[AC] Grondwerk met hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

[AC] Grondwerk met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 09:09

Ik moet nog even wachten tot mijn kaptoom binnenkomt, maar wil eigenlijk wel aan de slag met het grondwerk. Nu las ik ergens anders dat je dit ook met het hoofdstel kon doen. Hoe doe je dit dan? Waar maak je het touw aanvast? Bit of de neusriem of aan nog iets anders?

alvast bedankt!

Lilke

Re: [AC] Grondwerk met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:13

Als ik met hoofdstel longeer, loopt de longreerlijn altijd via de binnenring van het bit naar de buitenring waar ik hem ook aan vast klik. Als er dan spanning op de lijn komt krijgt het paard druk op de buitenteugel en blijf je van de binnenteugel af. Zo zou je ook een paard ook naar binnen sturen als ej erop zit. Lijkt mij het meest natuurlijk als je maar een longeerlijn hebt.

Er zijn ook aparte bitstukjes om te longeren, maar die verdelen de druk gelijkmatig op buiten en binnenkant bit. Het is minder duidelijk voor een paard als je hem corrigeert welke kant hij uit moet. Hij gaat misschien langzamer.

Ik heb zelf nooit met dubbele lijnen gelongeerd dus daar kan ik je niet bij helpen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:45

Ik werk nooit met een touw met grondwerk maar gewoon met mijn teugels.
Ik heb wel eens geprobeerd om die aan het hoofdstel vast te maken en zo de oefeningen in te zetten. Op zich wil dat wel maar een kaptoom geeft meer druk op de neus waardoor het makkelijker is dan met een hoofdstel, maar om de tijd te overbruggen tot je kaptoom er is kan best.
Je zou de teugels ook gewoon aan het bit vast kunnen maken maar dan moet je er wel op letten dat je voorzichtig bent in je ophoudingen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:52

Ja dat kan gewoon, ik werk dan gewoon met de teugels aan de bitringen, en deze liggen dan ook gewoon om de hals.
Waar je wel echt rekening mee moet houden is dat je niet met teveel druk gaat werken omdat deze in de mond komt en niet op de neus Lachen

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:51

Bij grondwerk moet je heel goed opletten dat het hoofd niet kantelt en dat gevaar schuilt wel als je je touw of teugel een het bit vastmaakt.

De reden waarom de kaptoom vanaf de bovenkant van de schedel werkt is dat de bovenkant van de schedel aan de Atlas verbonden is dus heb je direct invloed op de hals en rug. En dat is precies wat je met grondwerk wil bereiken dat de beweging van het hoofd doorkomt in het hele lichaam.

De kaptoom geeft ook druk achter de oren waardoor het paard het hoofd kan laten zakken en de hals langer kan maken.

Zo voorkom je dat het bit per ongeluk door de mond wordt getrokken of te veel druk op de tong wordt gegeven waardoor het paard de kaken zal vasthouden of achter het bit kruipt.

Persoonlijk zou ik dan even wachten met grondwerk totdat je kaptoom binnen is Knipoog

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:29

En met een bitloos hoofdstel? ik heb dan geen neusring, maar wel twee ringen opzij (side-pull)...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:50

Ik gebruik een speciaal bitstukje omdat mijn paard de neiging heeft om heel hard te trekken. Zo wil ik voorkomen dat het bit knelt of door zijn mond trekt.

Sommige mensen halen het touw door de binnenring, achter de oren langs en klikken het aan de buitenring. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt te werken..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:53

Ik zit ook op mijn kaptoom te wachten... ik doe het nu als volgt:
Hoofdstel in en dan de longeerlijn op de bovenkant van de neusriem vastmaken. Sperriem doe ik van het hoofdstel af zodat de longeerlijn niet gaat schuiven aan de neusriem maar achter het lusje van het sperriempje blijft haken.

Verre van ideaal, maar voor die paar keer gaat het wel

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:48

Wickedwyvern schreef:
En met een bitloos hoofdstel? ik heb dan geen neusring, maar wel twee ringen opzij (side-pull)...

Met een sidepull heb je in ieder geval minder kans op kantelen van het hoofd, alleen als je net met grondwerk begint heb je wel een middelste ring nodig om het paard in de lengtebuiging te begeleiden en het werk op de volte.

Fem_daf schreef:
Ik gebruik een speciaal bitstukje omdat mijn paard de neiging heeft om heel hard te trekken. Zo wil ik voorkomen dat het bit knelt of door zijn mond trekt.

Sommige mensen halen het touw door de binnenring, achter de oren langs en klikken het aan de buitenring. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt te werken..

Voor grondwerk zoals manishdra bedoelt is deze manier helaas totaal ongeschikt.

@def, voor een tijdelijke oplossing is dat denk ik wel de beste manier.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:53

Ik weet het niet zeker. Maar als je het bit van het hoofdstel afhaalt en de teugels vast zet aan de neusriem volgens mij moet dat ook lukken.

Lilke, longeren wordt hier niet bedoeld.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:02

Met het hoofdstel kan je wel longeren, pak dan zon ding die je aan beide bitringen kan vastmaken en maak daar weer je longeertouw aan vast.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:07

Het gaat dus niet over longeren maar over grondwerk. Knipoog

Overigens vind ik dat longeren met een tussenstukje aan het bit het paard te veel uitnodigt tot kantelen van het hoofd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:14

Ok bedankt allemaal,

Ik ga even kijken of het lukt en als het niet lukt, wacht ik gewoon nog even!