Energiebommetje; laten ontladen of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:20

Ik ga ook vrij snel draven, als ze vanuit stap kan ontploffen kan ze ook meteen draven.
Nathalie, Sheril heeft ook dat soort geintjes gehad, nog steeds wel wat. Bij ons is het een combinatie van rijtechnisch en fysisch. Ik zit zelf te gespannen waardoor ik haar blokkeer, en zij heeft last van een spier in haar achterhand waardoor ze moeite had met buigen. De fysio is geweest en vanuit haar kant gaat het een stuk beter, nu moet ik zelf zorgen dat ik ontspannen blijf om de cirkel helemaal te doorbreken.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ze misschien moeite heeft met de buiging op de volte en er daarom tussenuit naait.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:44

Bram staat zo'n 2/3 uur per dag buiten, maar dan knettert hij niet. Vind ie blijkbaar niet leuk ofzo. Pas als ik bij hem in de bak ga staan gaat ie me uitdagen en knetteren. Aan de longeerlijn knettert ie ook niet, heel vaag. Hij gaat wel hard maar echte bokkepartijen komen er niet uit.
Als ik erop zit wel, het zijn echt pure vrolijkheids bokken, maar soms kunnen ze behoorlijk hoog zijn. Meestal kijk ik eerst hoe hij is, is het dribbel dribbel tijdens het stappen, ga ik meteen aandraven na amper een rondje stappen.Is hij redelijk rustig met stappen, stap ik toch eerst zoveel als het gaat los en ga dan pas aandraven. Ik zorg meestal dat m'n eerste 2/3 rondjes op mijn tempo gaan en dan mag hij even 2 rondjes ofzo op zijn eigen tempo. Daarbij stuur ik hem wel op volte's e.d. dus laat hem niet keihard razen. Als hij ertussenuit knijpt ( wat de laatste tijd nogal vaak gebeurt in zijn enthousiasme) probeer ik me zo snel mogelijk te herstellen en gewoon weer door te rijden in de gang of oefening waar ik mee bezig was!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 01:02

Steef"]
[quote="Kelly_ann schreef:
Wat ik vrij weinig lees is gewoon zorgen dat ze een uurtje buiten hebben gestaan. Dan kunnen ze lekker uitrazen en de overtollige energie kwijt kunnen....
Als ze dan nog energie over hebben kan je eerst even longeren. Tijdens het rijden kunnen ze dan de aandacht op jou vestigen, zij ze dan nog 'fris' dan hebben ze de kans al gehad en zal hij toch echt de frisheid moeten omzetten in aandacht voor jou, zet 'm dan lekker aan het werk.
Ik weet natuurlijk niet of iedereen de mogelijkheid heeft de paardjes buiten te zetten, maar ik vind het zelf een belangrijk 'vrij' uurtje (of liever nog: uurtjes) voor je paard!


Niet elk paard kun je zomaar buitenzetten om uit te laten razen, als je pech hebt haal je een hele zooi blessures op je dak. Vooral bij sportpaarden die een combinatie hebben van een zware training (veel conditie) en goed in het voer en nooit buiten komen is dit niet echt verstandig.
[/quote]


Sja, dat is inderdaad een risico. Maar Als je het goed aanpakt, zal je een paard heus wel dagelijks even buiten kunnen zetten (indien de mogelijkheden aanwezig). Maar paarden die dus regelmatig buiten, vrij kunnen bewegen zullen zeker op de lange termijn minder kans op blessures hebben, ook zal hij dan niet echt meer ontploffen. Van 24/7 binnen in een keer buiten gooien dan krijg je inderdaad snel problemen. Als je paard dit gewend is zal het geen problemen moeten veroorzaken.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:23

bij mijn verzorghaffies zijn op het begin ook best druk, vooral daisy, meestal laten we ze eerst ff stappen en als ze warm zijn gelijk ff een stuk draven, in een flink tempo. daarna zijn ze meestal een stuk rustiger. als we naar het bos gaan moet daisy zich ook meestal ff uitleven. et eerste drafje gaat dan meestal best onrustig met wel 10 bokjes maar dan is het ook wel goed. maar ik denk ook dat het wel aan wat voor type je paard is ligt!