Hard in de mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 13:56

Mijn pony is nogal hard in de mond. Ik probeer hem nu zo veel mogelijk op mijn zit te rijden en op mn stem, maar ik kan nou niet zeggen dat er veel vooruitgang in zit.
Het heeft trouwens niet met zn tanden te maken, want hij is al naar de tandarts geweest.

Wie heeft er tips???? Verward

Ik rij hem trouwens op een dubbelgebroken trens met een dunner middenstuk

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:08

daar wordt hij ook niet zachter in de mond van. hij moet juist leren om na te geven aan het bit. veel voltes rijden, slangenlijnen, van hand veranderen etc. neem les van een goede instructeur.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 18:38

Bedankt voor je antwoord. (k heb trouwens een goede instructeur)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:08

Meestal zijn paarden hard in de mond omdat te ruiter te veel wil pakken vooraan en te weinig met zit en benen werkt.Probeer zeer nageefelijk te zijn met je handen. Zo een licht mogelijk verbinding nastreven, en dit vooral op de teugel waar het paard zelf het minste steun op pakt. De andere teugel mag zelfs regelmatig doorhangen. Tracht een elastische verbinding te krijgen met de paardenmond (trek eens aan een bijzetteugel en geef na, dat gevoel moet je trachten na te bootsen in je verbinding met de paardenmond). En voor de rest natuurlijk veel zit en been gebruiken zowel voor gas te geven als voor te remmen. Stemhulpen kunnen ook heel nuttig zijn om het paard iets duidelijk te maken. Veel overgangen rijden stimuleert het paard ook in zijn nageeflijkheid (op voorwaarde dat de overgangen met een "zachte hand" gereden worden).
Succes !

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 00:30

thanx.
Ik zei voor de grap tegen mn pony op nieuwjaarsdag dat zijn goeie voornemens waren dat hij heeeeel goed zn best ging doen! En nu gaat het opeens echt super! vreemd....hahaha, wel beter eigenlijk! Ik heb vandaag ook weer voor het eerst gesprongen sinds 10 weken ofzo (ivm kreupelheid) hij ging echt heel braaf! En toen werd ie ook nageeflijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:38

Hard in de mond kan grof gezelgfd 2 oorzaken hebben:
1. de ruiter is hard in de hand
2. paard heeft een slecht achterbeen
Oorzaak 1 los je op door goed les te nemen en niet een te teugels te hangen. Denk maar dat je 2 kleine volgeltjes in je hand hebt die je niet fijn mag knijpen.
oorzaak 2 is soms voor een deel te verhelpen door het paard soepeler te maken. Longeren met goede bijzets [pessoa] en balkjes lopen willen hier nog wel eens bij helpen.
Succes!