paard gooit tong naar buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Acda

paard gooit tong naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 14:38

Heej allemaal,

Ik ken iemand en zij heeft een paard en die gooit met rijden telkens op de linkerhand haar tong aan de zijkant naar buiten. Niet over het bit heen maar echt aan de zijkant. Het paard is een paar maanden onder het zadel en doet het eigenlijk al vanaf het begin. Weet iemand van jullie wat je daar aan kan doen? Het zou fijn zijn als je een berichtje achter liet met een idee. Of nog liever gezegt de oplossing. Ze weet namelijk niet wat ze er tegen moet doen.

Groetjes suzan

Achterom

Re: paard gooit tong naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:39

Ander bit geprobeerd?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:40

Mijn pony (24) die doet dat ook. Ik rijd haar op een dubbel gebroken bitje. Mijn instructie heeft mij verteld dat dit een rijtechnisch probleem is. Ze heeft me hiermee geholpen, Nu is het over.. Wat ook nog wel is wil helpen is het sperriempje strakker doen (alleen als dit nog mogelijk is)

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 14:42

sperriempje is al strakker gedaan maar maakt allemaal niks uit.. hoe heb je het rijtechnisch kunnen oplossen dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:42

Meestal duid dit op spanning en is het een soort van verzet. Een ander, vriendelijker bit zou je kunnen proberen, verder ook opletten hoe je rijd en vooral hoe je je handen gebruikt.

En ga vooral niet aan de slag met dingen als panty's ed, dat is alleen symptoombestrijding, los je niets mee op en het is nog gemeen tegenover het paard ook. Ook de sperriem strakker doen is onzin, daar horen nog 2 vingers tussen te kunnen.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 14:42

Acda schreef:
sperriempje is al strakker gedaan maar maakt allemaal niks uit.. hoe heb je het rijtechnisch kunnen oplossen dan?

sorry deze was voor Kim14 bedoeld.. Tong uitsteken

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:43

Als je een goed passend zadel, goed (ge) bit en rugproblemen kunt uitsluiten is het veelal een aanleuningsprobleem en is "helaas maar waar" de ruiter vaak de oorzaak hiervan. Goede instructie kan je hierbij verder helpen en gezien het paard nog maar kort onder het zadel is, zou ik er zeker een deskundig iemand bij halen voordat het een gewenningsprobleem wordt. Straks bij wedstrijden krijg je bij ieder onderdeel dat de tong eruit is puntenaftrek. Paard voor de zekerheid na laten kijken door de tandarts, zadelmaker en/of osteo en als hier niets aan mankeert, dan zul je het met rijden moeten oplossen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:45

Acda schreef:

Goed letten op je handen, Dat je ze niet te streng laat werken. Ik moest mijn teugels ook langer doen. Toen begon mijn pony zich goed te ontspannen. Toen ze eenmaal ontspannen aan de teugel liep hield ik mijn handen ook stiller, waardoor ze haar tong niet naar buiten deed. Ik meost wachten op de ontspanning en het niet zelf proberen te krijgen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:01

Tong uit het bit is bijna altijd een teken van ongenoegen, maar kan, als het probleem te lang wordt ontkend, ook een gewoonte worden en dan blijven ze het doen, terwijl het toch al voor elkaar is. Snel een goede instructeur erbij is essentieel.

Zoals gezegd, sperriempje gewoon weer op normale strakte doen en wat de meeste doen is al veel te strak. Ook de neusriem los genoeg (er horen 2 vingers tussen te kunnen!). Als je deze riempjes strakker doet, ben je, net zoals met panty's enzo. bezig met symptoombestrijding, terwijl je eigenlijk blij moet zijn dat het paard op zijn manier aangeeft dat het ergens pijn heeft of een andere vorm van ongenoegen kent.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:03

Judje schreef:
Tong uit het bit is bijna altijd een teken van ongenoegen, maar kan, als het probleem te lang wordt ontkend, ook een gewoonte worden en dan blijven ze het doen, terwijl het toch al voor elkaar is. Snel een goede instructeur erbij is essentieel.

Zoals gezegd, sperriempje gewoon weer op normale strakte doen en wat de meeste doen is al veel te strak. Ook de neusriem los genoeg (er horen 2 vingers tussen te kunnen!). Als je deze riempjes strakker doet, ben je, net zoals met panty's enzo. bezig met symptoombestrijding, terwijl je eigenlijk blij moet zijn dat het paard op zijn manier aangeeft dat het ergens pijn heeft of een andere vorm van ongenoegen kent.

