dilemma met aan de teugel rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:18

sorry het lijkt wel hard maar het helpt wel.
Het is niet dat je de hele tijd erop los moet slaan maar in het begin van de les een tik om het paard/ pony even wakker te maken

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:22

Je moet eens kijken bij een ander topic, bij RT, paard niet voor het been of zoiets, daar heb ik juist geantwoord dat als je paard niet op je beenhulp reageert, je een ferme tik mag geven, ik ben het dus eens hoor met je Lachen. Dat is niet hard, een paard mag toch nog respect voor je been hebben he Knipoog.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 02:16

Kijk dit snap ik allemaal, maar Dundee is gewoon LUI!!!! en daar is gewoon niks aan te beginnen. Ik geef hem dan wel een knal... maar denk je dat daar op gereageerd word? Nee hoor het beestje sukkelt rustig door. Echt veel heb ik geen nagevind kunnen vragen in de les vandaag. Ze was echt mega sloom. en ze was echt helemaal stijf linksom. Het was gewoon een blok beton, waar je een rubber touwtje van wil maken.. NIET TE DOEN DUS... Als het morgen weer zo gaat, dan kan ik een goede plaats wel vergeten, maar we zullen zien....

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 17:33

Nou... vandaag had ik me verslapen!!!! HAHAHA, maar ja het hele verhaal vertel ik wel bij "wedstrijden"....

Maar goed, toen ik eenmaal opstapte ging het opzich wel goed. De stijve nek was eruit en ze liep vrij soepel en over het algemeen ook best goed voorwaarts. Ik had meteen zo iets van dat ik haar gewoon aan het been wilde hebben. Dat moest gewoon, want anders kun je doen wat je wilt, maar dat heeft gewoon geen zin. Elke keer als ik dus been gaf en er kwam geen reactie gaf ik een knal met de zweep. Dat hoefde maar 3 of 4 keer, en toen had ze het wel door. Het voorwaarts ging het supergoed, dus ik probeerde haar op te pakken voor aan de teugel te rijden, maar ze zakte meteen helemaal in, en werd super sloom. Toen heb ik besloten maar gewoon niet aan de teugel te rijden. Gister had ik er namelijk ook niet echt mee kunnen oefenen, en ik vond het voorwaarts rijden toch wel belangrijker... Dus aan de teugel rijden heb ik uiteindelijk niet gedaan...

In de bak ging het ook super goed, lekker voorwaarts en vooral de eerste galop ging gewoon pefect. Na de galop zakte ze wel weer een stuk in, maar aan de punten te zien, is dat bij de jury niet opgevallen....

AND GUES WHAT????

Ik ben gewoon eerste geworden!!!!!! JIPPIE!!!!

De jury had wel belachelijk hoge cijfers gegeven, ik had 193 punten!, echt super vaag dus. En er was dan ook een verschil van de laatste plaats met 146 punten tot de 1ste met 193 punten, overduidelijk en vreemd verschil dus! De rest van het verhaal vertel ik wel bij "Wedstrijden"...

Groetjes en thanks voor jullie hulp, dit was gewoon een perfecte afsluiter voor mijn pony dressuur! Want hierna kan ik nooit meer bij de pony's rijden, de scheiding ligt bij 16 en dat ben ik nu dus. Ik blijf zeker met aan de teugel rijden oefenen, dus het is zekers niet voor niks geweest! NOGMAALS THANX!!!!

Dikke kus Ingrid
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 22-12-02 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 17:38

Als ze langzamer gaat als je haar aan de teugel wilt rijden meot je niet vergeten om nog steeds met je benen te rijden hè? Dat vergeten sommige mensen nog wel eens.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 18:12

ja ik weet het, maar soms lijkt het of die buik van dundee een betonnen blok is... en mijn benen gebruik ik dan ook echt wel hoor! Anders krijg ik het al helemaal niet voorelkaar... logisch natuurlijk! Maar soms lijkt Dundee gewoon een betonnen blok en dan is er niks tegen te beginnen, en dan is inrijden voor een wedstrijd niet het moment om daar aan te gaan werken!

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:16

Daar sluit ik me helemaal bij aan (bij swiebetje)hahahhahhaha

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:48

Zie [WD] Na 5 jaar dressuur en hard werken: Eindelijk 1ste!

Het zag er heel netjes uit hoor, en wat betreft aan de teugel lopen, ik rijd shalan niet aan de teugel maar als ik stil sta hoef ik maar amper iets te doen of ze loopt heel mooi aan de teugel. Dan in stap gaat het ook super maar in draf niet meer, dan gaat ze heel druk doen met haar hoofd, dat is mijn probleem, ik denk dat ik het te zacht doe. Of ja, niet zo duidelijk! Ik wil het paard zeker geen pijn doen!

j_u_l_i_e

Berichten: 244
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:50

hey,ik weet wel dat ik warschijnlijk zelf niet veel moet zeggen,maar ik zou toch doorgaan hoor ! je kan toch even goed je eens goed inspannen om dan te bereiken dat je paard mooi in balans loopt en gevoeliger is voor de hulpen Knipoog en ik denk dat als je op een dressuur wedstrijd met een paard aan de teugel rijdt,veel gemakkelijker is voor jou en je paard..dadakes Koe xxx julie

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:21

Als je een paard netjes voorwaarts en nageeflijk kunt laten lopen moet je dat natuurlijk altijd doen op wedstrijd , daar gaat het immers om Lachen .

