Probleem met de travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Probleem met de travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:35

Met de travers ben ik echt al heel lang bezig en ik krijg hem er gewoon echt niet uit!

Wat gebeurt er? Ik krijg verzet vanaf het moment dat ik de achterhand naar binnen plaats en buiging in de traversrichting vraag (blokkeren, steigeren). Het stomme is: schouderbinnenwaarts lukt wel, schouderbuitenwaarts lukt ook, renvers lukt ook en ik mag ook iets vragen wat op een appuyement lijkt, hoewel het nog niet is zoals het moet zijn en hij daar ook blokkeert als het moeilijk wordt.

We hebben een recente voorgeschiedenis van over de buitenteugel wegspringen en dan steigeren/staken, opgelost door veel buitenhulp, dus misschien is dat gerelateerd, maar eerder was de travers ook een moeilijk punt. Zodra ik mijn buitenbeen naar achteren breng krijg ik al een nijdig staartzwiepen en oren plat. Zolang de buiging de andere kant op is (weg van de bewegingsrichting) is het goed, maar bij traversbuiging blokkeert hij dus. Het stomme is dat renvers wel mag, twee kanten op Verward

Ik vraag travers alleen als hij goed aan de hulpen staat en zich helemaal loslaat in het lijf, omdat hij het dus al heel moeilijk vindt. Hij is nog niet goed recht, maar de travers heb ik oa juist nodig om hem rechter en soepeler te kunnen krijgen.

Wie heeft suggesties?

Emilia

Re: Probleem met de travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:42

Heel vreemd en heb ook eigenlijk geen advies voor je. Vind het ook zo raar omdat renvers eigenlijk het spiegelbeeld is van de travers. Dus als je rechts renvers rijdt, rij je eigenlijk de linker travers. Succes ermee en sorry dat ik geen nuttige tip kan geven.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:48

Misschien eerst beginnen in stap met gewoon te wijken aan de kant, dus wel de achterhand naar binnen maar voor de rest je paard rechthouden, geen stelling nemen. Als je de achterhand naar binnen kan plaatsen en hij blijft ontspannen dan kan je een heel klein beetje stelling vragen. Overdrijf ook niet met de achterhand, gewoon een klein beetje, je wilt enkel reactie, dat is genoeg. Als hij dit moeilijk aan de kant doet, probeer dan eens op een middelijn of de tweede hoefslag (aangezien renvers wel lukt). Veel succes ermee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:51

Ja, dat is inderdaad het gekke. Als hij nog niet sterk of soepel genoeg was moet die renvers ook niet lukken lijkt me Clown
Ik heb me pas nog laten vertellen dat een paard niet kan denken/dingen kan associeren, dus ik zal dan ongetwijfeld iets fout doen met mijn hulpen, maar ik begrijp niet wat. Hopelijk is er iemand die het leest die dit herkent?

Izzy: het wijken lukt wel, ik heb ook geprobeerd om de buiging langzaam om te zetten, maar zodra ik neig naar de traversbuiging (en dat hoeft maar heel minimaal), stopt/steigert/springt hij (al naar gelang hoeveel ik heb gevraagd).
Misschien dat hij idd op de middellijn minder lastig reageert, dat ga ik eens proberen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:58

Als je denkt dat het aan jouw hulpen ligt moet je misschien eerst eens even voor je aan de travers begint, duidelijk je gewicht naar de juiste plaats brengen, buitenteugel erbij houden, beenligging in orde brengen en dan pas druk zetten voor travers? Zelf eerst even goed stil staan bij wat je doet en dan pas je paard iets laten doen? Maar of het aan jou ligt of niet zal je snel merken als het bijvoorbeeld op de middelijn wel gaat. Veel succes nog in elk geval!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:05

Dank je wel, ik ga het proberen.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:10

Hier nog iemand met problemen. Het gaat nu beter sinds ik de lengtebuiging " train" op de volte. Dus ik rijd een grote volte en dan breng ik de achterhand naar binnen. Ik kan op deze manier ook beter op mijn zit letten. Ik ging naar buiten zitten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik hoop dat je het een beetje snapt. Succes!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:33

Ik zal eens kritisch kijken naar mijn gewichtshulp Ja dank je wel Lachen

Achterhand naar binnen doe ik al een klein stukje, als voorbereiding op de keertwending om de achterhand. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik ipv de keertwending in te stappen, door blijf stappen, of eens proberen in galop richting arbeidspirouette te rijden. Misschien dat hij in galop ook minder snel impuls verliest.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:38

Lijkt op een fysieke blokkade.. heb je die allemaal uitgesloten? (osteopaat etc?)
(Sorry als dit niet het geval is)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:50

Als hij renvers wel doet en traver niet dan lijkt het me geen osteopatisch probleem Clown

Ik heb het als volg gedaan :
optie 1) Travers rijden op ac lijn..(bijna zelfde als renvers) en zo telkens een stapje dichter bij de hoefslag tot je op de hoefslag rijd Haha! ,dan vlak voordat je bij de hoefslag bent en nog steeds goed gaat, pasje wijkend de travers door zetten tot je op de hoefslag bent Haha!.
heeft hij het dan een stokje goed, belonnen Pling .. als hij dan kleine stukken op de hoefslag wil telkens meer vragen.

optie 2)van renvers gelijk overschakkelen naar travers (niet te veel doorvragen, dan word het te moeilijk) als hij dit door heeft kun je wat meer travers vragen zodat hij ze corect rijd.

zo heb ik het me eige aangeleerd (had zelfde reactie als jij hebt beschreven), verder gooed door zetten met je been en niet toegeven..
hoop dat je er iets mee kunt Haha!

ps. hoor ook zeggen dat het joun fout kan wezen, dan snap ik niet dat de hulpen renvers wel willen en dit dus niet, om dit zeker te zijn kun je iemand met ervaring er even oplaten en het laten proberen om te zien of het vooral het paard zijn fout is of vooral die van de amazone
Laatst bijgewerkt door Shanedow op 21-06-08 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:55

How 2× Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 02:11

Het paard is onder regelmatige controle van osteopaat en masseur. Maar heeft idd geen moeite met de renvers etc, en dat is precies hetzelfde. Dus ergens gaat iets fout ofwel met mijn hulpen ofwel met zijn associatie.

Shanedow, bedankt voor de tips Lachen
Dit paard accepteert geen andere ruiter en heb zelf meerdere paarden travers aangeleerd. Dit is de eerste keer dat het echt niet wil. Dus ik zal het moeten laten bij mezelf heel kritisch analyseren (wat je altijd probeert natuurlijk, maar nu iets gerichter op gewichtshulp. Ik ben al wel aan het experimenteren geweest met verschillende teugelhulpen om te kijken of ik wellicht de voorwaartse beweging blokkeerde in de hand)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:13

Volgens mij wil hij gewon niet opzij voor je buitenbeen.

Op het moment dat hij zo lastig is moet je hem vooral goed nagevelijk houden, op het moment dat je hem daar verliest zal ben je al heel veel meer kwijt.

Verder moet je hem gewoon aanleren om voor je buitenbeen opzij te gaan. Wat je kunt doen is hem met zijn hoofd tegen het schot aan te zetten en hem dan opzij te drukken voor 1 been.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 08:37

Maar welke suggestie geef je dan om hem beter voor het buitenbeen te krijgen, met behoud van de buiging?
Immers: buiging de andere kant op kan wel en in een hoek van 90° kaarsrecht over de hoefslag zijwaarts zetten kan ook. Het gaat mis vanaf het moment dat ik hem omstel.

Tegen het schot aanzetten hoef ik echt niet te proberen, daar heeft hij geen respect voor.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:18

Dit klinkt heel bekend. Paard voert alle zijgangen prima uit, behalve die travers. Rug e.d. allemaal prima in orde, lengtebuiging op de volte allemaal prima in orde, enz. enz. Bij mij bleek het probleem uiteindelijk een beetje knullig te zijn: ik legde mijn buitenbeen te ver naar achteren en hierdoor raakte ik een beetje uit balans. Bovendien vond ze dat been te ver naar achteren heel vervelend, ze kreeg er echte merriekuren van (staartzwiepen, boos kijken, trappen naar het been). Ik deed dit blijkbaar alleen bij travers.

Nu leg ik mijn been maar een fractie naar achteren. Voor de duidelijkheid heb ik de hulp in het begin wel een paar keer versterkt met een zweepje, zodat ze wist wat de bedoeling was en sindsdien pakt ze ook de travers makkelijk op. En doordat ik mijn been niet zover naar achteren leg, blijf ik zelf makkelijker in balans zitten en zit ik niet meer te wiebelen op mijn zitbeenknobbels.

Achteraf stom, want ik had het kunnen weten. Ze reageert bij alle hulpen die ik te overdreven geef, heel nukkig. Als ik iets niet met gepast respect vraag, kan ik het vergeten. Hoofd tegen het schot aanzetten, riep bij die van mij ook alleen maar verzet op.

Ik heb geen flauw idee of dit ook het probleem bij jou is, maar het is een idee om te kijken of je hulpen niet te krachtig zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:47

Kaka schreef:
Achteraf stom, want ik had het kunnen weten. Ze reageert bij alle hulpen die ik te overdreven geef, heel nukkig. Als ik iets niet met gepast respect vraag, kan ik het vergeten. Hoofd tegen het schot aanzetten, riep bij die van mij ook alleen maar verzet op.

Ik heb geen flauw idee of dit ook het probleem bij jou is, maar het is een idee om te kijken of je hulpen niet te krachtig zijn.

Dit klinkt heel bekend (afgezien van 'merriekuren' want het is een ruin, maar hij reageert ook heel chagrijnig op grote hulpen, met name dus dat buitenbeen) en ik probeer idd mijn hulp wel heel duidelijk te geven zodat hij weet wat ik bedoel, ik zal eens proberen wat hij doet als ik mijn been maar een klein stukje naar achteren doe.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:57

Moeite van het proberen waard. Succes!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:58

Welke suggestie ik geef om hem voor dat buitenbeen opzij te zetten? Voor het schot zetten en hem dan opzij drukken.. Ook dit kun je uitbouwen tot je wel stelling kunt vragen.

Maar hoe voelt het dan?Alsof hij tegen je been aan plakt?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:05

Ik vind de travers ook erg moeilijk en mijn paard ook, maar ik doe het nu op deze manier:

Eerst in stap achterhand naar binnen, maar nog geen stelling vragen. Gewoon eerst de buitenteugel eraan houden. Hij komt hier namelijk nog erg tegen de hand en wacht eerst af totdat hij uit zichzelf zijn hals laat zakken.
Doet hij dit niet dan kan ik stelling vragen wat ik wil, maar hij drukt zich eruit en gaat dribbelen. Als hij zijn hals laat vallen dan pas kan ik beginnen met stelling vragen. In het begin extra niet teveel en tevreden zijn met een paar passen stelling. Dit doe ik ook op de andere hand en ook in de draf.

Wil jij de travers inzetten vanuit een opgerichte houding of eerst vanuit een wat lagere halshouding?

Misschien is het wat om een keer te proberen. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:13

@Vudress:
Gewoon zijwaarts zetten is geen probleem. Bij het aanleggen van het buitenbeen begint hij nijdig met zijn staart te zwiepen en legt hij zijn oren plat, maar hij doet wel gewoon wat ik vraag. Ik mag er ook gewoon aankomen om het kruisende achterbeen extra te activeren enzo, zodra hij eenmaal de achterhand verplaatst heeft, stopt hij ook met chagrijnig doen, mits ik dus geen traversbuiging vraag.

Als ik hem wat stelling/buiging vraag, stopt hij en komt vervolgens omhoog, of hij maakt een gigasprong naar boven/voren en begint konijnehuppelig te galopperen tot ik hem terugpak. In beide gevallen ben ik hem kwijt en kan ik de travers niet doorvragen. In draf heb ik na vele pogingen enigszins kans op succes, in stap krijg ik het echt niet voor elkaar.

@Martine:
Hij geeft in eerste instantie geen aanleuningsprobleem hoewel hij wel wat opspant bij het aanleggen van het been (maar niet echt tegen de hand komen of steeds strak blijven), maar als hij doorheeft dat er geen travers komt, ontspant hij ook weer. Als hij steigert of springt als ik travers vraag ben ik uiteraard wel de aanleuning kwijt Haha! Ik probeer hem daarom meestal van te voren al iets dieper in te stellen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:30

WAarom houd je dat been er dan niet aan tot je een gewenste reactie krijgt? Als je nu telkens stopt op het moment dat hij zo raar doet dan leert hij het ook nooit. Eventueel slofje eraan om reactie meer te kunnen controleren en zorg er vooral voor dat hij goed nagevelijk blijft! Als je die controle hebt kun je al heel veel. Wees dan ook niet bang om een slofje te gebruiken. Voor dit soort gevallen is het bedoeld.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:46

Hmmm, je bent dus zeker dat het op andere locaties wel lukt, dus renvers en appuyement? (even simpel ervanuitgaand dat je appuyement een vorm van travers is op de diagonaal) Dan zit het hem misschien toch in het subtiel verleggen van de plaats waar je het wilt.

