 26-01-03 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt


Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:58

Ik heb het wel vaker gezien bij Friezen. Ik weet niet of het erg is. Misschien iemand hier die verstand heeft van friezen?

Ook bekend als Kim20!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:50

Als ik alleen voor mezelf spreek dan zou ik dus nooit op een paard gaan zitten dat zo gebouwd is. Als je het mij vraagt is dit paard niet geschikt als rijpaard vanwege zijn bouw. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:21

Tjee, zeg, dit lijkt wel heel extreem.
Ik zou er ook niet opklimmen. Ik vind het gewoon bijna naar om te zien, sorry....

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:14

Holle rug duidt op zwakke rug geloof ik, maar je ziet t heel vaak bij oudere paarden, en dr is idd niets aan te doen. Je kunt een rug wel sterker maken, maar daardoor komt ie niet meer omhoog..

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:18

wow dit is wel een erg doorgezakte rug, de achterkant van het zadel komt even hoog als zijn kont

Don't dream your live but life your dreams!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:20

Maar aan de andere kant, als je zeker weet dat ie dr geen last van heeft of zal krijgen (dierenarts naar laten kijken), dan zou t geen probleem moeten zijn..

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:25

Een pony op de manege heeft dit nog iets erger echt lelijk gezicht.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:35

Nou, als ik het zo zie is het paard ook overbouwd. Hierdoor lijkt de rug holler. Vanaf de kont kun je een schuine lijn naar beneden trekken naar de schoft. (of het zadel moet de boel vertekenen).
Je paard heeft duidelijk een zwakke rug, maar als hij er geen last van heeft, dan kun je er rustig op rijden. Wel niet te lang rijden en te zwaar springen/galopperen. Dan komen er extra klappen op de rug (en de bespiering van de rug laat waarschijnlijk te wensen over).
Versterken van de spieren zelf kun je doen aan de longe. maar het gaat nooit over, die rug blijft gewoon laag.
Bij een goed ruggebruik onder het zadel hoeft het geen probleem te zijn, maar ik denk wel dat je door verkeerd rijden eerder een rugblessure erin rijdt.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-03 19:25

Hier zijn 2 nieuwe foto's. Op deze foto's is het duidelijk minder erg.
Ik denk dat op de eerste foto hij in de krul getrokken wordt en z'n rug hierdoor erg wegdrukt.
de fysio heeft alleen gezegt dat hij wat meer bespiering mag krijgen. (is al een stuk verbeterd).
en de zadelmaker zei dat hij gewoon overbouwd was.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:42

Mijn paard is ook ietsjes overbouwd maar lang niet zo erg !
Dit is wel heel erg extreem...
Heb je papieren ?? Misschien is hij verkeerd gefokt ?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:47

Jeetje, ik zou geeneens op zo`n paard durven te gaan zitten! Veels te bang dat ie doormidden zou breken! Dit is wel een erg zielig gezicht zeg...
Ik zou beginnen hem goed te longeren met een Pesoa of gogue of iets wat m goed voorwaarts neerwaarts en over de rug laat lopen. Zo moet ie zn rugspieren gebruiken, en komt die rug hopelijk wat omhoog. Er pas op gaan rijden als ie wat rechter is.
En hoe wil je dat de dierenarts aantoont of het paard wel of geen pijn heeft? Zijn er foto`s van zijn rug gemaakt dan?

Succes ermee hoor.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-03 21:52

Er zijn geen foto's gemaakt, maar volgens m'n dierenarts heeft hij er geen last van. de dierenarts van de staleigenaar heeft hem ook eens nagekeken (omdat hij niet wilde galloperen) en die kon ook niets vinden. er is een fysiotherapeut bij geweest, die vondt alleen dat iets meer bespiering kon hebben, wat hij nu ook heeft. hij heeft ook 2 weken op de Uithof gestaan (voor iets anders) en hier hebben ze er ook niets over gezegt.

Percy

Berichten: 12025
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 22:50

Was dat paard al zo toen je hem kocht en waarom heb je hem dan gekocht?

Mijn Welsh K merrie heeft ook een doorgezakte rug, zij wordt wel 20 over twee maanden. Op zich heeft ze er geen last van maar ze staat dan ook licht in het werk met mijn lichte dochter. Als ze meer dan 55 kg. wegen komen ze er niet op.
Ze werd drie jaar geleden ook verkocht omdat ze haar werk niet meer aankon en het hier rustig zou gaan krijgen.

