Energiebommetje; laten ontladen of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 00:04

Laatst haalde ik Cheyenne 'smorgens uit haar stal om de natural horsemanship oefeningen te doen. Ik wilde beginnen met het leiden in stap door de bak, maar ze wilde duidelijk haar energie kwijt na zo'n nacht op stal. Prima, dat begrijp ik wel. Dus ik heb haar flink door laten draven, maar dan moet ze ook echt van mij flink DOORdraven. Dan kan ze het krijgen ook!!!! Daarna was ze al een stuk kalmer.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 03:15

Ik vind dat het paard zich moet beheersen. Logisch dat het zijn energie kwijt wil, maar niet met het risico dat het fout gaat. Ik heb zoiets dat hij zijn energie wel kwijtraakt tijdens het rijden.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 19:26

dat betekent dus wel dat je dan altijd heel fanatiek moet rijden, wil je paard al zijn energie daarin kwijt kunnen!
ik weet niet of het zo verstandig is die strijd aan te gaan, een paard is altijd sterker dan jij en als je er dan toch maar op gaat zitten en omdat je vindt dat ie zich maar moet beheersen en hij vindt van niet creeer je in mijn ogen JUIST een risico.
(dwz bij een paard dat bij wijze van uitzondering te fris is om zonder meer op te gaan zitten, niet bij een paard dat stelselmatig loopt te klieren om maar onder het werk uit te kunnen komen)
mensen hebben soms al moeite met zich te beheersen, dus ik kan me voorstellen dat een paard daar soms ook moeite mee heeft. aangezien die nauwelijks kunnen begrijpen dat ze daarmee een gevaar voor zichzelf en voor anderen vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:30

XoNo schreef:
Ik vind dat het paard zich moet beheersen.

Dat moet mijn paard altijd wanneer wij gaan rijden maar daarbij hou ik zeker wel rekening met bijzondere omstandigheden en sluit ik compromissen.
Er is een groot verschil tussen een bok uit joligheid of frisheid of een bok door klieren. Met die plotse kou was mijn paard af en toe echt niet meer te houden terwijl ik iedere dag serieus rij. Een bok uit frisheid ga ik dan niet afstraffen. Ik probeer ze natuurlijk wel te voorkomen door in een stevig tempo voorwaarts te rijden.

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:05

Zodra als je opstapt gaan draven kan ik je niet echt aanraden.
Eerst je paard goed losstappen desnoods aan de hand of longeerlijn.
Je moet een pard niet hard laten werken als hij uit zijn stal komt warming-up is heel belangrijk.
Ik laat mijn paard eerst 10 min stappen, dan een goed voorwaarts gereden arbeits draf.
Als ze erg fris is zorg ik dat ze met haar hoofd bij het werk moet blijven door veel figuren te rijden.
Bokken en andere onzin mag ze doen als ze los loopt in de wei of buitenbak, maar anders moet ze koppie erbij houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:09

Ik ken er wel een paar waar je dat bij mag proberen hoor?

Gewoon verantwoord draven als er ff geen andere mogelijkheid is, is zo erg nu ook weer niet.
Vooral jonge paarden op vreemd terein bijvoorbeeld kun je echt niet altijd laten stappen.

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 00:34

runningkawa schreef:
Vooral jonge paarden op vreemd terein bijvoorbeeld kun je echt niet altijd laten stappen.


Je kan hem toch ook aan de hand los stappen of is dat te veel moeite??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 00:52

Een paard dat echt fris is heb ik liever onder het zadel dan aan de hand Lachen Voor je het weet legt hij zijn voorbeen op je schouder of hang je zelf onder je paard te bekijken welke maat ijzer de smid gebruikt heeft.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:19

Mhh als ik jullie verhalen lees heb ik toch maar weer een rare pony. Vorige winter kon je amper met haar normaal door stal heen lopen omdat mevrouw alleen maar sneller wilde. Terwijl ze nu zo mak als een lammetje is en er bijna nooit meer vandoor vliegt.

