hoe leer ik mijn paard vast staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

hoe leer ik mijn paard vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 09:34

Ja ik weet het, hier heb ik al eerder naar gevraagt, maar in die periode ben ik niet op bokt geweest, helaas. Verdrietig
dus de reacties heb ik niet kunnen lezen. mijn vraag is nu of jullie zo vriendelijk zouden willen zijn om nog 1x tips willen geven.

Ff een opheldering: findira is vroeger mishandelt en heeft met vaststaan waarschijnlijk een rare ervaring gehad. Hoe dan ook zodra ze het idee heeft '' ik sta vast'' rukt ze met al haar kracht achteruit en het veiligheidsknipje knapt stuk.

zo zit het dus. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
alvast bedankt!

Stal De Flint - Fochteloo- Friesland- Paard met trauma of stress? Wij bieden ESDR-therapie http://www.esdrtherapy.com


Bellisima
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:41

Waaom moet ze vast staan dan? Is het van heel groot belang dat ze leert vaststaan??
Mijn paard stond altijd los, en toen ik met haar op een stal was waar ik haar even vast zette, kwam ik erachter dat ze idd ging hangen en zich losrukte... Ik heb haar nooit meer vast gezet.
Kijk, als het nou een jong dier is, een veulen of eentje die loopt te "treiteren", dan zou ik het misschien nog wel gaan aanleren. Maar bij een paard dat ooit is mishandeld?!?!? Waarom zou je jezelf en je paardje dat hele gevecht aandoen?

Groetjes Bella

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:42

Begin met eerst het touw eerst alleen om een paal heen te slaan en dus niet vastzetten. Dan leert ze langzaam dat er niets aan de hand is, als ze dan gaat hangen komt er geen druk op te staan. Na een tijdje weet ze dat er niets gebeurt dat ze gewoon "los" staat en dan blijft ze wel staan en dan kan je d'r wel vast zettten met een knoop. Maar neem hier de tijd voor.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:44

Zet haar vast met dingen waarvan je zeker weet dat ze niet kunnen knappen.
Dus een stevig touw met daaraan een karabijnhaak.
Een hengstenhalster of een koeieband om de hals.
Want veel paarden, waar nooit niets mee is gebeurd, gaan in het begin hangen.
Als ze merken dat er dan iets knapt hebben ze het truukje uitgevonden en gaan ze steeds opnieuw hangen.
Dus zorg dat ze vast staan aan iets wat niet kapot gaat, dan leren ze het wel af.

Verder beloon ik ze ook als ze braaf staan, maar begin al met mopperen als ze neigen om strak te gaan staan.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:09

Mijn paard blijft bij opzadelen en poetsen enzo ook gewoon staan op de stem, maar het is toch handig dat ze gewoon zijn om gebonden te staan voor als de hoefsmid komt bvb, of als je een dagtrip maakt met een stop halfweg, of op wedstrijd moeten ze soms aan de camion blijven wachten zonder bewaking .... Zoals runningkawa reeds zei : gebruik heel sterk materiaal dat ze zeker niet kapot krijgt, dus leren stalband + leren koeband rond de hals. Gebruik geen touw maar een rekker om te binden (is verkrijgbaar in de ruiterspeciaalzaak) . Door de elasticiteit van de rekker wordt de kracht waarmee ze snokken teniet gedaan. Natuurlijk moet de haak waar je haar aan bindt ook sterk genoeg zijn ! Wel in de buurt blijven de eerste keren.
Succes !

more with less

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:16

Als wij onze jonge paarden leren vast staan doen wij dit meestal met een elastiek. We doen dit eers meestal op de spuitplaats daar kunnen we ze stevig vast zetten. het is zaak om te zorgen dat ze zich niet los kunnen trekken. Zo'n elastiek kan wel drie meter uitrekken zonder te knappen. op een gegeven moment hebben ze door dat ze toch niet los kunnen komen en worden ze moe. Dan blijven ze na een paar keer oefenen vanzelf rustig.

