Hals strekken

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Yustin

Hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 13:04

Wie kan mij vertellen hoe je je pony (haf) goed kan leren zijn hals te laten strekken? Wanener ik maar een beetje teugel geef dan begint hij met zijn neus in de lucht te lopen! Alles tips welkom natuurlijk *LOL*

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:52

Als je een paard hals wilt laten strekken moet hij eerst goed aan je beenhulpen zijn.
Vandaar uit rij je een paard van je benen uit naar een rustige hand.
Hierdoor krijg je aanleuning.
En dat wil zeggen dat je paard zelf het bit opzoekt en daar druk op geeft.
Maar weer geen druk wat trekken of hangen is, maar een aangenaam contact.
Is dat contact er, dus van achter naar voor gereden(dus ga dat contact niet zelf opzoeken met je hand. Want dan is het van voor vaan achter gereden)
Dan volgt hij je hand als je dat wil en zakt hij in de hals.
En blijft het contact gelijk.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:05

ik denk dat ik hetzelfde zou zeggen als kawa. kan alleen nog de tip geven dat een neerwaartse tendens bij het halsstrekken handig is. kan je krijgen door goed lekker door te rijden en kleine voltes te maken.

Amor Vincit Omnia

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:26

Ik heb, toen ik Tjal in het voorjaar aan het inrijden was, veel geoefend op het hals strekken, maar toen lukte het minimaal. Nu hij over het algemeen gewoon goed loopt en voldoende nagevelijk en ontspannen is om mijn hand helemaal te volgen, gaat het eigenlijk vanzelf... We hebben zonder verdere oefening hierin een 8 gehaald voor het hals strekken in onze eerste B-proef...

Ik denk dat het dus niet echt een doel op zich zou moeten zijn, maar meer een resultaat van een correcte en ontspannen rijstijl... Ik gebruik het nu veel als controlemiddel, gewoon even een klein stukje om te kijken of hij volgt en dan weer oppakken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:54

Als je pony wel aan de teugel loopt, kun je vanuit het aan de teugel lopen proberen haar eerst ronder en dieper te rijden en dan betje bij beetje steeds meer teugel geven zodat ze haar hals kan gaan strekken. Wel contact houden!!! Hals strekken is dus niet het zelfde als je teugels losgooien!. Als ze de teugels uit je hand trekt of het hoofd omhoog gooit, rijd je haar eerst weer rond, en let je beter op dat je haar voor bent... Dus beter contact houden en goed naar je hand blijven rijden. Zo kom je steeds een stukje verder...

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:53

Als je pony op een correcte manier nageeflijk is, volgt ze je hand, dus als jij meer teugellengte geeft, volgt ze die lange teugels als het ware en zal ze halsstrekken.

Als je pony z'n hoofd omhoog doet kan dit komen doordat ze niet geconcentreerd is, en dus om zich heen gaat kijken...
Of omdat ze van voor naar achteren is gereden ipv van achteren naar voor, dus zodra je pony de ruimte krijgt van jou om z'n hals te laten strekken zal ze d'r hoofd omhoog doen, om uit die benauwde krul (waarbij ze haar rug niet goed gebruikt) te komen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben het met Kawa eens Haha!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 08:25

Littleroosie is het gelukt om mijn paard neerwaarts te krijgen Haha!, maar met hulp ook van mijn instructriece is het mij ook gelukt.

Je laat je paard/pony eerst nagevelijk lopen, dan vraag je iets meer , zodat ze nog dieper loopt, dan laat je je teugels ietsje vieren, en dan been erbij, dan moet ze jouwn hand volgen...
Ja het is een beetje moeilijk uit te leggen...

*Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 10:44

oke bedankt allemaal voor de tips! Ik ga mijn best doen *LOL*

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie