achterhand is flink stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 15:59

ikm heb vandaag foto`s gamaakt van fay dat ze in draf loopt stap en galop zodat jullie het kunnen zien
ze loopt ook al geef ik haar alle ruimte niet naar benede
los doet ze dan ook niet


angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:28

Jennifer, jij bent al lang op bokt, dus wéet je wat de regels zijn! Hoofdletters, leestekens en AN!

Als je je teugels los laat hangen(wat ik veronderstel uit het vorige stuk) dan zou ze normaal je hand moeten volgen. Als je gewerkt hebt, en ze doet dit nog niet, is dat niet echt normaal. Maar heb je eigenlijk instructie(anders moet ik terug naar de vorige pagina en mijn pc is heel traag)?

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 18:33

ja heb ik wel maar dat is een flut manege maar ik kon even niet anders vanwege geld gebrek

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 18:41

ik gebruik nu bij haar bijzetje die ik vast maak aan het zadel(zonder beugels) en dan longeer ik haar maar want over de weg met die dingen durf ik niet
mischien kan ik zelfs wel zlef een pessoa teugel maken of heeft dat geen nut?
mishien met halstertouwen ofzo die dan met bont omwikkeld zijn een pessoa is namelijk vrij duur

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:30

hmzz, ik ben het helemaal met angelke eens...

Ik vind dit maar een beetje vaag verhaal allemaal... Gaaaap
Ik begrijp hieruit dat je een beetje aan zit te pappen omdat je niet genoeg geld hebt voor betere instructie..

halstertouwen en dan bont Verward , lijkt me niet echt prakties.
Ik denk dat je het beste eerst maar moet gaan sparen voor betere instructie....

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:56

Laat die woorden bijzet en pessoa maar weg. Je denkt te ver na, je wilt meteen naar de bovenste tree zonder te rest van de trap te nemen. Je moet eerst de andere treden nemen zodat je normaal boven komt.

Ga eerst helemaal terug naar de basis. Ga lekker veel figuren rijden, overgangen en laat galop even een weekje of 2 achterwege onder het zadel. Aan de longeerlijn mag het wel maar alles zonder bijzet en hulpteugels. Zorg eerst maar eens dat ze helemaal los komt door haar lijf. Niet teveel aan haar mond prutsen, eerst zorgen dat de motor van achteren goed komt. Flink van tempo wisselen, dus niet alleen stap-draf overgangen maar ook verzamelde stap (diep in het zadel gaan zitten), uitgestrekte stap en in draf hetzelfde verhaal. Veel figuren, daarbij denk ik aan een volte openen en sluiten, klein-groot-klein-groot. Veel achten rijden en haar mee laten kijken in de volte. Gehele stelling kan je nu niet verwachten, want na aanleiding van je berichten denk ik dat jij die nog niet voldoende kan vragen. Kijk ondertussen uit naar goede begeleiding voor je verder gaat prutsen. Ga pas nadat je dit allemaal onder controle hebt verder denken aan het fenomeen "aan de teugel rijden". Een paard dat lichamelijk stijf is en de basis niet kan of snapt kan je nooit fatsoenlijk op een goede manier aan de teugel rijden....

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:20

#Ymke# schreef:

Aan de longeerlijn mag het wel maar alles zonder bijzet en hulpteugels. Zorg eerst maar eens dat ze helemaal los komt door haar lijf.

Hoe wil je in godsnaam een paard aan de longeerlijn loskrijgen door hem rondjes te laten huppelen? Dat heeft toch totaal geen zin? Ze kan hem beter longeren met een goede hulpteugel (GEEN bijzet) dat hij daarin los komt.

Citaat:
Flink van tempo wisselen, dus niet alleen stap-draf overgangen maar ook verzamelde stap (diep in het zadel gaan zitten), uitgestrekte stap en in draf hetzelfde verhaal.


Hoe wil je in godsnaam een paard verzamelen als hij niet eens nageeft?


Citaat:
Gehele stelling kan je nu niet verwachten

Stelling kun je pas vragen als hij nageeft....
Citaat:
, want na aanleiding van je berichten denk ik dat jij die nog niet voldoende kan vragen.

