ja-knikken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

ja-knikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 17:10

Hoi,

Zaterdag had ik weer les, op shalan. Dat is een niet al te rustige pony maar het rijden gaat goed. Als ze eens een beetje druk is, gaat ze wel eens met haar hoofd heel snel op en neer. Ik heb het aan mijn instructeur gevraagd en die zei dat dat haar manier was van protesteren. Dat was de eerste keer dat ik haar reed en nu heb ik geleerd daarmee om te gaan. Mijn handen echt heel stil houden en als ze het gaat doen dan beetje teugel wat lossen doen en weer aannemen. Dan loopt ze weer mooi en ontspannen.

Nou was ze zaterdag wat drukker als normaal. Een pony had haar van te voren getrapt en ze had nog niet vele gereden en het was koud. Met de stap gaat het heel goed en toen we aan gingen draven schoot ze wel een paar keer in galop weg. Ze was dus wat drukker maar ik ging heel rustig zitten en zelf onspannen. Ze was best onrustig met haar hoofd en dat kreeg ik ook wel weer weg gewerkt maar in het midden van de les ging ze anders met haar hoofd knikken. Dit had niets ermee te maken dat ze heel onrustig was, of dat ze protesteerde. Het voelde veel anders. Dat protesteren waren kleine korte open neergaande bewegingen. Dit waren lange bewegingen naar beneden en naar boven. Het had geen zin om de teugels wat langer te maken of wat aan te nemen. Bij het stappen deed ze het al een stuk minder en liep ze best vaak heel mooi.

Nu denk ik dus dat ze aan het ja-knikken was. Dat heb ik ook wel eens bij een hele makke pony gevoeld en het was ongeveer hetzelfde. Ik weet het dus bijna zeker.

Maar wanneer gaat een pony ja-knikken, en hoe moet je het voorkomen? Wat kun je het beste doen met het rijden?

Ik heb een keer gehoord dat ze dan last kan hebben van haar ru, is dat waar? Ik zou het graag willen weten voordat ik haa weer ga rijden.

Alvast bedankt!

ps: het is een manegepony dus als er een paar oplossingen zijn waar een dierenarts bij zou moeten komen, kan ik daar niets aan doen en ook ander tuig kan ik niet voor zorgen. Helaas waar.
Laatst bijgewerkt door Fleury op 20-12-02 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:55

Volgens mij kun je het beste, zoals je zelf al zegt, je handen stil houden en snel achter elkaar wat tempowisselingen rijden. Hou hem in ieder geval bezig (figuurtjes rijden, overgangen maken enzo).
´k Hoop dat je er wat mee kunt Lachen

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:36

Vooral je handen stil houden, ik heb dat probleem ook wel eens, en het helpt als ik mijn hand eens even vastzet.
Eigenlijk heeft hij een sperriem nodig omdat hij echt zijn mond opent, niet echt uit verzet, maar dat deed hij al sinds het begin. Maar er is blijkbaar geen enkele sperriem te vinden die dun genoeg is voor dat lusje Scheve mond.
Maar terug ontopic Haha!, misschien had hij gewoon een slechte dag Knipoog, maar als je je hand stilhoudt, en je zelf ontspannen blijft lukt dit wel Lachen.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:16

hey fleur
k weet niet of het help maar chris heeft tegen mij gezegt als ze dat doen
dat je dan een kort snukje moet geven aan de tegels en een beetje been
k weet niet of het helpt maar je kunt het altijhd proberen

groetjes tanja tot morge Haha! alvast veel suc-6 met de paardendressuur

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:08

Ik weet dat je nieuw hier bent, maar zou je met leestekens, hoofdletters en zonder fouten kunnen typen aub?