Ik merk aan Laica als ze druk is dat ze in de stap schrikkerig is en dan dus steeds probeert er vandoor te gaan. Optie, nog even stappen en dan aan het werk in draf, flink werken. Galopje er tussen door daarna weer stappen en dan het weer rustig oppakken.
Met haar kun je dus veel beter draven of galopperen dan dat je met d'r moet stappen. Bokken doet ze eigenlijk nooit, behalve als ik iets té duidelijk ben met me galop hulp, lijkt het net alsof we een vliegende galop wissel rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 10:03

miss"]
[quote="runningkawa schreef:
Vooral jonge paarden op vreemd terein bijvoorbeeld kun je echt niet altijd laten stappen.


Je kan hem toch ook aan de hand los stappen of is dat te veel moeite??
[/quote]
Nee dat is zeker niet te veel moeite
Maar als ik er zeker van wil zijn dat er een paard alleen over het parcours terrein heen gallopeerd moet je dat vooral doen.
ik heb meer te zeggen als ik erop zit.

En aan de hand stappen ze dan ook niet, dan staan ze ook maar wat te dribbelen en stuiteren.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 12:41

Als het koud is of een paard gewoon ontzettend veel energie heeft, zal ik hem niet extra lang laten stappen o.i.d. Dan maar een keertje 5 minuten losstappen en daarna al gaan draven.
Galopperen zou ik weer niet zo snel doen, vooral omdat ik gewoon weet dat ik dan minder controle heb (Wico houd ik in de draf wel als hij wegschiet, maar in galop niet)
Losstappen aan de hand moet ik dan al helemaal niet aan denken, ben sowieso niet zo sterk, maar als ik erop zit toch sterker dan ernaast.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:30

Sophie, dat is het zeker niet. Mijn pony is nu 3,5 dus nog niet zon hele lange tijd onder het zadel. Ze heeft het nooit gedaan en ik geef rustig en goed de hulpen, niet verwarrend.
Het is altijd dat ze het bit vast pakt, en dan gecontroleerd eruitvliegt. Soms is het natuurlijk wel anders (flinke bok en dan rennen) maar dat is bijna nooit.
Een paar maanden terug had ik altijd het probleem (iedere keer als ik ging rijden) wanneer ik ook mijn handen een klein beetje verplaatste (hoger of lager) dat ze ging. Nu is dat opgelost, en toen had ze het dus uitgevonden dat wanneer ze vastpakte lekker haar eigen gang kon gaan. Dat heeft ze nu ook al een tijdje niet meer gedaan, op t begin duurde dat soms wel 2 rondjes maar nu heb ik haar in een kwart of half rondje terug. Ik denk dat ze er nu het nut niet meer van in ziet, hihi.

pmarena

Berichten: 48126
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:28

Bij Rena hangt het af van het moment.
De ene keer als ze heel erg strak staat omdat ze zich flink uit wil leven , dan weet ik dat ik haar eerst in stap moet laten ontspannen omdat ik anders de hele rit aan het vechten ben met een dansende pony Haha!

De andere keer voel ik dat ik alleen even los moet stappen en dan lekker vlot , losjes doordraven om haar tot rust te krijgen.

Hangt echt van het moment af.

Heb ik een bak tot m'n beschikking dan is het nog weer anders en laat ik haar lekker zelf los rondtetteren en haar hele slidings en gedraaide bokken - assortiment afwerken *LOL*

Nu staat die van mij eigenlijk elke dag wel buiten , en nog een tijd ook , dus moet ze al helemaal niet zeuren.
Maar kan af en toe knap heet zijn dat ding en als je dan voor de verkeerde aanpak op dat moment kiest dan kun je je lol op !

