Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jnien schreef:Vanmorgen lekker gereden. Ik merk alleen dat ikzelf moeite heb met doorzitten. Weet uiteraard wel hoe ik door moet zitten, maar volgens mij doe ik te hard mijn best, waardoor ik alles span en moe word, terwijl ik toch wel een aardige conditie heb.
Ook merk ik dat ik hierdoor mijn paard rem.
Ik kantel mijn bekken, klem niet met mijn boven- of onderbenen, draai mijn voeten naar binnen, oftewel mijn hakken naar buiten, probeer deze zo stil mogelijk te houden, kijk recht voor me uit, maar zodra ik oefeningen ga doen, zoals wijken of appuyementen, dan ga ik op een of andere manier verkrampt zitten.
Wat zijn dé goede oefeningen om lekker ontspannen door te zitten en met name in oefeningen?
! In de proef op wedstrijd gaat ook hierdoor de impuls, de schwung zeg maar verloren.WandaV schreef:Een paard laat je prettig doorzitten als hij je wil laten zitten.
Hij moet vanuit een ontspannen houding vanuit de achterhand aangespannen willen worden.
Hij heeft voldoende tijd nodig om sterk te worden in die houding.
Mijn ervaring is dat Friese paarden daar soms wat meer tijd voor nodig hebben.
Friedaa schreef:Probeer eens een vriendin mee te nemen die je vertrouwd. ga dan op je pony zitten met zadel, zonder beugels en doe je ogen dicht. Je vriendin neemt de teugels over en loopt er naast, eerst in stap. Jij moet je concentreren op het ritme van je pony, als dit goed gaat probeer je een stukje te draven op de lange zijde en zo bouw je alles op. Daarna probeer je het zonder zadel.. Veel succes
!