nagevelijk ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

nagevelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 18:19

Wat bedoelen jullie hier precies mee?
Ik zie het heel vaak bij rijtechnische problemen en bij wedstrijden voorbij komen, maar ik weet eigenlijk niet precies wat jullie er mee bedoelen.
Bedoelen jullie ermee dat het paard dan aan de teugel loopt?

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:23

Volgens mij is nageeflijk, dat je paard het bit accepteerd en erop gaat kouwen, en de hulpen die je via het bit doorgeeft optimaal oppakt, ik kan het ook fout hebben hoor, maar nageeflijk en aan de teugel lopen en 'in de krul' wordt erg vaak door elkaar gehaald

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 18:26

Het is dus allemaal iets anders?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:27

Nagevelijk is dat je een paard hebt die van achteren uit naar het bit toe loopt en die door een goede aanleunig vanuit de rug zijn nek zo buigt dat het hoogste punt net achter de oren ligt en zijn hoofd op de loodlijn naar beneden buigt.... Huh nu snap ik het zelf niet meer.. In ieder geval gaat het om een ontspannen paard die door een constante gelijkmatige aanleuning met een voorwaartse actieve pas ..........laat maar ik kan het niet uitleggen het is voor mij een gevoel

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:47

Uit het Grote ORUN-Boek Haha! :

Hoe komt men tot een correcte aanleuning:
Het voorwaarts drijven tegen de stille meegaande hand van de ruiter heeft als gevolg dat het paard de achterbenen verder onder de massa schuift. Door dit vermeerderd ondertreden van het achterbeen, komt het paard tot nageeflijkheid.

Van hieruit neemt het paard aanleuning aan de hand van de ruiter. Bij het begrenzen mag de hand van de ruiter alleen weerstand bieden en nooit terugtrekken (iets wat helaas maar al te vaak gebeurd, helaas Boos! , veel ruiters leren ook gewoon simpelweg van hun instructeurs het paard in de krul te trekken/dwingen, dit is dus niet de juiste methode ).

Voorwaarden voor een correcte aanleuning:
-Het paard moet aan het been zijn;
-Het paard moet vertrouwen hebben in de hand van de ruiter;
-De ruiter dient een stille hand te hebben en moet dus onafhankelijk kunnen zitten.


Rijkunstige nageeflijkheid

Van rijkunstige nageeflijkheid is sprake wanneer het paard zich vanuit een actief bewegende achterhand ontspant en loslaat in nek- en kaakgewricht, waarbij het paard smakelijk is in de licht schuimende mond en zorgt voor een gelijkmatige en veerkrachtige teugeldruk.

Aanleuning en nageeflijkheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille. De ruiter streeft naar aanleuning, nageeflijkheid is het antwoord van het paard. De nek is altijd het hoogste punt.

Als opmerking hierbij wordt nog gemaakt: dat het moeilijk is om uit te leggen wat aanleuning is, wanneer de ruiter deze nog nooit correct gevoeld heeft.

Verschil aanleuning en aan de teugel:
Aan de teugel is het eindprodukt: neus voor de loodlijn, nek hoogste punt, recht op twee teugels enz.).

Van halsstrekken tot het eindprodukt kan aanleuning zijn. Aanleuning is geen voorgeschreven houding, aan de teugel wel (vergelijk de L met de Z en vervolgens Grand-Prix hoofd-hals-houding). Een paard in aanleuning hoeft dan ook niet aan de teugel te zijn, maar een paard dat aan de teugel loopt is altijd fijn in de aanleuning.

Zo! Kleine smurf klapt het boek van Grote smurf dicht

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:53

PRECIES!!!!!!!!!!!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:54

gijsenkim schreef:
PRECIES!!!!!!!!!!!
Tong uitsteken

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:02

Amen Fries

Het is inderdaad erg moeilijk uit te leggen omdat het echt een gevoel is... wat ik ook pas sinds ik weer les heb ken Haha! .

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:48

goed uitgelegd Fries!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:20

Friesje heeft de theorie inderdaad perfect uit de doeken gedaan, maar hoe voelt het nu eigenlijk in de ruiterhand ? Het voelt aan alsof je iplv een teugel een elastiek (bijzetteugel) in je hand hebt. De verbinding met de paardemond moet constant maar zacht veerkrachtig zijn, je mag geen "dood" of "stug" gevoel in je handen hebben. De paardemond voelt aan als "boter".
Inderdaad niet simpel uit te leggen. Je moet het echt eens zelf gevoeld hebben om te weten "hoe het voelt". In ieder geval : het voelt aangenaam !

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 21:22

Dank je wel! Nu snap ik het eindelijk een stuk beter.