hyper bij zweep..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 21:06

hoojhooj..

ik verzorg een haflinger en zodra ik met haar in de bak kom om te gaan rijden is ze bij het begin heel erg druk schrikt ze van nix enzo.. maar dat word wel minder maar zodra ik een paar rondjes in draf heb gezete word ze steeds langzamer.. maar als ik dan een zweep erbij neem word ze heel erg druk en gaat ze weer veel te snel en houd ik der niet.. ik heb der ook al op gelet of me zweep niet steeds op haar kont tikt maar dat doet die niet.. dus ik dacht misgien met sporen gaan rijden.. daar heb ze ook een tijd mee gelopen met iemand anders...

en ik heb nog een probleempje:P vorig jaar heb iemand anders der op gereden en toen liep ze onwijs netjes aan de teugel enz enz.. nu kan ik dus proberen wat ik wil maar ze gaat absoluut niet aan de teugel.. maar ze kan het op zekers wel want ze liep wel altijd zo.. dat meisiej heb der ook al wir op gereden en bij haar deed ze het ook niet meer:S heb ik der nu dus gewoon verknalt ofso.. zij heb wel heelang geoefend enzo met slof en dat ga ik ook wel wir doen maarja misgien heb ik der wel helemaal verknalt ofso..:|

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:34

rondrijden los je neit op door er een slof aan het hangen, dat moet rijtechnisch. Schijnbaar ben je zelf nog niet zo ver om haar rond te kunnen rijden. Er zijn heel veel topics over op bokt, kijk eens met de zoekfunctie.

Wat betreft angst voor de zweep: dat heeft mijn pony ook. Als je haar voortaan altijd met zweep wilt rijden is het een kwestie van er doorheen gaan. Als ze het op stal ook heeft bijvoorbeeld snoepjes geven met een zweep er langs, en na een tijdje langzaam met zweep op de pony stappen. Zo rustig oplossen, laat haar maar lekker uitrazen als ze er bang voor is. Rustig aaien met de zweep en zeggen hoe braaf ze is. Dit langzaam opbouwen, constnat de zweep op haar kont leggen (neit slaan, maar gewoon dat ze voelt dattie er is ) werkte goed bij mijn pony.
Maar merk dus dat sinds ik al een paar weken/maanden zonder zweep rijd, ze er weer doodsbang voor is.
Ik denk dat sporen een beter idee is, maar ze moet gewoon voor het been zijn. Kuit, geen reactie, spoor erin, of zweep er overheen of weetik wat. In ieder geval, als je dit consequent toepast, is dat spoortje of die zweep niet nodig.

Bruintje_87

Berichten: 2372
Geregistreerd: 10-11-04

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:21

mijn paard is ook bang voor de zweep (maar komt denk ik omdat ze ex renpaard is,en zweep is vooruit) heb dit simpel opgelost,zonder zweep gaan rijden Haha!
bij mijn paard is dan ook echt helemaal geen zweep nodig gelukkig.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:27

Heb je les??

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:23

Met longeren kan je ze goed aan de zweep laten wennen. De zweep kan je dan over de rug leggen, je kan hem over zijn rug ermee aaien. En met borstelen de zweep tegen hem aanzetten.
Niets is onmogelijk.

Waar staat je verzorgpaardje trouwens? Ik woon vlakbij De Lier.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:25

Mijn paard was eerst ook best bang voor de zweep, maar hij is er vanzelf aan gewend. Ik gebruik hem niet voor het sneller gaan, of straffen, puur voor het achterbeen gebruik houden. (Zo stap ik elke dag van een paard wat ook op zijn achterbeentjes zweet Haha! )
Volgens mij vertrouwt hij mij nu ermee, en wordt dus ook neit onrustig meer van.
Ik weet niet of ik in jou geval met sporen zou rijden. Als ze dat gewend is dan kan het maar zo niet, wordt het volgens mij erger dan met zweep rijden. Als je met sporen rijdt, is het NIET de bedoeling dat je daar ALLEEN mee gaat rijden, en als je je been niet zo goed stil en op zijn plek kan houden (en helemaal als die gek gaat doen) dan ben je volgens mij nog verder van huis..

