Graag advies: heftige 3,5 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:56

geef m maar een lekkere baal stro ofzo om op te kauwen.

Amor Vincit Omnia


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 22:58

OK dank voor de tips, het is een super fijn paardje, en hij kan echt heel goed lopen. Als we straks naar een andere stal gaan kan hij ook mee in de verenigingslessen, ik denk dat wat afwisseling ook wel goed voor hem is.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 23:01

Hij staat op stro, dus hij heeft altijd wat te knabbelen, maar daar wordt hij niet dikker van!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:18

Je hebt een jong paard gekocht en zoals je zelf al duidelijk aangeeft heb jij als ruiter duidelijk problemen die je niet alleen kunt oplossen. Dat je instructrice E35,- per uur kost is geen argument om minder begeleiding te nemen dan eigenlijk noodzakelijk is. Als je een paard had willen hebben waar je zonder problemen mee had kunnen rondsturen had je ook niet aan een 3 jarige moeten beginnen. Dit hoort gewoon tot jullie opleiding.

Nog eventjes iets over minderen van het voer. Ik ga er vanuit dat je paard onbeperkt hooi of voordroogkuil tot zijn beschikking heeft. 5 kilo brok lijkt misschien veel maar bij een paard dat zich behoorlijk op loopt te vreten onder het zadel verbrand die energie direct weer. Pas wanneer je meer rust en ontspanning in het rijden kunt brengen verbruikt je paard ook niet zo veel stress-energie en zal hij aan een 3 tot 4 kilo krachtvoer genoeg hebben.

Een paard terug zetten in het voer zodat ie lekker rustig en mager wordt is misschien weer een ander uiterste maar helaas zie ik dat erg vaak gebeuren. Voor mij is dat een vorm van dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:32

Minder brok en b.v mais als dikmaker.

Voor de rest moet je best flink wat ervaring hebben om een jong dier op te leiden.
Niet erg, als je dat zelf ook maar beseft.
Hulp is daarbij erg welkom.
helaas zie je erg vaak dat veel ruiters met een 3 jarige de mist in gaan omdat ze net niet overtuigend genoeg rijden op een jong dier.
Daar zul je dus aan moeten werken.
Consequent zijn is bij paardrijden enorm belangrijk, maar bij een jong paard extra belangrijk.
Jammer dat veel mensen niet door hebben dat een jong paard in veel gevallen een vak apart is.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 00:16

minder brok meer hooi en een afspraak met de tandarts,heb er een gehad die deed dat okk en die had haken aan zijn kiezen.en natuurlijk doed overleggen met instucrice

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 03:52

Ik zou hem minder brok geven en toch proberen om hem meer beweging te geven. Dus niet rijden maar los, aan de longeerlijn etc. Als hij zijn energie meer kwijt kan zal dat heftige gedrag ook wel minder worden. Ik hou er juist van als paarden veel looplust hebben. Alle jonge paarden hebben wel een lastige periode, maar daar komen ze ook wel weer doorheen, als ze maar genoeg afwisseling en beweging krijgen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:40

ik vind dat je wel veel rijdt op dat jonge beest
ik zou niet meer dan 3 keer in de week rijden
geef hem lekker onbeperkt hooi en ook biks natuurlijk maar dan wel wat minder
gooi hem los de dagen dat je niet rijd of longeert
en wandel met em als je gelongeert heb dan is die al moe en misschien minder eng voor jou

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 19:48

Ik rij hem maar 3 keer in de week, soms 4 keer, en al helemaal geen 2 uur achter elkaar, ik weet niet hoe je daarbij komt. maximaal 45 min, meestal zo'n 30 min. Ik heb geen mogelijk heid om hem lang los te gooien, als ik hem in de buitenbak gooi gaat hij bij het hek staan, en hij moet toch beweging hebben, dus longeer ik hem een half uurtje op de dagen dat ik niet rij. En hij krijgt hooi/kuil. Ook ga ik met hem wel wat wandelen, maar ik werk overdag en savonds is het donker dus dat kan ook alleen in het week-end

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 19:57

Ook wil ik nog even reageren op dat ik niet genoeg instructie zou vragen. Volgens mijn instructrice is het niet een probleem dat aan mij ligt maar is het meer dat hij teveel op stal staat en er meer met hem moet gebeuren. Ik probeer wat ruimer te kijken en ook andere eventuele oorzaken niet uit het oog verliezen. Ik vind het jammer dat er door bepaalde mensen direct geoordeeld wordt dat ik mijn jongre paard aan het verpesten en dat alleen profi's een paard goed kunnen inrijden.