Moet je horen wie het zegt...... Extreme duivel

Citaat:
Ga pas nadat je dit allemaal onder controle hebt verder denken aan het fenomeen "aan de teugel rijden". Een paard dat lichamelijk stijf is en de basis niet kan of snapt kan je nooit fatsoenlijk op een goede manier aan de teugel rijden....


Lieve schat,
hoe wil je in godsnaam een paard los krijgen als hij met zijn kop in de lucht loopt? Dat heeft toch geen zin?

IMO krijg je een paard aan de teugel door een goede verbinding tussen hand en been, waarbij een paard aan het been MOET zijn. Als de topicstarter hier niet handig genoeg voor is, is het voor haar aan te raden om les te nemen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:48

Steef"]
[quote="#Ymke# schreef:

Aan de longeerlijn mag het wel maar alles zonder bijzet en hulpteugels. Zorg eerst maar eens dat ze helemaal los komt door haar lijf.

Hoe wil je in godsnaam een paard aan de longeerlijn loskrijgen door hem rondjes te laten huppelen? Dat heeft toch totaal geen zin? Ze kan hem beter longeren met een goede hulpteugel (GEEN bijzet) dat hij daarin los komt.


Er staat alleen dat je het paard wel mag laten galoperen aan de longeerlijn..Niet dat ze hem los moet krijgen aan de longeerlijn. Lezen is ook een vak

Citaat:
Flink van tempo wisselen, dus niet alleen stap-draf overgangen maar ook verzamelde stap (diep in het zadel gaan zitten), uitgestrekte stap en in draf hetzelfde verhaal.


Hoe wil je in godsnaam een paard verzamelen als hij niet eens nageeft?

Je kan ook alles letterlijk opnemen.Echt waar , jij legt op elk lettertje een schepje zout. Je snapt heus wel wat ik bedoel of je wilt het gewoon niet snappen. Tuurlijk kan je een paard niet geheel verzamelen dat niet nageefljk is, maar je kan wel tempo overgangen rijden..


Citaat:
Gehele stelling kan je nu niet verwachten

Stelling kun je pas vragen als hij nageeft....
Citaat:
, want na aanleiding van je berichten denk ik dat jij die nog niet voldoende kan vragen.


Moet je horen wie het zegt...... Extreme duivel

Over wie ging het hier ? Niet over mij toch. Ik dacht dat ik m'n paard aardig voor elkaar heb de laatste tijd. Maar aangezien jij een zwartkijker en een doodstaarder bent op mij. Ik heb je al eens uitgenodig, maar ik denk dat jij enigszinds bang bent om iets anders aan te treffen dan je denkt.

Citaat:
Ga pas nadat je dit allemaal onder controle hebt verder denken aan het fenomeen "aan de teugel rijden". Een paard dat lichamelijk stijf is en de basis niet kan of snapt kan je nooit fatsoenlijk op een goede manier aan de teugel rijden....


Lieve schat,
hoe wil je in godsnaam een paard los krijgen als hij met zijn kop in de lucht loopt? Dat heeft toch geen zin?

Een paard meteen in de krul trekken heeft wel zin ? ( en dan doel ik op diegene die dit topic starte)

IMO krijg je een paard aan de teugel door een goede verbinding tussen hand en been, waarbij een paard aan het been MOET zijn. Als de topicstarter hier niet handig genoeg voor is, is het voor haar aan te raden om les te nemen.
[/quote]

Ik denk dat je zelf wel antwoord weet op de laatste zin. Gezien aan haar berichten is ze dat inderdaad niet. Verder ben ik het wel eens met je laatste zin, maar voor haar niet haalbaar!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:03

Wat jij onder aardig voormekaar verstaat weet ik niet, maar daar versta ik geen paard onder die zo op de voorhand loopt als die van jouw zoals ik op die foto's zag. Weet niet hoe het er irl uitziet, maar imo is dat niet aardig voormekaar. Wanneer een paard wel aardig voormekaar is kan ik niet zeggen, dat kan een B/L paard zijn of een Z paard, ligt er maar net aan hoe de basis voorelkaar is.
Natuurlijk heeft een paard in de krul trekken totaal geen waarde, maar een paard rondjes aan de longeerlijn laten huppelen zonder hulpteugels heeft net zomin zin, net zoals een paard met zijn kop in de lucht laten lopen. Je geeft dus gewoon een waardeloos advies omdat dat allemaal geen zin heeft, zeg dan niets!

En daarbij zijn tempowisselingen iets heel anders dan een paard laten schakelen tussen de verzamelde en de uitgestrekte gangen, en aan jouw foto's te zien die ik laatst zag is jouw geit voor geen ene kant verzameld!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:14

Persoonlijke vetes misschien niet hier uitvechten Haha!

Steef, je gaat echt volledig buiten je boekje.
Je valt Ymke persoonlijk aan.
Laat het toch rusten. Dat jij haar niet kan luchten of zien, hoeven wij niet van mee te genieten of wel?

En Ymke, wees nou eens verstandig, als dat kan en reageer ook niet op Steef.
Ik begin behoorlijk de kriebels te krijgen van jullie.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:20

Ja, Tigger, jij hebt gelijk. Maar het is gewoon zo Dat steef zijn eigen idote mening maar door blijft stampen. Hij vind iets en dan is het ook zo. Niet wetend dat meneer ook wel eens fout kan zitten. Op foto's ziet het er anders uit dan in het echt, tja dat weet iedereen. Ik heb tenminste wel een lieve geit Lovers

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:23

Nou doe je het weer!!!!!!!
Probeer nou eens niet altijd een ander zwart te maken.

Zucht laat maar, ik ga nu zelf ook volledig erin mee.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:23

Steef schreef:
. Je geeft dus gewoon een waardeloos advies omdat dat allemaal geen zin heeft, zeg dan niets!


Haha, ik moest even lachen om je opmerking. Ik geef fout advies?? , haha neej jou advies is lekker. Dat mijn geit niet verzameld is heeft Jennifer veel aan. Daar kan ze lekker een basis opbouwen. Grijnz Haha! *LOL*

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:28

Ja, je geeft behoorlijk fout advies, en ik heb ook netjes geargumenteerd waarom, iets wat jij duidelijk niet kunt.

Wat ik met die opmerking duidelijk probeer te maken is dat jij helemaal niet weet waar je het over hebt, je schreef ooit dat je een paard had wat over de rug ging, op fotos was dat dus absoluut niet te zien, later vond je hem super verzameld, wat liep ie op de voorhand.. Waar praat je dan over?? Weet je eigenlijk wel hoe het voelt als een paard over de rug gaat of als hij verzameld? Ik ga toch ook niet aan iemand vertellen hoe de piaffe/passage gereden moeten worden?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:43

Gaaaap gaan we weer..

Ik ben het met een aantal dingen van Steef wel eens.

Zoek les. Een paard kun je echt niet verzamelen wanneer er geen fatsoendelijke aanleuning is.

Wel moet je tempowisselingen rijden, schijnovergangen overgangen.
Hier door komt je paard losser door de rug, daardoor kan deze zijn hals uitschuiven, en ook aan de teugellopen.

Veel mensen vergeten dat aan de teugel niet in de houding is. Wanneer een paard er netjes aan loopt is het imo onmogelijk om goed te verzamelen. Daar heb je een zekere spanning voor nodig, en stel je het paard meestal hoger in.
Dus laat dat verzamelen maar lekker zitten. Zorg door overgangen dat ze lekker los wordt, van voor in het midden maar ook van achteren.
De moter zit achter vergeet dat niet.

Een paard aan de longe kan prima los worden zonder al die "rotzooi" er aan. Eerst lekker op eigen beentjes laten lopen. beetje frutselen met je longe aan het bit. En wanneer hij dan lekker los wordt. Kun je altijd nog aan een bijzet of andere hulpteugel gaan denken.

