hoe krijg je een band???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bobby88

hoe krijg je een band???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:47

ik heb een paar den ik wil daar een betere band mee krijgen dan dat het nu is.
het is zo ik denk op sommige momenten dat ze over mij heen loopt vb als ik met brok aan kom lopen dan loopt ze letterlijk over me heen om te gaan eten en ik wil dat niet meer heb haar al wel streng aangeapkt door haar een keer een mep te geven maar dat werkt niet. hebben jullie misschien ideeen?

Bnienke

Re: hoe krijg je een band???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:51

streng aanpakken door middel van een mep geven lijkt me niet altijd juist. Is het een paard wat altijd over je heen loopt?
Een band opbouwen met een paard is bovendien wat anders dan een paard afleren niet over je heen te lopen.
De band opbouwen kun je doen door veel grondwerk, poetsen etc, met je paard 'bezig' zijn dus, zonder dat het voor het paard 'werk' is.
Een paard dingen afleren vereist dat je consequent bent in alles wat je doet. Dat is niet per se een mep geven als ze iets doet wat niet mag, maar wel er voor zorgen dat ze weet wat wel en niet mag (kan ook door middel van stemhulp).
Probeer eens een goed boek te kopen over het opvoeden van je paard en dergelijke of haar er iemand bij die hier bij kan helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:52

Als ze over je heen lopen stel je je te soft op. Je moet wat consequenter zijn, slaan helpt niet in dit geval. Het is gewoon een kwestie van nee is nee en ja is ja, maar dat moet je dan wel altijd zo houden. Niet de ene keer zeggen dat het voor een keertje mag, het moet echt wel of niet mogen. Voor paarden is dat duidelijk en paarden houden wel van een beetje duidelijkheid. Daarnaast kan je wat boeken kopen over grondwerken, daarmee kan je ook aan de verstandhouding werken tussen jou en je paarden.

bobby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:56

ok maar het slaan was maar een uitzondering en doe het normaal nooit maar ze luistert op zo´n moment niet naar mijn stemhulp vandaar

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:59

Met slaan in het geval van over je heen lopen, bouw je zeker geen band op. Ga grondwerken, neem er desnoods les in, dan leer je je paard jouw ruimte te respecteren, bijvoorbeeld. En jullie leren samen heel veel nieuwe dingen, waar je zoveel profijt van kunt hebben.

Ikzelf ben destijds gaan grondwerken (doe ik nog steeds, vind het een heerlijke afwisseling) en verder ben ik gewoon iemand die goed blijft kijken naar de uitdrukking van mijn paard. Ik denk dat ik die band zo heb opgebouwd, naast de dagelijkse omgang e.d. Door het grondwerken is hij zich op mij gaan richten en omdat ik verder heel rustig (en duidelijk) met hem omga, is hij mij helemaal gaan vertrouwen. Heeft me ook heel wat tijd, geduld en oefening gekost, hoor. Knipoog
Want ik heb ook een hele slimme, hele sterke pony, die nog jong is en heel veel had te leren (en nog steeds). Net als ik, overigens..... Haha!

Overigens heb ik geleerd met lichaamstaal te werken. Werkt veel beter als slaan. Knipoog
Ik geloof echt niet meer in slaan e.d. De keren dat ik mijn paard een tik heb gegeven zijn op een halve hand te tellen, geloof ik. Clown

Maar ik kan je uit ervaring zeggen; als je hierin groeit, dan heb je ook wat samen straks!!! Lachen

bobby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 17:02

kun je misschien een paar dingen opnoemen van lichaamstaal???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:05

Nee, dat is te lastig via internet. Ik weet echt niet hoe ik het je uit kan leggen. Ik probeer na te bootsen wat paarden doen en dat heeft te maken met houding, positie, of je lichaam wel of geen druk uitstraalt.... Ik zou je graag willen helpen, maar via internet gaat me dat niet lukken. Ik heb er les in gehad van iemand, die met heel veel paarden zo gewerkt heeft. Daarnaast kijk ik zelf al heel lang naar kuddes....... En natuurlijk heb ik wat uitgeprobeerd bij mijn paard, want ook daar leer je van. Maar dan moet je er weer een gevoel voor hebben, dus dat is lastig....... Sorry.....

Maar echt, er zijn prima en makkelijkere manieren om closer met je paard te worden. In welke omgeving zit je? Misschien kan iemand van bokt je helpen met grondwerk e.d.?

joann86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:13

veel doen met je paard, poetsen lopen rijden, leuke dingen doen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:44

Een band bouw je vooral op in de omgang. Ik kan daarom vooral freestyle aanraden. Heeft mij en me paard in het begin super geholpen. Kan hem hierdoor vriendelijk corrigeren meestal en kan hem ermee ook manieren aanleren, heeft me super geholpen

bobby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:25

ok bedankt voor de tip ik woon zelf in eindhoven

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:29

Je moet eerst zorgen dat je paard respect heeft voor jou, voordat je uberhaupt een band met hem kan krijgen.
Hoe kun je nou een band hebben als jij in zijn ogen ''onder zijn rang staat'' dat werkt toch niet?
Héél consequent zijn, maar dat had je eigenlijk vanaf het begin al moeten doen, dit en dat mag niet, doet hij dat wel krijgt hij dat ook flink te merken dat hij fout zit. Oftewel; eerst zorgen dat hij respect voor jou krijgt en dán kijken hoe je die band kunt versterken.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:32

Nadya schreef:
Met slaan in het geval van over je heen lopen, bouw je zeker geen band op. Ga grondwerken, neem er desnoods les in, dan leer je je paard jouw ruimte te respecteren, bijvoorbeeld. En jullie leren samen heel veel nieuwe dingen, waar je zoveel profijt van kunt hebben.

Dus je moet hem over je heen laten lopen? Dan zal je paard echt respect krijgen voor je

bobby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:50

ja maar kan ik het ff niet meer volgen

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:37

Nee, je moet zeker niet over je heen laten lopen, maar je moet ook niet alleen maar gaan slaan. Streng aanpakken is wel belangrijk, maar dat kan ook anders.

Grondwerk is een mogelijkheid, maar sowieso longeren versterkt al gehoorzaamheid. De band versterken is echter iets anders dan gehoorzaamheid. Voor mijn band heeft het werken met mijn paard ook geholpen, maar wat ik ook heel veel heb gedaan is wandelen, uren wandelen. EN deed hij lastig, dan zette ik hem stil, en moest hij wachten, constant. En als ik niet sterk genoeg was "trok" ik hem wel om en draaide ik hem om. Wees consequent en met voeren laat haar eerst bij je komen, beloon haar als ze rustig blijft en geef dan haar voer terwijl ze al bij haar voerplek staat, anders is het ronduit gevaarlijk.

succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:08

superlise schreef:
Nadya schreef:

Dus je moet hem over je heen laten lopen? Dan zal je paard echt respect krijgen voor je

Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet Knipoog . Begrijp je eigenlijk wel wat ik zeg? Blijkbaar niet... Koe

Ik zeg dat je je paard ook op een 'normale' (*) manier kunt leren om respect te hebben voor jouw ruimte. Jaja, dat kan. Heb die fase met die van mij ook ooit gehad, hoor, en ik kan je vertellen, ik heb er eentje Tong uitsteken . Ik kan niet zeggen dat mijn paard geen respect voor me gekregen heeft. Haha!

Overigens werk ik ook zo bij mijn lesklantjes en hun paarden. Ik geloof niet dat er iemand klachten heeft. Haha!
Mocht je denken dat ik niet streng kan zijn, ooooh, reken maar. Maar ik heb geen wapperende hand nodig, hoor. Haha!

(*)= zonder slaan/geweld Knipoog

bobby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:43

ja maar zoals ik eerder zei ik dat het een uitzondering was dat slaan dus iedereen er over op houden maar ik ben al bezig om haar (probeer ik) rustig te laten voor het eten maar dat lukt niet zo goed. en als ik haar ga longeren gebruikt ze hara kracht een beetje om tegen mij te vechten door te trekken wat voor mij en haar dan ook niet werkt

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:48

Aan de TS: lees eens een boek van Mony Roberts, Pat parelli of Klaus Fredinand Hempfling. Daar staan zaken in over lichaamstaal, verstandhouding en non-verbale communicatie. Ik denk dat je daar al veel baat bij zult hebben. Dan snap je beter hoe een paard (een 4 voeter) ons mensen (2 voeters) ziet en hoe wij kunnen zorgen dat een paard ons beter begrijpt!

bobby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:52

ja misschien wel maar ik ga naar een lezing van hem dan vraag ik wel hulp van hem

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:02

Dat kan ook!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:03

Er is niet een manier om een betere band met je paard te krijgen.
Dat kost tijd.
Je moet een paard met liefde behandelen, ook al moet hij wel respect voor je houden.
Slechts door tijd met een paard door te brengen kan je een band krijgen samen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:50

bobby88 schreef:
ja maar zoals ik eerder zei ik dat het een uitzondering was dat slaan dus iedereen er over op houden maar ik ben al bezig om haar (probeer ik) rustig te laten voor het eten maar dat lukt niet zo goed. en als ik haar ga longeren gebruikt ze hara kracht een beetje om tegen mij te vechten door te trekken wat voor mij en haar dan ook niet werkt

Ik weet dat het een uitzondering was in jouw geval, hoor. Knipoog
Maar moest even op die ene poster reageren (aangezien zij mij duidelijk verkeerd begreep Knipoog ).

Als je met je paard aan de longe werkt en ze trekt, zijn er prima manieren om tegen te gaan als je je wat meer verdiept in lichaamstaal, -houding en je positie. Nogmaals, als ik jou was zou ik lessen in grondwerk gaan volgen en boeken gaan lezen (of dvd's bekijken van o.a. Voest, Parelli, Hempfling, Chris Irwin e.d.).
Daar steek je veel van op, als je het goed bestudeert. Knipoog
Die van mij kon vroeger ook wel eens bepalen hoe de cirkel er uit zag, maar tegenwoordig bepaal ik dat gelukkig. Haha!

Wat het voeren betreft: Wat ik bij mijn paard heb gedaan is hem leren stil te staan en leren achterwaarts te gaan (o.a. zoals Parelli in zijn oefeneningen doet). En dat gebruik ik nu ook bij het voeren. Hij staat nu altijd braaf te wachten als ik zijn emmer pak en mag pas naar voren komen, als ik het aangeef. Sam is er ook eentje die als hij voer zag, meteen richting emmer stoof en je mee sleurde. Haha!
Je had niets te vertellen.... Clown

Nou, bij mij doet hij dat echt niet meer, hoor. Hij is natuurlijk nog steeds gefocussed op die emmer (het blijft een levensgenieter Knipoog ), maar hij is ook gefocussed op mijn signaal. Waagt hij het toch, dan mag hij eerst een paar stappen terug. Ja
Reken maar dat ik respect krijg van mijn paard, maar geweld heb ik er nooit voor nodig gehad. Wel duidelijkheid en onderling vertrouwen. Lachen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:10

veel lange stapritten
veel poetsen

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:02

Veel tijd doorbrengen met je paard.

Simpele dingen doen zoals verzorgen, voeren en uitmesten maar ook leukere dingen zoals wandelen, grondwerk en rijden. Doe eens een join-up met je paard.

Het allerbelangrijkste is dat jij leider wordt over je paard. Hiervoor moet je wel lief en streng maar ook rechtvaardig zijn. Ja is ja en nee blijft nee. Slecht humeur? Blijf lekker een dagje thuis of ga iets leuks doen maar niet serieus trainen. Straf je paard als het moet maar nooit onterecht.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:09

bobby88 schreef:

Oeh, wat errugggggggggg..... je hebt je paardjuh gemept....... NOU EN????!!!! Als mijn paard mij tijdens het voeren denkt onder de voet te moeten lopen, krijgt ie een lel met de voernap!!!!

Ja sorry hoor, ik zal wel half bokt over me heen krijgen, maar soms is een corrigerende tik helemaal zo gek nog niet! Hoe denk je dat paarden elkaar opvoeden en de rangen duidelijk maken??? Vast niet door een leuke join up te gaan doen Knipoog Nee, ze maken dingen duidelijk door lichaamstaal, maar als een ander paard dan toch niet luistert zal ie net zo goed een mep krijgen van zijn soortgenoot.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:27

BitchyWitchy schreef:
Ja sorry hoor, ik zal wel half bokt over me heen krijgen, maar soms is een corrigerende tik helemaal zo gek nog niet! Hoe denk je dat paarden elkaar opvoeden en de rangen duidelijk maken??? Vast niet door een leuke join up te gaan doen Knipoog Nee, ze maken dingen duidelijk door lichaamstaal, maar als een ander paard dan toch niet luistert zal ie net zo goed een mep krijgen van zijn soortgenoot.......

Ach, je krijgt half bokt ook altijd over je heen als je zegt dat je nooit mept. Knipoog
Dan denkt iedereen dat je paard geen respect voor je heeft enzovoort. Clown

Maar je zegt het zelf al: Paarden communiceren met elkaar door lichaamstaal. Als jij als mens die taal begrijpt en kunt uitdragen, hoef je eigenlijk ook nooit meer te mepppen. Knipoog
Dan kun je eventueel bepaald gedrag al voor zijn. Daarbij is het een hele fijne manier van communiceren met elkaar, want je paard zal zich veel meer op jou gaan richten, je beter begrijpen en sneller doen wat je van hem vraagt. Ik vind het een veel fijnere manier van omgaan met je paard, dan de symptoombestrijding (want als je moet slaan, ben je eigenlijk al te laat) van veel paardeneigenaren. Lachen