Doorzitten oefenen op een bommetje, tips gevraagt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Doorzitten oefenen op een bommetje, tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:43

Doorzitten is nu niet een van mijn sterkste dingen, soms heb ik echt zoiets van nu gaat het lekker.
Maar vaak is het 10 keer niks, word paard weer heet, of raak ik uit evenwicht.
Ook als hij lekker over de rug loopt en lekker los door het lijf is kan ik het niet uitzetten, hij neemt dan behoorlijke drafpassen wat het voor mij weer moeilijk maakt.
Doorzitten zonder beugels is voor mij geen optie, hij kan soms vanuit het niets in eens een bok geven, en hij ziet echt bijna alles. En als hij in een gezellige bui is schrikt hij van ieder zandkorreltje wat beweegt Clown
Ik ga ook vaak een paar passen doorzitten en dan weer lichtrijden, maar rij hem nu een ruim halfjaar en nog gaat het niet zoals het hoort!
Het gaat wel beter, maar niet om nou te zeggen van wooow! wat een verschil!
Dus een ieder die tips heeft hoe ik mijn doorzitten toch kan gaan verbeteren graag!
Aan reacties als van, toch die beugels uit doen heb ik niks aan want dat gaat met dit paard gewoon niet! En het word mij te gortig als ik iedere week op stal bossche bollen moet tracteren omdat ik er weer naast lag omdat ik een poging had gedaan tot het rijden zonder beugels.

Raggel

Re: Doorzitten oefenen op een bommetje, tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:45

Ik kijk even mee. Zit namelijk ongeveer met het zelfde probleem.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:48

oef,dat is moeilijk.Heeft je zadel geen verende boom die het jou moeilijker kan maken?Tja ik dacht ook aan zitlessen,tot ik zag waarom je dat liever niet wou Clown Probeer je jezelf ook echt lang en zwaar te maken en jezelf in het zadel 'vast te plakken' ? Tja ik denk dat het het beste is om kleine stukjes door te gaan zitten en dat steeds verder uit te breiden,en dat kan lang duren.Ik kon in het begin ook echt niet doorzitten op mijn dravertje,En nu na iets meer dan een jaar lukt het wel goed,maar is het nog steeds niet mijn sterkste kant hoor:P

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:50

Ik heb juist geleerd om niet zwaar te gaan zitten, want daar word je paard loperig van.
Maar juist netjes rechtop, jezelf langmaken en meegaan met het paard.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:52

Renske_W schreef:
Ik heb juist geleerd om niet zwaar te gaan zitten, want daar word je paard loperig van.
Maar juist netjes rechtop, jezelf langmaken en meegaan met het paard.

ja maar als het jou even kan vermakkelijken.Ik zat ook te lezen dat je paard sneller gaat als je gaat doorzitten.Vandaar dat ik zei dat je je eigen lang en zwaar kon maken,de meeste paarden komen dan terug in tempo.Dit heb ik geleerd,maar bij degene van wie ik les krijg moet je het niet wagen dmv je teugels je paard terug te rijden.Probeer zoveel mogelijk op je zit te doen.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:55

Ontspannen.

Mijn paard (gelders) gooit hoog op en zit dus ook voor geen meter.
Ik heb er echt opmoeten leren doorzitten. Mijn paard was eerst heel gespannen in de rug (ook een bommetje) rijd eerst ontspannen en ga daarna stukjes doorzitten spant ie weer ga je ligt rijden. Als een paard z'n rug los laat (ontspand) dan kan je al veel makkelijker zitten.

succes er mee, veel oefenen

groetjes Fleur

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:58

@ nikilover: Mijn paard gaat niet sneller als ik ga doorzitten, ik heb nog gewoon tempo controle, hij wil wel eens vaart maken maar kan hem zo weer terug zetten in tempo.
@ _Fleurtjuhh_ : Zoals er in de begin post staat, ook als het paard lekker ontspannen en los door het lijf is gaat het doorzitten niet lekker. En ook niet veel beter dan dat hij nog niet helemaal los is door het lijf.
Ik rij mijn paarden overigens altijd terug op stem.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:00

een beetje achterover gaan hangen voor je gevoel, en goed mee gaan met de beweging dus niet stil gaan zitten maar maar mee gaan dan kun je de beweging al veel makelijker volgen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:00

dan kan ik je niet helpen.Misschien een ander zadel ofzo? nouja in iedergeval suc6 ermee

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:01

Maar je zit dan wel al makkelijker.
je moet je echt helemaal loslaten als een slappe doek op je paard en helemaal mee bewegen. Ga anders iets achter over zitten dat kan ook helpen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:06

Lees een boek van Sally Swift: Centered Riding. Staan veel oefeningen / tips in die je kunnen helpen bij dit probleem.
Een goede instructeur (met meer kennis op dit gebied) helpt vaak goed, in de laatste Bit stond ook een stukje over beter leren doorzitten op paarden met meer beweging.