Kijk ik ben erg blij met mijn paardje en ik ben echt geen groentje (heb al een pony beleerd en naar z gereden en een paard gefokt/ inrereden naar de m) maar ik probeer zorgvuldig met hem om te gaan en geen dingen over het hoofd te zien. Het feit dat ik hier om advies vraag wil niet zeggen dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:37

Samsam schreef:
Ik ben een beetje bang met wandelen dat hij ervandoor gaat, het is natuurlijk een jong paard en ik kan alleen langs de weg wandelen, het is wel niet erg druk, maar ik moet er niet aan denken dat hij schrikt en zich losstrekt. Maar er is wel een buitenbak, maar hoelang moet hij daat dan minstens in staan, dat hij genoeg beweging heeft gehad, en wat als hij elke keer maar bij het hek gaat staan?

Lekker opjagen en als je dan zat tijd hebt, ff lekker laten staan!
En misschien dat je een speelkameraadje kan vinden, want een beetje afleiding voor zo'n jong paard is wel lekker.

En als hij dan bij het hek gaat staan gewoon ff laten staan dan is ie toch iig uit z'n stal ook al is hij niet constant in beweging.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:56

Ook over het voer: wat voor brok krijgt ie? Als het sport- of prestatiebrok is kun je overwegen terug te gaan naar basisbrok (daar doen de meeste paarden het prima op!). Vijf kg. vind ik ook erg veel! Ik zou trouwens ook een beetje oppassen met kuil - dat kun je ook niet onbeperkt voeren, misschien kun je het gedeeltelijk vervangen door hooi.
Dat je paard wat ribbig is en soms met een opgetrokken buik staat, kan mogelijk ook wijzen op pijn.
Verder zou ik echt eens een paar weken proberen om de hoeveelheid werk te verminderen. Wij geven onze driejarigen nu even een paar maand pauze. Er is zoveel gebeurd het afgelopen jaar: aangereden, naar de keuring geweest, voor het eerst op ijzers, voor het eerst ............ enz. Het bevalt me goed, ik merk dat ze weer rustiger worden, minder spanning hebben. Ik laat ze lekker spelen, in maart begin ik weer !

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:29

Dat hij bij 5 kilo eerder dun als dik is vind ik een beetje vreemd. Is je paard wel helemaal gezond?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:51

Jippie schreef:
...........Een paard terug zetten in het voer zodat ie lekker rustig en mager wordt is misschien weer een ander uiterste maar helaas zie ik dat erg vaak gebeuren. Voor mij is dat een vorm van dierenmishandeling.


Ik denk dat niemand die intentie heeft hier. Maar terugzetten in krachtvoer is natuurlijk helemaal niet zo'n vreemd idee. Allereerst: krachtvoer is aanvullend voer. In principe krijgt een paard genoeg vitaminen en mineralen uit 1 kg. brok per dag. Dat is een soort basis. Wat je daar nog aan brok bijvoert is afhankelijk van de hoeveelheid arbeid, groeifase, enz. Extra ruwvoer geeft het paard wat te doen en is goed voor z'n spijsvertering. En daar wordt ie beslist niet mager van, paarden worden meestal juist dikker en buikig van ruwvoer.

Ik denk dat een te grote hoeveelheid krachtvoer leidt tot een andere vorm van dierenmishandeling: als je paard bomvol energie 23 uur per dag op stal staat (te trappelen: ik wil er uit, er uit) en dan een uur per dag krijgt om alles er uit te gooien/werken, dat lijkt me voor een paard erger dan met even wat minder energie rustig op stal te staan.

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:05

echt veel minder brok, 5 kilo is belachelijk veel!!!!! Wat voor brok krijgt ie????
Van sommigwe soorten brok worden ze veel drukker. Ook zit hij wel in zn pubertijd, en gaat hij jou uitproberen, heeft ie volkomen gelijk is, Doen tieners toch ook Haha! Haha!
Ennuh, je moet de ribben kunnen voelen hoor, anders is t ook niet goed, als jij met een vlakke hand, zonder te drukken over de ribben gaat, moet je ze kunnen voelen!!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:14

Franca schreef:
Dat hij bij 5 kilo eerder dun als dik is vind ik een beetje vreemd. Is je paard wel helemaal gezond?


