paard is niet voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:43

Help het dan niet om de zweep gewoon bij te hebben zonder ze te gebruiken. Als ze er druk van wordt kan je dat mischien uitbuiten om de voorwaartse drang mee op de drijven ? Of gaat ze dan echt "lelijk" doen (bokken of steigeren ofzo) ?

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:54

klk
Laatst bijgewerkt door floortje_82 op 08-01-03 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:56

nee lelijk zal ze niej doen maar denk wel rennen
of sneler gaan en dr kop omhoog doen zodat ze dr rug wegdrukt help mischien sporen of niet

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:24

Awel, dat is toch de bedoeling, en probeer ze van daaruit te kalmeren met je stem en door haar te aaien. Niet te brutaal vooraan (in de mond). Maar voorzichtig met vele halve parades (ophoudingen) haar tot andere gedachten te brengen. (Op de volte rijden kan daarbij helpen)

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 21:34

o oke dankjewel voor je reacties en ik ga het proberen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:39

Wil je nu aub eens AN typen! Dit is al zoveel gevraagd!
En waarom heb je twee instructeurs? Zeker als ze beiden iets anders zeggen is dat niet bepaald goed Scheve mond.

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 14:49

wat bedoel je met AN ???
Jah heb 2 instructeurs soms niet echt handig nee de ene is wat strenger dan de andere en de ene vind dta jeje paard gelikmoet aanpakken

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 17:27

AN= Algemeen Nederlands, voor velen nog bekend als ABN.
Zo kom je niet serieus over, en dit is heel onhandig lezen.

Ik zou als ik jouw was één instructeur kiezen, hier komen alleen problemen van!

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 18:22

o oke zal het vragen of het kan

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 18:26

Weet je ook niet wat Algemeen nederlands is? Dat betekent met hoofdletters, leestekens,...

Ik zou zeggen, ga uit voor je gevoel, of met welke les je paardje het beste loopt.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 00:58

ja, zeker weten. je kunt ook met een spoortje rijden als ze erg bang is voor de zweep, maar denk dan alsjeblieft niet van "dat is zielig dus ik neem het allerkleinste en zachtste knopspoortje" want dan heb je er nog steeds geen flikker aan.
en laat je alsjeblieft niet te veel in de maling nemen...
wat in mijn ervaring trouwens beter werkt dan een harde mep achter je kuit is zachte irritante tikjes zodat ze niet alleen 5 meter vooruit sprint en daarna weer vrolijk verder sloft of begint te bokken maar daadwerkelijk beter gaat reageren op je been.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:01

ik zou persoonlijk voor de strengere instructeur kiezen als ik je verhaal zo'n beetje hoor... kan voor jullie allebei geen kwaad Lachen
niet banketstaaf maar rijden!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:02

je mag hier geen l.ullen zeggen :p

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 19:56

dank jullie wel ga het zeker proberen met sporen kleine heb ik wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:35

Als je paard niet gewoon voorwaarts kunt houden op een been dan moet je zeker niet met sporen gaan rijden. In het begin behaal je met een spoor een succesje maar na een week is dat succes al weer weg. En wat doe je dan? Scherpere spoortjes?
Een spoor is niet bedoeld om je paard voorwaarts te maken Boos!
Een paard maak je alleen voorwaarts door consequent te zijn.

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 21:35

jah dat is waar dan probeer ik maar met mn kuiten gewoon te drijven maar krijg het idee dat als het moeilijker wordt en ze meer rond moet lopen ze gaat drippelen en dan niet meer op mn kuit reageert vooral als ik ga halthouden en dan weer wil wegdraven

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:37

Je laatste stukje tekst is wéer onleesbaar, is het echt te veel moeite om al die tips van normaal te schrijven(leestekens, hoofdletters, zo weinig mogelijk(geen) fouten te maken) toch tenminste proberen op te volgen?

Ik ga wel met jippie mee, als je niet met sporen kan rijden, dóe dat dan ook niet! Of leer het door middel van les.

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:41

oke zal voortaan an typen Lachen , neej ga ook niet met sporen rijden, dat is denk een beetje fout ze moet eerst maar eens op mn gewone kuit reageren en dan pas mischien een spoor gebruiken.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:14

mm, ja, ik ging er idd vanuit dat meisylover al wel met sporen kon rijden, zo niet moet je dat idd niet uit gaan zitten proberen. dat van dat je steeds met scherpere sporen moet gaan rijden is bij correct gebruik overigens niet per se waar, maar als je niet weet hoe en wanneer ze te gebruiken (wat hier blijkbaar het geval is) kan dat idd vrij makkelijk gebeuren.
dan toch maar weer terug naar de basis: overgangen en tempowisselingen rijden tot je erbij neervalt... paard attent houden op je hulpen en als hij niet meteen reageert moet jij daar weer onmiddelijk een reactie op hebben (tikje of schop -> vragen, verzoeken, gebieden, eisen).

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:26

met een spoortje kun je net dat laatste beetje impuls vragen wat nodig is voor dingen uit M dressuur en hoger, ben je daar nog niet mee bezig moet je inderdaad je paard eerst maar op je eigen benen leren rijden.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:16

je moet gewoon heel erg veel overgangen rijden stap - draf ,draf-galop, galop - stap enz en dan geen lange stukken maar gewoon op een lange zijde een paar overgangen. verder moet je je paard niet steeds blijven schoppen geen reactie = een kleine tik met de zweep achter je been , daarna meteen een kleine beendruk geven. mijn pony is hierdoor wel goed voorwaards geworden en hoop dat jij daar ook iets aan hebt! ( hoop dat dit goed abn is haha ) Knipoog

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:17

ik rijd verder alleen met zweep en zonder sporen dan

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:07

Maar ze kan niet met zweep rijden? O heb ik dit verkeerd begrepen?

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:50

dan heeft ze toch echt een probleem! kan niet met zweep rijden , haar beide instructeurs zeggen verschillende dingen!tja ik zeg verder alleen ghoe ik het opgelost heb en bij mij heeft het gewerkt! ik denk dat ze makkelijk met zweep kan rijden , je moet je paard er natuurlijk nie mee afslaan maar gewoon een correcte kleine tik!tja verder weet ik het anders ook nie hoe je het dan op moet lossen???? Verward

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:19

ik zou ook niet weten hoe je het dan op kan lossen