achterhand is flink stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:26

Ik reageer hier niet meer voor je deftig typt, je hebt al 248 berichtjes getypt, dus je zou het nu toch wel door moeten hebben.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 21:47

nou sorry hoor maar wat noem jij deftig?
kan ik het helpen dat ik niet goed kan typen?

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:57

Gebruik iig gewoon hoofdletters en leestekens op de goede plek!! Dat scheelt al een hele hoop!

En ff on-topic, ik ben het helemaal met Steef eens. Begin met les te zoeken!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:21

Wat ik bedoel met het gefrunnik is : Je moet ook aan de longe een soort contact hebben. Dus een lichte druk op de longe.
Van af die druk kun je ook wat met het bit spelen, waardoor het paard lekker laag gaat lopen en gaat ontspannen.
Ik ben nooit zo voor hulpteugels.... ALs het echt niet anders kan. Eerst moet je de kwaal oplossen en daarna pas de gevolgen gaan aanpakken.

Wat ik dus ookal wilden zeggen. Een stijve achterhand komt meestal door de rug. Een fysio is geen slecht idee.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:24

Ymke, dat ik niet direct antwoordde op je PB had er mee te maken dat ik geantwoord had op beide berichten en daarna direct weggegaan ben. Dus je nieuwe PB heb ik neit gelezen. DAt jij niet kunt verwoorden maakt me niet uit, dat kunnen er hier meer neit maar bij sommige van zulke mensen zit er toch een hele grote kern van waarheid in wat ik bij jouw soms ontzettend mis. En nogmaals, ik reageer niet op HOE je het zegt want daar lees ik doorheen, ik lees op WAT je zegt, en daar ben ik het niet mee eens!
En dat je een fijn doorgereden paard kunt narijden betekent niet dat je meteen elk paard kunt doorrijden tot een wat hoger nivo, ik zal er niet over oordelen of jij dat kunt maar dat lijkt me tamelijk sterk als ik die verhalen van Bram hoor.

En ik blijf me afvragen hoe jullie een paard aan de longe met enkel een hoofdstel fatsoenlijk los kunnen krijgen?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:27

wjerdo schreef:
Wat ik bedoel met het gefrunnik is : Je moet ook aan de longe een soort contact hebben. Dus een lichte druk op de longe.
Van af die druk kun je ook wat met het bit spelen, waardoor het paard lekker laag gaat lopen en gaat ontspannen.
Ik ben nooit zo voor hulpteugels.... ALs het echt niet anders kan. Eerst moet je de kwaal oplossen en daarna pas de gevolgen gaan aanpakken.

Wat ik dus ookal wilden zeggen. Een stijve achterhand komt meestal door de rug. Een fysio is geen slecht idee.


En waarom ben jij niet voor hulpteugels aan de longe? Als ze goed afgesteld zijn dan kunnen ze toch bijna geen schade aanrichten? Beter een goede longeur dan een slechte ruiter!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:27

Volgens Wjerdo door te 'spelen' met de longe, dus in mijn ogen alsof je op je paard zit, zonder 'zit', benen, etc. Alleen een hele lange binnenteugel die ter hoogte van je knieen is, en een stuk van de hals.

Nuja, als jij zo een paard nageeflijk kan rijden...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:27

Ik wel steef... EN als je me niet gelooft Lachen IK nodig je uit. Ik doe inprincipe het zelfde als wanneer ik er op zit. Kont er bij en van voren wat friemelen zodat het koppie zakt, en de hals zakt en het aller belangrijkste. Op eigen benen en door de rug.

Daar heb ik geen bijzet of wat dan ook voor nodig.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:29

1ste longe zit niet op knie hoogte. Benen is de longeerzweep die er achter "drijft" Ik zal als ik thuis ben wel eens een foto plaatsen. Ontspannen zonder "zooi"

Trouwens je zit nodig om een paard te laten ontspannen ???
IMO is de zit van de ruiter een van de dingen die een paard hinderd.
Ongeacht hoe stil en goed je ook kunt zitten. Het is en blijft een obstakel op een paarden rug.