Vaak is het niet kunnen doorzitten niet 1,2,3 opgelost omdat het een complex probleem is.
- een passend zadel (waar je rond bovenbenen niet opzij worden gedrukt) en geen "stoelzit" in de hand werkt.
- goede lengte van beugelriemen, waardoor je enkel als een scharnier kan werken
- ontspanning van oppervlakkige spieren
- aanspanning van diepe spieren (stabilisatoren)

Heb even in je profiel gespiekt. Dan zou ik denken dat je je bovenbenen aan de binnenzijde meer kan ontspannen, meer "op je billen zitten" en je meer oprichten in je bovenlijf (meer voor je uit kijken).
Je ademhaling laag houden (buik), doorblijven ademen en mee tellen kan helpen.

Grondoefeningen / rekoefeningen kunnen helpen om je bewuster te worden van hoe je je lichaam gebruikt. Neem je hele lijf mee (tenen, benen, romp, armen, hoofd etc.) Als je wilt dat je paard los door zijn lijf beweegt moet je dat zelf ook kunnen Knipoog

Het paard wordt misschien heet omdat je je bovenbenen aanspant of onbewust drijft met je zit (bekken overdreven meebeweegt).

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:14

Goed door je enkels veren Ja
Als je zit voel je het paard 'op en neer' gaan, elke keer dat het paard omhoog gaat kantel jij je bekken naar voren, kijk naar hoe je zou lichtrijden en ga mee met die bewegingen, lichtrijden in je gedachten.

Waar zit bij jou het probleem dat het niet lukt?

Maartje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:19

Volg dit topic ook even, heb het zelfde probleem.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:56

Ga helemaal met Lise81 mee en zou er nog iets aan toe willen voegen. Je billen zijn misschien niet waar je denkt dat ze zijn Haha! . Je zit het beste op het punt tussen de zitbeenknobbels en je staartbeentje in en dan iets meer richting staartbeentje. (Dat is het 'dikste' deel van je billen).
En daar zit je op als je met je bips iets naar achteren rolt en dan wordt meteen je onderrug een heel klein beetje boller. Het klinkt stom, maar je merkt het verschil. (Zoals ik je op je profiel zie zitten, rij je teveel op de binnenkant van je bovenbenen.)
Als je dit probeert, kan je je ook beter 'vasthouden' met je kuiten en zo 'meelopen' met het paard.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, mij heeft het enorm geholpen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:55

@ Lise81: Bedankt voor je reactie! Ik zal er eens op letten!
@ Knollol: Dus nog meer gaan zitten, zeg maar? Zal het eens proberen!

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:05

Misschien is het makkelijker voor je om vanuit stap bijv. de eerste vier passen draf te blijven zitten en daarna lichtrijden of terug naar stap. En als dat goed gaat het aantal passen dat je blijft zitten steeds verder uitbreiden. En inderdaad niet zwaar gaan zitten.
Veel succes met oefenen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:34

Nou, ik zal mijn best doen om iets wat ik in mijn hoofd heb hangen hier te verwoorden in normale taal;

Ook als hij moeilijk uit te zitten is, kan je het beste oefenen door hem te verzamelen, en dan te gaan doorzitten. door de kleinere passen die het paard langzamer maakt, is het makkelijker om te blijven zitten, en bovendien heb je betere controle over je paard dan wanneer hij op snel tempo loopt. Ten tweede zou ik kleine stukjes gaan doorzitten, geen hele uren, of halve uren. Doorzitten is namelijk niet altijd goed voor de rug van het paard. Verder gewoon blijven oefenen, en zorgen dat, dat bommetje niet ontploft Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:43

Ik heb ook ff nr je profiel gekeken Haha! Het valt mij op dat je je bekken wat meer mag kantelen. Dit kan met doorzitten ook een probleem zijn, als je je bekken niet genoeg kantelt.
Misschien kan je iemand vragen je te helpen en je paard dan aan de longeerlijn doen en zo bv wel zonder beugels rijden. Zodat diegene iig het paard een beetje onder controle heeft

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:11

Zorg eerst dat je paard lekker ontspannen is en daarna steeds een klein stukje doorzitten. Bv als je bij A of C gaat afwenden. Probeer voor dat je paard onrustig wordt weer te gaan lichtrijden. Doe dit steeds vaker en langer.

Wat ook wel eens wil helpen is een zitles nemen bij je instructeur. Gewoon aan de longe met een bijgezet paard. Dan kun je goed concentreren op je zit en vooral het ontspannen van je bekken zonder dat je ook je paard ontspannen aan de praat moet houden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:10

@ Beckie: Dat is ook wat vaak doe, maar boek er niet veel resultaat mee, daarom ook dit topic Knipoog
@ Emmaa_: Ik rij een vrij compact paard wat juist lang gereden moet worden, ga ik hem verzamelen en dan doorzitten, dan is de kans groot dat het bommetje ontploft!
Ik kan hem wel verzamelen, maar geen lange stukken, en dan kom ik weer uit op het even doorzitten en weer lichtrijden.
@ Def: Bekken, okee, ga er aan denken! Overigens zoals in de begin post staat ga ik zonder beugels niet te paard! Ook niet aan de longe, dat maakt namelijk niet veel uit.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:32

ik zie in je profiel dt je paardenhouderij doet..
kan je daar tijdens de lessen niets vragen dan?
ook zie ik op foto's dat je naar voren zit iets achteroverzitten en langmaken

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:06

@ Philadelphia: idd, paardenhouderij, een geen paardensport!
Maar ik zal erop letten dat ik wat meer achterover ga zitten. Bedankt voor je reactie!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:12

Ik heb het ook met dit paard: [HAW] Julia (met uniek dekje :P) - filmpje!

Ook zij maakt superruimte bewegingen en je móet wel lichtrijden, anders gaat het gewoon niet. Ik rij vaak met ogen dicht enzo - dan voel je het paard toch beter. De vorige berijdster zei dat ze altijd smokkelde met doorzitten Nagelbijten / Gniffelen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:26

Beckie schreef:
Misschien is het makkelijker voor je om vanuit stap bijv. de eerste vier passen draf te blijven zitten en daarna lichtrijden of terug naar stap. En als dat goed gaat het aantal passen dat je blijft zitten steeds verder uitbreiden. En inderdaad niet zwaar gaan zitten.
Veel succes met oefenen!!!

Deze werkt voor mij erg goed. En vooral als je net gaat doorzitten iets lager in het tempo houden en hgoed over de rug houden. Als je lekker fijn meegenomen wordt door het paard probeer je er iets meer aan te rijden, tot het te moeilijk wordt en dan of gaan lichtrijden, of tempo weer iets lager zodat je weer ontspannen kunt mee blijven zitten.

Als je je paard nog niet goed aanelkaar en opgespannen hebt is het inderdaad moeilijker doorzitten omdat de beweging in de rug nog heel groot en bewegelijk is. Als ik een paard al meer aanelkaar en opgericht heb met meer aanleuning, dan neemt het paard mij mee in de beweging (stevig gevoel in de hand alsof je paard je wat dieper en voorin in het zadel trekt, maar wel soepel en nagevelijk), drukt zijn rug tegen mijn billen en is door die dingen veel makkelijker uit te zitten.

Tip van mijn instructrice: doe tijdens het doorzitten net alsof je lichtrijd (op het goede been), als je dat ritme aanhoudt in je hoofd en je lijf als je doorzit is het veel makkelijker om goed mee te gaan in de beweging.

Corini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:10

Wat bij mij erg geholpen heeft, is jezelf erg bewust in het midden van het zadel plaatsen. Als ik de foto´s in je profiel bekijk, lijkt het alsof je je achterwerk naar achteren (tegen de lepel) duwt.
Dus: iets meer op je kont zitten, je rug iets minder hol trekken (ontspannen!), iets meer in het midden van het zadel gaan zitten en heel bewust je been laten afhangen (hoef je niet eens je beugels voor uit te doen).
Iedereen is anders, maar hiermee is voor mij het doorzitten in elk geval een stuk prettiger geworden.

En anders: zitlessen kun je misschien ook krijgen op het (brave) paard van een vriendin/instructrice/oid?