Gebroken bovenarm, wanneer weer rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Briennepien

Gebroken bovenarm, wanneer weer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 12:00

hallo

Ik heb een vraag maar weet echt niet of het hier goed staat.
Tijdje terug (1,5 maand) heb ik bij een val van een paard mijn bovenarm gebroken. Ik had geen gips en moest de breuk laten genezen door mijn arm in een sling af te laten hangen. Nou is mijn vraag:

zijn er meer mensen die hun bovenarm door een val van een paard gebroken hebben, en hoelang duurde het voor je weer kon paardrijden?

Alicia2u

Re: Gebroken bovenarm, wanneer weer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:11

Ik ken iemand die al na drie weken weer op het paard zat. Persoonlijk zou ik het risico te groot vinden. Vraag het aan de dokter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:14

Geen gebroken bovenarm maar elleboog.
3 weken gips, gips was eraf, weekje dat slappe weer normaal laten worden en rijden maar Lachen
Ik heb ook met gips te paard gezeten..maar dat steeg zo onhandig op Tong uitsteken

Arm uit de kom ook na 3 weken weer.
Het wordt toch vaak weer sterker door te gebruiken Lachen

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:29

ik zal je dokter om advies vragen, hij kan zien of je arm voldoende is genezen en of het dus verantwoord is om weer te rijden.
als je te vroeg weer gaat rijden kun je echt je levenlang last houden ervan. ken iemand die met een gebroken onderarm weer te snel dingen is gaan doen en die heeft daar nu 8jaar later nog steeds regelmatig veel pijn aan.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:38

Ík zal toch even de dokter om advies vragen.
Zelf heb ik niet mijn bovenarm, maar onderarm en elleboog gebroken gehad, maar ik ben veel te snel weer op gestegen. Bloos
Denk dat je dit het beste zelf beslissen kan.
Als jij voldoende kracht heb, en niet meer zoveel pijn, zou ik het gewoon weer een keer proberen. Lachen

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:41

Dat verschilt heel erg. Ik had mijn onderarm en bovenarm (elleboog) op verschillende plekken gebroken en na operaties en fysio e.d. ben ik na ruim 5 maanden weer opgestapt.
Anderen die ik ken met een 'simpele' breuk zijn na een paar weken al weer opgestegen.
Ik zou het even navragen aan je arts, want het duurt toch altijd even voordat het bot weer echt stevig is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:16

Ik ben met een gebroken been dezelfde week nog weer gaan rijden (ik wist niet dat het been gebroken was 2 weken later is er boven de scheur weer een breuk ontstaan en toen kwamen ze daar dus pas achter)
Met een gebroken arm heb ik destijds op advies van de dokter 12 weken niet gereden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:56

Ik ben er toen ook na een week of 3 weer opgeklommen. Maar ik denk dat het het verstandigste is om even te overleggen met je dokter, hoe ver je herstel is. Zou zonde zijn als je straks weer niet mag rijden, omdat je te vroeg bent begonnen.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:55

hoi!
ik had mijn boven arm ook gebroken.... en ben er jammer genoeg veel te vroeg weer opgestapt... (na 3 of 4 weken)
het is nu bijna 6 jaar geleden, en als ik goed aan t dressuur rijden ben voel ik altijd nog een beperking in mijn arm/schouder.

je eigen lichaam kan je het beste aangeven wat wel en niet kan, als het pijn doet moet je stoppen!

(Heb je ook van die 'leuke' spier oefeningen gekregen van je arts?)
succes!

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:22

heeey, heel erg bedankt voor de tips! ik moet morgen weer naar het ziekenhuis voor foto's en dan vraag ik het meteen. ik heb alleen op dit moment gewoon echt heel weinig kracht in me arm kan me arm ook niet zelf om hoog brengen dat moet ik doen met behulp van me andere arm.. hoe hebben jullie dat gedaan? gewoon fysio zeker? ik heb me fysio uit me pakket gehaald.. echt poedersuiker!..

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:22

om weer kracht in mn arm te krijgen moest ik voor een muur gaan zitten, en dan met mn vingers bij de muur omhoog lopen.
deze oefening kreeg ik mee van de arts.
(en niet gaan balen, dat t eerst niet wil! dat hoort erbij zeggen ze.. )

succes morgen in t ziekenhuis! en beterschap

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:24

Vrouw bij ons op stal heeft een mep gehad van 1 van dr knollen..beide botten door, ze zit nu al 10 weken zo en kan er nog niks mee..botten zitten nog niet eens aan elkaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:25

Ik heb een keer mn bovenarm net boven m'n elleboog gebroken en heb 8 weken in het gips gezeten, na 10 weken mocht ik weer rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:40

Ik heb ook een keer mijn bovenarm gebroken gehad (2,5 m gelanceerd toen ik het hek opendeed met mijn net zadelmakke 4 jarige, echt nooit doen!!! Hoe braaf ie ook is Knipoog )
Ook geen gips, alleen hangen naar beneden, zittend slapen en na 2 weken een brace.