Geldt natuurlijk ook voor de hand van de ruiter. Maar een zit van pak weg 60 kg of een stille hand ? Ik vraag het me af.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:40

wjerdo schreef:
Kont er bij en van voren wat friemelen zodat het koppie zakt, en de hals zakt en het aller belangrijkste. Op eigen benen en door de rug.


Ik kom nooit op [RT] maar wat me opvalt iedereen heeft het over friemelen en rommelen aan de voorkant, dit met je hand dat met je hand...

is er dan niemand die normaal heeft leren paard rijden en niemand die zijn paard normaal in de aanleuning kan laten lopen???

Als je licht druk neemt op beide teugels moet ie gewoon nageven punt uit.

alles wat daar tussen in zit is geen nageven maar inderdaad "gefriemel"

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:43

Wouter24"]
[quote="wjerdo schreef:
Kont er bij en van voren wat friemelen zodat het koppie zakt, en de hals zakt en het aller belangrijkste. Op eigen benen en door de rug.


Ik kom nooit op [RT] maar wat me opvalt iedereen heeft het over friemelen en rommelen aan de voorkant, dit met je hand dat met je hand...

is er dan niemand die normaal heeft leren paard rijden en niemand die zijn paard normaal in de aanleuning kan laten lopen???

Als je licht druk neemt op beide teugels moet ie gewoon nageven punt uit.

alles wat daar tussen in zit is geen nageven maar inderdaad "gefriemel"
[/quote]
En daar ben ik het helemaal mee eens!

Friemelen is/lijkt zagen, en daar krijg je nooit een mooie aanleuning van!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:46

SLAAAP !! hoe kun je nu op beide teugels druk nemen als je aan het longeren bent ????

Ik heb het over een soort aanleuning vanaf de longe. Dat versta ik onder druk. En dan vind ik het knap wanneer je niet een beetje knijpt dat het paard naar benen loopt met zijn bakkes. Je moet wel wat knijpen aan de longe wil je het resultaat kunnen bereiken.
Ook wanneer ik er op zit knijp ik zachtjes in mijn binnenteugel, en mijn buitenteugel is een constante druk.

Zo heb ik het geleerd, mijn paarden lopen daar super op. Zitten netjes in de spieren. Dus ik denk dat er meerdere wegen ook op dat gebied naar Rome leiden. Zou het niet ?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:48

Wjerdo, ik bedoel met op kniehoogte de kniehoogte van de ruiter(sorry).
Dus je binnenhand aan je knie, dan openen(dus eigenlijk gewoon je teugel op de plaats van de longe) en als er dan iemand met een zweep achterloopt en jij loopt wat te frunniken zou het lukken?
Raar Knipoog.

En inderdaad Wouter, blijkbaar zitten hier toch zo van die mensen tussen die vanvoor alles doen, en dan hopen dat het er vanachter ook een beetje goed uitziet.

En je zit is niet nodig om je paard te laten ontspannen, maar wel voor de achterhand er bij te houden. Aan de longe gaat dit goed met bv pessoateugel.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:49

wjerdo"]
SLAAAP !! hoe kun je nu op beide teugels druk nemen als je aan het longeren bent ????
[/quote]

die optie heeft steef al honderd keer gegeven "bijzetteugel"

[quote="wjerdo schreef:
Zo heb ik het geleerd, mijn paarden lopen daar super op. Zitten netjes in de spieren. Dus ik denk dat er meerdere wegen ook op dat gebied naar Rome leiden. Zou het niet ?


absoluut meer wegen naar Rome en ik ga jou niet zeggen hoe je moet rijden is ook nergens voor nodig ieder zijn manier, ik gaf alleen mijn menig daarom heet dit een forum...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:53

oke daar heb je gelijk in. Maar waarom de gevolgen bestrijden als de oorzaak er blijft ?
Eerst op eigen benen, en daarna kun je altijd nog de bijzet pakken. Maar eerst "gewoon" laten lopen. Dan kun je veel sneller zien of het een kwestie van trainen is. Of dat er een DA of weet ik veel wie naar moet kijken.
Hang je de bijzet er aan. DAn verhelp je het probleem niet, en maak je misschien meer kapot dan je lief is.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:53

Op beide teugels druk tijdens het longeren? Dubbele longe. Maar dit kan dan dus ook met bijzet (of pessoa of wat dan ook).

