Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Acda schreef:sperriempje is al strakker gedaan maar maakt allemaal niks uit.. hoe heb je het rijtechnisch kunnen oplossen dan?
Acda schreef:sperriempje is al strakker gedaan maar maakt allemaal niks uit.. hoe heb je het rijtechnisch kunnen oplossen dan?
Judje schreef:Tong uit het bit is bijna altijd een teken van ongenoegen, maar kan, als het probleem te lang wordt ontkend, ook een gewoonte worden en dan blijven ze het doen, terwijl het toch al voor elkaar is. Snel een goede instructeur erbij is essentieel.
Zoals gezegd, sperriempje gewoon weer op normale strakte doen en wat de meeste doen is al veel te strak. Ook de neusriem los genoeg (er horen 2 vingers tussen te kunnen!). Als je deze riempjes strakker doet, ben je, net zoals met panty's enzo. bezig met symptoombestrijding, terwijl je eigenlijk blij moet zijn dat het paard op zijn manier aangeeft dat het ergens pijn heeft of een andere vorm van ongenoegen kent.
anneliesdj schreef:Veel mensen hebben hun sperriempje en neusriem al veel te strak zitten, vaak wordt een van beide zo strak mogelijk aangetrokken. En dat gebeurt niet alleen bij de 'amateurs' maar ook bij prof's.
Ik vind dat dus een vrij domme opmerking ondanks dat je het niet zo bedoeld.
Judje schreef:Tong uit het bit is bijna altijd een teken van ongenoegen, maar kan, als het probleem te lang wordt ontkend, ook een gewoonte worden en dan blijven ze het doen, terwijl het toch al voor elkaar is. Snel een goede instructeur erbij is essentieel.
Zoals gezegd, sperriempje gewoon weer op normale strakte doen en wat de meeste doen is al veel te strak. Ook de neusriem los genoeg (er horen 2 vingers tussen te kunnen!). Als je deze riempjes strakker doet, ben je, net zoals met panty's enzo. bezig met symptoombestrijding, terwijl je eigenlijk blij moet zijn dat het paard op zijn manier aangeeft dat het ergens pijn heeft of een andere vorm van ongenoegen kent.
Citaat:Maar als het sperriempje te los zit (meer dan 2 vingers er tussen kunnen doen), Dan kunnen paarden ook met het bit gaan klooien.
anneliesdj schreef:Imo zou een paard altijd op zo'n manier beleerd moeten worden, als een paard goed stuurbaar is aan de hand met een halster kun je dat heel goed tijdens het rijden gebruiken om te leren op het bit te reageren. Zo doe ik het ook altijd en heb nog nooit een paard gehad wat zijn tong eruit gooide, overigens vind ik het zowieso apart en vraag me erg af hoe je het zover moet krijgen.
Overigens ken ik ook een nationale ruiter die een paard heeft wat dit ook zo doet, paard loopt verder wel aan de teugel en doet alles keurig, springt super enz, alleen de tong hangt onder het bit langs naar buiten.
Vond het zelf wel vreemd dat het hem blijkbaar niet intresseert, zolang het paard goed loopt vind hij het prima.
car0linee schreef:Ik rijd sinds een maand op een 15 jarige fries en die steekt haar tong tijdens het rijden ook uit.. volgens mij is dit bij haar altijd al zo geweest.. want ze kauwd wel mooi op het bit en schuimt ook. ze steekt m gewoon altijd uit..