Ik ben het ook niet echt eens dat je dan een snok(je) moet geven, je kan dan denk ik beter je hand stilhouden, je hebt grote kans dat je paard zo reageert doordat je te onrustig bent met je hand.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:11

Sorry Angelke
ik zal proberen zonder fouten te typen maar zo typ ik namelijk via msn.
Het kan zijn dat je het er niet mee eens bent maar dit heb ik ook maar via de bazin van de manege

groetjes tanja

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:15

Bokt is er voor meningen te geven, daarom dus Lachen.
Maar als je AN typt, word je ook sneller serieus genomen, reden te meer dus Lachen.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:29

Hai,

Heb je al geprobeerd om halverwege de les het paard even goed de hals te laten strekken.
Hierdoor kan het eventuele pijnlijke spieren door verzuring ontspannen,waarnaar het vaak weer beter gaat.

Nu niet denken,ik geef het dier 1 rondje lange hals maar gun het dier even de tijd om echt te ontspannen.

Het ene paard heeft dit soms wat meer nodig dan het andere en aangezien het een manegepony is en dus wisselende rijtechnieken beleeft,is de kans groter op wat spierpijn problemen.

Ook kan het dier inderdaad pijn ergens hebben waardoor het dier nog sneller verkrampt in de spieren en daardoor dus verzuring krijgt.

Ook kan het nog aan het gebit liggen.

Succes Smousje.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 03:17

Ja, jij kan er dan niets aan doen, maar het zou ook een gebitsprobleem kunnen zijn. In dat geval ligt het in de handen van de manegehouder, en niet bij jou, zoals je zelf al aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 13:50

angelke schreef:
Bokt is er voor meningen te geven, daarom dus Lachen.
Maar als je AN typt, word je ook sneller serieus genomen, reden te meer dus Lachen.


Angelke, je hebt helemaal gelijk Knipoog. Het leest veel prettiger als er netjes getypt wordt en als er ook gewoon leestekens gebruikt worden, zoals het hoort. Op die manier is het allemaal veel duidelijker en zullen de reacties ook zinniger zijn.
Graag netjes A(B )N Haha!, alvast bedankt Lachen.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 17:41

Die van mij was/ is ook zo'n Ja-knikker ........
Ik rij hem nu zonder neusriem & hij knikt niet meer Haha!

Wie weet helpt dit ook wel,
Mijn paardjuh vind gewoon de 'druk' vd neusriem duz niks!

Ik hoor het allemaal wel,
Groetjes Ilona

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 21:22

Ik rijd haar sinds kort zonder neusriem. Maar daar lag het niet aan want ze deed het bij beide.

Ik geef haar ook wel rust en rijd met redelijk lange teugel, maar midden in een les kan ik niet zomaar mijn pony een lange teugel laten geven.

Wat ik zaterdag heb gedaan (en zondag bij inrijden van de dressuur) is wanneer ze aan het ja-knikken was, mijn hand zachtjes op haar nek heb gelegd. Toen stopte ze er ook mee.

Maar zaterdag en zondag deed ze het al een heel stuk minder. Misschien had ze gewoon een beetje spierpijn??

Leanne
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:30

Een paard dat ik vroeger verzorgde deed dit ook en we dachten dat het protest was, want het was een echte driftige merrie. Ze is uiteindelijk maar eens goed nagekeken en toen bleek dat ze een "headshaker" was. Niks geen rugproblemen (had overigens ook gekund). Ik weet het niet helemaal precies meer, maar volgens mij komt dat door een ontstoken aangezichtszenuw ofzo. De DA stelde de diagnose nadat hij Kyra plaatselijk verdoofd had en ze meteen niet meer met haar hoofd sloeg. Het heeft lang geduurd en ze heeft lang pijnstillers gekregen, maar het is wel overgegaan en de laatste keer dat ik bij haar op bezoek geweest ben, was ze voorbeeldig!

Leanne

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 01:04

dei van mij doet het ook
het heeft niks met pijn of wat dan ook temaken
ze doet het uit protest en als ik haar een ophouding geef met wat been
is het over