Hoe wil jij anders die constante druk op die buitenteugel bereiken? Want dat doe je als je eropzit..

De pony die ik nu 'train' gaat vooruit op mijn been, en als mijn been aanligt, ontspant hij zich, en loopt hij aan de teugel. Gewoon puur uit ontspanning.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:27

Steef"]
[quote="#Ymke# schreef:

Aan de longeerlijn mag het wel maar alles zonder bijzet en hulpteugels. Zorg eerst maar eens dat ze helemaal los komt door haar lijf.



Hoe wil je in godsnaam een paard aan de longeerlijn loskrijgen door hem rondjes te laten huppelen? Dat heeft toch totaal geen zin? Ze kan hem beter longeren met een goede hulpteugel (GEEN bijzet) dat hij daarin los komt.
[/quote]

Volgens mij is Steef niet voor een bijzet.......Kan me vergissen.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:48

Een oefening waarbij je paard/pony zijn achterhand er onder moet zetten is schouderbinnenwaarts rijden.

Een oefening die wij wel eens doen is bv. van K tot E (dus de halve lange zijde) schouderbinnenwaarts en daarna van E tot C middendraf. Bij deze oefening moet je pony zijn achterhand er wel onder zetten en als hij er echt veel moeite mee heeft, komt hij waarschijnlijk eerst een paar keer in protest, maar dat is nogal logisch als je een nogal stijve achterhand hebt. Gewoon een beetje rustig opbouwen en niet te veel in een keer van hem vragen. Verder wil ik je aanraden veel overgangen te rijden. Heel veel succes! Tong uitsteken

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 15:14

Als ik een jong paard longeer, gaat er op het moment dat hij snapt hoe het rondje werkt een bijzet aan, dit is echt vrij snel, binnen de eerste keer, gaat eerst heel los dat ie em neit voelt en dan steeds een gaatje strakker, waarom zou ik zo'n jong dier laten lopen aan die longeerlijn zonder een hulpteugel? Kan ik net zo goed een rondje met die bok gaan fietsen, leert ie nog meer!

Ik vraag me echt enorm af wat een hulpteugel, mits hij goed afgesteld is, kan kapot maken?

En daarbij, als je constant een kneepje geeft om na te geven, dan gaat dat hoofd toch van links naar rechts? Een paard moet nageven op druk, en niet op kneepjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:09

Zelf ben ik ook geen bijzet fan.
Dit vind het te lomp/hard overkomen, weet niet hoe ik dat moet zeggen, het beweegt te weinig mee.
ik geef de voorkeur aan iets wat een beetje kan verschuiven door een oogje.

Maar gewoon longeren is een paard wat beweging geven, meer niet.

Met een hulpteugel kun je zorgen dat je met de zweep een paard er van achter flink bijdrijft.
Maak hem dus ook attent op de longeerzweep, net als op je been.

Leg eens wat balkjes neer, dan moet hij wel werken met zijn benen.

Met rijden word er veel te snel gerommeld met de handen.
Zelf aanleuning zoeken kan niet, dit moet je paard doen.
En dat gaat alleen als je hem van achter naar voren tegen een rustige hand rijd.
een hand die niet stoort, een hand die dus prettig is om aanlening in te willen zoeken voor het paard.

Vergeet hier dus niet om je paard voor het been te hebben, dan pas kun je de achterhand als motor gebruiken, en dan kun je pas naar aanleunig gaan rijden.

Gebruik hier ook eens balkjes voor wat extra werk.

Voor de rest niet aan verzameling gaan denken.
Zolang de achterhand er niet bij is resulteert dit alleen in een paard wat voor bijelkaar getrokken word en van achter alleen maar meer gaat sjokken.

ook geen uitgestrekte draf.
een paar passen middendraf is veel meer waard.

