Paard doet hoofd omhoog bij galop aanspringen,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Paard doet hoofd omhoog bij galop aanspringen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 14:35

Monika gaat steeds vooruit, ze is weinig gereden voordat ik er kocht(ik heb haar nu 4 maanden maar ik rijd op dit moment niet zo heel veel), de galop gaat ook beter maar ze doet haar hoofd omhoog bij aanspringen, daarna gaat ze weer lekker naar beneden, de stap en draf gaan heel goed, iemand tips???
Alvast bedankt, Monique.
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 12-01-03 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:03

Zijn toch vaak dingen die door training vanzelf overgaan, veel oefenen denk ik altijd bij dingen die moeilijk gaan. De enige weg om beter te worden...

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:33

Hoofd omhoog gooien is voornamelijk een rijtechnisch probleem, een verkeerde africhting namelijk. Paarden met een wat zwakkere rug doen dit en jongere paarden neigen hier sowieso meer naar. Deze paarden hebben vaak te weinig tijd gehad om de ruiter met een gewelfde rug te dragen, of zijn te vroeg en verkeerd opgericht.
Mijn advies zou zijn, zoek goede instructie die je wat aanwijzingen kan geven.

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:30

Meestal gaat t door trainen wel over. Iedere x dat je rijdt niet alleen de noodzakelijke overgang maken omdat je wilt galoperen maar rij die overgang vaker het liefst op een grote volte. Van te voren zorgen dat je paard lekker losgewerkt is in de draf
Probeer tijdens die overgang je paard smakelijk te houden in de hand, dus niet strak naar beneden zetten maar blijf een beetje spelen.

Suc6

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:38

Paard zal nog niet voldoende over de rug komen, het is ook geen makkelijke oefening hoor ! Probeer eens het paard een (heel klein ) beetje in verkeerde stelling te hebben op het ogenblik van de overgang, dus goed op de buitenteugel en probeer de overgang zelf zoveel mogelijk vanuit de zit en de benen te vragen, handen muisstil houden. Wanneer je voelt dat het niet gaat lukken (paard begint op je hand te werken naar omhoog) , gewoon weer verder draven, dus een schijnovergang rijden, tot ie soepel en zacht beneden blijft. Het komt zeker goed, gewoon genoeg oefenen en een beetje geduld hebben !
Succes !

more with less

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:52

Mijn haflinger deed dat ook.

Nu soms nog en dan op de moeilijke kant.
Na een les van Antoine ben ik veel met dubbel longe gaan werken en echt dit is een super trainings methode.
Felix zijn galop is veel beter geworden , omdat de ruiter hem niet hinderd kan hij zo zijn rug veel beter ontspannen en dit heft hem op alle gronden sterker gemaakt. Nu met rijden gaat het ook veel beter .

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:11

Veel oefenen, die van mij deed het in het begin ook, maar het gaat nou ook al steeds beter.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:52

Gewoon rustig door blijven oefenen, wordt vanzelf beter naarmate ze sterker worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:46

Spring pas aan wanneer je paard fijn nageeflijk is, niet eerder! Geef voldoende hand mee bij het aanspringen en overval je paard niet met je hulpen. Zit vooral je paard niet in de weg.

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 16:18

Mijn pony heeft ook tijdje last van gehad na een tijdje ging het vanzelf wel over.. paar tips die bij mij hielpen: Laat je paard voldoende gelijk vooruit galoperen zodat ie genoeg sprong heeft gaat ie minder snel met zijn hoofd klooie.. Zorg ervoor dat je niet teveel stelling neemt op de binnekant... en vooral wachten totdat hij ontspanne is en dan pas aanspringen in galop..

Succes ermee Lachen..

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 16:39

Bedankt, ik ga het proberen, mijn instructeur zei ook dat het steeds iets beter gaat en moet gaan naarmate ik meer train.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 16:53

moniquelucky schreef:
Bedankt, ik ga het proberen, mijn instructeur zei ook dat het steeds iets beter gaat en moet gaan naarmate ik meer train.

Als je instructeur dat zegt, waarom vraag je het dan op bokt?

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 20:21

Omdat ik graag nog wat tips wilde hebben, is dat raar???

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:17

Welnee. Je kunt de genoemde tips igg met je instructeur bespreken, misschien zijn het dingen waar hij nog niet aan gedacht had om te proberen.

Ik heb het trouwens ook gehad, eerst bij iedere overgang en nu houd ze zelfs bij halthouden haar rug ontspannen, blijven oefenen dus Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:41

moniquelucky schreef:
...de galop gaat ook beter maar ze doet haar hoofd omhoog bij aanspringen, daarna gaat ze weer lekker naar beneden.
doorzitten en pas aangalopperen als het paard goed aan het been is, op jouw tempo loopt, en nageeflijk is, niet eerder. de voorbereiding is alles.

Amor Vincit Omnia

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:57

Het paard doet dat omdat het souplesse mist in de rug, met name in de lendenenpartij waar hij moet stretchen bij het aanspringen. Kun je het paard wel rond en nageeflijk houden met tempiswisselingen?

De hond is de betere mens

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:19

Steef"]
[quote="moniquelucky schreef:
Bedankt, ik ga het proberen, mijn instructeur zei ook dat het steeds iets beter gaat en moet gaan naarmate ik meer train.

Als je instructeur dat zegt, waarom vraag je het dan op bokt?
[/quote]

Ik denk dat je idd beter je instructeur om aanweizingen kan vragen, die kan namelijk het probleem zien, ik niet ik hoor alleen dat hij z,n hoofd omhoog doet bij het aanspringen...Ik kan vanaf hier niet zien hoe en wat Dus mijn advies instructeur er bij halen !!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 21:58

Bedankt!!! Met tempowisselingen blijft ze idd. wel met haar hoofd naar beneden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, OmgiliBot en 54 bezoekers