Echt laten gaan doe ik trouwens nooit onder het zadel als ze echt druk is , dat is veel te link met die van mij omdat ze absoluut niet oplet waar ze loopt , dat is levensgevaarlijk Scheve mond

En dat wil ik ook niet , ze moet beheerst zijn onder m'n zadel.
Vreugdebokjes bij wegstappen na opstijgen vind ik niet erg zolang het maar allemaal onder controle is en niet gemeen.

Meestal kies ik voor eerst in stap lekker loskomen en zo beheerst dat ze aan een lang teugeltje aan de hulpen staat hoe kriebelig ze ook is , en als ze haar koppie bij me heeft dan mag ze een fijn vlot drafje pakken om het hete ervanaf te lopen.
Maar ook dan moet ze regelmatig een overgangetje maken naar stap of halt om wel duidelijk te houden dat er wel geluisterd dient te worden.
Ik wil ook geen ongecontroleerde gestrekte draf , mar gewoon een losjes vlot drafje waarin ik nog alles kan vragen.

Als het al te gek is dan hou ik het rondje kort , dan heeft zij haar uiterste best gedaan om zich dat rondje netjes te beheersen (je voelt haar trillen en op ontploffing staan onder je zadel maar ze luisterd keurig Haha! ) en dan hou ik het kort , als we terug zijn zadel ik haar af en laat haar los in het bakje waar ze dan heerlijk uit kan tetteren , snorkend en wel Haha! Dat vind ik dan ook wel zo eerlijk. Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:56

Als je van tevoren weet dat je paard een hittepit is met rijden in de winter dan zou ik hem gaan longeren/losgooien. Dan kan ie dus lekker zelf rennen en bokken zonder dat er ongelukken gebeuren. Als je daarna erop stapt dan zijn ze al een stuk kalmer

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 17:03

he nath!als ze d`r uitnaaid gewoon ff laten gaan maar haar zo snel mogelijk weer rond vragen ff laten galopperen en dan weer terug naar de draf en de oefening opnieuw proberen!doet ze het weer dan gewoon weer rustig hetzelfde doen!dat van op de rem trekken werkt denk ik niet echt , of je moet een zwaar gestreste pony onder je kont willen!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 18:35

uiteraard probeer je eerst netjes aan je paard uit te leggen wat de bedoeling is en probeer je het nog eens als het een keertje verkeerd gaat.

maar als ie na de honderdste keer uit klierigheid (en dus niet uit onbegrip) nog steeds al je hulpen negeert mag die pony van mij mag best een keertje (1 keertje maar heh!) "voelen" dat het niet mag wat ie doet, dmw van een ruk en/of ongelofelijke rotschop --> werkt vaak beter bij een paard dat zn bit vast heeft, hij gaat dan "voorwaarts" op je "hulp" (lees: maakt een jump naar voren), weet weer dat iemand anders de baas is en laat meestal dan wel het bit los.
dan versnelt ie weliswaar even maar je kan hem dan makkelijk terugnemen. zo niet, kan je altijd nog een ruk geven.
als ie daar eenmalig een keertje gestresst van raakt, jammer dan. moet ie maar luisteren, ja toch?!

daarna netjes nog een keertje proberen.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:01

wat btw ook wel eens wil helpen is een aanpak a la "moet je zo nodig galopperen, dan zul je galopperen ook!".
als ie er tussenuit knijpt hem door laten rennen tot ie er genoeg van heeft en dan nog een beetje (zelfs als ie geen zin meer heeft en het bit loslaat verplicht door laten galopperen), hij mag pas stoppen als jij het zegt.
en daarna nog eens proberen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:15