Je moet het probleem oplossen en niet de sympthomen bestrijden.
En meestal zit het probleem bij een stijve achterhand in de rug.

groetjes lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 18:59

het was ook niet echt de bedoeling dat ik zelf een pessoa ging maken allen vroeg ik of het kon en dat kan dus niet

enne wat jullie over les zegge ik heb les maar ik ben al druk op zoek naar een goeie instructeur(trice) maar die zijn er bij ons niet in de buurt en zo ver mag ik ook niet met fay
zondag komt er een foto op internet van fay hoe ze loopt dan kunne jullie zelf zien hoe ze loopt fay kan heel mooi lopen(voor) met gestrekt tot hoog in zo`n koets pas(zo lopen altijd die koets paarden heekl hoog met hun benen) mischien heeft ze last van haar rug of heeft dat er niks mee temaken?
het enigste wat ik wil is dat fay losjes(verzameld of beter nog niet stijf )achter loopt
ik longeer haar nu elke dag minstens een half uur , ik doe dan over gangen van draf,galop,uitgestrekte draf,stappen enzo. daarna zadel ik haar op en doe ik het zelfde nog is met zadel ik trek haar niet in de krul
ik denk toch dat ze iets met haar rug heb(op haar kruis) als ik daar met de ros over heen ga deukt ze helemaal in elkaar dit is toch ook vreemd

ik sprak met ilse van bokt op msn die zij het volgende hier over:

ik:ik denk toch dat ze iets met haar rug heb(op haar kruis) als ik daar met de ros over heen ga deukt ze helemaal in elkaar dit is toch ook vreemd
ik: wat denk jij dat dit kan zijn'?
ilse: ze zou pijn in haar rug kunnen hebben, maar ook pijn in haar benen, en dan voorname de knieen
ik: oke
ik: verslete sprong gewrichten misschien?
ilse: dat zou heel goed kunnen
ik: ze is pas 7
ilse: je zou er een fisioterapeut naar kunnen laten kijken of een masseur
maar toch denk ik dat ze flink stijf is, als ze westernpaard is geweest heeft ze ook sliding-stops moeten maken, en als dat goed getraint was, en jij traint haar daar niet meer op, dan gaat dat naruurlijk ook wat vaster zitten. bij de western gebruikt het paard zijn achterhand als motor, net zoals bij dravers. Mijn dravers is gelukkig niet stijf.nken jullie?

zou dit een oplossing zijn een fisioterapeut ?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:10

wjerdo schreef:

Een paard aan de longe kan prima los worden zonder al die "rotzooi" er aan. Eerst lekker op eigen beentjes laten lopen. beetje frutselen met je longe aan het bit. En wanneer hij dan lekker los wordt. Kun je altijd nog aan een bijzet of andere hulpteugel gaan denken



Juist en dat bedoel ik dus.. maar ik kan het niet zo goed verwoorden.

(steef ik vind het wel een beetje kinderachtig. Ik PB jou om het uit te praten en jij gooit schijnheilig hier nog een afzeur reactie neer terwijl ik nog niks via PB terug heb gekregen)

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:19

Steef"]
Ja, je geeft behoorlijk fout advies, en ik heb ook netjes geargumenteerd waarom, iets wat jij duidelijk niet kunt.

[/quote]

Neej, klopt en dat heb ik al via PB gezegd. In "real life" kan ik erg goed argumenteren waarom ik iets doe of zeg. Via de PC kan ik het niet duidelijk maken omdat ik dan geen gebruik kan maken van uitdrukken ed en het gewoon niet lukt. Tja, is niet mijn schuld. Sommige kunnen moeilijk lezen en schrijven en ik kan moeilijk schrijvend argumenteren.

[quote="Steef"]
Wat ik met die opmerking duidelijk probeer te maken is dat jij helemaal niet weet waar je het over hebt, je schreef ooit dat je een paard had wat over de rug ging, op fotos was dat dus absoluut niet te zien
[/quote]
Ik vond dat hij over de rug ging omdat ik kon vergelijken met andere foto's en op die foto vond, vergeleken met de andere foto's, dat hij beter over de rug ging.

[quote="Steef"]
Later vond je hem super verzameld, wat liep ie op de voorhand..
[/quote] Dat heb ik nooit gezegd. Geen woorden in me mond leggen die ik nooit gezegd heb. Ik heb het nooit over verzameling gehad, omdat hij dat nooit heeft gekunt en pas de laatste tijd een beetje oppakt.