Waar de ruiter zijn kunnen ophoudt begint zijn lompheid

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:19

je moet een hengstenhalster, of western halster , naja zo'n geknoopt ding zonder klipjes en dergelijke eraan! en dan een hengstentouw
een paard van mijn vriendin(leeft helaas niet meer), begon Altijd te hangen! maar toen kreeg ie nix meer kapot! die dingen zijn zo vreselijk sterk! dus als ie het deed, dan stopte ie weer want hij wist dat ie hem niet loskreeg

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:43

Eerste keer niet vast knopen, het touw door een ring aan een vaste muur halen en de rest van het touw vast houden, zie je dat ie gaat hangen, geef 'm een kleine aanmoediging naar voor (tik met je hand op de billen bijvoorbeeld), gaat ie naar voor of is ie rustig, heel erg belonen. Gaat het goed, leg 'm dan vast, maar blijf bij hem. Gaat het nog steeds goed, ga enkele stappen van 'm weg ... verwijder je steeds verder tot ie gewoon kan blijven staan zonder te trekken (eens ie weet dat druk niet gewenst is stopt ie er mee).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 15:34

runningkawa schreef:
Zet haar vast met dingen waarvan je zeker weet dat ze niet kunnen knappen.
Dus een stevig touw met daaraan een karabijnhaak.
Een hengstenhalster of een koeieband om de hals.
Want veel paarden, waar nooit niets mee is gebeurd, gaan in het begin hangen.
Als ze merken dat er dan iets knapt hebben ze het truukje uitgevonden en gaan ze steeds opnieuw hangen.
Dus zorg dat ze vast staan aan iets wat niet kapot gaat, dan leren ze het wel af.

Verder beloon ik ze ook als ze braaf staan, maar begin al met mopperen als ze neigen om strak te gaan staan.


Ik ben het niet met je eens, een paard die vroeger is mishandeld daar moet je het vertrouwen van winnen. Wanneer jij zo`n paard vastzet zonder dat het loskan komen dan raakt het paard totaal in paniek en kan zichzelf dan verwonden, bv. met z,n benen over het touw heen komen of andere enge dingen. Ik heb 1 x meegemaakt dat een paard ging hangen terwijl het niet los kon komen, nou die had er mooie verwondingen aan overgehouden hoor!! Wat mij het verstandigste lijkt is het touw door een ring te halen en dan geen knoop er in doet maar het zelf vast houdt, vervolgens kun je hem dan gaan poetsen en belonen, voor hem lijkt het dan als of hij vast staat mocht hij in paniek raken kun jij speling aan het touw geven dat hij door heeft dat er niks aan de hand is. Je moet zijn vertrouwen proberen te krijgen.

Groetjes Maaike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:19

Dan zal ik de details maar besparen over paarden die wel loskomen door een brekende knip, en zodoende knoerhard op hun achterhand donderen en met hun hoofd ergens tegen aan knallen.

Of mensen die te laat los laten, brandblaren hebben, of zelf bijna door de ring heen zitten.


Bij alles wat je doet zitten voors en tegens.
Op mijn manier, op julie manier.
En vertrouwen bij een mishandeld paard ( al worden er zo op bokt wel 1000 genoemd en die hebben hoogstens een keer een kleine tik gehad, no offence voor de topic schrijver) zou ik proberen te krijgen voor ik hem vast zou zetten.

Zo weet ik dat Kawa gaar hangen op vreemde plaatsen.
(lijkt dan misschien ook mishandeld)
Daar zet ik hem dan ook niet vast.
Ook op mijn nieuwe stal heb ik hem daar dus niet meteen vast gezet, maar toen hij gewend was wel, en dat heb ik ook meteen met deugelijk materiaal gedaan.
Want ik heb geen zin in een paard dat op de gang achterover donderd met zijn kop tegen de stalwand aan.

Maar ieder zijn manier, dit de mijne Lachen
Als een andere bij jou paard beter werkt, moet je dat zeker doen

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:51

runningkawa schreef:
Dan zal ik de details maar besparen over paarden die wel loskomen door een brekende knip, en zodoende knoerhard op hun achterhand donderen en met hun hoofd ergens tegen aan knallen.

Of mensen die te laat los laten, brandblaren hebben, of zelf bijna door de ring heen zitten.


Bij alles wat je doet zitten voors en tegens.
Op mijn manier, op julie manier.
En vertrouwen bij een mishandeld paard ( al worden er zo op bokt wel 1000 genoemd en die hebben hoogstens een keer een kleine tik gehad, no offence voor de topic schrijver) zou ik proberen te krijgen voor ik hem vast zou zetten.

Zo weet ik dat Kawa gaar hangen op vreemde plaatsen.
(lijkt dan misschien ook mishandeld)
Daar zet ik hem dan ook niet vast.
Ook op mijn nieuwe stal heb ik hem daar dus niet meteen vast gezet, maar toen hij gewend was wel, en dat heb ik ook meteen met deugelijk materiaal gedaan.
Want ik heb geen zin in een paard dat op de gang achterover donderd met zijn kop tegen de stalwand aan.