Het heeft +/- 10 weken geduurd en daarna nog weinig gevoel en kracht.
het ergste vond ik de fysio, wat deed dat echt pijn....echt janken en ik ben best een bikkel!!!
Vooral de spieren onder je oksels en je sleutelbeen....die waren bij mij allemaal verdwenen.

Het is trouwens altijd een kneusarmpje gebleven Huilen jaren later heb ik er nog allerhande kwaaltjes aan.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:47

dat zittend slapen was echt een uitdaging!
iedere keer verging ik weer van de pijn als mn bot(ten) iets bewoog... wat voor brace kreeg jij listiglistje?

@brienepien hoe gaat t met jou om te slapen etc?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:48

IK weet niet of je eraan geopereerd bent?
Ik ben ook gevallen van een paardje ook me boven arm geborken maar ik moest geopereerd worden 2 pinnen erin. Heb 7 maanden niet kunnen rijden

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:50

ik heb een gebroken onderarm gehad. in het gips gezet en zat binnen een week er weer op met gips erbij. moest er van mn ouders verplicht op ander waren ze bang dat ik bang werd

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:06

Ik brak mijn rechterarm, en zat na 2 weken weer in het zadel. Eigenlijk moest ik 6 weken rust houden, maar ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik deed gewoon wat rustiger aan zodat de kans kleiner was dat ik er af zou vallen. De jonge paarden deed mijn stalruiter op dat moment.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:10

ikke20 schreef:
ik heb een gebroken onderarm gehad. in het gips gezet en zat binnen een week er weer op met gips erbij. moest er van mn ouders verplicht op ander waren ze bang dat ik bang werd

Een gebroken bovenarm kun je echt niet vergelijken met een gebroken onderarm hoor!!!
Een gebroken onderarm heb ik meerdere keren gehad, 6 weken en klaar is kees.
Tijdens die 6 weken kun je er ook nog vanalles mee doen en je hebt geen pijn.
Met een gebroken bovenarm rijdt je echt niet na 10 weken weg hoor......

@susanne_m: ik had een flexibele brace, alleen bovenarm met mitella (net gips maar dan buigzaam), ik kon hem zelf aan en af doen, wel handig met douchen.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:14

Ik ook Ikke20 mijn pony was dan ook zo braaf. Dat ik gewoon met arm in het gips kon rijden.
Mijn doktor vond het maar niks ahahahaha

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:17

@susanne_m dat is echt inderdaad een goede oefening! die ga ik zeker oefenen! Oh slapen zeiden ze, ja eerste paar dagen rechtop maar zo iets hou je geen week vol. Ikke wel hoor haha 3,5 week heb ik rechtop geslapen! Er was een kans dat ik geoppereerd moest worden, maar gelukkig is dat niet gebeurt!

Ik ben vandaag dus in het ziekenhuis geweest en zit helemaal goed zij hij. Hij adviseerde me om te gaan zwemmen en toch fysiotherapie.. Wat ik dus dit jaar uit mijn pakket heb gehaald omdat ik zelf nu die opleiding doe.. heel dom want met een ongeluk heb je gewoon fysio nodig en op school kan ik wel tips vragen enz maar ja das toch anders..
Weet iemand hier of je fysiotherapie ook vergoed kan krijgen d.m.v je ongevallen verzekering?

Hopelijk kan ik over 1,5 maand weer rijden! dan ga ik voor 2 weken naar zwitserland op een stalletje werken:) Maaar ik denk het wel toch? zoals ik hier de verhalen hoor enz heb ik goede hoop, gelukkig maar! Ik wil proberen volgende week op een paard te klimmen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:02

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar ik vraag me af hoe snel TS hersteld is en of ze idd naar Zwitserland is geweest. Zelf heb ik dezelfde blessure, alleen ben ik geopereerd en heb ik geen gips gekregen. Ik ben inmiddels weer aan het rijden (1na een week of 8 begonnen), maar het herstel valt mij tegen, al zegt mijn fysio dat het behoorlijk voorspoedig gaat.