Maar als ik zo je verhaal hoor dan klinkt het toch alsof je idd teveel met je handen bezig bent en teveel aan het in de krul prutsen bent.
Misschien heb ik het mis hoor want ik heb je natuurlijk nooit zien rijden , maar als ik je zo aanhoor , paard is sloom , als je 'm voorwaarts hebt en je begint "aan de teugel" te vragen dan is hij meteen weer sloom ...andere mensen zeggen dat je behoorlijk zaagt en zelfs een wedstrijd-jury waardeert je manier van "aan de teugel rijden" niet , dan klinkt het toch alsof je in de krul aan het trekken bent ipv het paard ontspannen over de rug te laten lopen.

Je wil het wel leren dat merk ik wel heel duidelijk Lachen .
Kun je niet ergens echt goede les halen bij iemand die serieus in de dressuur-sport bezig is en die je alles netjes kan leren , je goed begeleiden kan ?

Want een wekelijks groepslesje kan vaak niet zo goed van kwaliteit zijn , en dat de gemiddelde instructeur niks zegt van (toch) zagende/ te harde handen zou ook niet voor het eerst zijn Knipoog

Ik denk dat je toch eens eerlijk naar je rijden moet kijken of je niet toch met je handen het paard in de krul laat lopen....... zo klinkt het namelijk echt Lachen

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:40

je moet ook begrijpen dat een manegepaard door jan en alleman wordt gereden de meeste snappen zoiets gewoon ook niet omdat dat nooit echt gevraagt wordt! je moet gewoon voorwaards rijden veel been en zacht in de hand al zijn veel manegebeesten vaak ruw in de mond. blijf gewoon je best doen en het wil niet zeggen dat jij het niet kan want op dat eigen paard kon je het wel omdat die op de correcte manier gereden wordt waarschijnlijk veel succes er nog mee

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 22:37

Het is zeker niet altijd dat dundee echt sloom is... Soms heeft ze van die super actieve dagen.. en dan loopt ze ook heerlijk aan de teugel, omdat ze lekker makkelijk voorwaarts te houden is!...

Maar dundee is een pony die vaak erug lui is... En ik zou het graag goed willen leren... En ik ben ook echt wel met mijn benen bezig... Soms denk ik wel eens, als ik nu nog harder met mijn benen druk dan komen mijn kuiten zo tegen elkaar...

Maar wat doe je nou tegen een pony die lui is. Tuurlijk, veel overgangen rijden, heel veel overgangen rijden, en dan eisen dat er gelijk een reactie komt. Het lastige is.... wij rijden in een groep.. en dan op een rijtje... veel overgangen komen er dus niet?? en dan??? Ik heb vanaf nu besloten... dat ik dundee alleen aan de teugel probeer te krijgen, als ze echt goed voorwaarts is, en haar dan rustig op te vangen met zachte handen, terwijl ik haar van achter aandrijf.

En als het dan goed gaat... fijn, toppie.... zo niet... pech dan volgende week beter!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:28

Jammer dat je alleen maar eens in de week een uurtje groepsles rijdt , echt werken aan bepaalde dingen en goed leren kan dan haast niet...

Bijvoorbeeld het sloom zijn , tja daar kan ik me wel iets bij voorstellen als manegepaardje zijnde , dat de grootste lol er wel vanaf is als je altijd maar weer die rondjes moet draaien...
Kun je geen privéles nemen of vrijrijden ofzo , dan kun je nog een beetje eraan werken en heb je meer de ruimte om te rijden en te leren , echt bezig te zijn.
Ik weet wel zeker dat je daar veel meer aan hebt !

Trouwens , wat je hierboven zegt , dat je je paardje echt goed voorwaarts houdt omdat je soms keihard met je benen zit te knijpen :
dat is dus juist wat ik bedoel , een paard is NIET voorwaarts als je elke pas eruit moet knijpen. Een paard dat voorwaarts is reageert al op weinig been , daarom denk ik dus ook dat je je er toch op verkijkt hoe voorwaarts je paardje loopt , zoals ik een paar reacties terug al schreef.

Het zou echt hartstikke leuk voor je zijn als je echt goed aan de slag kon gaan (door privéles bvb dus ) heb je die mogelijkheid niet ? Lachen

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 00:50

De mogelijkheid van prive les is er niet... ik kan wel vrijrijden, maar dat kost me 10 euro! wat ik zelf moet betalen, en dat heb ik niet!

Als ik het erover heb dat ik elke pas eruit moet knijpen, heb ik het over die momenten dat ze dus sloom en verschrikkelijk lui is. Als ze dus van die momenten heeft dat ze wel lekker actief is, dan hoef ik niet veel aan te sporen. Dan reageerd ze al heel snel en houd dat ook gewoon vol tot dat ik iets anders vraag. Dus als ze voorwaarts is, zit ik echt niet met mijn benen te knijpen... dat is dus op de momenten dat ze verschrikkelijk sloom is. Wat dat betreft is dundee echt verschrikkelijk afwisselend, wat erg vervelend is. Ik ben dus denk ik niet echt duidelijk geweest hierboven... Dundee kan dus heel erg verschillen, en soms is ze heel erg voorwaarts en reageerd ze op het eerste de beste aansporing van mijn been, en de andere keer is ze vreselijk lui en dan moet ik dus elke pas eruit knijpen!