Maar ieder zijn manier, dit de mijne Lachen
Als een andere bij jou paard beter werkt, moet je dat zeker doen


Toch ben ik het niet met je eens ik vind de manier van jou levensgevaarlijk, je breng het paard gewoon in gevaar hij kan zich vreselijk verwonden. En jij zegt dat een paard die vast staat en zich los kan trekken achter uit klapt en met zijn hoofd ergens tegen aan knalt...beetje overdereven of niet je verdraait de boel. Maar als jij een paard op die manier ~leert~ vaststaan ok. Heb ik verder niks over te zeggen, alleen het is absoluut niet mijn manier.

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 19:34

ok, thanks voor jullie reacties.
ik heb inderdaad ook geprobeerd met alleen om een paal heenslaan enz.
dat gaat opzich wel goed, krijg haar wel kalm enz. alleen zodra ik wegloop raakt ze wel in paniek. als ze in een vreemde omgeving is en ik ben ff weg word ze gek. maar goed dat doet er nu ff niet toe.

het is inderdaad niet echt noodzakelijk om haar vast te leren staan. maar makkelijk is het wel. echt superveel tijd voor zo'n strijd heb ik helaas niet. zit nog op school en heb nogal wat huiswerk.
maar ja ik zal proberen wat ik kan. in ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Stal De Flint - Fochteloo- Friesland- Paard met trauma of stress? Wij bieden ESDR-therapie http://www.esdrtherapy.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:51

Citaat:
Toch ben ik het niet met je eens ik vind de manier van jou levensgevaarlijk, je breng het paard gewoon in gevaar hij kan zich vreselijk verwonden. En jij zegt dat een paard die vast staat en zich los kan trekken achter uit klapt en met zijn hoofd ergens tegen aan knalt...beetje overdereven of niet je verdraait de boel. Maar als jij een paard op die manier ~leert~ vaststaan ok. Heb ik verder niks over te zeggen, alleen het is absoluut niet mijn manier.

Ik verdraai niks.
En zie juist minder gevaar in mijn manier.
Maar zet je paard niet 2 meter lang aan een touw.
Dan is het wel gevaarlijk.
Dan kan hij er met zijn hoofd onderdoor, been overheen enz.

Maar goed op deze manier heb ik alleen nog geen ongelukken gezien en andersom wel.
Misschien dat ik er anders over ga denken als ik het verkeerd zie gaan.
Maar na al die jonge beesten heb ik dit als er goed ervaren, en ik weet dat veel mensen het op deze manier doen.
Op grote handelstallen enz, ook bij dure paarden.
En die willen ze echt niet gewond hebben.

Maar nogmaals, doen wat jij denkt wat veilig is.
Er zullen vast meer wegen naar rome leiden.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:10

Ben het met runnigkawa eens. Heb al eens een paard finaal achterover zien slaan door een knappende ketting. Is niet overdreven hoor. Die rubberen touwen of hoe die dingen ook heten zijn inderdaad een uitkomst. Ik leer zelf een veulen al vrij snel vast te staan. Scheelt een heleboel gezeur later.

BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:19

Nee oke, het is best wel zo als een paard niet los kan knappen weet je wel.
Maar het kan ook heel goed dat een paard daardoor in paniek raakt en dat ie helemaal niet meer vast wil.
Ieder paard reageerd daar denk ik weer anders op.

xxxxxxxjes stephanie

Ik had een hele lieve shet die is nu verkocht aan Angelique

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:24

runningkawa schreef:
Citaat:
Toch ben ik het niet met je eens ik vind de manier van jou levensgevaarlijk, je breng het paard gewoon in gevaar hij kan zich vreselijk verwonden. En jij zegt dat een paard die vast staat en zich los kan trekken achter uit klapt en met zijn hoofd ergens tegen aan knalt...beetje overdereven of niet je verdraait de boel. Maar als jij een paard op die manier ~leert~ vaststaan ok. Heb ik verder niks over te zeggen, alleen het is absoluut niet mijn manier.

Ik verdraai niks.
En zie juist minder gevaar in mijn manier.
Maar zet je paard niet 2 meter lang aan een touw.
Dan is het wel gevaarlijk.
Dan kan hij er met zijn hoofd onderdoor, been overheen enz.

