Oefeningen gevr. om achterhand eronder te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Oefeningen gevr. om achterhand eronder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 11:13

Hoi,

Welke oefeningen kan je het beste doen om de achterhand van je paard eronder te kunnen krijgen tijdens het rijden. Ik heb hier en daar al even gesnuffeld en geinformeerd. Veel overgangen rijden, niet door laten stampen, zijgangen rijden.

Wie heeft er nog meer tips? Het is nu zelfs zo erg dat naast het sloffen en op de voorhand lopen, ik ook niet goed ga zitten en mijn handen niet goed plaats. Er komt zoveel gewicht op de voorhand (en op mijn teugels Verward als ik het goed zeg) dat mijn armen er bijna afliggen. Ik probeer als korte ophoudingen te geven (rustig), maar hoe kom ik van die honderden kilo's in mijn handen af? Ik heb gewoon dagen erna onwijs pijn in mijn armen Verdrietig dat ik ze nauwelijks kan bewegen. Als dit niet snel verandert ben ik wellicht ook nog genoodzaakt om te stoppen, aldus de fysiotherapeut Huilen

Wie heeft er tips? Wat doe ik fout? THX!

P.S. ik heb wel gewoon wekelijks goed les, maar meerdere mensen om info vragenlijkt me toch ook niet verkeerd....

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 13:15

Uhh, ik geloof dat dit onderwerp per ongeluk op de verkeerde plaats is beland, mag verplaatst worden naar Rijtechnisch natuurlijk. Sorry...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:37

Van achter naar voor rijden. Heel goed activeren van achter, desnoods laat je je teugels iets langer. Je moet niet proberen om dat hoofd met jouw handen omhoog te houden, dan krijg je idd last van je armen.
Op het moment dat je paard respect voor je been hebt, kan je het beste veel gaan schakelen. Schakelen totdat je er helemaal ziek van wordt, om hem op die manier op de achterhand te zetten. Daardoor zal het hangen aan de voorkant minder worden.
Maar absoluut niet meer zo laten hangen. Probeert ie dat te doen, laat je je teugels schieten, dus helemaal los laten, dan zal hij waarschijnlijk struikelen, maar hij leert wel dat het niet de bedoeling is. Dit probeer je dan consequent vast te houden.

poppetje
Berichten: 156
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 01:50

heel erg veel overgangen.
Op een lange zijde passen 2 of 3 middendrafjes.
Op een lange zijde kan je minstens 3 keer een overgang draf stap maken.
Het is verboden om ook maar 1 zijden niks te doen.Altijd bezig blijven.Zoveel doen dat je er gek van wordt.
Zorg dat hij altijd meteen op jou kuit reageerd.Niet reageren bats boom op zijn donder.Hij moet gaan luisteren op 1 simpele kuit hulp.Ook als je terug rijd doe je dat op je been en niet op je hand.Let maar eens op dat jij dat wel doet en daarom geef jij hem de kans om te gaan hangen.
Wat je ook kan toepassen(met kuit) is die ophoudinkjes veranderen(effentjes maar hoor)in kleine snukjes.Niet een hele snuk,maar meer een vlug snukje die je bijna niet ziet.
Waarom een paard gaat hangen is meestal het probleem van het mat reageren op de kuit.Stel jij wil een middendrafje.Dan zal hij waarschijnlijk gewoon het standaard ding laten zien.Probeer je eens echt overdreven middendraf dan zal dat er niet uitkomen.Daar hoort dus de reactie te zijn.Neem maar aan dat je moet gaan werken op het weg en terug rijden met 1 kuit hulp.Moet jij nog elke pas schoppen dan ga je daar nu een eind aan maken.Het is echt hard werken want je zal veel boos moeten worden,maar het helpt.Kuit,geen reactie,opdonder.Niet een kleintje maar eentje waar hij van schrikt,zodat hij weet dat je het meent.Als hij gaat hangen zegt hij in feite,ja ja het zal wel ik heb geen zin vandaag.

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:29

een klein kort rukje omhoog geven misschien?werkt bij mij vaak wel.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:12

Lijkt op Gamble een jaar geleden, ik ben terug naar de basis gegaan eerst op eigen benen leren lopen, hij gebruikt je hand nu als 5e been. Langere teugel en dan overgangen en tempowisselingen rijden niet op je handen maar met de zit en benen. Dit lang volhouden, wij hebben het een half jaar gedaan en dan langzaam weer gaan begrezen, eisen stellen. Nu een jaar later kunnen we gaan verzamelen.
Veel succes