Pony leren wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_erell

Berichten: 1010
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Groningen

Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:04

Ik had een vraagje want mijn vpony vind wijken heel moeilijk en tijdens het rijden snapt ze het niet helemaal want als ik de hulpen voor wijken geef gaat ze alleen maar harder.
Hoe kan ik haar dat het beste leren? Ikzelf dacht om het eerst naast de pony te leren maar heeft iemand een goed idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

keet87

Berichten: 156
Geregistreerd: 13-04-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:45

Het beste met iemand erop en iemand ernaast. En er dan een stemcommando aan koppelen. Bijvoorbeeld gewoon 'wijk'. Wanneer dan degene die erop zit de hulpen geeft, kan degene die op de grond staat (er voor) een stap opzij doen.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:40

Ja als het zo gaat, :o? ...dan doe ik het dus fout ,nee
ik denk dat je met een instructeur erbij aan de slag moet. die je uitlegd welke hulpen je ,wanneer moet geven.
Waar je op moet letten.zodat je weet wat de bedoeling van de oefening is en wanneer dat goed gaat. succes

lasco
Berichten: 111
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:31

Goed oefenen en toch hulp gaan zoeken ..
Ik ben ook al super lang bezig en t word steeds iets beter.
T ene paard kan t beter dan de ander

spikey1

Berichten: 75
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Nrd Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:39

Volte kleiner maken en dan weer groter maken. Zelfde stemhulp gebruiken als je hem op de wasplaats ofzo om wil zetten. Wij zeggen "om"als hij zijn achterhand om moet zetten. Verder geef je de hulp op het moment van beenzetting van het binnenachterbeen. Op het begin willen ze alleen maar harder, omdat je telkens been geeft aan één kant, maar als je telkens binnenbeen geeft en om een ontspanning vraagt en ho braaf zegt zal hij zich op den duur gaan ontspannen. Veel geduld en niet kontinu doen, voor afwisseling iets anders gaan doen en dan weer gaan proberen.
Succes.

OdeSsaA
Berichten: 42
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:37

ik heb hier ook dringend hulp bij nodig !
pb a.u.b. !
:)
groetjes

eef_paardjes

Berichten: 216
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Naast de buren

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:51

Ik heb ook een vraagje.
Stel nou als je een pony het wijken aan de
lange teugel of lange lijnen wilt aanleren.
Hoe werkt het dan zonder er op te gaan zitten?

Groetjes Eva

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:57

[GVL] -> [RT-P]

Het probleem doet zich voor tijdens het rijden, op RT-P zullen ze je gerichter kunnen helpen.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:34

Ik denk inderdaad dat het beter is om de hulp van een instructeur in te roepen, of toch iig iemand die verstand heeft van paarden. Zelf ben je nog maar 15 en ik denk dat je op die leeftijd nog helemaal niet genoeg over paarden afweet om ze zelf en zonder professionele hulp dingen aan te gaan leren. Vraag lessen en extra hulp aan je instructeur. Vraag hem wat de juiste hulpen zijn, vraag extra uitleg. Misschien leg je gewoon je voet op de verkeerde plaats of misschien doe je wel iets verkeerd met je handen? Als de pony goed is opgeleerd zal hij de juiste hulpen snappen. Als hij het begrip wijken nog niet kent denk ik dat het beter is hulp in te roepen.

xxxdonja

Berichten: 2651
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: www.bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:40

Goed les zoeken.

Bij ons ging het eigenlijk vanzelf. Telkens oefenen. En ookal deed ie maar een pasje, beloonde ik haar. Zo steeds iets uitbreiden, iets eerder afwenden, en weer belonen als die het goed doet. Nu heb ik al best lang niet meer die oefening gedaan, maar ze deed het de laatste keer echt super goed!

Ik weet niet of het bij jullie dan ook zo makkelijk gaat, maar hierboven staan ook veel tips :D Succes ermee

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:06

Als je hier al dringend hulp bij nodig hebt is het raadzaam om je instructeur of instructrice om hulp te vragen.
Als je zelf niet weet hoe je moet wijken of hoe je de hulpen moet overbrengen op je paard of pony, dan niet zelf aan gaan beginnen.

uniek2306

Berichten: 254
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:34

inderdaad goede begeleiding zoeken en niet zelf gaan aanmodderen,zo leer je het vaak verkeerd aan en is het alleen maar vervelend voor jouw en je pony om te gaan werken.een goede instructeur zal bepalen wat het goede moment is om te gaan wijken,nadat alle andere onderdelen ook goed gaan.succes ermee

AmberHeijman

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:09

gorky_hvj schreef:
Ik denk inderdaad dat het beter is om de hulp van een instructeur in te roepen, of toch iig iemand die verstand heeft van paarden. Zelf ben je nog maar 15 en ik denk dat je op die leeftijd nog helemaal niet genoeg over paarden afweet om ze zelf en zonder professionele hulp dingen aan te gaan leren. Vraag lessen en extra hulp aan je instructeur. Vraag hem wat de juiste hulpen zijn, vraag extra uitleg. Misschien leg je gewoon je voet op de verkeerde plaats of misschien doe je wel iets verkeerd met je handen? Als de pony goed is opgeleerd zal hij de juiste hulpen snappen. Als hij het begrip wijken nog niet kent denk ik dat het beter is hulp in te roepen.


Leeftijd heeft hier niets mee te maken. Ik ben 13, en ik heb ook het wijken van mijn vorige vp aangeleerd. Volgens instructrice deed ik het trouwens goed. Dus dat ze 15 is, heeft hier echt niets mee te maken. Ik ben het wel eens met wat je verder zegt. :j

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:16

Neem een goede instructie in de hand, dat de pony gaat rennen is een teken dat de basis niet in orde is.
Een goede instructie kan je helpen eerst de basis weer in orde te krijgen en vanuit daar de moeilijkere oefeningen bijbrengen.

Vind het heel goed van je pony dat ie onder je vandaan schiet, er zijn genoeg brave lobbessen die zich maar over de buitenschouder naar de hoefslag laten vallen en zo de ruiter laten denken dat ze kunnen wijken...
Je kunt beter een pony hebben die het dus goed fout doet, zodat je het zelf wel goed kunt aanleren !

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:18

Misschien eerst vanaf de grond uitleggen, snap je zelf wel hoe het precies werkt en wat er gebeurd in het lichaam van het paard en je eigen houding en waarom je wil wijken?
Denk als je weet waarom je het doet en hoe het moet, je het je paardje ook beter kan uitleggen.

marjolijnk
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:06

Op een andere topic had dit geholpen bij een paar:
afwender en rechtrichten, dan binnenhand een beeetje omhoog(wat heeft dat voor nut? :O) en binnenschouder naar achteren draaien. Dat zei een intructrice bij haar..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:59

marjolijnk schreef:
Op een andere topic had dit geholpen bij een paar:
afwender en rechtrichten, dan binnenhand een beeetje omhoog(wat heeft dat voor nut? :O) en binnenschouder naar achteren draaien. Dat zei een intructrice bij haar..



Ja dat heeft veel nut, mensen met nog te weinig gevoel zullen dan denken dat hun paard/pony wijkt, maar eigenlijk valt deze dan gewoon over de buitenschouder weg ;)

marjolijnk
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:14

Ze moeten dan maar niet denken maar zeker weten ;)

marjolijnk
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:14

Zij had het van een intructrise gekregen en bij haar werkte het.. :D

paschester
Berichten: 124
Geregistreerd: 02-05-09

Re: Pony leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:07

via de grondoefeningen met iemand erop zou zeker kunnen als je dan op de goede manier je hulp geeft. als je begint met wijken hoever van de hoefslag begin je dan. zelf heb ik dit ook opgelost met het beginnen heel dicht bij de hoefslag. eigenlijk lopen de meeste paarden en pony's uit zich zelf al wel graag langs een vaste kant. dit kun je dus mooi gebruiken. die snelheid moet je op vangen door langzamer licht te rijden en je hand eraan te houden.