Maar goed op deze manier heb ik alleen nog geen ongelukken gezien en andersom wel.
Misschien dat ik er anders over ga denken als ik het verkeerd zie gaan.
Maar na al die jonge beesten heb ik dit als er goed ervaren, en ik weet dat veel mensen het op deze manier doen.
Op grote handelstallen enz, ook bij dure paarden.
En die willen ze echt niet gewond hebben.

Maar nogmaals, doen wat jij denkt wat veilig is.
Er zullen vast meer wegen naar rome leiden.


Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, een paard aan 2 meter lang touw zetten is idd gevaarlijk dat heb iik ook nooit gezegd dat dat verstandig is. Maar als jij een paard zodanig vast zet dat hij zich niet los kan krijgen op welke manier dan ook dan raakt het paard volledig in paniek, levensgevaarlijk hij kan z,n benen wel breken of gewoon hard onderuit gaan nou dan kun je het wel schudden. Maar goed als jij denkt dat een verstandige manier is, dan moet je dat doen.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:28

annegti schreef:
Ben het met runnigkawa eens. Heb al eens een paard finaal achterover zien slaan door een knappende ketting. Is niet overdreven hoor. Die rubberen touwen of hoe die dingen ook heten zijn inderdaad een uitkomst. Ik leer zelf een veulen al vrij snel vast te staan. Scheelt een heleboel gezeur later.


Ik niet zoals je hierboven al kunt lezen. In jullie verhaal zit ook wel een waarheid in, alleen ik zal mijn paard nooit zodanig vast zetten dat hij om welke reden dan ook niet los kan komen. Jullie zouden dan zeggen dat als ik hem vast zet dat hij zich los kan rukken dat hij achterover klapt, maar ik zorg er voor dat dat niet zover kan komen paniek haak enz. Als hij vast staat ben ik er bij en anders rukt hij zich maar los dat vind ik beter dan dat hij zodanig in paniek raakt dat hij zichzelf verwond dat zou ik mezelf nooi vergeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:36

Doe ik ook Lachen

Ik zeg verder ook niet dat jij dat zij van die 2 meter, maar zie dat wel vaak om me heen gebeuren dat paarden te lang staan.
Vandaar dat ik dat ook maar ff aanhaal.

Verder valt dat panieken redelijk mee.
Tuurlijk ziet het er niet leuk uit als een paard echt hangt.
Maar heb je al eens gezien wat er gebeurt als er dan wat kapot gaat.
Nou ik wel en helaas meer dan 1x.
En den heb je kans op benen breken, zelfs ruggen en nekken.
Want ze donderen echt gigantisch hard achterover of knallen naar de zijkant.
Als daar ergens een muur zit is het al helemaal kassa.
En om het copleet te maken is het erg leuk als daar dan ook nog iemand staat Lips are sealed

Een paard wat een paar x is gaan hangen en merkt dat hij niet los kan, hangt ook niet meer.
Gaat er 1 x iets los, blijven ze het proberen.

op de manier van het touw laten vieren, staat een paard nog steeds niet vast.
Want hij wandeld dus gewoon heen waar hij wil, om het maar oneerbiedig te zeggen.
Idem met vlug losmaken voordat hij hangt.
Dus wat is het nut daar dan van?

Ook de paniek haak springt soms pas los als ze al helemaal hangen, dus dan is het losspringen daarvan ook niet het juiste moment.

Die rekbare rubberen dingen vind ik dan een betere optie.
maar ook ken ik daar paarden van die als ze dan ineens aan een touw staan nog gaan hangen.

Verder is het niet persoonlijk op je bedoelt, want ik geloof dat je dat zo voelt.
Ik vertel alleeen mijn ervaringen wat betreft paarden vast zetten.
En door de loop van jaren op verschillende handelstalletjes gereden te hebben met allemaal jong spul wat nooit vast gestaan hebt, leer je in dat soort dingen erg veel.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:59

Nee nee, ik vat het niet persoonlijk op hoor ik geef ook mij mening (wat ik zelf ervaar) En wat ik dus heb ervaren is dar als een paard helemaal nietn op welke rden dan ook los kan komen het zodanig in paniek raakt dat het zich heel naar verwond. Maar goed dat is mijn ervaring in jou verhaal zit ook weer een deel waar ik het mee eens ben dat als ze 1 maal doorhebben dat ze zich los kunnen trekken dat ze het dan blijven doen alleen ik denk dat het per paard heel verschillend is. Alleen bij de paarden waar ik mee werk doe ik het niet zo als jij het doet (manier van vast zetten)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 2 bezoekers