Een paard word ook niet sterk door lange stukken verruimen, maar juist door het netjes daarin schakelen.
Dus je kunt beter op een lange zijde 3x een paar nette passen vragen, dan in 1x een stuk waarhij alleen maar bij op de voorhand valt.

ook in de galop kleine stukjes veruimen.

maar niets gaat boven deskundige les.
Die zien ook of er van achter ook gewerkt word.
Die kunnen ook zeggen welke passen goed zijn, zodat je leert voelen wat de bedoeling is.

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:55

Runningkawa, ik ben het helemaal met je eens. De simpelheid van je antwoord zal echter niet door iedereen worden gewaardeerd (schat ik zo in). Er wordt in dit topic nl. wel een hoop geleuterd. (geldt niet voor Steef, Wouter, nog een paar).

Veel over gerommel aan de voorkant (je paard na laten geven aan de longe door te friemelen met het bit?????? is onlogisch en ook onmogelijk).

Veel verkeerde termen (er wordt gepraat over verzamelen terwijl m.i. bedoeld wordt een paard dat nageeflijk is en regelmatig op z'n eigen benen loopt). Verder moeten de paarden steeds over de rug gaan - ja natuurlijk moeten ze dat, maar wat zie je dan? In mijn beleving zie je dan een paard dat in tact en regelmaat op z'n eigen benen loopt, goed ondertreedt, nageeflijk is en (dus) de spieren in de bovenlijn aanspant - maar misschien vindt iemand anders dat een paard dat op de kop loopt (lekker met z'n hoofdje naar beneden toch) ook wel dat zo'n beetje over de rug is. Laat iedereen gewoon opschrijven wat ie bedoelt.

Verkeerde oplossingen: schouderbinnenwaats etc. zijn aardig maar aan een groot aantal ruiters niet besteed - die zijn daar nl. niet aan toe - en zeker niet om het als corrigerende oefening toe te kunnen passen.

Ik kan het zelf ook niet allemaal hoor, ik ben een simpele ruiter die heel goed d'r best moet doen om d'r paardjes op een goede en verantwoorde manier aan het lopen te houden - maar er zijn hier mensen die wel erg midden in het alfabet beginnen terwijl ze volgens mij pas bij A zijn.

Zo, dit moest me even van het hart.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 22:12

Pfft wat een heerlijk zeikerig topic weer zeg Boos!

Nou laat ik dan maar eens reageren op een vraag van de topicstartster Knipoog
Ik weet zo even niet wie die Ilse van bokt precies is , maar ze komt in de antwoorden die ze geeft (msn-gesprekje hierboven Haha! ) over als iemand die er de ballen verstand van heeft !

Misschien dat ik het mis heb hoor , maar ik zal hieronder even mijn reactie geven op wat ik dus las :
jennifer87 schreef:

ik sprak met ilse van bokt op msn die zij het volgende hier over:


ik:ik denk toch dat ze iets met haar rug heb(op haar kruis) als ik daar met de ros over heen ga deukt ze helemaal in elkaar dit is toch ook vreemd
ik: wat denk jij dat dit kan zijn'?
ilse: ze zou pijn in haar rug kunnen hebben, maar ook pijn in haar benen, en dan voorname de knieen
ik: oke
ik: verslete sprong gewrichten misschien?
ilse: dat zou heel goed kunnen
ik: ze is pas 7


Paard heeft dus duidelijk pijn als je over die plek op haar rug/kont gaat , waarvan precies zul je moeten laten bekijken door een paardenarts of physiotherapeut of zo iemand , dit lijkt me heel verstandig om te doen.
Ik vraag me af hoe deze Ilse er in hemelsnaam bij komt om die reactie van je paardje zien als een teken van zere benen / knieen , dat verhaal met die rosborstel heeft imo geen fluit te maken met de benen maar puur met de rug. Het zou natuurlijk kunnen dat er in haar benen ergens iets mis is , ze zou best versleten spronggewrichten kunnen hebben of artrose of wat dan ook , dat kan ook al met 7 jaar helaas. Maar het in elkaar krimpen door de rosborstel over haar ruggetje geeft imo dus duidelijk aan dat de pijn op DIE plek zit.
Wellicht bedoel je de nierstreek en heeft ze wel last van haar nieren...of een versleten/verschoven wervel , of zijn haar heupen niet in orde....een goede arts kan je dat precies vertellen.

