.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 20:45

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Re: [AC] grondwerk met kaptoom > voltewerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:18

Zelf vraag ik de paarden constant om met de schouder iets naar binnen te komen, ipv als een plank rondjes te lopen Lachen
Misschien kun je i.p.v. echt voltewerk wat basiswerk doen, zou iig niet te hard van stapel lopen met oefeningen Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:19

.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:20

Basiswerk versta ik meer de gehoorzaamheid onder, stappen, omstappen, achteruit etc.
Ondanks dat je dan niet zwaar fysiek bezig bent kan het zeker bijdragen aan de soepelheid Lachen

Weet je overigens wel waar die stijfheid vandaan komt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:24

.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:13

magda_90 schreef:
Deze merrie was ontzettend stijf en na een paar minuten stond ze goed te zweten van het werk, maar ze werd wel wat soepeler.
Zijn er eventueel nog bepaalde dingen waarbij ik haar wat beter kan helpen zodat ze nét even wat soepeler wordt?

Na een paar minuten goed zweten maak ik zelf nooit mee met mijn paard als ik zo train.
Ik werk altijd eerst aan de hand zodat ik makkelijker mijn paard kan laten buigen en als ze goed los is op beide kanten ga ik over op wat rustig longeerwerk, waarbij de aandacht is op de buiging, ondertreden en lengtebuiging.

Ik weet niet hoe stijf jouw paard is als je start, maar dit iets is waar je dagelijks tegenaan loop, zou ik haar eens laten checken of masseren.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:31

Ik begin ook altijd met werk aan de hand, de ene keer wat meer dan de andere keer. Ik werk met kaptoom en leadrope en een zweepje, zodat ik het achterbeen, door licht aan te raken, kan activeren. Vraag eerst in stilstand stelling, zonder dwang, links en rechts. Daarna loop ik naast haar, bij de schouder, op de volte, zorg ervoor dat het binnenachterbeen goed ondertreedt onder de massa, lichte stelling naar binnen, verklein en vergroot de volte. Dit doe ik links en rechtsom. Op deze manier worden de spieren aan de buitenkant, voorzichtig opgerekt(lengtebuiging) en wordt het paard vanzelf wat soepeler.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:29

Als een paard erg stijf is, zou ik korte periodes aan de hand werken (15 minuten) en om de dag herhalen. Ik zou even losstappen, dan de snoepjestest doen en dan linksom en rechtsom op de volte lengtebuiging vragen en het achterbeen actief onder de massa laten plaatsen.
Vergeet niet dat aan de hand werken ook echte arbeid is. Je vraagt de juiste buiging en vraagt het achterbeen onder de massa. Dit kost best wel kracht en energie.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:41

ankem schreef:
Als een paard erg stijf is, zou ik korte periodes aan de hand werken (15 minuten) en om de dag herhalen. Ik zou even losstappen, dan de snoepjestest doen en dan linksom en rechtsom op de volte lengtebuiging vragen en het achterbeen actief onder de massa laten plaatsen.
Vergeet niet dat aan de hand werken ook echte arbeid is. Je vraagt de juiste buiging en vraagt het achterbeen onder de massa. Dit kost best wel kracht en energie.

Kost zeker veel kracht en energie, ook al lijkt het van niet. Heb jij hier ook lessen in gehad? Ik heb een cursus gevolgd bij Astrid van de Ploeg van dressuurnatuurlijk. Ze heeft overigens morgen een open dag, omdat haar bedrijf morgen officieel wordt geopend.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:56

Door regelmatig te herhalen en blijven oefenen wordt het paard op den duur vanzelf soepeler en krachtiger. Dit alleen wel zo als je het op de juiste manier traint bij je paard.
Mijn paard had in het begin ook moeite om onder te treden op de volte. Nu gaat dat goed. Ik begin juist met volte werk aan het begin om warm te draaien, daarna pas schouder voor, schouder binnenwaarts, travers, renvers enzovoorts. Wat ik altijd doe is eerst even lekker door de baan heen stappen voordat ik begin, tussendoor ook even aan de lange teugel stappen en als mijn paard klaar is ook nog even uitstappen.
Verder ben ik helemaal eens met ankem!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:16

Almaz schreef:
ankem schreef:

Kost zeker veel kracht en energie, ook al lijkt het van niet. Heb jij hier ook lessen in gehad? Ik heb een cursus gevolgd bij Astrid van de Ploeg van dressuurnatuurlijk. Ze heeft overigens morgen een open dag, omdat haar bedrijf morgen officieel wordt geopend.

Ik les al 3/4 jaar 1x in de 14 dagen en ga hier gewoon mee door. Ben echt bij punt nul begonnen. Aan de hand gaat het al heel goed. Moest toen verder gaan onder het zadel, maar dat had ik niet. Ik wachtte op een nieuw zadel. Ik heb toen noodgedwongen langer alleen aan de hand gewerkt.
Nu ben ik sinds een paar weken bezig onder het zadel. Ze moet nog leren zich los te laten onder het zadel (zit tussen dr oren), maar als ze dat doet, doet ze oefeningen als travers, renvers, enz. hartstikke goed, terwijl het voor ons nieuw is.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:23

Een paard dat na een paar minuten al flink begint te zweten, lijkt me niet echt goed... Ik denk dat het belangrijk is zo'n paard niet te forceren en alleen in stap of aan de hand te beginnen. En laat er ook eens een dierenarts of fysio naar kijken, er zit een hele goede fysio in Harkema.

Voordat ik erop stap, werk ik ook aan de hand. Je kan zo beter zien of het binnenachterbeen er goed ondergezet wordt en de heupen goed gebruikt worden (dit kan je echt zien, maar iemand moet je er dan wel op wijzen hoe Haha!). Eerst op de volte door veel stelling te vragen in de hals, later op de rechte lijn. Dan moet je goed opletten dat ze de schouder niet naar binnenzetten. Als dit goed gaat, dan ga ik verder met schouderbinnenwaarts en travers. En evt. een gesloten drafje op de volte. Dit alles nog aan de hand!

Daarna stap ik er pas op. Meestal doe ik wel meteen het hoofdstel op. En als ik niet ga rijden maar longeren, dan gebruik ik de kaptoom.

Wil je goed leren grondwerken, dan kan ik je een adres aanraden in Ruinen. Hier leer je ook goed je balans te gebruiken en een paard recht te richten. Niet dat ik wil zeggen dat je paard scheef is, maar met extreme stijfheid heb je hier wel kans op!

Veel succes ermee en leuk dat je een verzorgpaard hebt gevonden!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:29

Mirjam jij schrijft dat je daarna op de rechte lijn doorgaat met bijvoorbeeld sbw en travers. Dit zijn pas verdere oefeningen. Een paard wat stijf is en pas net kennis maakt met werken aan de hand, kan deze oefeningen nog niet doen. Ik denk dat je dan eerst genoeg hebt aan het werken op de volte en het vragen van lengtebuiging en het achterbeen onder de massa.
Pas als dit goed gaat en het paard ook accepteert dat je aan beide zijdes naast hem/haar loopt (had die van mij nogal moeite mee in het begin), kun je voorzichtig een pasje schoudervoor proberen.
Travers, renvers, enz zijn best moeilijke oefeningen, waar je tijd voor moet uittrekken voor het aanleren.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:10

Je hebt helemaal gelijk, travers en schoudervoor doe je pas nadat het op de volte fijn gaat. Maar het rechtuit gaan, terwijl er wel stelling wordt gevraagd doen we al vanaf het begin. Dan zie je ook pas echt op de heupen goed gebruikt worden.

Schoudervoor is daarna niet moeilijk, je zet alleen met de buitenteugel de schouder wat naar binnen. En travers had die van mij ook zo door, het duurde alleen wat langer bij mij Lachen.

Ik had dit erbij gezet om aan te geven dat je bij aan de hand werken heel veel oefeningen kunt doen. Groot voordeel is dat je ze onder het zadel dan zo na kan rijden. Mijn paard is in ieder geval veel soepeler geworden van 'aan de hand werken'!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:29

Mijn paard is ook een stuk soepeler geworden, haar ruggebruik is een stuk verbeterd. We zijn nu bezig met travers. Aan de hand doet ze deze oefening linksom goed en onder het zadel rechtsom. Ligt dus duidelijk aan mij. Schouderbinnenwaarts gaat nu goed aan de hand, maar onder het zadel lukt het echt niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 20:53

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:45

Mijn paard is er een stuk geconcentreerder door geworden en natuurlijk ook rechter en sterker.
De oefeningen gingen bij mij super snel, we zijn nu ongeveer 5 maanden bezig en zijn op dit moment de appuymenten aan het oefenen. Mijn paard had de eerste week moeite met de het ondertreden en de juiste lengte en buiging in het lijf, na die week ging het echt snel.