Oefeningen doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jnien

Oefeningen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 13:07

Vanmorgen lekker gereden. Ik merk alleen dat ikzelf moeite heb met doorzitten. Weet uiteraard wel hoe ik door moet zitten, maar volgens mij doe ik te hard mijn best, waardoor ik alles span en moe word, terwijl ik toch wel een aardige conditie heb.
Ook merk ik dat ik hierdoor mijn paard rem.
Ik kantel mijn bekken, klem niet met mijn boven- of onderbenen, draai mijn voeten naar binnen, oftewel mijn hakken naar buiten, probeer deze zo stil mogelijk te houden, kijk recht voor me uit, maar zodra ik oefeningen ga doen, zoals wijken of appuyementen, dan ga ik op een of andere manier verkrampt zitten.
Wat zijn dé goede oefeningen om lekker ontspannen door te zitten en met name in oefeningen?

maaykuhhh

Re: Oefeningen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:28

Wissel het af met lichtrijden..
Misschien helpt het als je veel voltes van 10 meter rijd.
Slangenvoltes, door een s van hand veranderen, dat soort dingen.
Zodat je tijdens het doorzitten leert om te gaan met je gewicht.
En het kan zo zijn dat je je dan meer concentreerd op je paard en de oefeningen en wat meer ontspannen gaat zitten, wat doorzitten betreft.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:46

zonder zadel rijden? en voltige, zo leer je met de bewegingen van je paard mee te gaan. verder weet ik eigenlijk niks..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:31

Jnien schreef:
Vanmorgen lekker gereden. Ik merk alleen dat ikzelf moeite heb met doorzitten. Weet uiteraard wel hoe ik door moet zitten, maar volgens mij doe ik te hard mijn best, waardoor ik alles span en moe word, terwijl ik toch wel een aardige conditie heb.
Ook merk ik dat ik hierdoor mijn paard rem.
Ik kantel mijn bekken, klem niet met mijn boven- of onderbenen, draai mijn voeten naar binnen, oftewel mijn hakken naar buiten, probeer deze zo stil mogelijk te houden, kijk recht voor me uit, maar zodra ik oefeningen ga doen, zoals wijken of appuyementen, dan ga ik op een of andere manier verkrampt zitten.
Wat zijn dé goede oefeningen om lekker ontspannen door te zitten en met name in oefeningen?

Ik had deze troubles ook, maar ik heb het toen geleerd met zingen, omdat je als je alles spant vaak ook je adem vasthoudt. Dus gewoon kleine stukjes eerst, eerst de lange zijden van de hoefslag, of een gebroken lijntje. En maar zingen Clown

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:25

Dat afwisselen doe ik al jaren Haha! ! In de proef op wedstrijd gaat ook hierdoor de impuls, de schwung zeg maar verloren.
Dat zingen is een goede, wil het niet dat ik totaal niet kan zingen.. haha, maar het gaat om de ontspanning, dus ik ga het zeker proberen!
Zonder beugels rij ik ook wel eens, alleen ben ik bang dat ik het paard hierdoor nog meer in de weg ga zitten.
Helaas voltige ofzo heb ik geen gelegenheid/geen paard toe.
Zitles zou ik wel graag willen, maar hier in de buurt wordt nergens goed zitles gegeven.

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:18

Een paard laat je prettig doorzitten als hij je wil laten zitten.
Hij moet vanuit een ontspannen houding vanuit de achterhand aangespannen willen worden.
Hij heeft voldoende tijd nodig om sterk te worden in die houding.
Mijn ervaring is dat Friese paarden daar soms wat meer tijd voor nodig hebben.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:19

Kleine stukjes zonder beugels, dus geen uur achter elkaar, en dan veel overgangetjes rijden. stap-draf-halt etc.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 09:40

WandaV schreef:
Een paard laat je prettig doorzitten als hij je wil laten zitten.
Hij moet vanuit een ontspannen houding vanuit de achterhand aangespannen willen worden.
Hij heeft voldoende tijd nodig om sterk te worden in die houding.
Mijn ervaring is dat Friese paarden daar soms wat meer tijd voor nodig hebben.

Paard loopt reeds Z1 en voorheen had ik ook een fries in het Z1, dus daar ligt het niet aan.
Ik merk het op alle paarden, niet alleen op een fries.
Het ligt echt aan mijn eigen zit, niet of het paard me wel door laat zitten.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:59

1x door zitten en weer lichtrijden na twee drie passen 2x door zitten na twee passen 3 x door zitten en zo opbouwen..
niet in eenkeer een heel rondje willen want dan verstijf je en ga je alleen maar zitten stuiteren op je paard..
probeer je onderlijf mee te bewegen en je boven lichaam mooi te ontspannen..

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:08

Bij mij helpt het als ik eraan denk om me (vooral mijn benen) zo lang mogelijk te maken.. Maar dat komt omdat ik de neiging heb op sommige paarden mijn hakken op te trekken en daardoor niet meer kan zitten maar je kan het proberen Knipoog

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:34

Veel afwisselen en oefenen! Focus je vooral niet álleen op het doorzitten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:35

Zitles. En je arm slap langs je lichaam houden (zonder teugel). Als je aan de longe zit kun je het met beide armen doen. Als je armen op en neer hossen dan zit je ontspannen, en dan gaan het vast een stuk makkelijker.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:07

Ik heb laatst eens geprobeerd om tijdens het doorzitten te zingen, en ik moet zeggen, omdat ik gefocust was op het zingen, was ik veel meer ontspannen tijdens het doorzitten Knipoog

Friedaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:33

Probeer eens een vriendin mee te nemen die je vertrouwd. ga dan op je pony zitten met zadel, zonder beugels en doe je ogen dicht. Je vriendin neemt de teugels over en loopt er naast, eerst in stap. Jij moet je concentreren op het ritme van je pony, als dit goed gaat probeer je een stukje te draven op de lange zijde en zo bouw je alles op. Daarna probeer je het zonder zadel.. Veel succes Knipoog

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:58

Friedaa schreef:
Probeer eens een vriendin mee te nemen die je vertrouwd. ga dan op je pony zitten met zadel, zonder beugels en doe je ogen dicht. Je vriendin neemt de teugels over en loopt er naast, eerst in stap. Jij moet je concentreren op het ritme van je pony, als dit goed gaat probeer je een stukje te draven op de lange zijde en zo bouw je alles op. Daarna probeer je het zonder zadel.. Veel succes Knipoog

Ik heb geen pony.. Tong uitsteken !
Ik kan wel doorzitten, maar ik bedoel in een proef (Z niveau) merk ik dat ik mijn paard tegenwerk als ik doorzit.
Ik rij vaker met mijn ogen dicht.. stap, draf én galop..

Zoals ik al schreef is er géén gelegenheid voor zitles!
Ik rij alleen (heb door omstandigheden even geen les, maar die zit er weer aan te komen).

LiekLiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:54

Je kan langzamer gaan rijden zodat je wat lekkerder zit, ook je knieën goed tegen het zadel aanduwen. als het niet werkt kun je je altijd nog aan je zadel vast houden.