met of zonder bit rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kars

met of zonder bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:30

hallo,

ik rij nu ongeveer een week zonder bit, en in 1 week in hij al aan de kletter gegaan en is in de bak nog moeilijker geworden.
denken jullie dat dat komt omdat ik nu bitloos rij?
een vriendin van me zegt van niet die rijd zelf ook bitloos,
maar ik weet het niet zeker.
hebben jullie nog tips of het zelf geprobeerd
bitloos te rijden?

Lisannos

Re: met of zonder bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:01

het is natuurlijk wel mogelijk dat het komt door het bitloos rijden, aangezien het net nu gebeurd.
maar ik moet zeggen, ik heb daar niet zoveel verstand van aangezien ik zelf wel gewoon met bit rijd.

groetjes, lisanne

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:49

lerak schreef:
hallo,

ik rij nu ongeveer een week zonder bit, en in 1 week in hij al aan de kletter gegaan en is in de bak nog moeilijker geworden.
denken jullie dat dat komt omdat ik nu bitloos rij?
een vriendin van me zegt van niet die rijd zelf ook bitloos,
maar ik weet het niet zeker.
hebben jullie nog tips of het zelf geprobeerd
bitloos te rijden?

Eerst de verstandhouding tussen jullie rechtzetten. Als je paard niet goed luisterd en niet redelijk licht op je hulpen is moet je daar eerst aan werken. Kan je aan de hand wel gewoon met dit dier op een halster wandelen, etc?

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:07

ja het is een compleet ander paard als ik er op zit. er naast is het een schat en doet geen stap verkeerd wel in een bekende omgeving op buitenrit is ie ook moeilijk.

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:18

Je vriendin zegt van niet.. Maar zij heeft waarschijnljk een ander paard die zij rijdt. Paarden verschillen van elkaar en hebben allemaal verschillende problemen. Ik rij zelf ook wel eens bitloos. De mijne is er sinds de 2e keer ''van door gegaan''. Wat hij normaal nooit doet. Ik kwam er achter dat hij er last van heeft gekregen bij zijn kaaklijn. Hij heeft een soort blauwe plek gekregen die druk die hij daarop krijgt. Doet hem niet veel goeds. Vandaar dat ik ook weer met bit rijdt. Rijdt jou paard nu met bitloos ook nageeflijk en ontspannen? Mijn paard niet. Vandaar dat ik ook niet meer bitloos rijdt, het is voor mij niet leuk rijden maar voor mijn paard zeker niet.
Ik ben blij dat ik erachter ben waarom hij aan de kletter ging, alleen maar om mij duidelijk te maken dat hij er last van heeft. Misschien heeft jou paard ook wel last..
Maar dat is mijn paard, en die was er niet weg van.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:28

Heb je wel je paard geleerd wat wijken voor druk is? Heb namelijk exact hetzelfde meegemaakt met een paard die het niet gewend was. Paard weet namelijk in godsnaam niet dat ie rustiger aan moet als ie druk op z'n neus voelt dus dit móét je echt goed erin prenten. Ben het met m'n eigen paard wel aan het oefenen en die weet wel wat het is.

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:43

hij loopt niet echt nageeflijk neej, bij mij is hij er ook na de 2e keer er vandoor gegaan, hij schud ook met zijn hoofd. ik heb 1 keer in de week les en de instuctrise waarvan ik les heb rijd zelf ook bitloos en dan gaat het wel goed als zei erbij is want zei zegt wat ik doen moet.ik ben er ook een beginneling in had nog nooit eerder bitloos gereden.

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:43

ik ook, maar toch vond mijn paard het niet prettig..
Ik zou eens goed luisteren naar je paard, het is niet aanvallend bedoelt hoor.. Maar misschien heeft hij ook last..

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:43

Maar misschien heeft jou paard er geen last van, en doet hij het heel goed, alleen weet hij de hulpen nog niet helemaal.