2.5 en ingereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:45

Ik rij er wel niet echt mee hé, eens opzitten, eens mee stappen .... meer is dat niet, maar tegen dat je dan echt begint (op 3 jaar dus) vinden ze wel alles normaal ! Mijn paarden worden zeker niet overbelast hoor ! Ze worden zo natuurlijk mogelijk gehouden, dwz in de zomer dag en nacht buiten en in de winter overdag buiten en ze werken gemiddeld 3 à 4 keer in de week. Ik denk dat er veel (stal)paardjes onmiddelijk willen ruilen, ook al wil dat zeggen dat je dan als veulen eens iemand op je rug moet laten zitten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:49

nou die omstandigheden waar jij ze houd, werden alle paarden die ik zadelmak gemaakt heb ook gehouden.
Ook nog toen ze ouder waren.
Alleen ging ik daar "pas" opzitten met de 3. (OOk genoeg een jaar later.)
En dan ook rustig aan beginnen.
En goh, die leerde ook alles in notime.
Geloof dus echt niet dat jij een voorsprong hebt hoor.
Integendeel.

En nogmaals, ik kijk ineens er anders tegen je aan dan dat ik deed.
Jammer.
Zo zie je maar weer wat i-net je voor verassingen kan laten staan.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:58

runningkawa schreef:
Ik werk ook vanaf jong en voel het al wel.
Misschien dat ik daarom weet waar ik over praat.

Ik weet dat het bij dravers en renpaarden ook word gedaan, maar het meerdendeel word daar ook niet oud.
En als het aan mij lag, moest dat ook onmiddelijk afgeschaft worden!!!!

En als ik het goed begrijp denk jij alleen maar aan die 15000 euro Verward

Kan er niet veel anders van maken dat ik iemand of een verschrikkelijke geldwolf of wel iemand met geen enkel verstand is die op een 1 jarige gaat zitten.

Raar dat je ineens door 1 bericht totaal anders over iemand gaat denken.


Neen, dat denk je totaal verkeerd hoor ! Ik wou met die 15000 euro alleen maar aantonen dat ze goed was, dit wil zeggen, dat de trainingsmethode niet verkeerd was. Een renpaard kan maar winnen als het natuurlijk talent heeft maar even belangrijk ook optimaal getraind is ! Inderdaad, veel renpaarden worden niet oud, omdat ze "overbelast" worden en verkeerd getraind zijn, maar het kan ook anders en dat bewijzen wij met onze dravertjes.En gelukkig zijn er meer en meer renpaardeigenaars die beseffen dat een gedogen training de enige goeie weg is voor een goed koerspaard te hebben. Trouwens hoeveel rijpaarden komen er niet vroegtijding aan hun eind door overbelasting en verkeerde training ? En ik ken heel veel renpaarden(volbloeden dan) die na hun koerscarrière nog eens een eventigcarrière starten en ik ken een pak dravers die na hun drafcarrière nog jaren meegaan als wandelpaard, dus zeker niet alle renpaarden zijn vroegtijdig versleten hoor. Onze dravers worden allemaal met trens gereden en vanals ze 4 jaar zijn (jaja, zo laat) nemen we ze ook op regelmatige basis onder de man (vrouw in mijn geval), zodat ze gevoeliger kunnen gereden worden, dit komt zowel de mondgevoeligheid als de soeplesse van de paardenrug tengoede.
Ik vind het jammer als door deze topic jouw mening over mij negatief geworden is, ik heb echt het beste voor met paarden en heb een hele goeie band met mijn paarden. Ik blijf ervan overtuigd dat die paar "uitspattingen" geen kwalijke gevolgen zullen hebben voor de africhting van mijn paard . Huilen
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 24-01-03 10:01, in het totaal 3 keer bewerkt

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:02

runningkawa schreef:
nou die omstandigheden waar jij ze houd, werden alle paarden die ik zadelmak gemaakt heb ook gehouden.
Ook nog toen ze ouder waren.
Alleen ging ik daar "pas" opzitten met de 3. (OOk genoeg een jaar later.)
En dan ook rustig aan beginnen.
En goh, die leerde ook alles in notime.
Geloof dus echt niet dat jij een voorsprong hebt hoor.
Integendeel..


Dat zou ik zo niet durven zeggen hoor. Uit mijn eigen ervaring : Ik heb er nog twee gehad en die zijn wel gespaard gebleven tot hun 3,5 jaar eer ik er mij eens op lanceerde, en uitgerekend die twee blijken achteraf de moeilijkste geweest te zijn. Noem het toeval of niet, maar het is toch zo.
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 24-01-03 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 02:44

Het komt er eigenlijk op neer dat iedereen zijn eigen manier heeft om met jonge paarden te beginnen. Zelf ken ik ook een heel goed voorbeeld van een paard waar met 2,5 jaar al een zadel op ging. In dat geval was het een wijze beslissing. Het gaat nog altijd om de manier waarop het gaat, bijvoorbeeld een paar keer per week een kwartiertje op zitten om het idee duidelijk te maken en verder veel buiten en zeker niet aan het werk. Het is maar een voorbeeld in dit geval, ik ken meer paarden waarbij het het verstandigst is om te wachten tot ze 3 zijn of zelfs ouder. Het hangt van het paard en de hele situatie af wat het verstandigste is.
In alle gevallen denk ik dat het voor een paard makkelijker is om onder het zadel te leren lopen in een bekende omgeving met bekende mensen. Mijn paard (als voorbeeld) is zadelmak gemaakt door zijn fokker, op het terrein waar hij geboren is. Dat leek mij beter dan dat hij eerst moest verhuizen, kennis maken met alle nieuwe dingen en mensen en dan ook nog zoiets belangrijks als rijpaard worden tegelijkertijd. Hij is dus op een rustige, vertrouwde manier bekend gemaakt met zadel en het rijden, dat leek mij het fijnste voor hem. Hij is met 3 jaar + 1 maand aangereden en vervolgens heb ik hem nog bijna een jaar licht werk gegeven, dat wil zeggen nooit langer dan 20-30 minuten zitten en dat maar 2 hooguit 3 dagen achter elkaar. Daarnaast aan de longe en veel los en buiten. Dat was mijn formule, ik zeg niet dat die zaligmakend is, eerder gemiddeld.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:22

Zo tegen de 3 jaar aan is ideaal. Kan een keer wat jonger zijn, een keer wat ouder. Maar dan leren paarden het snelst. Als je dat rustig doet, dan is er niets aan de hand. Veel longeren doe ik niet voordat ik ze inrij. De eerste maanden stelt het rijden niets voor, rondjes lopen in de 3 gangne en ze leren in balans te lopen (dus ook het ana de teugel rijden komt erbij, jonge paarden bieden dat vaak snel aan). Zo'n 2-3 keer inde week kort rijden, verder het land in. Ik ben geen voorstander van maanden longeren voordat je eindelijk erop gaat rijden. Het werkelijke inrijden van de eerste keer hoofdstel en zadel erop naar het rondrijden in alle 3 gangen ZONDER HET VERTROUWEN bij het paard te verliezen kan vrij snel.
NA het inrijden is het dan alleen nog zaak om niet te veel van het paard te vragen, en daar zie ik eerder problemen bij kijken dan bij het vroeg inrijden. Veel mensen merken dat het paard braaf is en gaan dus nog even door.

Ik heb ook een 3-tal oudere paarden ingereden, 6, 8 en 9 jaar (die 9-jarige ben ik nu mee bezig). Die zijn stukken lastiger dan 3 of 4 jarigen. Zeker omdat ze ook nog eens veulens gehad hebben.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:07

Zelf vind ik 3,5 een mooie leeftiijd om er eens een zadeltje op te gooien, bij sommige kan dit al gedaan worden als ze jonger zijn, maar vaak zie j wel een het paard zelf of hij/zij het aankan ja of nee..
En een paard van 1 JAAR IS HIER DUS NIET AAN TOE!! sorry dat ik zo reageer, maar hier gaan al mijn haren recht ivereind van staan..vraag jij aan een kind van drie of die je even de kamer door wil dragen?? Verward volgens mij niet..
Een paardje van 1 is dus ook een kind, en die moet gewoon in de wei staan en je kan em poetsen en leren vaststaan enz.. maar erop zitten.. Misselijk
sorry hoor..
Ik ben het verder volledig met Kawa eens..

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:55

Haflinger's Fjorden en dit soort rassen, zien er misschien wel heel stevig uit, maar zijn het nog helemaal niet. Alhoewel ze breed zijn, zijn de botten nog niet sterk genoeg om vroeg aan het werk te gaan. Het is niet voor niks dat met Ijslanders laat begonnen wordt en ze zo oud worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:13

Kyra schreef:
jammer dat atleten ook weer zo verschrikkelijk jong versleten zijn......


Kyra ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt met zadelmak maken, en hoeveel jonge paarden je hebt gereden.

Maar ik denk niet dat je meer kennis hebt dan een Johan Heins, en een Jeroen Dubbeldam, daarom vind ik je opmerking nogal misplaatst.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:41

OKe, mijn pony KON je dus ook niet longeren, we hebben alles ermee geprobeert, maar hij rende steeds weg omdat hij bang was opgesloten te zitten. Daarna ben ik met hem gaan wandelen, zodat hij steeds meer vertrouwen in me kreeg, want dat is op zich toch wel handig als ie je vertrouwt voor je erop gaat zitten. Toen gaan wandelen met een zadel erop, en toen hij dat goed vond, ben ik er gewoon op gaan zitten en dat vond ie goed.
Daarna ben ik het langzaam opgaan bouwen tot 3 a 4 keer in de week een half uurtje rijden. Bobby heeft er veel plezier in en heeft ook niet de neiging om me eraf te gooien omdat ie het te zwaar vind (weeg ook maar 39) .... sons gaan we ook een half uurtje in het bos stappen, voor de fun.
Maar ik ben dus ECHT NIET begonnen met hem te rijden omdat ik niet kon wachten!!!! ik bedoel, ik heb genoeg te doen hoor: kan naast hem 3 paarden iedere dag rijden als ik wil!! en moet nog Z2 pony trainen en M1 pony, dus dat is geen reden die bij MIJ telt!

morgan
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 03:00

benneton schreef:
OKe, mijn pony KON je dus ook niet longeren, we hebben alles ermee geprobeert, maar hij rende steeds weg omdat hij bang was opgesloten te zitten. Daarna ben ik met hem gaan wandelen, zodat hij steeds meer vertrouwen in me kreeg, want dat is op zich toch wel handig als ie je vertrouwt voor je erop gaat zitten. Toen gaan wandelen met een zadel erop, en toen hij dat goed vond, ben ik er gewoon op gaan zitten en dat vond ie goed.
Daarna ben ik het langzaam opgaan bouwen tot 3 a 4 keer in de week een half uurtje rijden. Bobby heeft er veel plezier in en heeft ook niet de neiging om me eraf te gooien omdat ie het te zwaar vind (weeg ook maar 39) .... sons gaan we ook een half uurtje in het bos stappen, voor de fun.
Maar ik ben dus ECHT NIET begonnen met hem te rijden omdat ik niet kon wachten!!!! ik bedoel, ik heb genoeg te doen hoor: kan naast hem 3 paarden iedere dag rijden als ik wil!! en moet nog Z2 pony trainen en M1 pony, dus dat is geen reden die bij MIJ telt!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:58

en weer dat regeltje dat een paard 3 moet zijn.....

Waarom is iedereen zo gefixeerd op die 3???
Elk paard is met 3 automatisch klaar gereden te worden. NOT
Je moet naar het paard individueel kijken, geen enkel paard is hetzelfde.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:28

Je moet ergens een max. grens trekken met hoe vroeg je kan beginnen je kan niet in zo'n paard kijken of de botten er al klaar voor zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:59

Bij 3 bedoel ik minimaal 3
Later is ook prima, eerder zeldzaam.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 18:47

Ik ga helemaal met RK mee!!
Ik ben zelf voorstander om op 4jarige leeftijd pas te beginnen.
Maar ik heb het nog nooit gedaan, dus mijn mening is niet echt op ervaring gebaseerd.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:11

Ik ga met Stef mee, het is maar net wanneer je paard er klaar voor is, wanneer zijn botten er klaar voor zijn, niet speciaal of dat ie nou 2 jaar en 11 maanden is of 3 jaar en 1 maand..... gewoon waneer je paaard er klaar voor is

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:26

Ik heb bij Cockie(nu bijna 2) al af en toe(1x in de maand ofzow) een zadeltje op en heeeeel soms een hoofdstelletje in.Ze gaat van t voorjaar maybe een veulenwei op en ik pluk er deraf als ze ongeveer 3 is.Dan rustig beginnen met longeren enzow.

Je heb ook sommige die denken: het paard is bijna 3 en nemen er de tijd niet voor om het paard rustig aan het zadel en hoofdstel te laten wennen.Die pleuren t zadel derop,hoofdstel in en gaan een paar daagies longeren en dan er meteen op.Dat vin ik egt zielig!! Verdrietigens moet dat beessie alles leren en accepteren,terwijl ie een halfjaartje trug nog alleen maar in de wei stond.

Met Cockie wil ook pas rond een jaartje of 3,5 beginnen.Als ze dan een jaar of 3/3,5 is kan je weer rustig aan het zadeltje opdoen omdat ze er al enige ervaring mee heeft.

Maar ik vind het echt DOM om al zo vroeg in te rijden.Dat je dan niet eens nog minimaal een half jaartje gedult heb om te wachten..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 21:30

Sjuimpje schreef:
Als we tegen elkaar gaan opbieden win ik toch Knipoog



Ik denk dat het er om gaat spannen hoor!! Heb een paar jaartjes extra op jou he Haha!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:00

Jullie hebben allemaal overschot van gelijk, een paard hoort maar ingereden te worden als hij (of zij) er klaar voor is, en dat is ten vroegste op 3-jarige leeftijd. Maar met gewenning kan je volgens mij niet vroeg genoeg beginnen, hoe meer je paard kan en weet, hoe makkelijker het inrijden wordt. En je moet nu niet denken dat ik er een gewoonte van maak, om op iedere jaarling te gaan zitten hoor, Quilon was de eerste waar dit mee gebeurd is, en ik heb al verschillende paarden ingereden. Maar bij hem ging alles vanzelf, ik denk echt dat hij nederlands verstaat. Hij is zo gewillig en zo braaf, het was alsof hij er zelf om vroeg. Het is op 1 jarige leeftijd ook maar 1 keer gebeurd en ik heb er maar efkes opgezeten hoor. Daar zal zijn rugske het zeker niet van begeven hebben. Ik weeg 52 kg en ben 1,62m groot (of klein, zoals je wilt). Ik denk niet dat ik daarmee onherstelbare schade heb aangebracht. Veel meer paarden worden op latere leeftijd kapot gemaakt in de rug, door een verkeerde rijstijl van de ruiter of onoordeelkundig gebruik van hulpteugels (lees dwangmiddelen). Daarna is het nog een paar keer gebeurd, als hij al wat ouder was, maar nooit langer dan een paar minuutjes. Als veulen zag hij er ook compact en kloek uit. Nu begint hij echter enorm te groeien en is het een slappe slungel aan het worden, dus momenteel zal ik er mij zeker niet meer opzetten. Hij moet eerst weer sterk worden. Als hij deze zomer (hij wordt op 1 juni 3 jaar) goed uitgezet is zal ik hem effectief beginnen inrijden, zie ik dat hij nog te slap is dan zal ik zeker nog wat wachten, maar dat neemt niet weg, dat ik hem niet af en toe in de hand neem om hem dingen aan te leren. Hij heeft ook al twee keer in vrijheid gesprongen, niet omdat ik wou weten of hij kon springen, maar gewoon om hem weer eens iets anders te laten doen. Hij vindt alles gewoon prima ! Het wordt een fantastisch paard, ik ben er zeker van !

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:42

Sando schreef:
het paard moet 3 zijn en niet eerder. dat vind ik. als je er met 2,5 mee wil beginnen, oke dan longer je maar een half jaar, kun je nog een paar maanden wachten, dan ga je 2 maanden longeren en daarna erop.
Mensen willen het paard geen tijd geven, om fatsoenlijke spieren en botten te ontwikkelen om een mens te dragen. met 2,5 jaar erop klimmen heeft geen nut.


een paard van 2.5 alleen maar longeren is pas erg. Zo'n paard moet dan op de circel lopen en dat is niet zo bevorderlijk voor de pezen van een jong paard. Beter er af en toe op te gaan zitten (als het paard sterk genoeg is) en kort op vooral rechte lijnen te rijden. Klein ritje buiten desnoods. Hoe dan ook. Een half jaar longeren met een jong paard lijkt mij erger dan de kwaal....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:57

Anya schreef:
[
een paard van 2.5 alleen maar longeren is pas erg. Zo'n paard moet dan op de circel lopen en dat is niet zo bevorderlijk voor de pezen van een jong paard. Beter er af en toe op te gaan zitten (als het paard sterk genoeg is) en kort op vooral rechte lijnen te rijden. Klein ritje buiten desnoods. Hoe dan ook. Een half jaar longeren met een jong paard lijkt mij erger dan de kwaal....
[/quote]


Hehe, dat probeerde ik ook al de hele tijd uit te leggen. Maar ik denk dat inrijden in sommige gevallen een groot woord is. Je kunt best een paard leren je te dragen en bepaalde hulpen te verstaan zonder dat je beroep doet op zijn mentaal en fysiek. En waarom kan het dan kwaad als je op 2,5 begint? Ja, er zijn altijd van die sukkels bij die een jong dier snel overvragen, maar zulke mensen doen dat ook bij een 3,5 jarige.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:06

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Als we tegen elkaar gaan opbieden win ik toch Knipoog



Ik denk dat het er om gaat spannen hoor!! Heb een paar jaartjes extra op jou he Haha!
[/quote]
Potverdeurie, moet ik er dit jaar maar even de schouders onder zetten, gna gna gna }>

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:56

Desiree"]
[quote="Anya schreef:
[
een paard van 2.5 alleen maar longeren is pas erg. Zo'n paard moet dan op de circel lopen en dat is niet zo bevorderlijk voor de pezen van een jong paard. Beter er af en toe op te gaan zitten (als het paard sterk genoeg is) en kort op vooral rechte lijnen te rijden. Klein ritje buiten desnoods. Hoe dan ook. Een half jaar longeren met een jong paard lijkt mij erger dan de kwaal....
[/quote]

Hehe, dat probeerde ik ook al de hele tijd uit te leggen. Maar ik denk dat inrijden in sommige gevallen een groot woord is. Je kunt best een paard leren je te dragen en bepaalde hulpen te verstaan zonder dat je beroep doet op zijn mentaal en fysiek. En waarom kan het dan kwaad als je op 2,5 begint? Ja, er zijn altijd van die sukkels bij die een jong dier snel overvragen, maar zulke mensen doen dat ook bij een 3,5 jarige.


Ik ben geen debiel hoor ! Wel ook de rest lezen van wat ik schrijf.
Ik heb ook al gezegd dat ik het niet over 4 x per week longeren heb, maar het ging mij meer om het feit met je paard bezig te willen zijn.
Als er iemand geduld heeft met paarden ben ik het wel, en dat moet Desiree mij na kunnen geven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:16

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat het er om gaat spannen hoor!! Heb een paar jaartjes extra op jou he Haha!

Potverdeurie, moet ik er dit jaar maar even de schouders onder zetten, gna gna gna }>
[/quote]

Schouders er onder? o sjuimpje, doe dat nou niet! Dan krijg je een hernia! Ga er nou gewoon op zitten! Haha!

OVerigens, weet ik inderdaad dat Sando zeer geduldig is met haar paarden, maar Sando, dat weet jij ook van mij! Hoewel je weet dat ik paddy ben gaan zadelmak maken toen ze 2,5 jaar was.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:32

Ja, dat weet ik Desiree, en ik weet ook dat Radonja 3 was. En dat Radjona veel weghad van een pony. Het ligt aan de bouw van een paard en je kunt daaraan ook zien dat het paard en wel of niet klaar voor zou zijn. Ik ben niet helemaal gefocused op de 3 hoor, maar ik zeg netzoals running kawa... liefste 3 en ouder dan eerder.