doorzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 12:30

Ik heb bij mijn verzorgpaard altijd een beetje problemen met het doorzitten.
Ik lijk dan een beetje op een stuiterbal.

Ik heb ook een aantal ker op andere paarden gereden, maar dan kan ik gewoon normaal doorzitten.

Heeft iemand een oplossing hoe ik toch wat rustiger kan doorzitten? Dat lijkt me wel zo fijn voor mijn verzorgpaardje zn rug.. Vork

nienke_92

Re: doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:33

Oefening baart kunst! Knipoog
En om het voor je verzorgpaard zo vriendelijk mogelijk te houden zou je steeds kleine stukjes kunnen doorzitten. Ik weet nog wel dat toen ik ooit echt moest leren door te zitten ik dat ook heel moeilijk vond. Toen moest ik van mijn instructrice bijv. 10 passen doorzitten, 10 passen staan/lichtrijden, 10 passen doorzitten enz. En als dat goed gaat dan kun je wat meer passen blijven doorzitten en uiteindelijk gaat het gewoon steeds beter. Zoals mijn instructrice altijd zegt: "Gewoon lekker veel kilometers in maken!". (ben fan van die uitspraak...)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:34

Sommige paarden zitten nu eenmaal niet zo fijn. Je kan proberen om je paardje meer te laten ontspannen. Hoe meer ze hun rug ontspannen hoe fijner ze lopen. Geef wat meer teugel, beetje halsstrekken, dat helpt ook vaak om wat beter te ontspannen. Of nog beter; vraag iemand of ze je vz paard aan de longe nemen en dan ga jij erop zitten, dan hoef je alleen nog maar rekening te houden met je eigen zit, en zo kun je veel beter oefenen Lachen
Hoe beter het jou lukt, hoe rustiger je paard gaat lopen Lachen

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:46

Ik ken het helemaal op mijn vorige pony kon ik heel goed doorzitten maar nu met me paard pff wat is dat erg. Vlieg kilometer de lucht in haha . Ik moet nu van mijn instructrice steeds stukjes gaan doorzitten maar als ik ga doorzitten gaat ze harder lopen.Probeerhet nu sinds kort zonder beugels slange volte's te rijden eerst gewoon in stap zodat de balans een beetje vind . En kleine stukjes in de draf .Daarna doe ik de beugels weer in en probeer ik het met rijden een stukje het gaat al iets beter maar we moeten daar nog wel veel mee oefenen misschien is het een tip!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:55

Goed ontspannen zitten wil vaak ook al helpen, in ieder geval niet teveel je spieren aanspannen.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:03

Klopt dat helpt ook maar dat is toch wel moeielijker dan het lijkt dan moet je toch eerst leren stil zitten om goed ontspannen te gaan zitten!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:04

Als het gaat, kan het ook helpen zonder beugels te oefenen. hierdoor ben je verplicht je benen lang te houden en ontspannen en diep te zitten. Het heeft mij iig goed geholpen

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:06

En je spieren aan spannen is ook een soort reactie van je, vooral als je zonder beugels rijd. Als je zonder beugels door zit en je bent helemaal ontspannen en het wil toch niet lukken dan span je je spieren al heel snel aan. Omdat als je zit niet goed is als je ontspannen bent je er dan zo afkukelt en dat wil je ook niet!
Ontspanning is idd. erg goed, maar ja dan moet dat knopje in je hoofd gewoon even omgezet worden. Ik denk dat als het lukt helemaal ontspannen door te zitten dat goed doorzitten dan al heel snel lukt!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:29

Das waar, maar als ik ontspannen zit, dan stuiter ik er ook nog steeds bijna vanaf.. Vork