Ik vind dus helemaal niet vreemd!! In biks zit verder niet iets van voedingsstoffen waar ze dik van worden!!

Halveer de biks, en geef meer kuil of hooi!!
De biks valt nu op een lege maag, er is geen ondergrond!! Hoe meer biks hoe meer hooi of kuil zo'n beestje moet hebben!! mocht ie dan nog niet dik worden, geef hem dan iets van Horsemix of muesli erbij!!
Geen biks, er zit het meeste van de tijd rotzooi in!!( niet in alle soorten)!!

Succes ermee!!

Groetjes Marielle

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:50

5 kilo is idd veel, minder brok en meer kuil! kan je hem niet een paar keer voor het rijden losgooien?
Wat voor brok staat ie?
Ik vind 3 a 4x rijden en 3 a 4x longeren veel saai werk voor een 3,5 jarige. Losgooien een paar uur, handwerk door bv zeil neer te leggen, balkjes, tonnetjes, pionnen.... waar je dan langs en overheen loopt....
Paar keer per dag eruit halen.
En zoals iemand zei, alleen berijden voorlopig als je begeleiding hebt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:19

ten eerste vind ik dat je je paardje elke dag minstens een uurtje buiten moet zetten, ookal is het winter, met een extra deken op moet hij daar echt wel tegen kunnen. Ookal gaat hij dan bij het hek staan te kijken het is in iedergeval even wat anders als alleen maar in de box.
Ten tweede schrijf je dat je nooit intensief rijd en meestal maar eventjes, waarom???? Als ik het goed begrijp is je paard al bijna 4 jaar en dan kan je hem echt wel een uurtje gaan rijden hoor, en ook wel wat intensiefer.
Als je steeds maar eventjes rijd en niet intensief dan leer je hem ook weinig aan en af. Je geeft hem dan als het ware alleen eventjes beweging en dat is dat.
Als je les krijgt wat voor aanwijzingen geeft je instructrice??????Werk je daar dan later ook zelf op door als je weer rijd?????
Ik ben ook van mening dat je hem wel wat meer aan mag pakken, als hij genoeg tijd en energie heeft om steeds te donderjagen dan heeft hij ook wel tijd en energie om hem een keer goed aan te pakken.
Praat veel tegen hem, ga mopperen als hij ondeugend doe en beloon hem als hij het goed doet.Geeft hem eventueel een tikje met je been als hij met zijn hoofd slaat en zeg duidelijk eh! Houd hij op dan bellon je weer gaat hij door dan herhaal je het steeds.
Ik vraag me trouwens af als je altijd maar even rijd of je dan ook altijd stopt als hij nog steeds niet goed loopt. Ik zou pas gaan stoppen als hij tenminste een poosje normaal heeft gelopen. en dat mag dan ook wel even duren.
Misschien is het een tip om eens contact op te nemen met de vorige eigenaren en er eens over te gaan praten. Wat en hoeveel voer kreeg hij daar, enz.
succes in iedergeval.
groetjes wendy

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 14:41

probeer t eens bij t balingehof,die kunnen jou daar een goede begelijding in geven.

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:51

wendy1980 schreef:
.......Ten tweede schrijf je dat je nooit intensief rijd en meestal maar eventjes, waarom???? Als ik het goed begrijp is je paard al bijna 4 jaar en dan kan je hem echt wel een uurtje gaan rijden hoor, en ook wel wat intensiefer.
.............Ik ben ook van mening dat je hem wel wat meer aan mag pakken, als hij genoeg tijd en energie heeft om steeds te donderjagen dan heeft hij ook wel tijd en energie om hem een keer goed aan te pakken.


't Is haast off topic - en op voorhand sorry als ik iets vreselijks verkeerd zeg, maar heb je ooit zelf een jong paard gereden? Bijna altijd is de eerste winter onder het zadel het moeilijkste. De meeste jonge paarden staan totdat ze drie zijn gewoon in de wei, ook in de winter of krijgen (als het goed is) in ieder geval volop de mogelijkheid om zich uit te leven. En nu, na een meestal intensieve zomer (veel rijden, gehoorzaam zijn, naar de keuring, vaak minder in de wei, enz.) verwachten wij dat ze de hele winter 23 uur per dag op stal staan en dan het 24e uur braaf voor ons gaan werken - en dat 'aanpakken' de oplossing is als dat niet werkt? In een enkel geval zal het zo zijn, maar het is onze ervaring dat jonge paarden er meer bij gebaat zijn om, juist de eerste winter nadat ze ingereden zijn, een paar maanden uit te rusten - zowel geestelijk als fysiek. Als ik nu uit het raam kijk, zie ik m'n bijna-vier-jarigen lopen. Ze zien er ontspannen uit, en lopen lekker in de wei. Straks in maart (of als ik denk dat ze er eerder aan toe zijn in februari) beginnen we weer!

