Groot probleem: doorzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christel11

Groot probleem: doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:16

Ik heb een grote D pony waarop doorzitten voor mij echt een groot probleem is, op andere pony's of paarden lukt het wel maar op mijn eigen pony niet.
Ik rijd nu L1 met haar en ben wel gestopt met dressuur.
Maar ik doe nog wel heel af en toe een dressuurwedstrijdje.
En doorzitten behoort ook tot de basis van het springen.
Wat ik nu dus doe, maar het doorzitten lukt niet.Boos!
Ik doe zoveel moeite om ontspannen te gaan zitten maar het lukt gewoon niet.
Kan iemand mij helpen? Lachen
Zijn er oplossingen op zitles na?

xXxmarijnxXx

Re: Groot probleem: doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:51

Probeer je beugels uit de doen en te ontspannen,Lange benen en dan lukt het wel Knipoog

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:53

Nou , ik moet zeggen dat het bij mij ook een groot probleem is!
Mijn vzpaard komt echt enorm veel van de grond af,dat is gewoon haast níét uit te zitten!
En je oefenen oefenen oefenen,en beugels eraf hjeb ik ook al eens gedaan.
Maar daar krijg ik enorme kramp in me benen want als ik me ontspan,vlieg ik echt de lucht in Tong uitsteken
Maar ben benieuwd naar meer tips ook! Lachen

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:50

Eerst moet je paard zelf helemaal ontspannen zijn,
lekker door de rug etc.
Dan pas kan je gaan denken aan doorzitten,
OP een plank is het nog niemand gelukt.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:53

als mijn fries niet ontspannen is kan ik ook niet doorzitten. als ze lekker los en ontspannen is gaat het beter.

eerst goed los rijden en dan proberen door te zitten. het helpt misschien ook wel als je eerst iets langzamer gaat draven en steeds iets sneller tot je arbeidsdraf rijdt. (helpt bij mij wel)

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:08

probeer te rijden zonder teugels en beugels aan een longeerlijn en probeer je evenwicht te zoeken!
kantel je bekken naar voren, en span vooral je buik niet aan!
Suc6 ermee

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:20

Idd beugels uitdoen en leren onstpannen succes ! Lachen

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:22

Leren doorzitten
Het doorzitten leert men best bij een zitles aan de longe op een bijgezet, ontspannen paard. Vandaag opteert men er meestal voor om beginnende ruiters eerst te leren lichtrijden vooraleer het doorzitten te oefenen. Het beste kan men beginnen met enkele passen doorzitten. Hierbij gaat de ruiter in het diepste punt van het zadel zitten, en probeert deze zo goed mogelijk met het bekken de opwaartse beweging van de draf op te vangen. Hoe nageeflijker een paard loopt, des te makkelijker de draf uit te zitten is. De ruiter moet attent zijn:

Zich nergens op te spannen, denk aan benen, voeten, romp, schouders.
De handen niet mee op en neer te laten wippen met de beweging.
Eventueel kan het doorzitten geoefend worden zonder stijgbeugels. Hierover zijn de meningen verdeeld. Sommigen menen dat de ruiter hierdoor een betere, onafhankelijkere zit krijgt. Anderen zeggen dat de ruiter zich net meer gaat opspannen en de hielen zal optrekken.

BRON: WIKI Bloos

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:26

op het ene paard is het wel makkelijker dan op het andere paard, als je paard ontspant zit jij makkelijker door!

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:51

Natuurlijk is het zo dat het eenvoudiger is om op een ontspannen paard door te zitten dan op een paard dat niet nageeflijk loopt. Toch ben ik van mening dat het zonder nageeflijkheid van het paard ook kan.

Enkele tips:
Als je de mogelijkheid heb zou ik aan een longeerlijn rijden, zo hoef je je alleen maar te concentreren op jezelf. Hierbij zou ik adviseren om zonder teugels te rijden. Concentreer je gewoon op de beweging van het paard. Probeer hier in mee te gaan, desnoods iets overdreven meebewegen. Als je het ritme gevonden hebt weer meer op je houding gaat letten.
Wat mij wel geholpen heeft is rijden met je ogen dicht. Op die manier leer je je paard heel goed aan te voelen.

Heel veel succes ermee!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:38

Heel veel doen en je hoofd leegmaken terwijl je gaat zitten. Op Up was doorzitten een hel (echt waar), maar door te blijven proberen in combinatie met zitles ging het steeds beter. Nu is doorzitten op Up echt lekker.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:40

Een tip: oefenen, oefenen, oefenen!
Als je normaal op je paard past (niet te klein of ze groot ervoor bent) en je een goed zadel hebt voor je paard, dan is het gewoon oefenen! Voor iedereen is het ooit moeilijk geweest om te leren doorzitten. Dit is iets wat je gewoon moet blijven oefenen. Natuurlijk is alle begin moeilijk, maar ook ik heb moeten leren doorzitten en dat was bij mij een kwestie van oefenen.

LiekLiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:41

Als het niet lukt om doortezitten, ga dan wat langzaamer drafen en klem je knieën goed aan het zadel vast tot je wat beter zit. (hij moet wel ik draf blijven Tong uitsteken) als het dan nog niet helemaal lekker zit hou je aan je zadel vast, daarmee moet je Oefenen Oefenen en Oefenen !
Succes!

zampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:56

wanneer je echt op je 'kont' zit, moet je je zitbeenknobbels kunnen voelen.
Probeer ook eens zonder beugels dan gaat dit makkelijker. Als dit lukt stuiter je iig niet meer zo erg en dat blijven oefenen te voelen totdat het een gewoonte is geworden. Succes!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:02

Als je op goed diep op je billen gaat zitten (dus je bekken iets naar voor kantelt) ontspan je je rug veel beter.
Deze kun je dan gebruiken als "schokdemper"
Niet te overdreven, want dan lijkt het of je een hele foute beweging maakt, maar gewoon licht opvangen.

dus je benen lang en je rug goed ontspannen
dan lukt het je hoogstwaarschijnlijk wel

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:34

probeer hem lekker los te rijden en neem les.
van je instructeur kan je ook heel wat leren!

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:32

Mijn paard gooit ook erg hoog op. Ik heb ook moeite met doorzitten. Het is wel al een stuk makkelijker geworden met een ander zadel, maar goed losrijden en je benen en bekken ontspannen helpt zeker.
Het heeft mij erg geholpen om steeds een paar pasjes door te zitten en dat op te bouwen...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:45

ik heb er ook moeite mee, op m'n verzorgpaard, maar stiekum vind ik het op andere paarden ook nogsteeds moeilijk.

En tot nu toe merk ik dat gewoon heel heel veel doen nog de beste oplossing is. Daarbij doe ik afentoe stukjes mijn stijgbeugels uit, en afentoe zonder zadel rijden helpt ook.

Maak het voor jezelf niet te moeilijk. Als je probeert door te zitten en het wil niet, zorg dan met oefenen dat je (met of zonder longeerlijn) op een volte rijd, op een kleine volte zal je paard meer buigen, zn been er al wat meer onder zetten en ookal loopt hij of zij niet nagevelijk, dat maakt het al een stuk makkelijker. Ook het tempo gewoon laag houden. Rijtechnisch zal het paard dan misschien onder zijn tempo lopen, en erg actief zal het niet zijn, maar je moet in z'n geval kiezen tussen al dat stuiteren in het zadel, of gewoon heel langzaam draven. De langzame draf is dan voor jullie beide het fijnste, en die activiteit rijd je er wel weer in als je weer gaat lichtrijden.

De meeste mensen raden je aan steeds maar een paar passen door te zitten. Nou is mijn eigen ervaring, dat ik toch echt meerdere passen nodig heb om het ritme te voelen, en dan pas ga ik echt zitten, dus probeer wat dat betreft een beetje uit. Dat is ook afhankelijk van hoe erg je stuitert, als je echt hard in het zadel komt, is het langer doorzitten voor jou en je paard echt heel naar, maar als je eigelijk maar een beetje uit het zadel komt, is ht misschien niet fijn, maar kan het soms helpen gewoon wat langer door te zetten, en dan zul je zien dat je opeens afentoe wél zit. (en tja, zodra je dan door hebt dat je zit ga je meteen weer stuiteren, maar dan is het begin er!)

LiekeXviona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:18

Hee,
Het beste is gewoon oefenen.. oefenen.. oefenen en zelf lekker ontspannen

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:43

meebewegen met de bewegingen van het paaard !!