Wat te doen tegen een te zware bak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MilleniumK

Wat te doen tegen een te zware bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:02

Hheejj, ik wou even wat vragen.
De stal waar ik sta heeft een enorm zware bak.. Dit is erg vervelend en moeilijk voor mn pony.
De stal eigenaar sleept hem (als we mazzel hebben) elke 2 weken.. En op het moment is de sproeier al 2,5 maanden stuk dus sproeid ie hem ook niet. Hij kan de bak ook niet walsen, want dat heeft ie niet. Weten jullie wat ik hier aan kan doen?

Als hij sleept, sleept ie ook niet echt alle hoeken goed door... Er ligt eigenlijk gewoon veeeel te veel zand in.. Maar we hebben nog een bak, die nog 10x zwaarder is =|
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-06-08 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd en in normaal lettertype gezet.

plotie

Re: Wat te doen tegen een te zware bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:17

Misschien moet de bak vaker gesleept worden?
Bij ons wordt die vaak (om de drie dagen ongeveer) gesleept en de bak is super. Misschien kan je met andere samen aan de eigenaar vragen om er iets aan te doen?
Succes ermee

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:18

Dit hadden wij laatst ook, hebben de hele bak losgetrokken, week 2 dagen zo gelaten en daarna paar x gesleept, en was weer als nieuw, alhoewel hij nu weer moet..

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:37

Die van ons word ook regelmatig gesleept.
En als hij heel zwaar is slepen we hem eerst dan sproeien en weer op nieuw slepen, daar blijft hij heel mooi van.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:46

kan ook heel goed zijn dat er gewoon geen goede bodem in zit.
Dat het geen geschikt zand is zeg maar. Dan kun je slepen en sproeien wat je wilt, maar door structuur e.d. blijft het zo.
Maar je kan vast niet tegen de staleigenaar zeggen dat hij er even een andere laag zand overheen moet gooien...
Wat voor zand zit er nu in? Heel licht/beetje donker?

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:26

hoi,
ik heb ook geen sleper want die is kapot. Nu 'rol' ik hem zelf om de paar dagen aan met een hindernisbalk. Is nog niet perfect, maar het scheelt iets....

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:26

Dat is heel crea bea Knipoog

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:37

Kan je zelf de bak niet slepen.
als de eigenaar er geen zin in heeft......

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:43

Als zand heel droog wordt, dan wordt het mul. De beste remedie tegen mul zand is nat houden. Misschien kun je zelf met een tuinslang de bak sproeien, zodat deze wat vochtiger blijft. Van slepen wordt de bodem wel vlakker (is ook belangrijk), maar vaak niet minder zwaar.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:48

Wij hadden eerst ook een hele zware bak, maar die konden mijn haflinger en een fjord wel aan. Toen we later een nieuw paardje kregen, een NRPS, had hij al na 1 dag zere voeten. Toen hebben wij besloten om rubbersnippers in de bak te mengen met het zware zand, en nu gaat alles goed!

Bambi_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:55

Wij hebben ook zo'n zware bak.
Alleen bij ons word ie heel veek gesleept.
Dat helpt wel. Alleen na een poosje is de bak al weer erg zwaar.
Dus eigenlijk helpt het slepen alleen maar. + regen Tong uitsteken

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:57

Die bak bij chanwanda met rubbersnippers kan m'n shet nu zelfs makkelijk in lopen (en werken) Dat werkt echt goed!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 21:59

Blacknestor schreef:
Dat het geen geschikt zand is zeg maar. Dan kun je slepen en sproeien wat je wilt, maar door structuur e.d. blijft het zo.
Maar je kan vast niet tegen de staleigenaar zeggen dat hij er even een andere laag zand overheen moet gooien...

Euhmm het zand is nu beetje licht beetje donker.. met veel schelpen sten en soms glas :|

marleenr schreef:
Kan je zelf de bak niet slepen.
als de eigenaar er geen zin in heeft......

Dit doet ie met een soort tracker daar mogen wij jammer genoeg niet op..

Juin schreef:
Als zand heel droog wordt, dan wordt het mul. De beste remedie tegen mul zand is nat houden. Misschien kun je zelf met een tuinslang de bak sproeien, zodat deze wat vochtiger blijft. Van slepen wordt de bodem wel vlakker (is ook belangrijk), maar vaak niet minder zwaar.

oke Knipoog Jammer genoeg hebben we een slang die te kort is om bij de bak te komen.. Maar het was anders een goed idee =]

chanwanda schreef:
Wij hadden eerst ook een hele zware bak, maar die konden mijn haflinger en een fjord wel aan. Toen we later een nieuw paardje kregen, een NRPS, had hij al na 1 dag zere voeten. Toen hebben wij besloten om rubbersnippers in de bak te mengen met het zware zand, en nu gaat alles goed!

Ja dit gaan wij ook vragen waarschijnlijk! Me oom ( heb het ook even aan hem gevraagd, hij kent me pony immers het best. Want ik heb hem van hem Knipoog ) zei ookal dat dat erg handig en goed was.

Bambi_95 schreef:
Wij hebben ook zo'n zware bak.
Alleen bij ons word ie heel veek gesleept.
Dat helpt wel. Alleen na een poosje is de bak al weer erg zwaar.
Dus eigenlijk helpt het slepen alleen maar. + regen Tong uitsteken

haha ja en veel sproeien en walsen?

DieL_Zor schreef:
Die bak bij chanwanda met rubbersnippers kan m'n shet nu zelfs makkelijk in lopen (en werken) Dat werkt echt goed!

Oke dan moet mijne dat ook kunnen ( niet banketstaaf bedoeld hoor! Want I (L) shetjes Tong uitsteken )

Als de mensen allemaal terug van vakantie zijn ( ja sommige waren op vakantie, maar die rijd ook altijd in de bak Tong uitsteken ) Dan gaan naar de staleigenaar, om te vragen of hij er snippers in wil doen ( of hoe je het ook noemt Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-06-08 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 6 berichten samengevoegd, zou je alstjeblieft niet voor ieder antwoord een aparte post willen maken?

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:19

Kirstjuhh schreef:
Als de mensen allemaal terug van vakantie zijn ( ja sommige waren op vakantie, maar die rijd ook altijd in de bak Tong uitsteken ) Dan gaan naar de staleigenaar, om te vragen of hij er snippers in wil doen ( of hoe je het ook noemt Knipoog )

rubbersnippers ja Knipoog

oké mooi zo , ik hoop dat het doorgaat want voor iedereen is het probleem dan opgelost ! Bloos

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:59

je kan mischien proberen om er stro door heen te doen, dat wil namenlijk ook wel helpen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:27

Tja, er zit niks anders op dat hij toch regelmatig gesproeid en gesleept wordt.

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:32

Kirstjuhh schreef:
Blacknestor schreef:

Euhmm het zand is nu beetje licht beetje donker.. met veel schelpen sten en soms glas :|

Dat klinkt bijna alsof het strandzand is.. daarvan kun je toch ook niet verwachten dat het goed blijft liggen en stevig blijft dat valt al uit elkaar als je er naar kijkt..
Je schreef trouwens ook dat er eigenlijk teveel zand in ligt he? dan zou ik ook eens vragen of er niet gewoon een bult zand uit kan voor je die snippers erbij doet want anders denk ik dat het effect een beetje weg is.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:35

In onze bak lag dus ook strandzand, maar met de rubbersnippers is het probleem opgelost.

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:57

wij hebben ook redelijk last van een zware bak, maar die rubbersnippers? is dat een duur grapje?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:22

Mijn bak is bijna 2 jaar geleden aangelegd, gewoon simpel, grond (klei op veen) losgetrokken, 100m3 woudzand erop en een wit stroomkoord er omheen.
Prima bak, maar hij is als het erg droog is wat zwaar en je kunt zien dat er hier en daar wat zand is vermengd met de ondergrond.
Dus moet er nieuw zand bij, na wat rondkijken op internet en forums gelezen te hebben heb ik gekozen voor ophoogzand/spuitzand, dit heeft een scherpere structuur dan woudzand en ik hoop dat als dit zich gaat mengen het wat steviger wordt, ophoogzand heeft wel de eigenschap harder te worden.
Er komt ongeveer 40 m3 op.
Ben heel benieuwd, heb ook navraag gedaan naar speciale houtsnippers, tapijtsnippers en speciaal rijbakzand, maar alles is zo vreselijk duur Boos!.
En er moet sowieso nieuw zand bij dus ik probeer het eerst zo.
Mijn man rolt of vlakt de bak 1 keer in de 2 weken, maar ik ben de enige die de bak gebruikt dus hij wordt niet intensief gebruikt.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:11

_ulivi_ schreef:
wij hebben ook redelijk last van een zware bak, maar die rubbersnippers? is dat een duur grapje?

is weet niet hoeveel het heeft gekost , maar het is wel duur ja Bloos

alleen m'n pony kon er echt niet in lopen dus er moest wel iets gebeuren.
anders had die nu overbelaste beentjes

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:43

Heb laatst prijsopgave aangevraagd voor van die speciale houtsnippers die niet snel vergaan:

Voor het mengen van 5 cm met de bovenste zandlaag en aanbrengen van 5 cm op ’t
zand heeft u 10 cm Megatop nodig ca. 80 m3.
2 Containers ± 80m3 € 1.975.-- is ± 10 cm

Voor het aanbrengen van een toplaag heeft u 10-15 cm Megatop nodig 80 - 120 m3
2 Containers ± 80 m3 € 1.975.-- is ± 10 cm
3 Containers ± 120 m3 € 3.060.-- is ± 15 cm

Dit was incl. transport.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:58

tsja, dat is wel errug vervelend!
misschien helpt het als je er nieuw zand in gooit? of heb je er al goed zand inliggen?
nouja, veel sterkte ermee meis!

groetjes,
lisanne & claudia

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:28

Ulfeino schreef:
Heb laatst prijsopgave aangevraagd voor van die speciale houtsnippers die niet snel vergaan:

Voor het mengen van 5 cm met de bovenste zandlaag en aanbrengen van 5 cm op ’t
zand heeft u 10 cm Megatop nodig ca. 80 m3.
2 Containers ± 80m3 € 1.975.-- is ± 10 cm

Voor het aanbrengen van een toplaag heeft u 10-15 cm Megatop nodig 80 - 120 m3
2 Containers ± 80 m3 € 1.975.-- is ± 10 cm
3 Containers ± 120 m3 € 3.060.-- is ± 15 cm

Dit was incl. transport.

okee. maar ik weet niet of er verschil in de prijs zit vergeleken met rubbersnippers.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 19:11

chanwanda schreef:
Kirstjuhh schreef:

rubbersnippers ja Knipoog

oké mooi zo , ik hoop dat het doorgaat want voor iedereen is het probleem dan opgelost ! Bloos

Ik heb met diegene gepraat die op vakantie was..
Maar zij zei zo van : '' Ja maar dan moet hij ook vaak de bak sproeien, en dat doet ie nu ookal niet dus dan denk ik ook niet..'' Dus zij denkt dat t niet kan Verdrietig

Kirstjuhh schreef:
Blacknestor schreef:

Dat klinkt bijna alsof het strandzand is.. daarvan kun je toch ook niet verwachten dat het goed blijft liggen en stevig blijft dat valt al uit elkaar als je er naar kijkt..
Je schreef trouwens ook dat er eigenlijk teveel zand in ligt he? dan zou ik ook eens vragen of er niet gewoon een bult zand uit kan voor je die snippers erbij doet want anders denk ik dat het effect een beetje weg is.[/quote]
Ja volgends mij is t ook strandzand Gaaaap ! Want er liggen ook allemaal schelpen in.. :S
maar er ligt idd erg veel zand in. Misschien kan ik morgen even wat foto's maken van de bak ( het zand enz) dat jullie een idee hebben Knipoog

Ulfeino schreef:
Mijn bak is bijna 2 jaar geleden aangelegd, gewoon simpel, grond (klei op veen) losgetrokken, 100m3 woudzand erop en een wit stroomkoord er omheen.
Prima bak, maar hij is als het erg droog is wat zwaar en je kunt zien dat er hier en daar wat zand is vermengd met de ondergrond.
Dus moet er nieuw zand bij, na wat rondkijken op internet en forums gelezen te hebben heb ik gekozen voor ophoogzand/spuitzand, dit heeft een scherpere structuur dan woudzand en ik hoop dat als dit zich gaat mengen het wat steviger wordt, ophoogzand heeft wel de eigenschap harder te worden.
Er komt ongeveer 40 m3 op.
Ben heel benieuwd, heb ook navraag gedaan naar speciale houtsnippers, tapijtsnippers en speciaal rijbakzand, maar alles is zo vreselijk duur Boos!.
En er moet sowieso nieuw zand bij dus ik probeer het eerst zo.
Mijn man rolt of vlakt de bak 1 keer in de 2 weken, maar ik ben de enige die de bak gebruikt dus hij wordt niet intensief gebruikt.

vroeger zat er ook in de bak houtsnipers, weet eigenlijk niet waarom die dat eruit heeft gehaald
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-06-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Weer posts samengevoegd.