[quote="Steef"]
Waar praat je dan over?? Weet je eigenlijk wel hoe het voelt als een paard over de rug gaat of als hij verzameld?
[/quote]
Ja, dat weet ik. Ik heb goeie paarden gereden die mij veel geleerd hebben en les gehad van een Z-ruiter . Dus ik weet heus wel hoe het aanvoelt. Tja, bij bram is het moeilijker om te voelen, vraag me niet waarom, maar ik ben niet de enige die het zegt.

[quote="Steef schreef:
Ik ga toch ook niet aan iemand vertellen hoe de piaffe/passage gereden moeten worden
Neej, je verteld wel iemand hoe die haar paard moet rijden zonder dat je dat paard ooit gezien hebt!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 19:45

#Ymke# schreef:

Een paard aan de longe kan prima los worden zonder al die "rotzooi" er aan. Eerst lekker op eigen beentjes laten lopen. beetje frutselen met je longe aan het bit. En wanneer hij dan lekker los wordt. Kun je altijd nog aan een bijzet of andere hulpteugel gaan denken


dat bedoel ik juist voor loopt ze los en achter niet dus en hoe kan je frutselen met de longe?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:58

Dat heb ik niet geschreven.. ik heb het gequote! Omdat ze met vooral het eerste deel bedoelde wat ik ook bedoelde maar niet kon verwoorden!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 20:06

ouw oke maar wie dat ook schreef voor hem was dus dit andwoord

maare wat moet ik dan doen ? want ik bven nu al een week ofzo verder zonder dat ik wat weet mischien zelfs 2

Kendra

Berichten: 8714
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:15

#Ymke# schreef:
........ Aan de longeerlijn mag het wel maar alles zonder bijzet en hulpteugels. Zorg eerst maar eens dat ze helemaal los komt door haar lijf. ....


Dit ben ik dus niet met je eens - ben niet van plan om (weer) te beginnen over longeren met of zonder hulpmiddelen - maar als je paard z'n rug wegdrukt en zo z'n rondjes scheurt, heeft dat volgens mij helemaal geen zin. Ik had een paard met een zeer stijve achterhand (had een andere reden maar dat maakt nu even niet uit) en op advies van de fysio ben ik gaan longeren met de pessoa. Wel heel voorzichtig, eerst maar een kwartiertje. Zonder dit hulpmiddel had ik het echt niet gered - een paard losRIJDEN vraagt nogal wat handigheid en ruitergevoel. De problemen zijn meestal tijdens het rijden ontstaan en dus is het niet logisch om alleen daar de oplossing te zoeken.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:23

Steef en Ymke, jullie zouden een schattig koppel zijn Haha!.

Maar hetgene dat Steef zegt (dat dus niet over Ymke gaat, en waar hij niet over Bram(die hij blijkbaar zo geweldig vind Haha!) bezig is) is wel waar.
Je kan je paard met alleen een halster ofzo aan de longe alleen beweging geven, meer niet.
Met een goede hulpteugel(bv gogue) kan je je paard aan de longe wel helemaal los laten worden, en wat frunniken aan de longe, nuja, dat is ook niet echt alles... Staat jullie lijn dan zó strak dat je paard elk beweginkje voelt?

En mínstens een half uur longeren? Ik zou eerder denken ongeveer een 20-tal minuutjes longeren, een half uur op een (klein) cirkeltje lopen, of zelfs meer... Scheve mond.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 20:36

fay loopt op een kleine cirkel hoe groot weet ik niet maar wel klein kleiner dan een grote volte maar het punt is nou juist dat als ik een pessoa of een gogue ofzo ga kopen en het helpt niet dat ben ik me geld kwijt maar oke daar gaat het even niet om
ik heb trouwens ook geen langeersingel maar gewoon een zadel zonder beugels enzo(nu heb ik die nog maar hij is te koop)

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 20:37

en nog even over dat van haar rug wat is dat dan dat als ik met een rios er over heen ga over haar kruis waar toch best wel veel vet zit ze helemaal in deukt met haar achterhand(benen)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, Binau, Sanne_zepp en 5 bezoekers