Overgang terug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Overgang terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 22:29

Ik heb een klein probleempje.. ik rijd een pony en het gaat echt heel goed. Heel fijn aan mijn been, mooi nageeflijk van achter uit enz enz. MAAR als ik een overgang terug wil rijden (stap -> halthouden, galop -> draf, draf -> stap enz) dan gooit ze haar hoofd de lucht in, en drukt de rug helemaal weg. Iemand tips? (ja ik houd mijn benen er wel bij ja.. en nee ik trek haar niet keihard in de mond, maar zodra ze voelt dat ik terug wil op mijn zit dan begint het al... )

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:36

Je moet de overgangen progressief rijden, dwz je begint aan de overgang, en vanals het paard zijn hoofd omhoog brengt, rij je hem weer voorwaarts. Dit hou je net zolang vol tot het paard rond blijft in de overgang ! Je kan beginnen met overgangen van middeldraf naar arbeidsdraf bvb, het paard moet de halve parade of halve ophouding goed begrijpen (paard opvangen met zit en benen, lichte ophouding met de handen), wanneer dit goed lukt probeer je de overgangen van de ene gang naar de andere.
Succes !

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:37

Hmm, dat probleem heb ik ook.
Ik merk dat wanneer ik meer op mijn zit haar terug neem en mijn hand volledig ontspan dat het veel beter gaat.
Als het niet goed gaat, doe ik het op nieuw. Als het dan wl goed gaat beloon ik haar. Probeer het dan 5 minuten later weer eens.

Ik heb zelf het idee, dat het een proces is wat gaande weg beterwordt. maar dat weet ik niet zeker. Ik los het iig zo op.
Geen idee of het goed is.

Iemand tips?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:49

als ik het begrijp valt ze op de voorhand. dus activeren (been bv) en trainen van de achterhand. daarbij nageeflijk houden in de overgang.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:53

Volgens mij valt het paard niet op de voorhand, want ze steek haar hoofd omhoog! Het is zoals Jobbeltje zegt, ze trekt haar rug weg. Training van de achterhand is natuurlijk altijd belangrijk. Het paard is inderdaad misschien nog wat te zwak in de rug om de overgang goed te doen. Veel vwnw werk in het losrijden zal de opbouw van de rugspieren zeker ook stimuleren. Maar de uiteindelijke overgang rijden moet toch komen van de juiste reactie van het paard op de halve ophouding. Door de overgangen progressief te rijden, word de rug eveneens gesterkt en tegelijk aangemoedigd om rond te blijven.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:58

in een overgang moet de achterhand meer gebruikt worden. als een paard zich uit elkaar drukt kan het hieraan ontrekken en zo de makkelijke uitweg kiezen: op de voorhand de overgang maken.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:59

Dat verklaard een hoop bij mij althans, want ik zit nu in begin fase. vwnw en mag nu langzaam aan af en toe wat oprichten.
Ze heeft een vreselijke zwakke achterhand, wat nu stukje bij beetje beter wordt.
Gewoon blijven oefenen dus?

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:04

Tigger schreef:
Gewoon blijven oefenen dus?


Tuurlijk, wat anders, maar geldt dat niet voor ons allemaal ? Dat is nou net het frustreerde aan paardrijden, er komt geen eind aan ...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:06

zolang er vorderingen zijn, door gaan. het hele proces duurt lang en je hebt geduld nodig. ik zou wel controle vragen bij een instructrice o.i.d. misschien kan je op dit moment al wat meer gaan schakelen om zo al het 1 en ander te trainen.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 23:07

kenomaxbe schreef:

Tuurlijk, wat anders, maar geldt dat niet voor ons allemaal ? Dat is nou net het frustreerde aan paardrijden, er komt geen eind aan ...


Ik zou ook niet willen dat er een eind aan komt! dat je op een gegeven moment 'klaar' bent..

Even terugkomende op de topic.. tijdens de overgangen houd ik mijn been er bij en zodra ze haar hoofd de lucht in gooit en haar rug wegdrukt rijd ik haar weer naar voren. En ik heb wel het idee, dat als ik dan gewoon doorvraag (ipv naar voren rijden) dat ze dan op de voorhand valt ja. En dan zijn we ook zomaar weer terug hoor! Dat is het probleem niet, maar ze is op dat moment gewoon zo tegen de hand en drukt die rug zo weg..

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:13

SuperPepeijn schreef:
zolang er vorderingen zijn, door gaan. het hele proces duurt lang en je hebt geduld nodig. ik zou wel controle vragen bij een instructrice o.i.d. misschien kan je op dit moment al wat meer gaan schakelen om zo al het 1 en ander te trainen.


Ik had gehoopt dat eruit mijn zin gehaald zou kunnnen worden dat ik idd onder begeleiding sta.
Ik heb prive les. Waar ik enorm veel baat bij heb, zonder haar was het allang fout gegaan.......

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:14

kenomaxbe"]
[quote="Tigger schreef:
Gewoon blijven oefenen dus?


Tuurlijk, wat anders, maar geldt dat niet voor ons allemaal ? Dat is nou net het frustreerde aan paardrijden, er komt geen eind aan ...
[/quote]

Hmm, ik bedoelde eigenlijk op de manier hoe ik het nu doe. Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:17

Tigger schreef:
Ik had gehoopt dat eruit mijn zin gehaald zou kunnnen worden dat ik idd onder begeleiding sta. Ik heb prive les. Waar ik enorm veel baat bij heb, zonder haar was het allang fout gegaan.......
het was me niet helemaal duidelijk. misschien is het leuk te vragen hoe jouw instructie er tegenover staat en dat dan weer in dit topic te posten.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:26

Lijkt me een goed idee. Ik begrijp nu ook waarom je het niet begreep.
Vanuit mijn eerste bericht gelezen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het me nu ook pas opvalt. Ik heb het nooit gevraagt aan haar hoe ik het moet oplossen.
Het is ook niet zo dat ze gigantisch de lucht in komt, maar meer een lichte vorm van verzet. Daarom denk ik dat er verder nog niet veel aandacht aan besteed is, omdat het niet een direkt probleem is, dat het voortkomt vanuit het werk vanachter wat dus gewoon nog niet optimaal is. Vandaar dat Marije er geen aandacht aan besteed, vermoed ik, zoals ik nu begrijp kan het zich ook vanzelf oplossen.

Ik zal het idd gelijk voorleggen. Want nu ben ik wel nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:04

Deze problemen komen van een paard dat niet van achter uit gereden is, niet goed nageeflijk is, niet naar de hand is. Dit is duidelijk een geval van los van het bit, dan gaat ze dat soort dingen doen, en niet als ze mooi naar de hand, over de rug, van achteren uit lopen.

Probeer meer druk aan de voorkant te gaan rijden, door haar scherper aan het been te maken, je moet met je been druk naar je hand kunnen rijden, dan zul je merken dat de overgangen veel beter gaan.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:40

Heb je het nou over terug nemen van een gang?

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:59

Tigger schreef:
Heb je het nou over terug nemen van een gang?


daar gaat dit topic toch over Verward ??

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:12

Ja.
Maar ik vraag me af of wat Pipo bedoeld ook voor het terug nemen geld.
Het over naar je hand toe rijden en beter aan het been, gaat volgens mij niet op voor het terugnemen.
Niet zoals ik het lees althans. Daarom vroeg ik het.
Bedoeld ze nu de overgang terug of de overgang van bijv stap naar draf?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:17

ook je overgang terug rijd je voorwaarts naar je hand toe, je moet altijd die drang naar voren blijven houden. Als je zit en sluit om een overgang terug te rijden zorgt de impuls die je al hebt opgebouwd dat ze in ide overgang vooruit blijven denken. Zo kun je die dus ook afbreken en weer naar voren rijden (de zogenoemde schijnovergang)

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:21

Lielle schreef:
ook je overgang terug rijd je voorwaarts naar je hand toe, je moet altijd die drang naar voren blijven houden. Als je zit en sluit om een overgang terug te rijden zorgt de impuls die je al hebt opgebouwd dat ze in ide overgang vooruit blijven denken. Zo kun je die dus ook afbreken en weer naar voren rijden (de zogenoemde schijnovergang)


je haalt de woorden uit me mond... Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:52

en de mijne uit mijn posting.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:59

SP, iig niet in zoveel woorden, vandaar dat ik het nog maar eens extra duidelijk heb gezegd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 14:00

ja ik hou van kort maar krachtig. ik ben een man van weinig woorden zeg maar.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 18:19

Nee, oke dan klopt ie weer. Haha!
Schijnovergangen moet ik zelfs heel veel rijden. Maar zo had ik het nooit bekeken.
Nu scheelt het dat het nu meer zo erg is, alleen naar het halthouden toe.

Dat blijft een probleem. Misschien komt dat omdat ik ook nog met de basis bezig ben en het dus langzaam komt. De andere overgangen gaan nu wel beter.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 19:50

Bij mij is die drang naar voren er wel Maar die overgang niet! Ik had gister het idee dat ze gewoon door het bit heen knalde en weg was ze, heel eventjes maar en dan is het ineens weer alsof ze een knop om zet, en loopt ze weer heel netjes en ontspannen door.. heeeeel vaag Verward