Lukt het wel om een beetje te werken op de volte met achterhand wat meer naar binnen?

Merrietje wat ik rijd probeer ik nu ook wat travers achtige pasjes te laten maken maar die kan dan ook als het ware blokkeren en/of stoppen met lopen. Dus ook met haar zal ik via wat omwegen daar moeten komen, een beetje appuyement achtig werken pikt ze namelijk beter op. Maargoed, daar was jij dus al Knipoog Verder moet ik heel goed opletten dat ik lucht blijf geven, ze kan met deze moeilijke dingen al op een klein beetje druk beginnen blokkeren. De lijn aanspanning-spanning is heel dun.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:17

Urielle schreef:
Met de travers ben ik echt al heel lang bezig en ik krijg hem er gewoon echt niet uit!

Wat gebeurt er? Ik krijg verzet vanaf het moment dat ik de achterhand naar binnen plaats en buiging in de traversrichting vraag (blokkeren, steigeren). Het stomme is: schouderbinnenwaarts lukt wel, schouderbuitenwaarts lukt ook, renvers lukt ook en ik mag ook iets vragen wat op een appuyement lijkt, hoewel het nog niet is zoals het moet zijn en hij daar ook blokkeert als het moeilijk wordt.

We hebben een recente voorgeschiedenis van over de buitenteugel wegspringen en dan steigeren/staken, opgelost door veel buitenhulp, dus misschien is dat gerelateerd, maar eerder was de travers ook een moeilijk punt. Zodra ik mijn buitenbeen naar achteren breng krijg ik al een nijdig staartzwiepen en oren plat. Zolang de buiging de andere kant op is (weg van de bewegingsrichting) is het goed, maar bij traversbuiging blokkeert hij dus. Het stomme is dat renvers wel mag, twee kanten op Verward

Ik vraag travers alleen als hij goed aan de hulpen staat en zich helemaal loslaat in het lijf, omdat hij het dus al heel moeilijk vindt. Hij is nog niet goed recht, maar de travers heb ik oa juist nodig om hem rechter en soepeler te kunnen krijgen.

Wie heeft suggesties?

Ik herken het helemaal !
Die van mij doet precies hetzelfde zoals jij het hier beschrijft.
Heb jij die problemen met de travers aan beide kanten?
Wijken, schouderbinnenwaarts en renvers zijn ook geen probleem, travers rechtsom ook niet, maar als ik linksom ga blokkeert hij ook.
Hij loopt dan weg voor mijn buitenbeen.
Als ik de travers inzet drijf ik eerst met mijn binnenbeen zodat hij al mooi gebogen loopt naar links, maar zodra ik dat buitenbeen erbij neem loopt hij dus weg.
Mijn instructrice zegt dat dit komt door een fout van mijn houding.
Ik moet mijn bovenlichaam meer in de richting draaien waar ik naartoe ga, ook mijn schouders en hoofd meedraaien naar links. Misschien heb je hier wat aan ?
In stap lukt de travers al enkele passen, maar in draf heb ik dit nog niet goed voor mekaar.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:51

ik hoor veel over buitenhulp en buitenbeen, maar wat is mis: paard moet zich toch net om je binnenbeen buigen?!
Binnenbeen-buitenteugel.....Binnenbeen daarbij op de singel.

Ik ben ook begonnen op volte, volte sluiten en dan achterhand iets voor laten gaan. Vanuit volte kun je kleine stukjes rechtdoor proberen.

Wat doet hij als je hem vwnw richting travers wil rijden?
verder gewicht aan goede (binnen)kant houden en zelf ontspannen blijven zitten. Misschien vind je het zelf (onbewust) spannend en spant (onbewust) het een of ander aan?

Vanuit kleine volte (vb SB op halve lange zijde dan heb je al LB) dan kleine volte (zit je meteen aan binnenkant), met buitenteugel en buitenbeen begrenzen en dan dus je binnenbeen niet vergeten. Binnenzitbeenknobbel moe tje dan voelen.
Hopelijk heb je er wat aan. Succes!