hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariel1
Berichten: 258
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: almere

hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:10

omdat ik mijn tenen naar buiten heb en mijn hakken niet goed uitdruk,
heb ik a symetrische beugels gekocht, op advies instructrice.

maar ik rij er nu een paar maanden mee, en kan niet zeggen dat het
verbeterd is, krijg nu nog het commentaar tenen naar binnen en hakken laag houden.

heeft iemand tips, misschien beugels met beweegbare zool??????

ik probeer er echt op te letten, maar toch heb ik steeds weer mijn benen verkeerd.

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:14

Bij mij helpt het als ik mijn zusje verplicht om mee te gaan en haar elke keer dat mijn hakken en tenen verkeerd zijn dat te roepen. Na 1 uurtje was het al een beetje beter.
Heb je je stijgbeugels niet te kort of te lang?

mariel1
Berichten: 258
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:23

heb ze al korter en langer geprobeerd, geen verschil....

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:27

Steek je je knieën eigenlijk ook af?
Want anders zou je eens veel zonder stijgbeugels moeten rijden. :)
En zowieso een vriendin vader of moeder, broer of zus meenemen en vragen om enorm goed op te letten.
Ga ook voordat je wegrijdt al na van zit ik goed waar heb ik mijn tenen enz.
Met lange stijgbeugels vind ik het wel makkelijker om mijn tenen naar binnen te draaien.

Floridian

Berichten: 331
Geregistreerd: 07-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:04

zonder zadel rijden?

Karenx

Berichten: 1055
Geregistreerd: 21-02-09

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:37

ik heb hier ook last van, maar heb werkelijk alles geprobeerd.
zonder zadel moest ik elke keer naar de wei (heeft nietsa geholpen), schuine beugelblokjes rijd ik al een half jaar mee geen verschil, als iemand het om de 2seconde tegen me zegt doe ik het, laat ik na 1 seconde weer los en moeten ze het nog een keer zeggen (en daar word je gek van dus heb ik ook maar opgegeven).
Ik heb zelfs sporenbandjes geprobeerd aan mijn singel en beugelriemen, ik ben er zo'n ramp in dat ik een sporenbandje kapot heb getrokken, dus kortom ik ben een ramp
nu ga ik met kortere beugels rijden en dat gaat al wel iets beter,
nou misschien staat hierboven ^^ iets waar je wat aan hebt, heel veel succes

_lieff_

Berichten: 1006
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Harlingen.

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:41

ik zou eens zonder beugels een tijdje rijden en dan weer met en dan daar goed opletten

en vooral oefenen oefenen oefenen...

mariel1
Berichten: 258
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:59

ik begrijp dat ik veel moet oefenen, doe niets anders :)

zonder zadel (al gedaan) niet veel geholpen

zonder stijgbeugels ook gedaan (toch blijf ik het doen)

heeft iemand ervaring met van die beugels waarvan de zool kan kantelen???

Mascha1987
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-09

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:02

Wij hebben een tijdje heel goed les gekregen en kregen inderdaad ook elke keer het advies: knieen aansluiten, hakken uitdrukken, tenen naar binnen en kleine teen omhoog.
Na enige tijd heeft hij aan een oude stijgbeugelriem 2 klipjes gemaakt zodat deze onder de buik van het paard door gaat
en aan beide beugels wordt vastgeklipt. (kan ook met een touw)
Zo moeten de beugels iets naar elkaar toe getrokken worden.

Niet lekker voor je enkels moet ik zeggen.. maar werkt vanzelf en heeft bij ons erg goed gewerkt.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:01

Zoek de oplossing niet in van die snufjes ( schuine blokjes, beweetgbare zool, of andere ....)
Het is idd niet zo makkelijk , er is maar één mogelijkheid heel veel oefenen, en iemand die het constant blijft zeggen wanneer je het verkeerd doet, niet opgeven.
En de vorige tips van rijdt zonder zadel of zonder beugels, das idd een goede oefening en kan zeker helpen, maar verwacht daar zeker niet van (we proberen dat een keer of 2 en het probleem is opgelost) want dat is echt niet zo, daar gaat heel wat tijd over, hoelang tjaaaa dat hangt van jezelf, je inzet, je conformatie van je lichaam af, dat duurt bij sommige weken, maanden, of zelfs een jaar of soms zelfs langer.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:14

Idd oefenen en oefenen, je kan je knieen wat meer tegen het zadel aan leggen en je hakken niet te ver uit drukkenm want dan zet je je enkels weer vast, ik heb mijn voeten zo dat als ik het paard weg zou denken ik gewoon op mijn voeten sta, dan zijn je enkels ook niet strak , want als je te ver uitdrukt geeft dat spanning in je benen en dat geef je weer door aan het paard.

Misschien ook eens een lesje centered riding doen??
En idd de tijd nemen, de een heeft het zo door en de ander doet er een jaar over, weer een ander leert het nooit;-)

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:58

Daar kom ik weer met mijn stokpaardje:
Probeer eens om niet je tenen naar binnen te draaien, maar draai je hakken naar buiten.
Zelfde resultaat, maar met dit verschil; je drukt jezelf niet uit het zadel met de spieren aan de binnenkant van je dij.
Probeer het maar eens als je gewoon op de grond staat: draai eerst je tenen naar binnen... (je voelt nu de spieren aan de binnenkant van je dijen bij je liezen spannen) en draai nu je hakken naar buiten... (je voelt nu de spieren aan de buitenkant van je heup spannen, maar daár heb je geen last van als je in het zadel zit!)

Misschien is dit voor jou veel makkelijker, ik weet dat het mij behoorlijk geholpen heeft indertijd. Succes!

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:44

je bent me voor Anne Marie ;)
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo weinig mensen dit weten.

Prulleke_
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-11-09

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:18

Goede tip anne marie!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:14

Kun je het lichaamtechnisch wel? Ik bedoel: zijn al je botten in je voet enzo correct? Ik kan het namelijk ook niet, maar dat komt omdat ik te korte botten in mijn voet heb. Klinkt heel debiel, maar ik kan bijv. ook niet op hakken lopen. Niet omdat ik mijn evenwicht niet kan bewaren, maar echt simpelweg omdat ik gewoon wat MIS in mijn voet. Mijn benen zijn tevens wat scheef, dus het is gewoon onmogelijk. Lang leve het westerzadel, geen kip die er dan op let :D

mariel1
Berichten: 258
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 10:47

Anne Marie schreef:
Daar kom ik weer met mijn stokpaardje:
Probeer eens om niet je tenen naar binnen te draaien, maar draai je hakken naar buiten.
Zelfde resultaat, maar met dit verschil; je drukt jezelf niet uit het zadel met de spieren aan de binnenkant van je dij.
Probeer het maar eens als je gewoon op de grond staat: draai eerst je tenen naar binnen... (je voelt nu de spieren aan de binnenkant van je dijen bij je liezen spannen) en draai nu je hakken naar buiten... (je voelt nu de spieren aan de buitenkant van je heup spannen, maar daár heb je geen last van als je in het zadel zit!)

Misschien is dit voor jou veel makkelijker, ik weet dat het mij behoorlijk geholpen heeft indertijd. Succes!


dit ga ik eens proberen, stom eigenlijk dat je daar nooit aan denkt :)
bedankt voor de tip!!

Amrah

Berichten: 3653
Geregistreerd: 16-05-05

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:51

Mischien wilt een lesje centered riding ook helpen? Dit heeft bij mij ook erg geholpen met het hakken en tenen probleem maar heeft ook de algehele houding verbeterd :)

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:48

het is natuurlijk ook niet met een week gedaan, je moet oefenen, oefenen, oefenen en veel zitles nemen.
Dan komt het waarschijnlijk wel goed! :)

Ponyruiter
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-11-09

Re: hakken uitdrukken en tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:20

Ik zit zelf ok met dat problemm
Find het wel en goede tip anne marie dat ga ik dus ok brobeeren
Eigendlijk ok logisch!! :)