Onhandelbaar jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wessjuhh

Onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 17:15

Hoi,

Sinds kort rij ik op het paard van mijn vriendin, het is een 4jarig tuigpaardje. Ze heeft zelf al geprobeert om het onder het zadel te rijden maar dit wil niet vlotten. Het paard gaat continu in protest. Ze heeft toen de tijd ook het paard medisch laten onderzoek om te kunnen uitsluiten dat het niet aan zijn gezondheid lag. Het paard mankeerde niets.
Het paard vind het heel erg moeilijk om contact met het bit te maken, zodra hij maar een klein beetje druk voelt gaat hij al stilstaan of in protest door wild met zijn hoofd te schudden of gevaarlijk te gaan stijgeren. En dit alles terwijl hij aan de longeerlijn veel minder gevoelig is.
Ik wil graag lichtjes contact hebben, zodat ik ook zijn hoofd wat lager kan rijden. Hij kan af en toe namelijk zijn hoofd erg ver naar achteren slaan.

Bitloos rijden is geen optie, dit hebben we al geprobeert, maar dan gaat hij er met je vandoor.
Er is ook geen probleem met zijn gebit, we hebben er al een tandarts bij gehaalt maar hij kon niets verkeerds vinden.

Zelf ben ik al van bitje veranderd met hem van een zware dubbelgebroken bustrens, naar een lichte dubbelgebroken watertrens. Hiermee merk ik dat het al beter gaat maar het lost niets van zijn protesten op.
Zels zat ik te denken om hem met een halsverlenger te gaan rijden (erg los ingesteld) om te voorkomen dat als hij zijn hoofd naar achteren gooit, niet tegen mijn hoofd aankomt. Door het elastiek lijkt het mij de vriendelijkste oplossing.

Ik hoop dat jullie nog tips of ideeen voor mij hebben, ik zou het paard namelijk graag willen helpen.

Lise81

Re: Onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:14

Je zegt dat hij niet wil vlotten. Toonde het paard dit gedrag eerder ook al of is het van een latere periode?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:17

wat dacht je van gewoon goed les halen???

Duidelijk een ruiterfout, zowel bij haar als bij jou......

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:34

op welke manier is het paard medisch onderzocht?
is het paard onderzocht door een dierenarts of door een osteopaat.
mijn ervaring is dat een dierenarts kleine probleem zones in de rug niet kan vinden.
je veteld dat hij met longeren lang niet zo raar doet als onder het zadel, het kan zijn dat het paard ergens een blokkade heeft.

om klakeloos te zeggen dat het een ruiterfout is durf ik niet te zeggen omdat ik niet weet hoe je rijdt.

ik raad je wel aan om profesionele begleiding er bij te roepen.
dit soort problemen kan namelijk gevaarlijk worden voor je zelf en het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:35

Als het paard met longeren normaal op het bit reageert en onder de man niet, dan is het altijd een ruiterprobleem Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:39

Eeen tuiger drukt van nature zijn rug weg (hij is zo gebouwd/gefokt), als je gaat rijden op een weggedrukte rug geeft dit snel rug/spier problemen.
Waardoor hij sneller de druk van het bit niet accepteerd en nog meer zijn rug weg drukt en steeds hoger met zijn hoofd gaat lopen.

Dus ik denk dat je veel meer terug moet naar de basis, veel longeren en "over de rug" laten lopen. En maar korte stukjes rijden na het longeren.

ps loopt hij ook nog voor de kar of liep hij vroeger veel voor de kar??

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:46

KiWiko:dat is grote onzin, als een paard een kleine blokkade heeft in de halswervels, rug of in het bekken zal een nooit en ter nimmer fijn rijden onder het zadel.
je weet niet of de eigenaar van dit paard, het paard heeft laten onderzoeken door een osteopaat.
alleen dat het medisch onderzocht is.
een niet passend zadel kan ook veel overlast bezorgen bij een paard.
om zomaar te zeggen dat het een ruiterfout is vind ik kort door bocht.

ik heb zelf ook een paard die scheef was en dit was niet naar voren gekomen bij het medisch onderzoek van DA maar wel door de osteopaat.
met dit paard zag je met longeren ook niks maar met rijden reageerde hij niet op mijn hulpen zo als hij hoorde te reageren.

overigens wat Brainles zegt vindt ik ook nog niet zo raar.
Laatst bijgewerkt door yostrasammer op 17-06-08 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:48

al deze dingen zijn ruiterfouten, want een ruiter moet dat voelen en onderkennen Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:50

KiWiKo schreef:
wat dacht je van gewoon goed les halen???

Duidelijk een ruiterfout, zowel bij haar als bij jou......

dat vind ik altijd zo makkelijk gezegt. miss is het vaak zo dat de fout bij de ruiter ligt. maar waarom zou dat in dit geval zo zijn? bearrgumenteer je 'ruiterfout' eens...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:52

net hierboven gedaan Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:54

wat moet een ruiter dan voelen en onderkennen?

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:54

enige oplossing voor nu is wegbrengen naar een prof, en daar laten doorrijden. Daarna véél les nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:56

xxxmarexxx schreef:

vastzittende spieren, niet passend tuig, een niet fijn meewerkend lijf............ of gewoon een paard met een dagdip Lachen Lachen

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:57

xxxmarexxx schreef:

nevermind.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:59

Shirley_ schreef:
xxxmarexxx schreef:

nevermind.

???

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:05

misschien dat hij het bit gewoon haat. misschien dat je er suiker op kan smeren ? dan gaat hij sabbelen en onspant hij zich misschien een beetje.

anders kan je hem ook een appeletje geven want van kauwen gaat hij ontspannen. Haha! (tenminste dat is bij de meeste paarden zo.)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:09

xxxmarexxx schreef:
???

Nee ik bedoelde het zelfde als KiWoKo, alleen had zij het al beter gezegd. Daarom 'laatmaar'. Knipoog

Ik zou in iedergeval goeie instructie gaan zoeken.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 19:12

Even ter informatie ze heeft het paard een jaar geleden bij een handelaar gekocht. Hij was toen net zadelmak, hij was nog niet bereden, en is niet betuigd.
Aan het lessen kan het ook niet liggen, mijn vriendin heeft zelf les gehad van meerdere instucteurs die ieder een eigen aanpak hebben, en is ook naar een prof toegestapt, maar die zag ook geen heil in dat paard en is ermee gestopt.

En ik ga nu ook terug met hem naar de basis, ik doe hem eerst lekker longeren aan de pessoa, en ga er naderhand opzitten en rustig stappen is hij braaf, erg veel belonen en stoppen.

En ik weet ook dat het moeilijk is om een tuiger lekker onder het zadel te krijgen, maar ik weet ook dat het mogelijk is, want ik heb zelf een 5 jarige vanaf veulen maar hij loopt ondertussen M2(niveau).

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:12

Je hebt tegen woordig ook plestik bitjes misschien helpt dit?
het is ligt in de mond maar je hebt toch wat zeker heid dat die er nie tvandoor gaat Knipoog
succes er mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:21

Je praat pas over een ruiterfout wanneer je verkeerde hulpen geeft aan een paard en dit paard hier op reageerd door onder het gevraagde uit te komen.
Ik kan niet bepalen of het om een ruiterfout gaat, dat zul je zelf wel weten.

Een paard kan alleen door in protest te gaan duidelijk maken dat er iets niet goed is.
Het is wijs dat het paard is onderzocht door een gebitsverzorger, gebitsproblemen kun je iig uitsluitend.
Ben wel nieuwgierig wat voor medisch onderzoek dit paard heeft gehad?
Een blokkade bij de atlas van een paard kan er al voor zorgen dat een paard extreem gaat reageren op het aannemen van het bit.
Als dit allemaal niet aan de orde is moet je eens kijken of het hoofdstel en bit wel goed passend is, is dit ook goed dan zul je een professioneel persoon er bij moeten halen.
Verder ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de hals en de nek van het paard.
De gelderse van ons met veel tuigbloed heeft een korte zware nek en hals, paard vind het moeilijk om na te geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:46

Je hebt tuigers en tuigers. Net zoals bij friezen;
Je hebt tuigers die sneller over de rug gaan lopen dan de andere.

Omdat hun natuurlijke reactie kan verschillen van een rijpaard drukken ze veel sneller hun rug weg.
Je hebt tuigers die als ze iets niet snappen of schrikken terug schieten in hun "oude" houding. En de ene tuiger doet dat eenmaal veel sneller dan de andere.

Ik heb er verschillende zadelmak gemaakt maar de een leert het vlug, de andere kost wat meer moeite en de andere tuiger zal het nooit (lees; eigenlijk met heel veel moeite) leren.

Als ik het goed begrijp, gaat het zonder ruiter wel goed maar zodra er iemand mee gaat rijden zijn er problemen; dan denk ik toch wel aan rug/spier problemen.

edit: als hij bij een handelaar vandaan komt kun je nooit met zekerheid zeggen wat er met hem is gebeurd.
er zijn veel fokker/menners die een tuigpaard met hun 2de betuigen en als dat niet gaat gaan ze de handel in.

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:07

Waar longeer je hem mee? Bijzetteugels? Slof? Elastiek?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:11

Ik zou je paard eerst professioneel in laten rijden. Bij een trainigsstal ofzo. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:12

MIsschien is het een idee een andere prof te zoeken?..
het kan dat je eigen paard het super doet maar hoe langer je zo blijft "aanprutsen"hoe erger het kan worden. Erken dat je het zelf niet redt zo en haal er hulp bij die het wel aandurft.

Ik denk dat als het dier zich laat longeren, het jou gewoon niet accepteren wil en / of geen respect voor je heeft. Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:20

Het lijk me een normale reactie van het paard. Het is een tuiger die van nature de rug weg drukken, hij kan zich zo sterker maken, zodra jij gaat vragen om hem dieper te laten lopen moet hij op eens een heel andere houding aan nemen, oorzaak hij krijgt veel spierpijn, en iedere keer als jij weer opstapt weet hij aaargghh ze gaat me weer pijn doen dus we gaan in protest.
Ga hem dus sterk maaken doormiddel van longeren, bijvoorbaat dubbel longe en als je er ervaring mee hebt zeg ik dubbel longe met katrollen. Voorlopig niet meer opstappen, alleen om bijv droog te stappen maar vraag voorlopig niks, dus teugel lang desnoods ervan af en laat iemand ernaast lopen als hij niet reageerd op stemhulp. Na een paar weken begin je eens met vragen voor wat meer nageefelijkheid, maar wel maar een paar passen, en dan zo opbouwen, maar doe het heel rustig aan. Met haast bereik je het tegenover gestelde. Bouw een vast trainingsschema op, begin kort en ga dit uit werken.
Succes