Citaat:
ilse: je zou er een fisioterapeut naar kunnen laten kijken of een masseur
maar toch denk ik dat ze flink stijf is, als ze westernpaard is geweest heeft ze ook sliding-stops moeten maken, en als dat goed getraint was, en jij traint haar daar niet meer op, dan gaat dat naruurlijk ook wat vaster zitten. bij de western gebruikt het paard zijn achterhand als motor, net zoals bij dravers. Mijn dravers is gelukkig niet stijf.nken jullie?

zou dit een oplossing zijn een fisioterapeut ?


Dit is natuurlijk ook allemaal gezwets , wat een onzin om te beweren dat jouw verzorgpaardje vroeger slidingstops heeft moeten maken , net alsof dat vanzelfsprekend is.... en als je ooit slidings gemaakt hebt als paard zijnde moet je dat dus blijven doen anders gaan je gewrichten vastzitten ? Tuurlijk *LOL*

Bij de western en dravers zijn ze bovendien nog heeeeel anders bezig dan in andere takken v/d paardensport , want : ze gebruiken de achterhand als motor !! Hahaha , dat is de bedoeling bij werkelijk elke manier van paardrijden .... sorry , maar deze Ilse weet het leuk te brengen , luister alleen maar niet al te veel okee ? Knipoog
Ze beodeld het vast goed hoor , daar twijfel ik niet aan Lachen

Ik denk dat het een heel goed idee is om er een fijne physio bij te halen , die kan voelen & bekijken wat er precies aan de hand is , als je paardje zo in elkaar krimpt op een aanraking heeft ze duidelijk pijn natuurlijk , maar dat weet je zelf ook Lachen

De physio kan je vertellen wat het precies is , wat je eraan moet doen om het beter te maken , en kan je ook meteen oefeningen geven om te werken aan het soepeler maken van haar lijf. Dit kan ook pas natuurlijk als ze zich kan ontspannen , en dat kan pas weer als ze geen pijn (meer) heeft ...... dus physio erbij zou een hele goeie zet van je zijn vind ik Lovers
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-01-03 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 22:44

angelke schreef:
Ik reageer hier niet meer voor je deftig typt, je hebt al 248 berichtjes getypt, dus je zou het nu toch wel door moeten hebben.


Zooo kan dat iets minder vanuit de hoogte dit doe je heel vaak.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:17

Sorry cherrie, maar dat zijn nu eenmaal de regels, normaal vraag ik het eerst heel vriendelijk, maar soms heb ik dat al gedaan, en dan word ik het écht beu! Moeilijk is het toch niet? Ik vraag het écht eerst vriendelijk, maar dat kan ook in een ander topic gebeurd zijn! Maar als er iemand zoals jij(40 berichtjes ofzo) er nog niet zo heel lang is, dan ben ik wel wat vriendelijker dan iemand die dat al veel berichtjes geplaatsd heeft.
Maar dat valt denk ik wel te begrijpen.
(sorry voor het offtopic gaan)

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:53

pmarena schreef:
Maar het in elkaar krimpen door de rosborstel over haar ruggetje geeft imo dus duidelijk aan dat de pijn op DIE plek zit.
Wellicht bedoel je de nierstreek en heeft ze wel last van haar nieren...of een versleten/verschoven wervel , of zijn haar heupen niet in orde....een goede arts kan je dat precies vertellen.


Ik heb net geleerd dat je de nierstreek nier van de buitenkant kan benaderen......
Vertel, want hier schijnen de meningen over verdeeld te zijn...