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:55

Hoi ik heb zelf een 3jarige ingereden die kreeg over de hele dag maar 2kilo bix en zij ging ook harder lopen toen ben ik 30 minuten 4x per week gaan rijden en 3x longeren maar als ik er was ging ik altijd stappen of losgooien en als ik ging rijden reed ik heel veel figuren. het heeft bij mij geholpen want ze loopt nu rustig en normaal . ik hoop dat het werkt als je iets meer wil weten stuur me maar een pb berichtje.

groetjes suppie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:58

Je kan van geen 1 paard verwachten dat hij niet vervelend is, als hij de hele dag binnen staat.
een paard moet elke dag even lekker kunnen dollen.
Dan kun en mag je ook verwachten dat hij naar je luisterd in de tijd dat je hem rijd. Daar mag je dan ook strang in zijn.
Maar kan hij niet even los, vraag je eigenlijk zelf om problemen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 16:26

Mensen, ze heeft een paard naar het Z gereden en eentje naar het M, dus qua rijden zal ze toch wel enig idee hebben. (zegt niet alles natuurlijk, maar over het algemeen wel) Ik vind dat veel mensen doen alsof ze geen idee heeft wat ze doet.

Ik denk dat dat paard er gewoon meer uit moet, eigenlijk zou zo'n jong dier gewoon overdag op het land moeten. Daar heb je nou eenmaal niet de mogelijkheden toe, dus moet je creatief zijn!
Misschien kun je naast het werk dat je nu met hem doet wat extra, licht werk erbij doen (zoals dat grondwerk, dat is een goed idee denk ik)?
Iemand zoeken die hem overdag voor je los kan gooien?
Toch andere stalling zoeken?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

boemel

Berichten: 8355
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:32

Ik kan me best voorstellen dat je paard fris is, nu hij niet meer buitenkomt, maar 5 kg. brok is echt erg veel. Je kunt als je die kilo's wilt houden, beter op een onderhoudsbrok zetten, eventueel gemengd met wat sportbrok.

Mijn eigen paard is 1.63m wordt 5 tot 6x per week gereden en krijgt maar 1.5 kg. brok per dag. Daar doet ze het heel goed op. Het is wel een dure brok (draversbrok van Havens). Verder krijgt ze goed en veel hooi en af en toe wat mineralen brok extra.

Misschien kan je 'm eerst even zonder bijzet of andere hulpmiddelen 5 tot 10 minuten longeren, voordat je gaat rijden, zodat hij de 1e energie kwijt is. Dan mag je best van hem vragen dat hij verder goed naar je luistert.
Probeer het niet te moeilijk te maken, maar probeer wel te zorgen dat hetgeen wat je van hem vraagt ook goed gaat.

Toen ik voor een handelsstal de jonge paarden reed, waren de meeste ook erg fris, want ze kwamen er echt veel te weinig uit. Het hielp toch het beste om ze eventjes uit te laten razen en daarna echt alleen de basisdingen te gaan oefen. Stap, draf, galop, grote volte, van hand veranderen. Als ze echt gek waren, ging ik ook niet galoperen, want het is dan echt te moeilijk om overwicht te houden op een dier wat nog niet goed aan de hulpen was. Verder ook zorgen dat je paard redelijk ontpannen is als je stopt met rijden, dat is een beter begin voor de keer daarop.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:51

hoi
veel minder biks doe maar 2.5 kilo en veel hooi.
meschien ligt het aan het zadel of hoofdstel.
of aan het bit.
zet er eens een goede amazone die al lang en veel rijdt min.3 jaar en dik L2.
kijk of hij dan rustiger word.
meschien wil iemand het elke dag voor je longeren.
rij anders een flink door met behulp van been geven.
zodat hij nieyt raar kan doen en jij even goed e baas blijft.
darna pak je hem weer op en ga je rustig rtijden.
probeer het eens.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers