Op het goede been rijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjolijnk
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-07-09

Op het goede been rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:20

Wanneer weet je dat je op het goede been rijdt ?
Dat is een vraag waar ik vroeger mee zat en nu eigenlijk ook nog wel.. :$
TIPS?

Suzanne1408

Berichten: 1507
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Leusden/Dronten

Re: Op het goede been rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:22

Als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij staan.
Dus als het binnenvoorbeen naar voren gaat moet jij zitten. :)

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:23

Als de buitenschouder naar je toekomt, ga je zitten. als de binnenschouder naar je toekomt, ga je staan.

met je ogen dicht; als je op het goede been lichtrijdt, voel je, als je zit, je buitenenheup naar achteren draaien en je binnenheup naar voren. Als je op het verkeerde been lichtrijdt, is dat precies andersom.

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:23

SuusKiiss schreef:
Als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij staan.
Dus als het binnenvoorbeen naar voren gaat moet jij zitten. :)


Die uitleg klinkt een stuk makkelijker ;-)

marjolijnk
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:25

Je moet met gevoel rijden wat ik doe, maar ik wist het even niet meer..
Met ogen dicht doe ik ook wel eens, maar dat is niet heel netjes.
ik kopiƫr wel ff wat ik op een andere topic had geplaatst.

marjolijnk
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:26

Op het topic TIPS DOORZITTEN. Had ik deze geplaatst:
marjolijnk Geplaatst: 06-07-09 10:10

Geregistreerd op: 05-07-09
Berichten: 63 Jezzi schreef:
Ook kan het helpen om met lange beugels of zonder beugels te rijden

Toen schreef ik:
Lange beugels zou ik zelf niet doen want je krijgt dan snel de neiging om helemaal met je voeten toch te steunen op je beugels.

Ik kreeg een keer les en toen moesten we vertrouwen en gevoel op de pony. Deze opdracht kregen we: Een AXA volte maken met je ogen dicht. Bij mij ging het gelijk super! Het doel: 1: Op gevoel kunnen rijden en weten wanneer je af moet. 2: Weten wanneer je kunt gaan lichtrijden op het goede been en tenslotte heb ik er nog iets anders bij geleerd wat ik echt niet goed kon want als ik dat deed ging ik helemaal stuiteren: doorzitten!

SUCCES! het is het proberen waard!

_________________
Een dag zonder jou,
is een dag niet geleefd.

Laatst bijgewerkt door marjolijnk op 06-07-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

s_masha
Berichten: 37
Geregistreerd: 07-06-09

Re: Op het goede been rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:34

Als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij staan,
en als het binnenvoorbeen naar voren gaat moet jij zitten

Fidele

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:48

Allemaal goede tips die ook kloppen, maar mijn dochter van 11 jaar kan het nog steeds niet!! Wat we ook proberen............gelukkig hoeft het in het M niet meer en in het L2 een stuk minder maar toch..........................

Nieuwe tips zijn voor ons van harte welkom!!!!

Famke29
Berichten: 243
Geregistreerd: 29-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:55

s_masha schreef:
Als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij staan,
en als het binnenvoorbeen naar voren gaat moet jij zitten


Wat moet je hier nog aan toevoegen... misschien is dit een idee:

in het begin gewoon even snel "spieken" door naar de voorbenen te kijken, geef evt. de voorbenen een cijfer: buitenbeen is 1, binnenbeen 2, dus kan je tellen tijdens het lichtrijden.. Op een gegeven moment voel je het zelf wel aan.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Op het goede been rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:13

Als je les neemt wijst je instructeur je toch op die dingen.

Rosmoov

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:17

Fidele schreef:
Allemaal goede tips die ook kloppen, maar mijn dochter van 11 jaar kan het nog steeds niet!! Wat we ook proberen............gelukkig hoeft het in het M niet meer en in het L2 een stuk minder maar toch..........................

Nieuwe tips zijn voor ons van harte welkom!!!!


misschien kun je het haar uitleggen door naar andere te kijken en dan uitleg te geven ?? dan ziet ze meer dan wanneer ze erop zit en heeft ze misschien een idee hoe het ongeveer werkt...
zo heb ik het ook met galopperen geleerd ik merkte en zag zelf ook niet wanneer mijn paard in de juiste galop zat door naar andere te kijken met uitleg heb ik het doorgekregen

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:52

aeolusnr1 schreef:
Als je les neemt wijst je instructeur je toch op die dingen.


Nou ik zou ze niet de kost willen geven die dat niet verbeteren...

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:12

Fidele schreef:
Allemaal goede tips die ook kloppen, maar mijn dochter van 11 jaar kan het nog steeds niet!! Wat we ook proberen............gelukkig hoeft het in het M niet meer en in het L2 een stuk minder maar toch..........................

Nieuwe tips zijn voor ons van harte welkom!!!!


In stukjes hakken :) Allereerst, kan ze zien welk been wanneer naar voren gaat? Dus zonder dat ze er iets mee hoeft te doen, gewoon alleen maar kijken? Eerst desnoods in stap (hoewel dat in zekere zin lastiger is omdat het een 4-takt is en geen tweetakt, maar gewoon kijken naar het buitenvoorbeen en dan aangeven: nu gaat het naar voor, nu naar achter.)
Dan in draf ook alleen naar het buitenvoorbeen kijken en dan in het ritme meezeggen 'voor-achter-voor-achter'? Oefen dit gewoon eens een paar keer bij het rijden, zonder er verder iets mee te doen.

Dan kun je na een paar keer eens vragen: wanneer ga je staan, als het buitenbeen naar voren of naar achteren gaat? En dan een aantal keer laten oefenen alleen met kijken. Tussendoor kun je steeds gewoon een stuk laten doorzitten, niet te kort, en dan weer kijken.

En aan de andere kant zou je het regelen van het lichtrijden / doorzitten kunnen oefenen. Bv 4 passen doorzitten en dan weer lichtrijden. En gewoon hardop tellen: 1, 2, 3, 4. En eens twee keer blijven zitten. Of een tijdje volhouden dat je 1 keer staat, 2 keer zit.
Extra moeilijk is twee keer zitten, twee keer staan. Kortom: dat ze zich bewust wordt en oefent met dat soort dingen.

En dan uiteindelijk, als ze zelf kan zien of ze goed zit, kan ze dat ook proberen aan te passen. (Maar maak dat in het begin niet de focus, want hoe vaker je dat fout doet terwijl je het wel probeert, hoe verwarrender het wordt.)

ItsJustMe_

Berichten: 201
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Z'Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:59

Als de buitenschouder naar je toekomt, zitten. als de binnenschouder naar je toekomt, staan. :P
:D
DAgmar

tjitze

Berichten: 355
Geregistreerd: 23-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:09

Ik denk niet dat er veel aan valt te snappen.
Maar als je aan het begin van een proef stiekum even spiekt of je op het goede been rijdt (als het buitenste been omhoog gaat ga jij staan) en je gaat netjes bij iedere keer dat je op de andere hand gaat rijden op het andere been rijden (Twee keer zitten) dan komt het helemaal goed. :D
Je hoeft dan namelijk niet meer te spieken of je goed zit (Natuurlijk wel als je een keer vergeten bent op het andere been te gaan rijden ofzo...)

Fidele

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:32

Soms is het niet zo eenvoudig................. mijn dochter heeft sinds haar 7e een eigen pony, 4x per week priveles,2x verenigingsles, 4 lessen van mij.........op dit moment 2 pony's met de een gaat ze L2 starten en met de andere M2, maar echt wat we ook proberen en geprobeed hebben, het lukt haar niet..............ze snapt het wel, we laten het haar ook uitleggen maar nee hoor!!!

De tip van shadowO, over het bijv 2xzitten, 2xstaan, heb ik wel van gehoord maar nog nooit toegepast en ga ik zeker proberen, bedankt daarvoor.