Onzekere springer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Onzekere springer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 22:48

Pjelk kan op zich prima springen maar omdat hij een slechte start heeft gehad met het springen is hij soms heel onzeker. Ik heb hem namelijk van een wat spastische man gekocht die hem altijd zomaar over hindernissen van een meter knaldezonder voorbereiding en zonder zelf goed mee te gaan in de beweging. Zo kon het gebeuren at hij zo weer terugklapte in het zadel, tijdens of na de sprong.
Ik weet niet of het hiermee te maken heeft maar altijd als ik Pjelk voor het eerst op een vreemde hindernis afstuur weigert hij. Ik heb nu een halfjeaar springles met hem en hij kan het best goed als hij maar eenmaal door die angst heen is. Laatst hadden we een oefenparcours waarbij hij heel enthousiast was, Lekker doorliep en niks weigerde.
Maar ik dwaal af. waar ik nu me zit is dat hij vanavond in de les echt onmogelijk was. We hadden een dubbelsprongejte van zo`n 40 cm hoog en de eerste keren ging hij er steeds langs. Later kreeg ik hem er wel over maar toen ik hem voor de hindernis een tikje ter aanmoediging gaf weigerde hij weer een aantal keren. Mijn eerste reactie is vaak kwaad te worden terwijl het daar alleen maar erger van wordt en ik dus denk dat gewoon onzekerheid is.
Ik heb ook niet het idee dat ik iets erg foet doe. Ik stuur hem er altijd wel zeker op af en dubbelsprongen van 40 cm vind ik oook absoluut niet eng. Ook kom ik altijd netjes met zijn beweging mee mits de sprong niet al te raar gaat (veel te vroege afzet bv).
Hoe zou ik Pjelk meer zelfvertrouwen kunnen geven bij het springen?


DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 02:35

Als jij genoeg zekerheid hebt dat hij het kan komt het wel goed. Hij is natuurlijk verziekt door iemand en nu ben jij diegene die hem de zekerheid zal moeten geven dat er niets zal gebeuren waarbij hij zich kan bezeren. Heb geduld!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 07:39

Hoe herkenbaar Pjelk, ik rij dus ook zo'n paard, niet de jongste meer en die werd wel eens op de staanders afgestuurd door de ruiter. Of de ruiter gooide alles los vlak voor de sprong.
Ik moet zelfs met balkjes lopen doorzitten, achterover, flink been houden en teugels heel erg strak (anders piept het paard er alsnog tussenuit). Verder heb ik spoor en zweep erbij, spoor om te prikken als het paard toch weg wil, zweep kan ik niet gebruiken want op het moment dat ik bijtik draait het paard weg (zweep is alleen psychologische barriere).
Als je het paard maar 1 keuze geeft: springen en na de sprong belonen, dan moet het vanzelf beter gaan.
Op het moment dat het paard afzet moet je wel meegaan en niet lekker in de teugels blijven hangen.
Als het paard op een oefenparcours al enthousiast is, dan is dat de eerste stap. Nu gewoon een keer een officieel parcours ingaan, niets van aantrekken als je na 3 sprongen wordt uitgebeld. Als het inspringen maar goedgaat, dan heb je de eerste stap overwonnen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:37

Kent hij dat wel, combinatiespringen ? Het is niet omdat ie van nature een superspringer is dat hij de techniek van combinaties beheerst en als hij inderdaad onzeker is, zal deze onzekerheid bij een nieuwe oefening weer de kop opsteken. Dus ik zou je aanraden om veel balkjes (beginnen met eentje en volgens het verloop alsmaar meer balkjes leggen, eerst in stap, dan in draf) te lopen en deze dan geleidelijk aan te verhogen tot lijntjes van 3 tot 4 kleien sprongskes (liefst kruiskes) na elkaar. Deze gymnastiekoefeningetjes zijn ook heel goed voor het ruggebruik op de sprong en om het paard rustig en vol vertrouwen (wat bij de jouwe wel wat ontbreekt) te leren gaan !
Succes !

WendaK
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:32

Hee!!

Jeetje man, echt lastig dat hij het niet goed doet dat springen, vooral jammer omdat jij het wel leuk vind!!
Toch denk ik dat je gewoon lekker rustig en ontspannen moet blijven proberen. Laat Pjelk er heel rustig op af gaan (draf) en als hij stopt 'm er niet meteen voor weg gaan trekken en 'm er al helemaal niet langs laten razen.
Het duurt nog wel even, maar echt waar.... wacht maar af, hij moet gewoon zijn angsten kwijt denk ik (ook al heb ik 'm nog nooit gezien.... ik denk dat dit het is)

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 18:18

Dit heeft gipsy ook heel erg lang gedaan!
Het is heel makkelijk op gelost...
Eerst neem je alle hindernissen die je wil gaan nemen...gewoon in stap.
Dwing hem eerst niet, maar zet hem er gewoon voor...geef een tik met je zweep, als het goed is springt ie dan gewoon...als ie zelf er overheen springt is het al helemaal mooi!
Na de alle hindernissen beloon je hem stevig!
Als je ze allemaal hebt gehad..spring je ze allemaal gewoon in draf, en als ie een hindernis weigerd niet stoppen, maar gewoon die hindernis overdoen totdat hij er wel overheen springt, daarna weer belonen..geen idee of je telkens maar 1tje springt of een aantal achter elkaar...Verward
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat je niet goed uit komt.
Alleen kijk wel uit dat je het niet gaat forceren.
En ze was al enthousiast bij een oefenparcours....nou dan zou ik als ik jou was over een tijdje toch gewoon een echt parcours gaan doen...gewoon om te proberen.
Je komt er wel hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door rode_kool op 16-12-02 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

gewoon geen onderschrift :D

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:35

Wat bij laica heel goed heeft geholpen om haar vertrouwen te geven in springen is vrij laten springen. Misschien is dit ook een optie voor Pjelk. Even een tijdje niet onder het zadel laten springen maar gewoon 1 keer in de week/ 2 weken vrij laten springen tot dat hij het weer vertrouwd.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:56

GEDULD!!! En vertrouwen!!!! Ik zat vorig jaar met ongeveer hetzelfde probleem,...mijn merrie werd altijd geslagen, als ze sprong en als ze weigerde, ze begreep er niets meer van,...wat is juist, wat is fout, toen ik erop begon te rijden, begon ze te steigeren als ze een sprong ZAG!! Met veel geduld en vertrouwen,...is het ons gelukt!!! Na één jaar, wonnen we onze eerste beker,...ik doe het HELEMAAL niet om te winnen, maar voor m'n plezier,...maar het is toch prettig dat ja na een jaar, (allebei hard ons best te doen) toch wel een mooi doel bereikt hebt!!! En!!! Wat het toppunt is! Ik heb ze nooit pijn moeten doen!!! Geen zweep moeten gebruiken! Als dat niet prachtig is! De moed niet laten zakken!! het komt (hopelijk) wel in orde!!! Eventueel het springen even laten rusten! Voorlopig alleen maar balkjes draven!!! En dan over een maand ofzo terug eens af en toe één of twee kleine sprongetjes springen! Probeer hat msschien eens,...

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers