Vaak struikelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Vaak struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 21:41

Mijn paard struikelt HEEL vaak.
Wat is vaak? Soms wel 30 tot 40 keer in een uur, vaak dus.
Ik heb gehoord dat dit voortekenen van hoefkatrolontsteking kunnen zijn, maar hij is pas helemaal gerontgend dus dat lijkt niet waarschijnlijk.

Mijn vraag: kan het zo zijn dat hij vaak struikeld doordat hij niet op zijn eigen benen kan lopen en wellicht in te hoog tempo?

(bak ligt perfect recht)


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:45

het kan inderdaad een teken van hoefkatrol zijn maar als hij helemaal onderzocht is dan lijkt me dat stug. het kan ook zijn dat ie te veel op z`n voorhand loopt en dat je moet proberen hem meer op z`n achterhand te laten lopen.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:26

Helemaal onderzocht zegt niet alles hoor, het paard van mijn vriendin was ook helemaal onderzocht, maar ze heeft een half jaar later wederom fotos moeten laten maken omdat hij niet lekker liep, hoefkatrol cat.3......

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 23:14

Het kan heel goed zijn omdat hij niet op zijn eigen benen loopt. Hij zoekt dan steun in je hand en als hij dat niet krijgt dan schiet hij door. Maar vaak hebben ze dat redelijk snel door en proberen ze niet steeds te hangen (behalve natuurlijk als jij wel steun geeft).

Verder vind ik het niet echt goed klinken hoor, 30 keer per uur struikelen is niet echt normaal. Hoe loopt hij aan de longe?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 10:26

Mijn paard heeft hoefkatrol, dat begint niet met struikelen hoor ! Dat begint met licht onregelmatig lopen, wat stijver worden aan één zijde ...
Een paard dat veel struikelt is een paard dat op de voorhand loopt. Probeer het paard op zijn eigen benen te laten lopen. Als hij stuikelt niet omhoog trekken met de handen maar de benen erin en voorwaarts rijden (de achterhand naar voor rijden). Probeer in het losrijden het paard zo te rijden dat hij (bijna) geen steun op je handen neemt, niet links en niet rechts. Probeer met zo licht mogelijke aanleuning het paard te rijden, goed voorwaarts.
Succes !

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:13

Je kunt eens kijken wa er gebeurd als je hem een wat lossere teugel geeft en 'm goed door laat lopen. Wat ook helpt is balkjes lopen, dat hoeft geen lange rij te zijn, maar laat 'm goed opletten. Meestal komt het omdat de ruiter te ver naar voren zit en het paard in een vervelend (traag) tempo laat lopen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 19:37

mirage struikelde ook te vaak, altijd met hetzelfde voetje. Al kan ze gelukkig niet tippen aan de hoeveelheid waarmee jouw paardje struikelt!!!!! Vind ik wel HEEL ERG veel hoor!!!! Mirage en ik waren wel al 2 keer samen door het struikelen gevallen........
Ik vertrouwde het dus ook niet en ben naar Bodegraven gegaan en daar bleek dat ze verbening van het hoefkraakbeen heeft. Niet heel erg, maar wel al te zien op de foto's.
En struikelen is inderdaad wel een symptoom van hko. Maar ook van zoveel dingen meer..........
Inderdaad; hoe is het aan de longe???

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 08:16

Aan longe niets aan de hand.
Misschien één keer struikelen of zo.

Dat van dat licht onregelmatige zit me niet lekker.
Ik heb nl idee dat hij ook niet helemaal zuiver loopt.
Maar.....ik ga deze week naar Bodegraven en daar zal het helemaal uitgezocht worden.

Ik zie de bui al helemaal hangen dat ik straks WEER een paard weg kan brengen....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 11:10

Banjer struikelde ook heel vaak.. sinds ze weer rondom op ijzers staat is het verdwenen en loopt ze weer als vanouds...

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:33

cloris schreef:
Helemaal onderzocht zegt niet alles hoor, het paard van mijn vriendin was ook helemaal onderzocht, maar ze heeft een half jaar later wederom fotos moeten laten maken omdat hij niet lekker liep, hoefkatrol cat.3......


Dit vind ik trouwens een vaag verhaal hoor.
Als hij nu hoefkatrol cat 3 heeft, dan kan ik me niet voorstellen dat dat een half jaar daarvoor op foto's niet te zien was.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:35

Zal nog eens precies op zijn keuringsrapport kijken.
Maar volgens mij had hij 1 tjes op zijn straalbenen nl.

Dan zou je denken dat de hoefkatrol iig niet in ver gevorderd stadium is..

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 02:42

Dc deed dit dus ook heel vaak. Uit onderzoek blijkt dat ze Contracted Tendonitis heeft. Heeft dus met de pezen te maken. Zij krijgt alleen nog maar mineralen en grashooi. Verder kan het ook aan het bekappen van de hoeven liggen. Dat was ook een probleem met DC haar voeten. Verder van het struikelen zijn er nog andere dingen die je paard doet?

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 08:29

Corine schreef:
Zal nog eens precies op zijn keuringsrapport kijken.
Maar volgens mij had hij 1 tjes op zijn straalbenen nl.

Dan zou je denken dat de hoefkatrol iig niet in ver gevorderd stadium is..


Mirage heeft ook "maar" 1'tjes op d'r straalbeentjes, maar ze loopt wel mooi zwaar poedersuiker, dus dat zegt ook niet alles.................... Frusty

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 08:44

Paard wat vaak stuikelt zou door verschillende oorzaken kunnen. Maar dan meestal wel in de ondervoet. Als de foto's goed zijn zou je ergens anders aan kunnen denken. Is de hoef wel goed bekapt, doet de smid wel zijn werk. Is de toon niet te lang waardoor ze moeite heeft om de voet af te wikkelen? In hoeverre is er een rijtechnisch probleem, enz, enz,

Als je vaak last blijft houden zou ik toch eens laten nakijken bij een veearts. Vaak struikelen is niet normaal.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 16:32

Morgen heb ik afspraak in Bodengraven op de kliniek.
Hij wordt daar uitgebreid onderzocht op die voeten.
Jullie horen de uitkomst morgen wel, hoop dat ik iets positiefs te melden heb dan.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:20

De oorzaak kan ook liggen bij onoplettendheid!!! Dat je paard een beetje aan het "dromen" is. Dat hij niet geconcentreert aan het werk is. Probeer eens met wat meer afwisseling te rijden met hem/haar. Balkjes draven zou ook helpen, vooral als je ze aan de brede kant legt, als je hem er goed voor rijdt, zal hij erg moeten opletten waar hij zijn voeten zet, maar let er dan wel op dat je hem een beetje helpt, maar dat zou (naar't schijnt) ook helpen!

Dagdag!!! Veel geluk!!!

PS, het zal (hopelijk) wel niets ergs zijn hoor, ik heb er al vele gereden die vaak struikelde,... misschien eens getten, cloche, zo'n rubbere riempje ofzo gebruiken, dat kan soms ook helpen,...als je er echt geen goed oog in hebt, zou ik eens raad vragen aan een hoefsmid, die kent je paard al een beetje, en weet je misschien te vertellen wat er scheelt, of die heeft mischien wel wat raad voor je! Zeker doen!!!!

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:53

Citaat:
tijdens het rijden struikelt hij wel 30x


Citaat:
tijdens het longeren is er eigenlijk niets aan de hand


Volgens mij als ik bovenstaande berichtjes lees geef je zelf al aan waar het probleem ligt. Tijdens het longeren struikelt ze niet en tijdens het rijden wel zou ik toch eerst aan een rijtechnisch probleem denken, teveel op de voorhand, tilt benen niet voldoende op, te weinig impuls etc. worden in andere berichtjes al wat tips over gegeven. Is er wat gevonden tijdens je onderzoek in Bodegraven?

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 23:56

Beetje laat, maar ok, beter laat dan nooit.
Woensdag id naar Bodengraven geweest.
Foto's waren ok. Had ook foto's van keuring meegenomen.
Röntgenologisch was er niets aan de hand.

Wat er WEL aan de foto's te zien was, was dat de afstand tussen het hoefbeen en het ijzer, tov de keuring 2x!! zo groot was geworden op één voet.
Simpel gezegd: tijdens de keuring stond Rubel op allebei de voeten even stijl, nu stond hij rv twee keer zo stijl als links.

Hij is nu gecorrigeerd en volgens DA daar, komen al de bekende klachten uit deze stijle hoef. RA vertrouwden ze het niet helemaal, maar dit kan komen door verkrampt lopen om RV te ontlasten.
Moet over drie weken terug. Hoefsmid is ontslagen. Zo zie je maar weer HOE BELANGRIJK EEN GOEDE SMID IS!!!!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:57

Heee, goed te horen dat het niet iets ernstig is. En ja, een goede smid is onontbeerlijk voor een paard! Helaas vaak onderschat. IS je paard nu in Bodegraven beslagen? En wie was je smid eerst?

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 12:07

Paard is nu id in Bodengraven beslagen.
Heb besloten dat ik de komende tijd, hem ook daar laat beslaan zodat ze hem ook veterinair in de gaten kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:12

Dat is goed nieuws!!
Ik heb sinds kort ook een andere smid en ik was zeker niet ontevreden over mijn vorige smid maar ik heb echt het idee dat mijn paard ander loopt. Een goede smid kan echt heel veel doen voorje paard [en een slechte kan er vreselijk veel aan verprutsen]

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 12:21

Nou ja...............goed, goed...
Ik wacht eerst drie weken af, dan wil de DA hem terug zien.
Dan kunnen we pas conclusie trekken of hij helemaal goed is

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:00

Rinkja deed het eerst ook heel erg,vooral op buitenritten struikelde ze erg veel.
Ik denk dat het probleem hij haar was dat ze teveel op de voorhand liep,
omdat ze ook op het bit hing.
Dat is mijn ervaring ermee,maar het kan bij jouw paard ook wel heel iets anders zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 11 bezoekers