Liever lui dan moe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:11

Activeren door tempo wisselingen te maken en hem sneller voor het bene te maken. En je kan het voer ook aanpassen als het paard van nature laks is.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 15:46

Ik ben het ook wel eens met dat de ruiter ook schuld is. Ik ben namelijk niet zo heel erg consequent Verdrietig
Toen ik 4 jaar manegelessen had gevolgd dacht ik dat ik wel een paard kon inrijden.........(niet dus). We hebben hem alleen daar zadelmak laten maken. Toen zei de eigenaar echter dat we hem eigenlijk beter konden verkopen omdat hij daarbij al opmerkelijk lui was en omdat hij met de fles was grootgebracht zou het een lastig paardje worden. Maar geen denken aan dat ik hem ging verkopen (gelukkig maar *LOL* )Door mijn slechte rij-ervaring heb ik denk ik ook wel toegegeven aan zijn luiheid, maar mede door goede instructie kan inmiddels veel beter rijden en zo dramatisch lui is hij ook weer niet. Net zoals Meryl al vertelde heeft hij wel wat vaker van die periodes dat hij echt niet wil.
Ik denk dat hij gewoon een paardje is wat niet zo graag dressuurt en dan kun je hem wel sneller voor je been maken etc zodat hij wel beter gaat lopen, maar daardoor krijgt hij niet meer plezier erin.
Over een tijdje gaan we hem proberen in te spannen, wie weet wat hij daarvan vindt Knipoog
En trouwens in het voer heb ik ook al wat geprobeerd. Bijvoorbeeld elke dag een handje haver, maar dan wordt hij niet sneller van maar etteriger Schijnheilig . Bijten, trappen etc. (geen goede oplossing in ieder geval )

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:59

snowdon schreef:
Je hebt ook helemaal gelijk hoor Meryl, aangezien ie nog maar soms lui is, ligt het op dat moment waarschijnlijk idd aan mij. Laten we het erop houden dat mijn persoonlijke mindere dagen zijn!


Net als bij mij als ik een dag me niet volledig inzet denk mijn paard ook van..."Jah hallo ik hard werken ?? doe het zelf.." Maar als ik dan even streng ben is ze zo door die "periode" heen Haha! Toch wel grappig eerst dacht ik van wat een rot knol, wil niet eens lopen, maar toen ik mijn instrutrice er op had gezet dacht ik van wow wat een mooi paard !!! is dat mijn paard ??? Vanaf dat moment weet ik gewoon dat als mijn paard niet loopt dat dat dan meerendeels aan mij ligt.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:13

Suzy schreef:
Ik ben het ook wel eens met dat de ruiter ook schuld is. Ik ben namelijk niet zo heel erg consequent Verdrietig
Toen ik 4 jaar manegelessen had gevolgd dacht ik dat ik wel een paard kon inrijden.........(niet dus). We hebben hem alleen daar zadelmak laten maken. Toen zei de eigenaar echter dat we hem eigenlijk beter konden verkopen omdat hij daarbij al opmerkelijk lui was en omdat hij met de fles was grootgebracht zou het een lastig paardje worden. Maar geen denken aan dat ik hem ging verkopen (gelukkig maar *LOL* )Door mijn slechte rij-ervaring heb ik denk ik ook wel toegegeven aan zijn luiheid, maar mede door goede instructie kan inmiddels veel beter rijden en zo dramatisch lui is hij ook weer niet. Net zoals Meryl al vertelde heeft hij wel wat vaker van die periodes dat hij echt niet wil.
Ik denk dat hij gewoon een paardje is wat niet zo graag dressuurt en dan kun je hem wel sneller voor je been maken etc zodat hij wel beter gaat lopen, maar daardoor krijgt hij niet meer plezier erin.
Over een tijdje gaan we hem proberen in te spannen, wie weet wat hij daarvan vindt Knipoog
En trouwens in het voer heb ik ook al wat geprobeerd. Bijvoorbeeld elke dag een handje haver, maar dan wordt hij niet sneller van maar etteriger Schijnheilig . Bijten, trappen etc. (geen goede oplossing in ieder geval )


Jij zegt dat jou paardje niet graag dressuurt (ik ken je paard verder niet dus daar kan ik niet over oordelen) alleen ik zal mijn paard even weer als voorbeeld nemen. Nu mijn paard steeds beter "actiever" gaat lopen heb ik het idee dat hij zelf ook lekkerder loopt, doordat ik hem niet constand "heel streng" achter de broek hoef te zitten. Toen ik nog dacht dat ik en lui paard had, had ik ook altijd het idee dat hij het rijden "dressuur" niks aan vond, hij was nooit vrolijk ofz. maar sjokte altijd maar wat. Nadat ik mijn instructrice er op had gezet wist ik dat het aan mij lag dat hij niet actief liep, sindsdien ben ik gaan rijden met het motto "hij kan het wel alleen ik niet". Nu gaat het echt met sprongen vooruit! En nu loopt ze ook lekker ze wil echt alles voor me doen, echt een hele verandering !! Nu heb ik het idee dat ze er echt lol in heeft, mooi de oren naar voren en ze is helemaal geconcentreerd op mij, loop lekker actief door....

Ik weet niet of dat voor jou paard ook geld, alleen ik zou je 1 tip willen geven en dat is "geef de moed nooit op" !! Neem mijn paard als voorbeeld jammer dat ik er geen opnames van heb alleen dan zou je kunnen zien hoe hij verandert is. Het is gewoon een ander paard geworden (qua rijden, als je hem onder t zadel ziet). Dus het lag echt aan mij dat hij niet liep...
Met goeie instructie kun je ver komen!!