Ik zou heel erg oppassen met zo'n paard wat betreft zwaar werk onder het zadel en veel gewicht op de rug. Maar ze is erg jong en veel beter zal het waarschijnlijk niet worden.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:18

even een vraagje, hoe oud is deze fries?ik ken 2 mensen die ook friezen fokken, en die zijn vaak tot hun 3 of 4 vrij overbouwd, maar zo erg als deze heb ik nog niet vaak gezien, hij heeft een heel smal lijf waardoor hij er nog breekbaarder uit ziet, de friezen die ik ken zijn wat ronder en steviger, dat scheelt ook al veel.

hoe lang heb je dit paard al?

dat hij niet wil galloperen lijkt me vrij logisch, met deze rug kan hij niet echt makkelijk galloperen met iemand op zijn rug.

wat je het beste kan doen is he,m veel longeren, en maar een paar keer per week rijden.

is hij nog jong dan heb je kans dat dat overbouwde wat minder wordt dan toont zn rug al meteen wat beter, is hij wat ouder dan zou ik heel erg oppassen met het rijden, zeker niet in de krul trekken ofzo! eerder heel veel voorwaarts-neerwaarts rijden, en niet veel galloperen.

maar longeren, eerst zonder bijzet dat ie ff zn spieren los kan maken, dan bijzetten zodat hij goed zn rug en achterhand gaat gebruiken, en op die manier krijg je de rug sterker.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:46

Hoi, Dit komt veel voor bij friezen. Als je je fries een tijdje voor de kar zet en hem lekker voorwaarts rechtuit laat lopen, dan komt de rug vanzelf weer wat "hoger". Dit is natuurlijk niet na 1 keer voor de kar. Haha!
Een fries is eigenlijk gefokt om voor de kar te lopen en niet voor onder de man. Vooral de ouderwetse types hebben daar meer last van dan de moderne fries.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 01:17

Op een manege bij mij in de buurt stond ook een fries met een zwaar ingezakte rug. Heitze heette hij. Het was een heel vrolijk paard maar hij zag er heel zielig uit. Zijn rug was zo ver ingezakt dat je bewijs van spreke 2 zadels op elkaar moest leggen wilde je de normale hoogte hebben van zijn rug. (tuurlijk leg je geen 2 zadels op elkaar, maar even als vergelijking) . Wat ik begreep was dat hij veel te vroeg was ingereden en nu al wat ouder was. (volgens mij was er meer aan de hand, maargoed dat is wat ze mij toen die tijd vertelde (ik was 13)).
Bij dat paard kwam het in ieder geval niet meer goed en is verkocht aan iemand die hem nu in een wei heeft staan.

Ik heb geen idee hoe oud jou paardje is, maar met goede trainen (en begeleiding) kan de bespiering wel weer goed worden. Of ie ooit een rechte rug krijgt weet ik niet?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:12

gewoon overbouwd. Trek de lijn van kont naar schoft maar eens. Zet deze horizontaal en de rug is veel minder hol dan het zo lijkt. Wel voorzichtig mee zijn, maar ik zie niet in waarom je er niet op zou kunnen rijden. Dat de galop lastig was, dat komt waarschijnlijk wel door de rug, overbouwd en een weke rug betekent inderdaad dat het lastig is om een sprong te maken. Wel voorzichtig trainen. Een weke rug wordt nooit meer strak, maar kan wel bruikbaar blijven.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:36

door veel te longeren wordt de rug sterker, veel aand e longe en met touwjes werken zodat ie rond is en zijn rug gaat gebruiken! lekker voorwaarts houden! tijdens het longeren niet eenzadel opgooien maar een singel!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Dees

Berichten: 18876
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:41

Dit wordt nooit meer beter. Zo is het paard gewoon. Je kan de bespiering sterker maken door allerlei oefeningen, maar de ruggegraat terugbuigen lukt je nooit.
Dit soort paarden zijn niet goed geschikt om M dressuur of hoger te lopen, simpelweg omdat ze van nature al wat in 2-en lopen, waardoor verzameling met dus een opbollende rug gewoon niet mogelijk is.
Ook in de mensport is deze rug een handicap.]
Je kan er prima nog op rijden, die rug breekt echt niet, zo sterk is ie weer wel, maar voor de wat hogere sport is zo'n paard niet geschikt.
Ik zou zeker niet met zo'n paard fokken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 22:34

Fokken kan ik er niet meer mee, hij mist wat benodigheden om veulentjes te maken. Haha!
Hij wordt in mei 5 jaar. ik heb hem nu 1,5 jaar. ik kreeg hem toen hij 3 jaar en 3 maanden was. hij had toen al een beetje zo'n rug. ik heb hem toen gekocht omdat ik helemaal verliefd op hem was. Ik hem hem eigenlijk zonder advies van "kenners" gekocht. misschien heel stom, maar weer wat geleerd voor de volgende keer. en ik hoop dat die volgende keer nog heel lang mag duren, want ik wil hem echt niet kwijt. op die rug na is het gewoon een super paard.
toen ik hem kreeg, was hij al ingereden. nou ja, dat zeiden ze. ze hebben er een paar x opgezeten en meer niet. hij de 1e paar weken tegen de bakrand op, omdat hij niet wist hoe hij de bocht om moest. de stal waar ik hem vandaan hebt (handelen alleen in Friesen) vertelde me ook dat zo'n rug vaker voor kwam (bij jonge) Friesen en dat dat wel weg trok. ik heb in het begin niet veel en lang op gereden, omdat ik het toch nog vrij jong vondt om ingereden te zijn/worden. toen ik hem 3 weken had is hij ziek geworden en dat is hij eigenlijk een jaar lang geweest (vandaar dat hij ook niet zo gespierd is), dus er is niet echt mee gewerkt. de eerste paar maanden hem ik er misschien 3-4 x per week een half uurtje opgezeten.
het is verder ook niet mijn bedoelin om er hoge sport mee te rijden. dat niveau zal ik nooit halen en het is gewoon een recreatiepaard. van de fysio moest ik elke dag met hem buiten stappen aan een lange teugel en opbouwen tot een paar uur. als ik rij dan is het bijna altijd buiten en dan een uurtje, soms 2 uur. maar hij hoeft niet hard te werken en loopt vooral aan lange teugel. af en toe loopt hij voor de wagen.
hij had veel problemen met galloperen en z'n evenwicht, maar dat gaat al stukke beter. ik longeer hem 2-3 keer per week met pessoa of dubbele longeerlijn. in het begin moest je hem echt vooruit meppen om hem 2 galopsprongen te laten maken en dat ging dan nog overkruist. nu geef ik het commando, evt. met een tikje en houd hij het zo een paar rondjes vol. bij het draven kon hij moeilijk z'n achterhand eronder krijgen. hij bleef met z'n achterhoef , voor de afdruk van z'n voorhoef. nu zit hij er en en soms zelfs erover heen. heb vandaag een half uur les gehad, niet langer omdat we zo'n kleine bak hebben, en m'n instructrice vondt dat hij de laatste tijd en vooral vandaag voor zijn doen, super liep. ik ga dan eerst buiten 20 min. rijden. goed doorstappen en hij heeft zelfs een stuk goed gegallopeerd! hierna liep hij gewoon super tijdens de les.goed voorwaarts, kont eronder, en rug erbij.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:12

Het paard is zwaar overbouwd en dat is ook de oorzaak van de weke rug. Als ik dit paard zou willen rijden zou ik het denk ik eerst inspannen en een zware band laten slepen door het zand. paarden moeten dan heel erg hun rugspieren gebruiken en daardoor worden ze sterk. Ik betwijfel of het rijden op zo'n paard nu per defenitie slecht zou zijn. Als je zo'n paard goed en doelmatig zou trainen zou het zelfs wel eens kunnen zijn dat dat juist ten goede komt voor zo'n paard. Ik zou zelf gewoon eens een fysio erbij halen en eens kijken wat die er van zegt.

het is wel zo dat een weke rug vaker voorkomt bij friezen dan bij andere rassen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het toegestaan is. Het weke maakt een rug wel zwakker en kwetsbaarder, dat wel.

De hond is de betere mens

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:44

bij friezen is de rug altijd iets bol dat komt door hun bouw dit is wel extreem. je moet hem eigenlijk iedere dag met stoot of bijzet longeren en dan echt dat hij met zijn neus over de grond loopt ( over de rug lopen) en dan ook met balkjes op de grond om zijn gangen ruim te krijgen. heb ik ook gedaan en pas als het weer goed is gaan rijden

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:24

ALs ik jullie reactie´s zo lees dan wordt er maar weinig gedacht aan Groeien.Wij hebben op stal ook een frieze merrie staan die nu 6 is en nog aan het groeien is.Misschien is het wel een laat bloeier.Friezen staan daar eenmaal om bekend.

Hier mee wil ik niet beweren dat het helemaal over zal gaan maar ik denk wel dat het mee speeld.Dus hou daar ook rekening mee qua rijden en longeren.
Succes verder.

Groetjes van Ilona

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:57

Valentina is ook overbouwd, ik longeer vooral altijd met bijzet en heb er ook een tijd mee gereden.. om haag rugspieren sterker te maken.
ik zal je een foto laten zien:

Afbeelding

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, IASCrawler, moos1984, Nicky1963, Petra_O en 12 bezoekers