Paard heeft moeite met de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Paard heeft moeite met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 12:56

Ik rij nu sinds een week een 7 jarige merrie. Ze is ooit zadelmak gemaakt maar nooit goed doorgereden! Hiervoor heeft ze ook ruim 2maand stil gestaan! Ze pakt het super aan, stap en draf zitten er redelijk goed in en ze wordt ook steeds fanatieker op mijn been! Ze heeft natuurlijk nog totaal geen spieren en conditie..de galop is er nooit goed opgezet, rechtsom springt ze redelijk snel aan..nog wel ongecontroleerd maargoed dat vind ik nu nog niet zo belangrijk! Alleen linksom is een drama, ze snapt het gewoon echt niet..ze snapt nu al wel dat ze moet galloperen maar ze springt dan rechts aan..we zijn bezig met veel overgangen zodat ze vlotter wordt op mijn been en we vragen juist iets meer buitenstelling zodat ze linksom goed aanspringt..maar het kwartje schijnt nog niet te vallen! Vandaag hadden we er 6 rondjes opzitten en sprong ze eindelijk goed aan, uitbundig beloond uiteraard en toen lekker uitgestapt! Hebben jullie misschien nog meer foefjes om haar dit sneller aan te leren? Ik hoor ze graag!

Alicia2u

Re: Paard heeft moeite met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:51

Hoe gaat het buiten op de rechtelijn? beste manier om een paard te leren galoperen is buiten.
Foefjes voor in de bak zijn: Aanspringen aan het begin van de lange zijde.
Op de korte zijde afwenden en richting B of E rijden en bij B of E aanspringen.
Veel korte stukjes galoperen (5-10 passen).

Hoe galopeerd het paard aan de longeerlijn? Optie is ook om eerst de galop aan de longe te verbeteren voordat je die onder het zadel vraagt.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 16-08-08 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 13:55

Ik rij haar dus net een week, ben nog niet met dr naar buiten geweest! Gaan we idd wel doen want ze schijnt daar ook iets fanatieker te zijn! Longeerlijn heeft ze hetzelfde probleem als onder het zadel..We blijven oefenen en bedankt voor je tips!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:59

Als galoperen aan de longeerlijn ook moeilijk gaat, galopeer dan eerst zonder bijzetteugel in de bak, zodat ze sterker wordt en op eigen houtje haar balans kan vinden in de bochten.
Leer haar vrijspringen en zet wat inuitjes weg, daar wordt de galop ook een stuk beter van. Als dat goed gaat weer aan de longeerlijn proberen.

Ik zou eerlijk gezegd met het rijden niet op de galop focussen als de gallop aan de longeerlijn nog niet bevestigd is. Het paard geeft duidelijk aan dat het daar nog niet aan toe is. erop blijven hameren geeft alleen maar stress en verhoogd de kans op blessures.
Het correct aanspringen (zonder daadwerkelijk aan te springen) kun je al wel oefenen in draf en stap door flauwe gebroken lijntjes te rijden (ongeveer 3 meter en dat 2 op één lange zijde).
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 16-08-08 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:04

We pakken het nu ook af en toe mee! Maar dat vd in- uitjes en vrijspringen had ik zelf nog niet bedacht! Thnx! En we gaan er eerst dan maar eens mee aan het werk aan de longe en los in de bak! Onder het zadel vraag ik trouwens ook verder nog niks van dr in de galop hoor (verlichte zit en licht contact, zodat ze idd eerst haar eigen balans vind) en rechtsom gaat dit al best redelijk..maar we laten het wel even voor wat het is en gaan jouw ideeen eens mee nemen in de training! Nogmaals bedankt Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:06

Ik denk dat de sleutel misschien wel is dat je niet te snel moet willen. Je zegt zelf al dat de galop toen ze eerder gereden werd nooit bevestigd is. Nu heeft ze lang stil gestaan, ze heeft dus geen conditie én geen spieren én niet precies een idee van wat de bedoeling is.
Rustig aan conditie opbouwen dus, en ik denk inderdaad dat eerst buiten rechtuit galopperen helpt. Ze springt waarschijnlijk makkelijker aan (wat fanatieker wat je al zegt en ze ziet dat ze de ruimte heeft), en hoeft geen evenwicht te bewaren in krappe bochten. Zo wordt ze vanzelf sterker en handiger om het ook aan de longeerlijn en onder het zadel in de bak te kunnen doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:09

dovish schreef:
Ik denk dat de sleutel misschien wel is dat je niet te snel moet willen. Je zegt zelf al dat de galop toen ze eerder gereden werd nooit bevestigd is. Nu heeft ze lang stil gestaan, ze heeft dus geen conditie én geen spieren én niet precies een idee van wat de bedoeling is.
Rustig aan conditie opbouwen dus, en ik denk inderdaad dat eerst buiten rechtuit galopperen helpt. Ze springt waarschijnlijk makkelijker aan (wat fanatieker wat je al zegt en ze ziet dat ze de ruimte heeft), en hoeft geen evenwicht te bewaren in krappe bochten. Zo wordt ze vanzelf sterker en handiger om het ook aan de longeerlijn en onder het zadel in de bak te kunnen doen.

Ik heb er net 2x mee gegallopeerd hoor Knipoog en we rijden max. 20min per dag! Ze krijgt idd alle tijd want wil haar absoluut niet overrulen! We gaan maar eens lekker het bos in en kijken wat ze daar doet! Thnx voor je reactie!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:17

Ik denk dat links gewoon haar lastige kant is en dat ze waarschijnlijk, al zou ze de hulpen wel snappen, daar gewoon moeite mee heeft. Rij haar eerst een paar weekjes, bouw conditie en balans op en maak haar vooral soepel, ik denk dat lichamelijk de linker galop gewoon nog een beetje te lastig is. Met meer spieren en soepelheid komt t vanzelf.