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:23

nou kijk:P

met dat rond rijden ik rij der niet met slof ze is vorg jaar met slof gereden effies maar dan niet strak ofso maar gewoon losjes der bij en dan beetje vragen dan ging ze gewoon netjes lopen was altijd gewoon meer van dat die der was.. en met zweep:P ze is er niet bang van want als ik gewoon met een zweep in der buurt kom is het niet erg enzo en als je de zweep over der kont doet enz enz ook niet maar zodra ik der mee rij dan word ze echt gewoon compleet gek.. ze gaat heel hard draven enzo en ik krijg der dan niet terug.. en vandaag heb ik sporen geprobeerd nou dat was echt zo van jippie iedere x als ze niet doorliep heb ik der gewoon beetje aangespoord met die sporen en bokke joh.. maar toen was ik het effies beetje erg zat.. dus ik me schoene uit op me sokke der op:P en toen heb ik der echt een rot schop gegeven.. en toen heb ze echt doorgelopen gewoon kheb der wel geod beloont daarna dus voortaan maar beetje boos worde en ik heb iedere vrijdag les.. en me paardje staat nu nog op westerlee maar gaat over 2 weekies ofso de wei op:)

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:32

ik was ook nog vergeten:
ik rij een keer in de week een les en soms ook nog ergens anders een prive les der bij.. en als ik dan die prive les heb geeft ze heel erg na enzo en dat zegt ook die gene waar ik dan les van heb.. en dat ze toen ook met slof is gereden was opzich ook gewoon meer om haar een zetje mee te geven en niet dat je meteen je slof strak vast zet en zo van zo ga jij nu is even lopen want dat pikt zij ook niet

maradamas
Berichten: 88
Geregistreerd: 12-11-04

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:53

Waarom moet je met zweep rijden?

En waarom met sporen?

Doe je als je rijdt soms niks anders dan been, been, been, been...
Ook als dat eigenlijk niet nodig is?
Ik zou zeggen; geef alleen been als het nodig is. Als je paard loopt waar hij moet lopen, ontspan dan in je benen.
Als je dit een tijdje doet, moet je paard zo goed op je been reageren dat je helemaal geen zweep of sporen meer nodig hebt.
(Een tijdje is niet een week maar minstens een paar maanden)
En ik zou niet met slof gaan rijden. Je dwingt je paard dan en dat is niet fijn.
Als ze al een hele tijd niet aan de teugel heeft gelopen, kan het zijn dat haar rugspier (iets) verkort is. Voordat ze fatsoenlijk naar beneden kan lopen, zal dus eerst deze spier weer langer moeten worden. Dit kan door enkele weken veel aan de lange teugel te rijden. Die neus mag wel naar de grond (maar niet dwingen..)

Veel succes

Enneuh, je paard schoppen, dat dus niet. Heb respect voor haar!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:52

maradamas schreef:
Waarom moet je met zweep rijden?

En waarom met sporen?

Doe je als je rijdt soms niks anders dan been, been, been, been...
Ook als dat eigenlijk niet nodig is?
Ik zou zeggen; geef alleen been als het nodig is. Als je paard loopt waar hij moet lopen, ontspan dan in je benen.
Als je dit een tijdje doet, moet je paard zo goed op je been reageren dat je helemaal geen zweep of sporen meer nodig hebt.
(Een tijdje is niet een week maar minstens een paar maanden)
En ik zou niet met slof gaan rijden. Je dwingt je paard dan en dat is niet fijn.
Als ze al een hele tijd niet aan de teugel heeft gelopen, kan het zijn dat haar rugspier (iets) verkort is. Voordat ze fatsoenlijk naar beneden kan lopen, zal dus eerst deze spier weer langer moeten worden. Dit kan door enkele weken veel aan de lange teugel te rijden. Die neus mag wel naar de grond (maar niet dwingen..)

Veel succes

Enneuh, je paard schoppen, dat dus niet. Heb respect voor haar!

Wat ik van de TS begrijp is dat het paard eerst wel naar haar been lusitert maar dat het steeds minder wordt. Tja, ik zou dan ook een schop geven, haar paard moet ook respect voor haar tonen! Ik zelf zou zeggen gebruik gewoon even een zweep, en als ze niet doorloppt gewoon even bijtikken, dit lijkt me niet zo erg. Beter dan met sporen rijden als je niet zo'n stille beenligging hebt.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:53

Je kunt een paard op je zit rijden. Alle problemen die genoemd worden, komen door tekortkomingen van de ruiter (sorry). Dus zelf gewoon onwijs je best doen in de les. Al het kan, ook op andere paarden lessen rijden, daar leer je echt heel veel van.
Het paard is niet verpest, alleen rijdt jij anders dan dat vorige meisje. Je moet nog een team worden, elkaar aan leren voelen. niet met hoofdhouding bezig zijn, maar met rijden, voorwaarts, regelmaat in d egangen, vloeiende overgangen, mooie wendingen, ronde voltes waarbij de achterbenen goed in het spoor treden van de voorbenenen. Passen verlengen, verkorten. Als je je daar mee bezighoud, en je houdt steeds gelijkmatig contact met genoeg druk zodat je de mond voelt, maar zonder te trekken, dan komt het wel goed.
Oh, wat die zweep betreft, gewoon wat lager, bv onder het handvat vasthouden en naar beneden laten wijzen (niet over je been). Als het dier daan aan gewend is, eens over je been leggen. Daarna uitschuiven. Allemaal stapsgewijs. Als ze niet bang is voor de zweep onder andere omstandigheden, heeft ze gewoon geen vertrouwen. Ze is dan waarschijnlijk onterecht (voor haar onverwacht) geslagen en verwacht dat steeds weer. Eigenlijk heel sneu.

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 17:31

het is heel stom:P maar kijk als ik dus gewoon rij dan is ze echt sloom gewoon sloom ze komt bijna niet vooruit en ze is echt niet in de galop/draf te krijgen dat is dus al heel erg irritant.. en of ik nou hard of zacht aanspoor het maakt niet uit.. maar ik ga zo'n idee krijgen dat het odor het weer komt want in de winter was ze echt heel druk en vlot enzo... gewoon zonder zweep en nu het dus warmer word word ze echt slomer en slomer ook voor de kar dat vind ze echt onwijs leuk loopt lekker met der oortjes naar voren enzo maar ze gaat in draf steeds slomer.. dat is dus echt irritant.. ik ga van de zomer wel kijken beetje voor dat dresuur enzo.. want ik heb ook geen bak dus als ik nu rijd dan rij ik dus buiten.. en 1x in de week les.. en ze gaat over 2 weken het land op en daar kan ik wel gewoon rijden dus dan kan ik ook wat meer dresuur rijden.. en het is inderdaad dat ik anders rijd dan dat andere meisje zij was echt heel streng enzo en met me les ben ik ook wel streng maar gewoon buiten doe ik meer voor gezellig en dat vind ze ook leuk dus ja..

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 18:53

ooja.. ze is ook nooit geslagen ofso om nix teminste.. der reden eerst 2 stomme meisies op .. die dachten dat ze super konden rijden enzo.. nja bij hun ging ze echt niet vooruit.. en die ene meid die sloeg wel.. maar die ander durfde dat niet.. omdat ze dan ging bokken of naar achter trappen ofso..en als ze dan in galop wilden moest ze eerst een knal hebben.. ook liep ze bij hun alleen aan een lange teugel.. nja dat heb dus dat andere meisiej met heel veel trainen.. goed gekregen.. maarja ze had toen ik der ging rijden nooit zweep nodig dus ik gebruikte um ook nooit en reed der niet mee.. toen ik met haar naar me les ging werd het dus soms wel nodig en dan reed ik ermee.. maar echt slaan deed ik opzich nooit het was bij haar meer het idee dat ik een zweep vasthad.. toen heb ik weer een tijd gehad zonder zweep omdat ze er dus heel druk van werd maar nu is ze met zweep onwijs druk en zonder zweep komt ze niet vooruit.. en het is alleen in de bak buiten is ze onwijs lief en gewoon voorwaarst enzo

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:26

wisja schreef:
met dat rond rijden ik rij der niet met slof ze is vorg jaar met slof gereden effies maar dan niet strak ofso maar gewoon losjes der bij en dan beetje vragen dan ging ze gewoon netjes lopen was altijd gewoon meer van dat die der was..

en vandaag heb ik sporen geprobeerd nou dat was echt zo van jippie iedere x als ze niet doorliep heb ik der gewoon beetje aangespoord met die sporen en bokke joh.. maar toen was ik het effies beetje erg zat.. dus ik me schoene uit op me sokke der op:P en toen heb ik der echt een rot schop gegeven.. en toen heb ze echt doorgelopen gewoon kheb der wel geod beloont daarna dus voortaan maar beetje boos worde en ik heb iedere vrijdag les.. en me paardje staat nu nog op westerlee maar gaat over 2 weekies ofso de wei op:)


waarom met slof? je zegt dat ze bij het andere meisje wel nagevelijk reed, dus als ze het nu niet doet ligt de oorzaak bij jou.
dat lijkt me simpel.
dat is heel zuur voor jou, maar dan moet jij wat gaan veranderen in jouw rijden in stead of met een slof te gaan rijden, omdat jij zo graag dat paard in de krul wilt zonder te veel gedoe.

als je je sporen verkeerd gebruikt is het logisch dat je paard gaat bokken, ik weet niet of je hebt geschopt maar zo kwam het wel over op mij, ik zou ook gaan bokken.
en dan een rotschop geven???? nou sorry hoor!!!!!!!!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:09

Je schrijft dat het in de winter beter ging. Het kan best zijn dat haar wintervacht een beetje tegenwerkt, of is ze geschoren?
Het verharen kan toch al voor gebrek aan energie zorgen. Er zijn wel supplementen die helpen energie te houden tijdens het verharen en gekookt lijnzaad voeren kan ook wel eens helpen bij het verharen...
Leuke dingen doen helpt bij het wakker houden. Dressuurrijden met af en toe een laag sprongetje wat je ergens in de bak hebt opgezet. Onverwachts nemen in een volte ofzo. Tussen cavaletti door ipv erover. Enfin, afwisseling. Bezig houden. Goed aan je overgangen werken. Korte stukjes draven en galopperen, niet eindeloos doorgaan. Gewoon een lange zijde in draf, korte zijde stap, lange zijde galop, korte zijde stap, van hand veranderen in draf, volte in stap, S in draf, volte in stap, drie passen draf en dan in galop overgaan,volte in galop, overgang via paar passen draf naar stap, links of rechtsomkeert, weer aandraven, etc.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:42

wisja schreef:
en het is inderdaad dat ik anders rijd dan dat andere meisje zij was echt heel streng enzo en met me les ben ik ook wel streng maar gewoon buiten doe ik meer voor gezellig en dat vind ze ook leuk dus ja..


Kanhet daar niet aan liggen? Met de les ben je streng voor jepaard, normaal mag hij/zij doen waar ze zelf zin in heeft. Ook lekker inconsequent, heeft het paard natuurlijk geen enkel idee waar die aan toe is.

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 09:38

buiten moet ze wle luisteren.. maar dan hou ik me niet bezig met dresuur enzo.. in de les doe ik dat wel... dat bedoel ik meer met strenger...
van dat verharen kan opzich wel maar waarom loopt ze buiten dan wel door:S dat snap ik niet maarja en bij dat rond rijden.. dat andere meisje reed soms met slof.. en bij mij in de les enzo loopt ze wel nagevelijk maar zodra ik beetje door ga vragen komt ze weer naar boven.. dat maakt mij opzich niks uit dat ze naar boven komt maar ik vind het gewoon raar..:S oke het zal allemaal wel aan mij liggen enzo en ik heb ook niet voor niks les maar dat wil dan nog niet meteen zeggen dat ze daarom niet aan de teugel wil lopen.. maarja opzich maakt het mij ook niet uit ik heb nu gewoon bijna lekker de wei om weer in te rijden en dan heb ik altijd al onwijs veel lol enzo en ik hoop dat ze dan gewoon wat meer gaat 'luisteren'en ik zal me wel gaan aanpassen.. en wat andere rij manieren gaan proberen..