Mijn bedoeling was ook niet om over te laten komen dat je het sperriempje strak moet aansnoeren. Maar als het sperriempje te los zit (meer dan 2 vingers er tussen kunnen doen), Dan kunnen paarden ook met het bit gaan klooien. Het was dus niet de bedoeling om het over te laten komen als aansnoeren. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:11

Veel mensen hebben hun sperriempje en neusriem al veel te strak zitten, vaak wordt een van beide zo strak mogelijk aangetrokken. En dat gebeurt niet alleen bij de 'amateurs' maar ook bij prof's.
Ik vind dat dus een vrij domme opmerking ondanks dat je het niet zo bedoeld. Knipoog

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:12

anneliesdj schreef:
Veel mensen hebben hun sperriempje en neusriem al veel te strak zitten, vaak wordt een van beide zo strak mogelijk aangetrokken. En dat gebeurt niet alleen bij de 'amateurs' maar ook bij prof's.
Ik vind dat dus een vrij domme opmerking ondanks dat je het niet zo bedoeld. Knipoog

Ik las het net een paar keer over, Het is idd een vrij domme opmerking. Het komt anders over dan ik het bedoel

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:17

Het paard dat ik 2 maanden geleden gekocht heb, doet dit ook..
Is het mogelijk hier nu nog iets aan te doen?
Ik denk dat zij dit al lang doet, aangezien ze het al deed toen we haar gingen testen, ..
Laatst bijgewerkt door Sankzzzz op 22-05-08 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:17

Judje schreef:

Afgod

Probeer inderdaad de oorzaak te acherhalen. Die zul je waarschijnlijk medisch of rijtechnisch moeten zoeken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:20

Citaat:
Maar als het sperriempje te los zit (meer dan 2 vingers er tussen kunnen doen), Dan kunnen paarden ook met het bit gaan klooien.

Ik gebruikt nooit een neusriem en mijn paarden "klooien " nooit met hun bit, als ze dat al een keer wel doen is dat voor mij een teken dat er iets niet klopt. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ieder paard ook zonder neusriem ( los of strak) een fijne aanleuning moet kunnen vinden, in principe is een neusriem nl. ook alleen maar een hulpmiddel om de mond dicht te houden. Heel toepasselijk worden ze in het western rijden dan ook "mouth shutter" genoemd Knipoog .

Als een paard wat kort onder het zadel is dit soort dingen doet is er ergens iets fout gegaan/ gaat er ergens iets fout. Op zoek naar ( goede, professionele) hulp is stap 1, in ieder geval niet zelf gaan aanrommelen, maar iemand zoeken die kan zien wat er mis is!!

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:23

Ik heb laatst ook een topic hierover geopend..
[RT-P] Pony steekt tong uit?
misschien dat daar nog iets tussenstaat? Clown

Mijne deed hetzelfde als wat jij beschrijft..
tong niet over het bit maar gewoon eronder en dan aan de zijkant eruit..
Ik heb nu een dubbelgebroken bustrens gekocht..
En ik doe voor de les een suikerklontje in de mond,
en onder het rijden..
Zo leert die het bit te accepteren en gaat die ermee spelen, en houd die dus zijn tong erin..
Misschien kan je dat een keer proberen?

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:27

hoeft niet altijd een rijtechnisch probleem te zijn, meestal wel. bij ons dood er eentje dit ook op allebij de handen. Haar hij hangt gewoon zijn tong naar buiten en laat hem daar bungelen. dus is zijn tong helemaal slap, geen spanning. als hij gespannen en ontspannen is doet hij het ook. hier hebben we ook tot nu toe nog geen oplossing voor. Maar hij heeft er ook geen last van. We hadden eerst een andere bit waar hij zijn tong overheen gooide en dit is een heel licht bit nu doet hij dit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:48

Ja idd meestal verzet tegen de hand,
Ik zou zeker niet de sperriem strakker doen, eerder eraf halen.
Heb je al het gebit na laten kijken , want bij een jong paard gebeurd er nog veel in de mond.
ij sommige paarden is er gewoon echt geen ruimte in de mond voor een bit , ik heb zelf ook een jonkie, nou die accepteerd echt geen bit, dus ik ben haar nu op kaptoom aan het rijden en dat gaat super en probeer het over een paar maanden als alle knopjes erop zitten nog wel eens.
Maar ga niet teveel klooien met bitjes en andere dingen , want je maakt het er niet beter op, doet hij het ook als je helemaal niet aan de teugel komt??
Dan zou je een seen kaptoom onder het hoofdstel kunnen doen en op de buitenste ringen rijden en van het bit afblijven, zo kun je heel goed een paard beleren en kom je niet aan de mond en pas later kun je het bit er bij pakken, voor extra verfijning, werkt echt heel fijn op deze manier en ook nog eens heel fijn voor het jonge dier, je kan op deze manier heel goed de indirecte teugel hulp aan leren en verfijnen op de directe teugel hulp.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:31

Inderdaad, een kaptoom is een uittekend idee. Wij zijn met onze jonge hengst nu ook begonnen en gaan hem ook eerst op het kaptoom rijden, daarna op een Indian Bosal ( ook een bitloze optoming ) en dan langzaam overschakelen naar een trensje. Onze hengst kent nu nl. de werking van het kaptoom en reageert goed op druk, het wennen aan een bit kan straks heel geleidelijk, samen met kaptoom of andere bitloze optoming! Groot voordeel is dat je geen druk in de mond hoeft te gebruiken in het begin; er is al genoeg nieuw voor het paard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:33

Imo zou een paard altijd op zo'n manier beleerd moeten worden, als een paard goed stuurbaar is aan de hand met een halster kun je dat heel goed tijdens het rijden gebruiken om te leren op het bit te reageren. Zo doe ik het ook altijd en heb nog nooit een paard gehad wat zijn tong eruit gooide, overigens vind ik het zowieso apart en vraag me erg af hoe je het zover moet krijgen.

