Overdreven hard stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mas_

Overdreven hard stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:13

Hallo allemaal Doei!

Ik heb een probleempje met mn verzorgponytje..
Ik rij alleen maar buitenritjes met haar en op de heenweg is ze super lief en rustig maar op de terug weg gaat ze zenuwachtig overdreven hard stappen/draven. Verward
Het is echt heel erg vervelend en ik heb geen flauw idee waar het aan kan liggen.. krijg er ook last van mn rug van Boos!

Ik heb een paar verschillende manieren geprobeerd maar het werkt allemaal niet..
ik heb geprobeerd om haar zegmaar tegen te houden en als ze weer rustig stapt te ontspannen maar zodra ik dan ontspan schiet ze weer weg
ik heb geprobeerd om de hele weg met losse teugels te rijden maar dat helpt ook niet
Ik heb geprobeerd om mn ademhaling te ontspannen waardoor ik zelf rustig blijf maar daar reageerde ze ook niet op..

Ik ben een beetje radeloos geworden en vind het gewoon erg jammer als ze de hele rit zo braaf is geweest dat het laatste stukje het dan weer 'verpest'
Misschien moet ik het maar accepteren maar ik krijg er rugklachten van dus dat is het nadeel Boos!

Alvast bedankt! Lachen

Kafue

Re: Overdreven hard stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:10

Hij of zij weet gewoon dat jullie naar huis gaan en daarom gaat hij of zij sneller.
Remedie dus wel lekker naar huis stappen maar dan nog een rondje maken in de bak of naar buiten maar in ieder geval niet lekker de stal in maar nog effe doorwerken.

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:39

Inderdaad, ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande.
Ik heb hem een aantal keren "gefopt" doro op het laaste moment (laaste zijweg die ik nog tegenkwam) in te slaan en de ronde groter te maken.
Op het moment dat hij rustig blijft stap ik gewoon naar huis.
Na dit een aantal keer gedaan te hebben, had mijn paard het door en blijft hij ook het laaste stukje rustig stappen.
Oefenen, oefenen, en je paard "verrassen".

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:43

Ik heb hier ook ervaring mee gehad... Dat kwam omdat als we terug waren altijd zijn eten klaar lag of hij dit direct na het afzadelen kreeg... Clown Toen hij merkte dat hij het niet meer direct kreeg als we terug kwamen was het na enkele keren over.
Verder sluit ik me aan bij wat hier al staat...

Succes!
Doei! Doei!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:44

Bedankt voor de reacties Lachen ik ga het vrijdag uitproberen!
als er nogmeer tips zijn altijd welkom Lachen

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:32

Helemaal eens met de anderen!
Misschien moet je nog een rondje maken ofzo

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:59

Ja ik ben het er ook me eens. Of als je de mogelijkheid hebt, en er veel wegen bij je stal uit komen, maak eens een rondje wat je nog nooit gereden hebt, dan weet hij de terugweg ook niet

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:12

Tsja, klinkt afgezaagd, maar ik sluit me aan bij de rest....

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:17

Er is trouwens 1 probleempje.. je kan 1 weg eerder inslaan om niet naar stal toen te gaan maar dan ga je naar het weiland toe.. en daar word ze ook helemaal vrolijk van.
en je kan doorrijden maar dan kom je op een hele drukke weg uit waarbij ik het niet zo zie zitten om daar over te rijden..
moet ik dan toch naar het weiland gaan of echt al iets van 7 minuten eerder een afslag nemen waardoor je niet bij stal komt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:11

Ik heb het zelfde probleem, alleen mijn pony is wat minder makkelijk te foppen Clown

Het lijkt net een tomtom af en toe, ze weet ALTIJD de weg terug ook al rij ik een compleet andere route.

Heb hetzelfde probleem met het snelle stappen, het is een pony van 1.40 die alle paarden er uit loopt op de terug weg Haha!
Krijg er ook last van m'n rug door, maar bij mij is het toch de beste remedie om haar niet te veel af te remmen, want daar wordt ze alleen maar vervelend van...

shadowm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:29

heeey
wat daar boven gezegt is zou ik zeker proberen
ik heb er soms wel is last van maar als die dan gaat draven of heel snel gaat stappen enz. dan draai ik um om en loop weer terug tot hij braaf is draai ik om gaat die weer snel draai je weer om loop je weer stuk veder tot dat hij vanzelf rustig word helpt wel bij mijn paardje
succes groetjes

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:37

Mijn verzorgpony deed het eerst ook. bij mijn heeft het heel erg geholpen om hem stil te zetten, en dan mag hij even niet stappen en meestal gaat hij dan zijwaarts lopen, en dan stuur ik hem terug en dan doet hij het nog een keertje en dan krijg hij een klein tikje op z'n kont,(zeker niet hard alleen als hij weer steken gaat uithalen door te steigeren of te gaan bokken en midden de weg op te lopen.) en op een gegeven moment gaat hij toegeven dat hij stil moet staan en pas weg mag op het moment dat jij vind dat hij mag lopen, in normaal tempo en als hij dan weer gaat 'dribbelen' dan zet je hem weer stil en dan meestal na 2 à 3 keer stilzetten krijgen ze het door en blijven ze gemakkelijker in het tempo dat jij wilt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en ik sluit me natuurlijk ook aan bij wat de andere zeggen. Veel succes ! Lachen

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:12

Even een verslagje van vrijdag en gister Lachen
Vrijdag was ze heel erg druk en kreeg ik haar met moeite rustig.. ik had geprobeerd een andere weg te nemen maar zonder succes.. ik verwacht natuurlijk ook niet dat het in 1 keer goed gaat maartoch.
zaterdag ging het een stuk beter. ze was heel rustig en ik had een rondje gemaakt van anderhalf uur. ik denk dat ze daarom ook wat rustiger liep Lachen jammer genoeg kan ik niet zoveel andere weggetjes nemen omdat het maar een klein gebied is