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 09:40

ooja.. der stond ook ergens(weet niet precies waar:P) over een hindernis erbij zetten ofso.. maar dat doe ik zeker niet (sorry..) want ze heeft echt een hekel aan springen en ze springt ook bijna niet en als ze springt moet ze eerst 50x achter een ander aan en dan mischien een x alleen.. dus dat helpt niet.. maar met overgangen enz enz zal ik wel gaan proberen

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 11:07

Het mag best gewoon een balkje zijn. Hekel aan springen... of gewoon geen zin? Hoe goed heb je deze pony eigenlijk in de hand? hoe is ze in de omgang? Want nu gaat ze toch als een vrij dominante tante klinken.
Loopt ze wel netjes aan de hand mee?

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:36

nou aan springen heeft ze echt een hekel want al zou ze geen zin hebben zou ze gewoon heel sloom gaan doen en doen alsof ze nix merkt en aan de hand is ze onwijs braaf en in omgang ook ik kan der gewoon pakken overal poetsen vind ze goed als ik met der ga wandelen is ze super braaf met opzadelen is ze braaf dus dat is het probleem niet.. maar vrijdag reed ik dus eerst in me les zonder zweep en toen was ze echt heel sloom ze was echt niet vooruit te kokmen en toen moest ik een zweep van me instructrice en toen was ze gewoon braaf dus ik heb meer het idee dat het uitproberen is omdat ze dan geen zin heeft maar nu was ze gewoon braaf met zweep en later met een buitenrit ook dus ik ga wel eff kijken hoe het verder gaat

star_girl
Berichten: 228
Geregistreerd: 27-04-05

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:05

hoi
misschien moet je het met sporen weer porberen..
als ze daarvoor bij dat andere meisje het ook goed deed met sporen
lijkt me dat de beste oplossing!!!!
kusjes star_girl

lucalovertje
Berichten: 254
Geregistreerd: 27-04-05

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:52

mischien kan je in klaats van een zweep te gebruiken ook sporen gebruiken of je kan heb langzaam aan laten wennen aan de zweep, ik denk dat hij slechte ervaringen heeft met de zweep (als veulen geslage ofzo)

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:29

Hoi,
Doe vanalles met de zweep zet hem bij haar op stal met poetsen gebruik de zweep aai haar ermee (ga er even vanuit dat het een dame is)
Maw maak van de zweep iets normaals. .
Wat heel goed werkt : raak haar aan met de zweep en gelijk een stukje wortel geven nou die angst van de zweep heb je dan binnen twe weken weg. ( op een enkele trutdag na natuurlijk)
Veel succes!!

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:09

Citaat:
en bij mij in de les enzo loopt ze wel nagevelijk maar zodra ik beetje door ga vragen komt ze weer naar boven.. dat maakt mij opzich niks uit dat ze naar boven komt maar ik vind het gewoon raar..:S



Mag.ik.vragen.waarom.je,.als.je.pony.nageeflijk.loopt,.toch.nog.gaat.doorvragen.Probeer.ipv.door.te.vragen.eens.te.ontspannen,.zal.voor.haar.ook.een.stuk.prettiger.zijn

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: hyper bij zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 20:51

star_girl schreef:
hoi
misschien moet je het met sporen weer porberen..
als ze daarvoor bij dat andere meisje het ook goed deed met sporen
lijkt me dat de beste oplossing!!!!
kusjes star_girl



ik heb volgens mij ergens hierboven ook al gezet dat ik paar weken terug is met sporen heb geprobeert maar dat gaat gewoon niet ze gaat dan alleen bokken en rennen enzo

lucalovertje schreef:
mischien kan je in klaats van een zweep te gebruiken ook sporen gebruiken of je kan heb langzaam aan laten wennen aan de zweep, ik denk dat hij slechte ervaringen heeft met de zweep (als veulen geslage ofzo)


het is niet dat ze bang is van de zweep want als zij iets eng vind gaat ze niet rennen en word ze ook niet druk en als ik gewoon me zweep pak als ik naast haar staat ofzo is er niks aan de hand en als veulen kan ze niet geslagen zijn want ze heb heel der veulen tijd in de wei gestaan:)