Wat ik vrij weinig lees is gewoon zorgen dat ze een uurtje buiten hebben gestaan. Dan kunnen ze lekker uitrazen en de overtollige energie kwijt kunnen....
Als ze dan nog energie over hebben kan je eerst even longeren. Tijdens het rijden kunnen ze dan de aandacht op jou vestigen, zij ze dan nog 'fris' dan hebben ze de kans al gehad en zal hij toch echt de frisheid moeten omzetten in aandacht voor jou, zet 'm dan lekker aan het werk.
Ik weet natuurlijk niet of iedereen de mogelijkheid heeft de paardjes buiten te zetten, maar ik vind het zelf een belangrijk 'vrij' uurtje (of liever nog: uurtjes) voor je paard!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:24

Kelly_ann schreef:
Wat ik vrij weinig lees is gewoon zorgen dat ze een uurtje buiten hebben gestaan. Dan kunnen ze lekker uitrazen en de overtollige energie kwijt kunnen....
Als ze dan nog energie over hebben kan je eerst even longeren. Tijdens het rijden kunnen ze dan de aandacht op jou vestigen, zij ze dan nog 'fris' dan hebben ze de kans al gehad en zal hij toch echt de frisheid moeten omzetten in aandacht voor jou, zet 'm dan lekker aan het werk.
Ik weet natuurlijk niet of iedereen de mogelijkheid heeft de paardjes buiten te zetten, maar ik vind het zelf een belangrijk 'vrij' uurtje (of liever nog: uurtjes) voor je paard!


Niet elk paard kun je zomaar buitenzetten om uit te laten razen, als je pech hebt haal je een hele zooi blessures op je dak. Vooral bij sportpaarden die een combinatie hebben van een zware training (veel conditie) en goed in het voer en nooit buiten komen is dit niet echt verstandig.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:35

hmmm nathalie zei toch al dat haar pony iedere dag buitenkomt dus daar kan het niet aanliggen en je moet er ook rekening mee houden dat ze nog een hele jongen pony heeft en tja die kunnen nou eenmaal van zulke dingen doen ( oudere ook hoor haha)!ik denk gewoon dat je het met veel rust en geduld moet oplossen en tja als ze dan na 4 - 5 keer nog nie luistert ( dus helemaal geen verschil merkt) dan mag je d`r best eens corrigeren! suc-6 nath !

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:36

Even ter info: de pony waar Maaike het over heeft staat 24/7 per dag buiten dus losgooien heeft weinig zin *LOL*

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:29

in dat geval zou ik eventueel longeren en verder heeft ie zich dan maar te gedragen...
het is iets compleet anders wanneer een paard zelden buiten komt, dan snap ik het wel. maar als ie 23 uur per dag alle vrijheid van de wereld heeft moet ie niet zeuren.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:09

en ik zou ook min of meer mn normale trainingprogramma afwerken, misschien iets korter stappen en iets langer draven dan gemiddeld. dat is voor mij dan een beetje afhankelijk van of de stap ook al duidelijk onrustiger is dan normaal, zo ja dan vrij vlug actief gaan draven (anders gewoon normaal goed loswerken ook in stap). maar ik zou zeker niet de galop overslaan hoor, zo makkelijk komt ie er niet onderuit!!
aan de andere kant, als je weet dat met de galop er gegarandeerd naast komt te liggen...

maar waar haalt die pony van maaike al die energie vandaan dan?! krijgt ie een volle schep haver per dag ofzo?! als ie de hele dag buiten staat moet ie aan de kou toch ook wel gewend zijn...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:22

Ik ga gelijk draven blijf ik stappen dan is het ontploffingsgevaar redelijk groot omdat het paard zich vaak ook gaat ergeren .
Ik draaf 'm flink voorwaarts wel op een grote volte anders ben ik ze nog wel eens kwijt aan het begin van de lange zijde

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:29

Nimber schreef:
Ik ga gelijk draven blijf ik stappen dan is het ontploffingsgevaar redelijk groot omdat het paard zich vaak ook gaat ergeren .
Ik draaf 'm flink voorwaarts wel op een grote volte anders ben ik ze nog wel eens kwijt aan het begin van de lange zijde


Zo doe ik het ook, dan maar niet instappen!