Overigens ken ik ook een nationale ruiter die een paard heeft wat dit ook zo doet, paard loopt verder wel aan de teugel en doet alles keurig, springt super enz, alleen de tong hangt onder het bit langs naar buiten.
Vond het zelf wel vreemd dat het hem blijkbaar niet intresseert, zolang het paard goed loopt vind hij het prima.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:40

anneliesdj schreef:
Imo zou een paard altijd op zo'n manier beleerd moeten worden, als een paard goed stuurbaar is aan de hand met een halster kun je dat heel goed tijdens het rijden gebruiken om te leren op het bit te reageren. Zo doe ik het ook altijd en heb nog nooit een paard gehad wat zijn tong eruit gooide, overigens vind ik het zowieso apart en vraag me erg af hoe je het zover moet krijgen.

Overigens ken ik ook een nationale ruiter die een paard heeft wat dit ook zo doet, paard loopt verder wel aan de teugel en doet alles keurig, springt super enz, alleen de tong hangt onder het bit langs naar buiten.
Vond het zelf wel vreemd dat het hem blijkbaar niet intresseert, zolang het paard goed loopt vind hij het prima.

Ja idd zie je het jammer genoeg ook hoog in de paarden sport, ik heb vaak het idee dat het niet meer om het paard gaat maar om de winst Boos!
Vind eigenlijk dat het standdaard moet zijn om een jong paard b.v met kaptoom te beleren en dan verder een bit voor de verfijning, heel veel mensen weten niet wat een bit doet in de mond en al helemaal niet waarvoor hij is.
Je kan bij een jong paard nog niet met verfijning bezig zijn , dus ja wat moet je dan al met een bitje?
Ik wist het vroeger ook niet hoor, dacht ook dat het niet anders kon, omdat je het zo leert op een manege of van de de meeste prive instructrices,
Zet maar eens een noten kraker op je onder kaak en druk je tong plat, iemand ooit geprobeert???

R_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:56

dit kan duiden op een niet lekker zittend of slecht passend bit. doordat het paard de tong naar buiten gooit kan het dus ok niet slikkken, en is het zeker niet bevordelijk.

Ik zou de sperriem niet strakker doen. als je het paard bitloos rijd doet hij het dan ook?? het kan ok een gewoonte worden als het niet opgelost word.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:01

Ik rijd sinds een maand op een 15 jarige fries en die steekt haar tong tijdens het rijden ook uit.. volgens mij is dit bij haar altijd al zo geweest.. want ze kauwd wel mooi op het bit en schuimt ook. ze steekt m gewoon altijd uit..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:59

car0linee schreef:
Ik rijd sinds een maand op een 15 jarige fries en die steekt haar tong tijdens het rijden ook uit.. volgens mij is dit bij haar altijd al zo geweest.. want ze kauwd wel mooi op het bit en schuimt ook. ze steekt m gewoon altijd uit..

Ja maar hoe is dat gekomen, op een gegeven moment word het een gewoonte, maar ergens in de training is het fout gegaan waardoor ze dit is gaan doen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:16

Op http://www.bitloos.nl staat een artikel over aanleuningsproblemen en de vormen van verzet van het paard, waaronder dus de tong naar buiten gooien.

Kleine greep uit dit artikel:

Mogelijke oorzaken van verzet:
- afgeknelde tong of te veel druk op de tong
- te veel druk op de lagen
- te veel druk op het verhemelte (notenkraker-effect; zie afb. 1)
- bit te laag ingehangen
- te smal, te breed of te dik bit
- een kapotte mond, vaak zonder dat de ruiter/menner daarvan op de hoogte is (vaak de lagen)
- slecht onderhouden gebit
- last van wolfskiezen en/of doppen (melkkiezen)
- veel kwabben wangslijmvlies die klem komen te zitten tussen het mondstuk en de lagen en/of eerste kies
- korte mondspleet, waardoor een bit te laag wordt ingehangen (hoe lager in de mond, hoe gevoeliger het bit inwerkt)

En niet te vergeten: de ruiter zelf!
- Scheef zittende ruiter.
- Ruiter is niet mee maar tegen de beweging van het paard.
- Onvoldoende rijtechnisch inzicht.
- Te veel concentreren op de ronde houding in de hals, maar vergeten wat daaraan voorafgaand hoort te gaan (er wordt veelal 'aan de voorkant' gereden in plaats van 'van achteren naar voren door het hele lijf').
- Paarden die niet aan het been zijn en op de voorhand lopen.
- Te snel naar "hulp"middelen grijpen.
- Ruwe en/of onrustige handen (komt vaak door een slechte zit).

Het artikel is te vinden onder het kopje 'Artikelen van de NVBP', dan naar beneden scrollen en dan klikken op het blokje 'Aanleuningsproblemen'.