Help! Mijn Haflinger is niet voor het been!

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Feetje

Help! Mijn Haflinger is niet voor het been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 11:39

Tijdens het rijden is mijn haflingermerrie van 14 jaar niet vooruit te branden! Ze reageert niet op mijn been, middendraf gaat al helemaal niet. Als ik vanuit stap naar draf wil moet ik wel 10 keer aansporen. Het is echt hopeloos. Als je echter van draf naar galop wil reageert ze wel goed op mijn been. Terugnemen gaat wel goed.

En dan nog iets, soms sprint ze heel erg hard weg, gewoon, onder het draven. Dit gaat nog sneller dan rengalop! Mijn moeder is er toen afgevallen, en heeft toen een ongeluk gehad. Bij mij doet ze het regelmatig (1x per week ongeveer) maar ik blijf er dan wel opzitten, soms dan bokt ze ook nog heel hoog, dan is het al helemaal gevaarlijk. Ik ben absoluut niet bang voor haar, maar ik vind het gewoon vervelend dat ze zoiets doet.

Goed les nemen kan ook niet want bij ons op stal is er maar 1 iemand die les kan geven en die kan er niets van! Er mag ook niemand komen om les te geven!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:57

Ik denk dat je toch best les zoekt, desnoods gaan 'buitenrijden' en dan ergens anders naartoe gaan.
Maar voor dat niet reageren op je been, dan kan je best even de zoekfunctie gebruiken, er zijn al heel veel topics daarover!

xxpinoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:38

Het klinkt misschien raar, maar misschien moet je hem minder been geven maar daarop wel een reactie eisen. Als je aandrijft en hij reageert niet en je blijft maar harder aandrijven tot hij bv aandraaft dan moet je op een gegeven moment gaan schoppen voordat hij reageert. Als je je been aanlegt, moet je consequent zijn en een reactie eisen, krijg je die niet: tikje met de zweep, net zolang tot je er wel een krijgt.
Wanneer ze ervandoor gaat moet je haar denk ik gewoon op de volte zetten en uit laten kuren, je kunt er op dat moment toch niet veel meer aan doen. Maar wanneer ze zoiets doet zal ze zich misschien vervelen. Zet haar aan het werk: rij veel voltes, slangenvoltes en alles wat je maar kunt verzinnen zodat ze geen tijd heeft om zo'n streek te bedenken.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:06

Ja, idd, wat ik denk is dat jouw pony gewoon onder het werk uit probeert te komen, door niet te reageren of juist te gan rennen. Het beste is dat je heel consequent gaat rijden. ze moet nl. direct op je hulpen gaan reageren als jij dat vraagt. Dus wanneer je aandrijft naar bijv de draf en ze reageert niet geef je dr een tik met je zweepje. En dan draaf je een paar passen, ga je weer terug naar de stap, stap je een paar passen en drijf je weer aan. Als ze dan weer niet reageert geef je weer een tikje. Dit houd je vol totdat ze naar je hulpen gaat luisteren. Hiermee bedoel ik niet dat je een kwartier achter elkaar moet stappen, draven stappen, draven enz.. Je moet wel met afwisseling rijden. Dan van stap naar draf dan van draf naar middendraf en weer terug , of van draf naar galop en weer terug. Je kunt allerlei combi's bedenken. Doe dit ook niet alleen op de hoefslag maar rijd voltes, slangevoltes wendingen, verander vaak van hand.. Zo wordt het werk voor je haf ook een stuk leuker en voor jou ook. je zult er wrschlk wel doodmoe na het rijden zijn....
Dus in het kort is het belangrijkste dat je consequent rijdt. (laat dr direct op je been reageren)en gebruik anders de zweep en rijd zo afwisselend mogelijk. Ik zal als ik jou was een zweepje pakken en geen spoortjes, daarmee stomp je dr nu alleen nu maar af. Als ze perfect op je hulpen reageert kun je spoortjes gaan gebruiken. E
En verder over het lessen. Ik zou als dat in jou geval lukt of bij een ander gaan lessen (hoeft natuurlijk niet per se op jouw stal te zijn) of ook een goed idee is bij een ponyclub/rijvereniging. Daar gebeuren ook andere afwisselende dingen, heb je les en is nog gezellig ook!
sUCCES!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:40

Ok THNX!!!!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:49

Heyhey!!!
Ik heb nog wel een kleine tip voor je. Ik rij zelf ook op een paar Haflingers, en het kunnen idd klieren zijn!! Bij één van onze merries hielp het heel erg om haar te longeren. Ze werd hier veel soepeler van, en ze leerde bovendien om op de stem te reageren. Hierna was ze veel beter te rijden. Nou is je Haffie ook al wat ouder dus je zal denk ik (heel) wat geduld moeten hebben...want hij heeft natuurlijk al wat gewoontes aangeleerd, maar ik hoop dat je wat aan mn tip hebt!!
Groetjes AFke Lachen

Nothing beats a Haflinger!!!
Maestro Z1+* & VelinaM1 +5
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 20:01

Hoihoi,

bedankt voor jullie tips allemaal!!!
Het werkt echt allemaal en het gaat nu al beter, (ze is dan ook wel erg intelligent!) Schijnheilig !

Thnx!! Lovers

Greetzz Feetje Party!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie