Vergelijking met zijgangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Vergelijking met zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 23:26

Jen ik zaten met z'n 2en te denken, naar aanleiding van dat andere topic, dat de zaken die je met zijgangen doet eigenlijk op twee dingen uitkomen.
Je hebt volgens ons aan de ene kant het wijken, schouderbinnenwaarts en schouderbuitenwaarts, wat toch eigenlijk het zelfde is (nogmaals volgens ons) en dan ook het appuyeren, travers renvers is eigenlijk hetzelfde.
Zijn jullie het met deze redenering eens, of niet en waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:31

ten eerste: wat versta je precies onder schouderbuitenwaarts?

Ik vind wijken totaal los staan van de andere oefeningen, omdat het geen verzamelende waarde heeft. De hulpen lijken ook niet erg op die van SB bijv.

Travers en renvers is in feite dezelfde oefening, verschil zit m alleen in de plaats.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 23:34

Schouderbuitenwaarts-wijken langs de hoefslag: schouder naar buiten, achterhand naar binnen zeg maar... Soort schouderbinnenwaarts, maar dan richting bakrand Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:45

dr_jacksel schreef:
Schouderbuitenwaarts-wijken langs de hoefslag: schouder naar buiten, achterhand naar binnen zeg maar... Soort schouderbinnenwaarts, maar dan richting bakrand Haha!


Maar dat heeft helemaal niets met schuiderbinnenwaarts te maken, er is namelijk geen sprake van buiging en je paard gaat ook niet op 3 sporen.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:47

Haai,

Volgens mij is wijken alleen een gehoorzaamheids oefening en de anderen hebben een gymnastische waarde. Je paard moet met deze oefeningen zijn achterbeen onder de massa plaatsen en zijn lengte buiten om je binnenbeen. Bij wijken blijft het paardenlijf recht.

toedeloet
dianaL

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:16

renvers en travers is ook niet helemaal het zelfde toch??

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:00

Wijken is inderdaad in theorie enkel een gehoorzaamheidsoefening. De bedoeling is dat het paard letterlijk wijkt voor de kuit, hierbij blijft het paardenlijf recht, dus geen zijgang. Maar je kan de oefening ook met binnenstelling doen (binnenbeen goed naar voor, binnenhand openen, paard kijkt naar de richting vanwaar hij komt), dan heeft het wijken ook een gymnastische waarde en op dat moment is het wel een zijgang. Schouder binnenwaarts en buitenwaarts is een "overdreven vorm" van schouder voor : heel belangrijk voor de zijdelings buiging van het paard te ontwikkelen. Het zijn zijgangen (je gebruikt 3 hoefslagen, daarintegen is de schouder voor nog geen zijgang, enkel hoofd in stelling, paard bljft op 2 hoefslagen). Vanuit de schouder binnenwaarts kan je gemakkelijk overschakelen naar de travers (iplv de schouder voor, breng je de schouder terug naar de hoefslag door meer buitenhand en duw je in de plaats de achterhand van de hoefslag door het buitenbeen achteruit te brengen). Zo kan je gemakkelijk schakelen van de schouder binnenwaarts naar de travers en omgekeerd. Zoals travers staat tgo schouder binnenwaarts staat renvers tgo schouder buitenwaarts (2 oefeningen die ik zelden of nooit gebruik). Van de traver is de overgang naar Appuyeren weer een kleine stap. Nu moet het paard niet alleen de achterhand naar binnen brengen, maar ook de voorhand moet meekomen. Dus binnenhand openen om de richting aan te geven, binnenbeen erbij om het paard voorwaarts te houden en buitenbeen iets minder achteruit dan bij de travers om gangs het paardenlijf mee te krijgen, buitenhand tegen de hals om de schouder te begrenzen. De volgorde om geen verwarring in het paardenhoofd te brengen is 1. wijken (paard leert reageren op een druk van de kuit), 2. wijken met stelling, 3. schouder voor tot schouder binnenwaarts, 4. Travers en ten slotte Appuyeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:11

Maar vanuit de praktijk gezien vind ik appuyeren dan weer makkelijker dan travers. Ik pak dat al heel snel al eens mee, maar dan alleen een soort ''inzetje'', en vooral om te controleren of mijn paard echt goed van de buitenkant af wil komen. Het ''gevaar'' bij travers is dat je paard makkelijk op de voorhand valt, als je het niet goed uitvoert, bij schouderbinnenwaarts of een appuyement heb je dat veel minder snel.

Wat er nu precies met schouderbuitenwaarts bedoeld wordt snap ik nog steeds niet overigens.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:18

Schouder buitenwaarts is een oefening waar het paard met zijn lijf op de binnenhoefslag loopt. Je brengt het paard in "contrastelling" of "buitenstelling". Dmv je buitenbeen maak je het paard rond aan de buitenkant. Buitenhand openen voor de stelling. Het paard loopt hier ook op 3 hoefslagen. Bekijk het zo, wanneer je schouderbinnenwaarts rechts op de middenlijn AC rijdt, doe je gelijktijdig schouderbuitenwaarts links.